Gå til innhold

Fitnessblogger = proana?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har sett gjennom flere fitnessblogger nå. Det er det samme som går igjen. Trene hardt, spise lite. Bilder av jenter med utstikkende ribbebein (det er også de som pleier å vinne fitnesskonk.) og minimalt med mat!

Hvorfor er dette lov? Er det ingen som ser at dette oppfordrer til et usunt syn på mat?

Anonym poster: 0d0fa321d15aaef18693db2bea16ef07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Har sett mange bloggere som hyller overvektige og "formfulle" damer fordi de tør "stå frem" og være seg selv, de spiser og hiver innpå!

Rart at det er lov med oppfordring til å spise så usunt.

Anonym poster: 83d03ce29c35c71e550d1631ab3489ec

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har sett mange bloggere som hyller overvektige og "formfulle" damer fordi de tør "stå frem" og være seg selv, de spiser og hiver innpå!

Rart at det er lov med oppfordring til å spise så usunt.

Anonym poster: 83d03ce29c35c71e550d1631ab3489ec

Det måtte jo bare komme. Dette er fitness/sunnhetsblogger-retorikk og logikk i særklasse. "Det finnes noen som er overvektige, overvekt er et samfunnsproblem og derfor kan ikke det vi driver med kritiseres".

Anonym poster: 7aa6bbeb508cd92d128a5c57e633227f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg har lagt merke til med disse fitnessbloggerne er at mange av dem har et sykt ustabilt forhold til mat. Ikke bare at de spiser lite i perioder, men i perioder spiser de forferdelig mye. Ser at det før konkurranser går i spinat og kokt sei, og etter konkurransene går det i is, nøtter, frukt, sjokolade, biff, pizza, brus, og kebab. Så jeg vet ikke jeg... Er ikke akkurat hva jeg vil kalle et sunt kosthold, men hvem er jeg til å dømme disse jentene? Det er ingenting galt i det de driver på med, sånn sett.

Du mener de oppfordrer til et usunt syn på mat, men det er vel din subjektive mening. Og min selvfølgelig. Men de selv mener jo at det er rette veien å gå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke si at det er proana, men jeg tror mange av disse bloggerne lider av ortoreksi. Det handler ikke nødvendigvis om å være tynnest mulig, men om det å være mest mulig sunn. Det er flott at folk er opptatte av helsen og kostholdet sitt, men mange av disse bloggerne virker å være helt besatte. Det å springe flere mil i uka og det å skulle løfte de tyngste vektene er ikke nødvendigvis sunt dersom det blir alt for mye av det heller. Maten de spiser er jo heller ikke normal. Mikrokaker og cottage cheese med proteinpulver til dessert hver eneste dag og pizzabunn laget av havregryn. Dessuten virker de helt besatte av fit is the new skinny.

Endel av disse bloggerne har jo tidligere slitt med spiseforstyrrelser, både overspising, bulimi og anoreksi. Det virker som de erstatter disse typiske usunne spiseforstyrrelsene med en spiseforstyrrelse som er mer "sunn". Det eneste som står i hodet deres er trening og mat.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...