Gå til innhold

Hva er poenget med BORGELIG konformasjon?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Sønnen min kom nettopp inn og bedyret at han skal konfirmere seg borgerlig. Han er i et veldig opprør for tiden, og sa det under en konflikt. Mulig han bare vil trasse, men kom til å tenke over dette. Konfirmasjon er vel en forlengelse av dåpen. Borgerlig, er det bare for å ha en lignende fest, og få penger? I så fall er jeg fristet til å evt. droppe det...

Anonym poster: fee1f963e4fd702c2451a9182a707682

• Liker 8
Videoannonse
Annonse
Gjest Ciegus
Skrevet

Hva er vitsen med å forlenge dåpen?

• Liker 5
Skrevet

Humanistisk konfirmasjon (frem til høsten 2005 kalt borgerlig konfirmasjon) er et livssynshumanistisk (i betydningen humanetisk) kurs og seremoni arrangert av Human-Etisk Forbund for å markere overgangen fra barn til voksen. Kurset har hovedfokus på livssyn og etikk og målet er å oppmuntre til selvstendig tenkning, etisk refleksjon og å styrke de livssynshumanistiske verdiene i samfunnet.

Kurset tar for seg tema som livssyn, menneskerettigheter, etikk, identitet, toleranse, ungdom og samliv, rus og samfunnsansvar. Kurset avsluttes med en høytidelig seremoni.

Wikipedia ftw!

• Liker 27
Skrevet

Tidligere var konfirmasjon også for å markere overgangen til voksenlivet og i den forbindelse synes jeg en borgerlig konfirmasjon er vel så bra som en kristen. Hvis han ikke tror på det kristne budskapet er det modent av han å velge det bort. Uansett konfirmasjonsform synes jeg det kan være hyggelig med en fest for ungdommen der de er midtpunktet for en dag.

Det er veldig mange som konfirmerer seg kristelig uten å mene noe med det, bare for fest og penger. Er det ok?

• Liker 30
AnonymBruker
Skrevet

I praksis er det bare en engangsfeiring av konfirmanten som er mer formell enn bursdager, ingen overgang til voksenalderen. I prinsippet helt meningsløst, men jeg synes det er mye bedre enn ikke-troende som konfirmerer seg i kirken.

Selv valgte jeg å ikke konfirmere meg. Ikke kristen, så jeg konfirmerer meg ikke i kirken, og jeg så ikke poenget med noen liksom-overgang til voksenlivet, da den funksjonen ved konfirmasjon er forlatt og utdatert for lengst.

Synes likevel dette bør være opp til konfirmanten. Det er klart vanligst å konfirmere seg i en eller annen form, så om han ønsker borgerlig konfirmasjon synes jeg han bør få ha det.

Anonym poster: 78fec6a8f7d6087ce6f0891d9ad0c083

• Liker 10
Gjest Sakone
Skrevet

Tipper at nesten alle de som konfirmerer seg i det hele tatt, kun tenker på fest og penger. Da synes jeg det å gjøre et valg om å faktisk konfirmere seg borgelig, er bedre enn å slenge seg på alle andre og konfirmere seg i kirken.

• Liker 20
Skrevet

Poenget er å ikke skille seg ut. Det er jo derfor man kaller det konfirmasjon. Da blir det ikke så påfallende at man ikke konfirmerer seg i kirka.

• Liker 1
Skrevet

Tipper at nesten alle de som konfirmerer seg i det hele tatt, kun tenker på fest og penger. Da synes jeg det å gjøre et valg om å faktisk konfirmere seg borgelig, er bedre enn å slenge seg på alle andre og konfirmere seg i kirken.

Helt enig. Jeg har inntrykk av at de som velger borgerlig/humanistisk konfirmasjon mye oftere har tatt et bevisst valg enn de som bare følger strømmen og bekrefter (konfirmerer) dåpsløftet. For øvrig er jeg verken døpt eller konfirmert, så det bærer vel lukt til helvete når jeg dør.

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

For øvrig er jeg verken døpt eller konfirmert, så det bærer vel lukt til helvete når jeg dør.

Da ses vi der, min venn!

Anonym poster: 78fec6a8f7d6087ce6f0891d9ad0c083

• Liker 5
Skrevet

Sønnen min kom nettopp inn og bedyret at han skal konfirmere seg borgerlig. Han er i et veldig opprør for tiden, og sa det under en konflikt. Mulig han bare vil trasse, men kom til å tenke over dette. Konfirmasjon er vel en forlengelse av dåpen. Borgerlig, er det bare for å ha en lignende fest, og få penger? I så fall er jeg fristet til å evt. droppe det...

Hvis han er i et "opprør" for tiden(helt vanlig i hans alder) og du velger å droppe konf (er det ditt valg?) tror ikke jeg han blir i mindre opprør....

• Liker 5
Skrevet

Uansett hva du gjør så driter den Norske kirke i valget ditt. De beholder deg i medlemsoversikten uansett. Det er i ihvertfall ikke behov for konfirmere seg for fortsatt være registrert som kristen.

Humanetisk/Borgerlig konfirmasjon er først og fremst en motreaksjon mot den kristne konfirmasjonen der man igjennom en seremoni viser at man har tatt et livssynsvalg utenfor religiøse rammer. Hadde det ikke fantes en kirkelig konfirmasjon hadde det heller ikke vært behov for en borgerlig variant.

• Liker 3
Skrevet (endret)

Det er sant at ordet "konfirmasjon" - bekreftelse - i utgangspunktet innebærer en bekreftelse av dåpsløftene, og dermed er litt misvisende for dem som velger å konfirmere seg borgerlig. Så - rent etymologisk sett hadde det kanskje vært en idè å finne et alternativt navn på dette "overgangsritet".

I praksis fungerer konfirmasjonen imidlertid som en slags overgang til voksentilværelsen. Vel, ikke nå lenger - selv om det likevel er en milepæl i oppveksten - men historisk sett var det slik. Etter konfirmasjonen kunne man f.eks søke seg arbeid som dreng eller pige på en annen gård og dermed "stå på egne ben". Å si at konfirmasjonen kun er av religiøs betydning blir dermed helt feil, og det tror jeg de fleste er innforstått med. Å hevde at man ikke bør konfirmere seg fordi man ikke har et kristent livssyn, blir som å si at man ikke bør feire jul fordi man ikke er kristen.

Ergo synes jeg det er en dårlig idè å droppe hele greia hvis din sønn vil konfirmeres borgerlig. Skal han straffes for å være ærlig? Hva med alle de som konfirmerer seg i kirka kun for å få pengene - skal de belønnes for å ta del i noe de ikke tror på?

Edit: rettet noen klønete formuleringer

Endret av Uglen
  • Liker 6
Skrevet (endret)

Sønnen din sier det fordi du har noe imot det. Det er for å feire overgang til voksenlivet, til tross for at man er langt fra det som 14åring.

Endret av Evilposelos
Skrevet

For øvrig er jeg verken døpt eller konfirmert, så det bærer vel lukt til helvete når jeg dør.

God tur til Helvete!

Skrevet

God tur til Helvete!

Takk, siden du ønsker andre til helvete, havner du i helvete selv. Vi sees!

• Liker 9
Skrevet

Mitt inntrykk er at de som konfirmerer swg for å få penger, gjerne konfirmerer seg kristelig. Mange besteforeldre, tanter, onkler o.l. ga mer til de som konfirmerte seg kristelig..

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Da jeg konfirmerte meg borgerlig (riktig nok er det 15 år siden, men jeg liker å tro at det er mye av det samme nå) så lærte vi utrolig mye nyttig.

Vi hadde undervisning om seksualitet og samliv, rusmidler og lignende temaer som skolene i altfor liten grad tar opp.

Det var også veldig sosialt og jeg fikk mange nye venner fordi der ble vi blandet med folk fra andre skoler i byen.

Anbefales.

Anonym poster: 9af7792218aa4911864e484158026e4b

• Liker 9
Skrevet

La nå gutten konfirmere seg borgerlig om det er det han virkelig vil. Det er hans dag, ikke foreldrene hans sin.

Og jeg tror nok ikke alle disse ungene som konfirmerer seg kristelig gjør det for annet enn pengene.

• Liker 2
Skrevet

Så du mener han må være kristen eller gi opp alle gavene? Snakk om religionsfrihet og frihet til å velge selv... :roll:

Når man er 14 år er det faktisk ikke så lett å frasi seg penger og gaver for store summer. Det er mye press fra venner om hva man har fått til konfirmasjonen, og mange får gaver som øker statusen deres blant venner (pc, ipod, ny mobil etc.). Skjønner godt at han vil konfirmeres, og jeg synes det er modent av ham å ta valget om borgelig konfirmasjon. Vi har alt for mange som konfirmerer seg kristent fordi de ikke gidder eller tør å stå opp for eget livssyn.

• Liker 8
Skrevet

Å hevde at man ikke bør konfirmere seg fordi man ikke har et kristent livssyn, blir som å si at man ikke bør feire jul fordi man ikke er kristen.

Nei, for julefeiringen er egentlig en før-kristen tradisjon, og den julefeiringen vi praktiserer er jo mer verdslig enn religiøs.

• Liker 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...