Gå til innhold

Noen med erfaring/utdanning innen arkiv?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en utdanning innen humaniora, og sliter dessverre med å få meg en relevant jobb. Forløpig klarer jeg meg med butikkjobben jeg hadde fra studiene, men det er ikke fulltid, og jeg trives heller ikke noe særlig i en butikk.

Når jeg leter etter stillinger ser jeg jo at mange steder jeg kunne tenkt meg å jobbe søker etter folk som blant annet skal jobbe med arkiv, og jeg tror også at det er noe som kan passe meg, som nå først og fremst vil komme meg inn i en jobb med normale arbeidstider og helt ok lønn.

Så da lurer jeg på noen ting:

Er det noen her som jobber med arkiv? Er du utdannet innen dette?

Og er det noen som har tatt arkivrelatert utdannelse på deltid/som fjernstudie? Hvor lang tid brukte du, og gikk det raskt å finne en jobb underveis, eller etter endt studie?

Hvor jobber dere som har arkiv som hoved- eller deloppgave? Og hva ligger årslønnen på?

Anonym poster: e5816abb32f247f3ea4b0d6ea534c100

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber deltid på arkiv, og har gjort det i snart 5 år. Jeg fikk jobben i utgangspunktet som sommerjobb, fordi jeg har en forelder som jobber innad i etaten jeg jobber i. Jeg har overhode ingen utdannelse innen dette, men tar en mastergrad i pedagogisk retning.

Da jeg begynte der startet jeg med enkle, manuelle oppgaver. Skikkelig papirarkiv. Flyttet diverse papirer inn i det fysiske arkivet, ryddet i gamle personalmapper osv. Fikk litt innføring i elektronisk arkivsystem.

De siste årene har jeg fungert som arkivar når jeg har jobbet der, og gjør nesten de samme oppgavene som alle de andre som jobber der fulltid. Dvs. sjekker offentlig journal, og gjør den tilgjengelig for publikumssøk, journalfører elektronisk og fysisk post, journalfører innsynskrav, bistår og veileder interne og eksterne brukere, bistår mine kolleger, møtedeltakelse osv. Jeg har ikke ansvar for forskjellige deler av arkivet, slik de har fordelt det ellers på avdelingen, men det er nok først og fremst fordi jeg ikke er der daglig.

Jeg har en timelønn på ca 180 kr, som tilsvarer en årslønn på ca 350 000 kr.

Anonym poster: c7b0c47663db981335355ac82d25814d

AnonymBruker
Skrevet

Sniker meg til å bumpe denne opp litt :)

Anonym poster: e5816abb32f247f3ea4b0d6ea534c100

AnonymBruker
Skrevet

Er også interessert i dette! Spesielt i fjernstudie-muligheter. Arkivskolen ligger vel i Oslo, og det blir litt langt... :)

Anonym poster: 7113b5cd724b75242f47ea1855b85d87

• 1 måned senere...
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje litt gammel tråd, men... *bump*

Anonymous poster hash: e5816...100
  • 1 måned senere...
Gjest Teora
Skrevet

Interessant for meg også, dette. Lurer særlig på om noen vet noe om hvorvidt man kan få jobb bare med årsstudium?

AnonymBruker
Skrevet

Det som gir jobb innenfor dette er stort sett det å kjenne noen. Om du ikke kjenner noen og kun har årsstudium bør du ha en plan B.

Anonymous poster hash: b2dc5...bd0
AnonymBruker
Skrevet

Det som gir jobb innenfor dette er stort sett det å kjenne noen. Om du ikke kjenner noen og kun har årsstudium bør du ha en plan B.

Anonymous poster hash: b2dc5...bd0

Hva med et årsstudium kombinert med en administrativ utdanning (bachelor)? :)

Anonymous poster hash: d996b...5a7

Gjest Teora
Skrevet (endret)

Ikke meningen å avspore, men for å svare på et svar, jeg har bachelor i statsvitenskap men kunne godt tenkt meg å jobbe med arkiv.

Endret av Teora
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har jobbet i arkiv i mange år. Jeg har en bachelor i samfunnsvitenskap og grunnfag i bibliotekkunnskap. Jeg kom meg inn i arkiv gjennom et vikarbyrå og endte til slutt opp som arkivleder i ltr 65. Alle arkivarene hos oss han minimum ltr 55. Det vi ser etter når vi ansetter nye er først og fremst erfaring fra NOARK-systemer, men vi ønsker også noe utdanning innenfor bibliotek/arkiv/historie/administrasjon, f eks.. Det er enkelt å lære elementær journalføring, men det kan ta lang tid å bli en god arkivar. Jeg anbefaler de som ønsker å jobbe med arkiv å ta kontakt med et vikarbyrå (f eks Xtrapersonell), jeg kjenner flere som har fått seg fast jobb på denne måten.

Anonymous poster hash: b1f20...7d1
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva gjør egentlig en arkivar? Går rundt og rydder ark og mapper?

Anonymous poster hash: 85a71...80d

AnonymBruker
Skrevet

Noen som skal studere arkivkunnskap på UiO i høst? :)

Anonymous poster hash: fafb0...379
Skrevet

Beklager å måtte si at arkiv er et fag man omtrent ikke får jobb i, hvis man ikke kjenner noen eller har jobbet med det før.

Jeg har årsstudiet fra UiO. Ble fortalt at det var mangel på arkivarer. Søkte masse jobber etterpå, sendte over 50 søknader, men hadde ikke erfaringen så fikk aldri jobb. Går nå på et masterstudium.

Ekstra bittert synes jeg det jo er når en kamerat av meg, som IKKE HAR NOE SOM HELST innen arkivfag får en jobb som førstekonsulent(!) i et arkiv.

Som førstekonsulent står det omtrent på alle kvalifikasjoner at man må enten ha arkivfaglig bakgrunn og/eller relevant arbeidserfaring....

Kameraten min fikk jobben fordi han kjente en som jobbet der. Så det dette sier, er jo omtrent at det er bortkastet å ta utdanningen. :P

AnonymBruker
Skrevet

Beklager å måtte si at arkiv er et fag man omtrent ikke får jobb i, hvis man ikke kjenner noen eller har jobbet med det før.

Jeg har årsstudiet fra UiO. Ble fortalt at det var mangel på arkivarer. Søkte masse jobber etterpå, sendte over 50 søknader, men hadde ikke erfaringen så fikk aldri jobb. Går nå på et masterstudium.

Ekstra bittert synes jeg det jo er når en kamerat av meg, som IKKE HAR NOE SOM HELST innen arkivfag får en jobb som førstekonsulent(!) i et arkiv.

Som førstekonsulent står det omtrent på alle kvalifikasjoner at man må enten ha arkivfaglig bakgrunn og/eller relevant arbeidserfaring....

Kameraten min fikk jobben fordi han kjente en som jobbet der. Så det dette sier, er jo omtrent at det er bortkastet å ta utdanningen. :P

Du, ærlig talt, sånn er det da i alle jobber, erfaring teller! Og selv om kameraten din klarte å komme seg inn et sted bakveien, så betyr da ikke det at det er vanlig. Det er alltid mange arkivstillinger utlyst, så at det er en bortkastet utdanning er bare tull.

Anonymous poster hash: b1f20...7d1

Annonse
Skrevet

Vel i hvertfall så utdannes det for mange i forhold til jobber som utlyses. Og jo, sånt er vanlig. Skal man få seg jobb er ikke Oslo tingen.

AnonymBruker
Skrevet

Men søkte du da jobb andre plasser enn Oslo?

AnonymBruker
Skrevet

Men søkte du da jobb andre plasser enn Oslo?

2% av 70 fikk seg jobb etter endt studie. Men de hadde relevant erfaring fra før. Resten gikk videre på mer utdanning. Jeg søkte både i og utenfor Oslo (langt borti Gokk), men fikk ingenting, fordi jeg ikke har erfaring. Det blir et slags Catch22-opplegg- nesten helt umulig. Først må du ha utdanning for du får omtrent ikke jobb uten den. Så får du likevel ikke jobb fordi du ikke har erfaring, og det er jo da idiotisk fordi at for å få erfaring så må du jo ha en jobb innen det relevante studiet- altså arkiv.

Anonymous poster hash: f8e03...f52

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har jobbet i arkiv i mange år. Jeg har en bachelor i samfunnsvitenskap og grunnfag i bibliotekkunnskap. Jeg kom meg inn i arkiv gjennom et vikarbyrå og endte til slutt opp som arkivleder i ltr 65. Alle arkivarene hos oss han minimum ltr 55. Det vi ser etter når vi ansetter nye er først og fremst erfaring fra NOARK-systemer, men vi ønsker også noe utdanning innenfor bibliotek/arkiv/historie/administrasjon, f eks.. Det er enkelt å lære elementær journalføring, men det kan ta lang tid å bli en god arkivar. Jeg anbefaler de som ønsker å jobbe med arkiv å ta kontakt med et vikarbyrå (f eks Xtrapersonell), jeg kjenner flere som har fått seg fast jobb på denne måten. Anonymous poster hash: b1f20...7d1

Ville du anbefalt å studere arkiv eller bibliotekar? Jeg har tenkt litt på begge deler, får inntrykk av at yrkene overlapper hverandre litt og er usikker hva som gir mest muligheter..

Anonymous poster hash: 968fc...324

AnonymBruker
Skrevet

2% av 70 fikk seg jobb etter endt studie. Men de hadde relevant erfaring fra før. Resten gikk videre på mer utdanning. Jeg søkte både i og utenfor Oslo (langt borti Gokk), men fikk ingenting, fordi jeg ikke har erfaring. Det blir et slags Catch22-opplegg- nesten helt umulig. Først må du ha utdanning for du får omtrent ikke jobb uten den. Så får du likevel ikke jobb fordi du ikke har erfaring, og det er jo da idiotisk fordi at for å få erfaring så må du jo ha en jobb innen det relevante studiet- altså arkiv.

Anonymous poster hash: f8e03...f52

Takk for info! Jeg har en annen utdanning fra før, men kjipt å studere noe man kanskje aldri får bruk for. Det morsomme er at jeg kjenner flere som jobber i arkiv uten noe utdannelse.. :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...