Gå til innhold

Antrekk til jobbintervju et sted hvor alle går uformelt kledd

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har søkt på en ny stilling hos min nåværende arbeidsgiver og er blitt kalt inn på intervju. Lurer veldig på hva jeg skal ha på meg.

På denne arbeidsplassen er folk stort sett ganske så laidback kledd, det går mye i dongeri og genser/t-skjorte hos både damer og menn. Jeg selv går også kledd slik, og har vel aldri pyntet meg for å gå på jobb.

Jeg er ganske sikker på at de som skal intervjue meg vil kle seg som til en hvilken som helst arbeidsdag. Det gjorde de i hvert fall sist jeg søkte jobb her. Så om jeg kler meg som jeg ville ha gjort til et jobbintervju et annet sted, dvs i dressjakke, bluse og penbukse, vil jeg være den eneste som har pyntet meg. Dermed kommer jeg sikkert til å føle meg overpyntet i forhold til de andre. Og så lurer jeg litt på om de vil synes det ser rart ut om jeg plutselig kler meg så formelt når jeg aldri gjør det ellers?

Samtidig er jeg redd for å komme for uformelt kledd også, i tilfelle de plutselig skulle henge seg opp i det...

Noen tips?

Anonym poster: ce5175e9363fcd9a5b431638d0af8afa

Skrevet

Jeg ville tatt på meg en vanlig jeans, en finere topp/genser, samt sort blazer/finere jakke. Nå kler jeg meg ganske fint/formelt til vanlig, men med den kombinasjonen blir det ikke for pyntet, samtidig som at du kler deg presentabelt. :)

• Liker 1
Skrevet

Kle deg som ein vanlig arbeidsdag du. Du kan jo gjerne velge blandt dei fineste antrekka du pleier å bruke, men det viktigste er at du har på noko du føler deg komfortabel med slik at det vertfall ikkje er klærne som distraherer deg på intervjuet.

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville valgt sorte jeans, en hvit skjorte og et fargerikt skjerf. Så er man pyntet og stilren, men fortsatt casual.

Skrevet

Pencilsskjørt, høye hæler og en genser/overdel jeg ellers bruker på jobb.

Skrevet

enkel svart kjole

enkle svarte bukser som ikke er for penbukser + en enkel genser

Jeg ville nok satse på noe litt mer nøytralt og pent enn ellers på jobben, men prøvd å unngå at man ser direkte pyntet ut.

For min del er det å vise seg selv fra en profesjonell side også en del av å presentere seg selv og sin interesse for jobben, selv om kanskje de fleste er ganske uformelle ellers. Dukker man opp i de samme blå jeans som på en vanlig arbeidsdag, synes jeg at man også sier noe om sin interesse for jobben.

Skrevet (endret)

Jeg kledde meg i svart bukse, bluse og blazer på et intervju hvor jeg vet de er utformelt kledd. Min avdelingsleder kom i genser. På jobb nå går jeg i hverdagslige klær, bukser og genser, men jeg ville alltid kledd meg penere til intervju selv om jobben i seg selv ikke krever det.

Endret av ninuska_
AnonymBruker
Skrevet

Takk for tipsene. Flere av dere foreslår antrekk som jeg tenker på som ganske pyntet i forhold til min arbeidsplass. Synes dere de samme reglene for passende antrekk gjelder når man søker jobb et sted man allerede har vært ansatt i mange år, som når man søker et sted for første gang? For disse folkene kjenner meg jo, de vet jo at jeg ikke pleier å pynte meg, så om jeg tropper opp i noe formelt noe så vet de jo at det ikke er "meg", om dere forstår hva jeg mener? Det føles litt som om jeg spiller en rolle kun for det intervjuet?

Gjest *MaggieQ*
Skrevet

Hadde tatt på meg mørke jeans, en stilren overdel og kanskje litt hæl på skoene. Da ser du ren og pen ut uten å være stæsjet :)

Skrevet

Takk for tipsene. Flere av dere foreslår antrekk som jeg tenker på som ganske pyntet i forhold til min arbeidsplass. Synes dere de samme reglene for passende antrekk gjelder når man søker jobb et sted man allerede har vært ansatt i mange år, som når man søker et sted for første gang? For disse folkene kjenner meg jo, de vet jo at jeg ikke pleier å pynte meg, så om jeg tropper opp i noe formelt noe så vet de jo at det ikke er "meg", om dere forstår hva jeg mener? Det føles litt som om jeg spiller en rolle kun for det intervjuet?

Finnes jo en mellomting fra å pynte seg til å bruke de samme klærne man bruker på jobb hver dag? Synes absolutt man skal unngå å se pyntet ut, og dette gjelder forøvrig ellers også på jobbintervju, men synes ikke man skal dukke opp i de aller vanligste og uformelle arbeidsklær. Det er helt mulig å kle seg litt penere enn vanligvis uten at man dermed pynter seg ihjel.

Skrevet

Jeg ville ikke pyntet meg så mye, som enkelte her foreslår. Når de vet hvordan du går kledd til vanlig så vil det føles rart å plutselig troppe opp i skjørt og bluse. Jeg skulle på jobbintervju et sted hvor de går uformelt kledd, og da hadde jeg på svart bukse, en enkel, hvit genser og et fint skjerf. De som intervjuet meg hadde jeans og en vanlig, men pen overdel.

Skrevet

Det er jo da veldig forskjell på både bluser og bukser og skjørt - noen ser absolutt mer pyntet ut enn andre. Og til og med det man mener med svarte bukser kan variere en del - noen mener kun svarte rette dressjakkebukser, mens andre kan ha i hodet noe som ligner mer typiske jeans i fasong. Samme gjelder jo også bluser og skjørt.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var selv nylig i intervju til en stilling som har en veldig uformell klesstil, så jeg pyntet meg ikke så veldig til selve intervjuet. Svarte jeans og en pen genser over, som jeg ikke ville brukt på en helt vanlig arbeidsdag, men ikke i et pent selskap heller. Det viktigste er jo hva du sier, selv om det er greit å ikke se ut som en utslitt ti-barnsmor heller.

Anonym poster: 5ddfb7cc61970aaaf50cc7f2996eabf7

Gjest Reza08
Skrevet

Ta på deg et svart/grått skjørt, en dressjakke og en passende bluse. Ta deg også litt tid foran speilet, ta på et drag med leppestift, litt sminke (ikke for mye, dog ikke for lite) osv. Da vil du komme relativt presentabel. Ellers kan du gå med det du føler er fint også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...