dobri123 Skrevet 22. april 2013 #1 Skrevet 22. april 2013 Visste ikke helt hvor jeg skulle putte den, så ble her. Da det uansett er snakk om penger. Greia er som følgende: Den 20.Mars.2013 kjøpte vi en ny bil. (ny og ny, en gammel Volvo) Uansett, etter den var kjøpt dro vi på bensinstasjonen for å fylle, da vi skulle skru på tenninga igjen tok det lang tid før den fungerte. Byttet batteri og så videre, men noe er tydeligvis feil. Ofte starter den ikke, så vi må dytte/taue i gang. Få dager senere røk en stor del på motoren, plutselig måtte vi ut med noen tusen til. For hver dag som gikk fant vi bare flere og flere feil, vi har så vidt hatt den en måned og allerede nå har vi måtte gått ut med så mange tusen til en bil som liksom skulle være i orden. For et par kvelder siden skulle vi ut en tur, og ble tilfeldigvis stoppet av politiet for vanlig kontroll. Vi lete febrilsk etter vognkortet, men det fantes ingen vognkort i bilen. Derimot fant vi en lapp fra Biltilsynet til gamle eier om hva som måtte gjøres for å få hentet ut vognkort del 2. Deretter fikk vi vite at det var avskiltningsbegjær på bilen. Politiet var snille og kjørte etter oss hjem så vi fikk parkert i gården og heldigvis for oss fikk de ikke av skiltene (Dama skrudde helt feil, og runda alt av skruer) Fikk da bare beskjed om at vi måtte la bilen stå til alt var i orden. Så fikk vi vite at gamle eier IKKE har betalt tidligere omregistrering da han kjøpte bilen, ei heller eieren før der igjen. Årsavgiften som liksom skulle betales var visst heller ikke betalt (men sistnevnte var ikke grunn til avskiltningsbegjæret) Idag ringte jeg da inn på biltilsynet og forklarte situasjonen. Jeg ble møtt av en hyggelig person som forklarte at vi måtte betale omregistreringen vår, levere salgsmeldingen (Noe vi ikke gjorde på grunn av alle bilens feil, og vi ikke fikk tak i gamle eier) Vi måtte også betale årsavgiften, så skulle vi få vognkort del 2 og alt være i orden. Så nå salgsmeldingen blir levert denne uken, forsikring har vi ordnet da vi kjøpte den. Men den gjaldt tydeligvis ikke enda siden bilen ikke stod på oss. Vi venter nå bare på å få beløpet om omregistrering i posten slik at det blir betalt. Jeg sjekket derimot litt på Googlet, og kom inn på toll.no sine sider. Der står følgende: Biler som er kjøpt mellom 1. Januar og 20.Mars skal gamle eier betale årsavgift for. Jeg ringte så inn til toll, og ble møtt av en sur, gretten mann som ikke var mye til hjelp. Han bare avbrøt når jeg snakket, og var rett og slett motbydelig, uansett. Da fikk jeg en annen beskjed enn hva som stod på deres nettsider. Vi måtte visst betale årsavgiften også. Selv om vi kjøpte bilen ETTER fristen for å betale den! Gamle eier svarer ikke, og jeg sitter her som et stort spørsmålstegn. Hva er rett og galt her? Nå forstår jeg virkelig ingenting her..
AnonymBruker Skrevet 22. april 2013 #2 Skrevet 22. april 2013 Kjøpte dere virkelig en bil uten å sjekke ut noen ting? Vet du, da er det nesten som man fortjener at det går galt, som en liten lærepenge til neste gang. Anonym poster: 6db07f07ab2bb4b507fe4c2972c5a259 1
Gjest celine Skrevet 22. april 2013 #3 Skrevet 22. april 2013 For en sur og totalt unødvendig kommentar, ab! Kan dessverre lite om kjøp av bruktbil, Dobri, men får en veldig dårlig magefølelse når den gamle eieren ikke lenger svarer. Tror jeg ville ha tatt en tlf til Forbrukerrådet og hørt hvilke rettigheter du har til å få omgjort kjøpet. Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 22. april 2013 #4 Skrevet 22. april 2013 For en sur og totalt unødvendig kommentar, ab! Kan dessverre lite om kjøp av bruktbil, Dobri, men får en veldig dårlig magefølelse når den gamle eieren ikke lenger svarer. Tror jeg ville ha tatt en tlf til Forbrukerrådet og hørt hvilke rettigheter du har til å få omgjort kjøpet. Lykke til! Synes kommentaren var meget treffende. Anonym poster: 6db07f07ab2bb4b507fe4c2972c5a259
lykkelige.meg Skrevet 22. april 2013 #5 Skrevet 22. april 2013 Visste ikke helt hvor jeg skulle putte den, så ble her. Da det uansett er snakk om penger. Greia er som følgende: Den 20.Mars.2013 kjøpte vi en ny bil. (ny og ny, en gammel Volvo) Uansett, etter den var kjøpt dro vi på bensinstasjonen for å fylle, da vi skulle skru på tenninga igjen tok det lang tid før den fungerte. Byttet batteri og så videre, men noe er tydeligvis feil. Ofte starter den ikke, så vi må dytte/taue i gang. Få dager senere røk en stor del på motoren, plutselig måtte vi ut med noen tusen til. For hver dag som gikk fant vi bare flere og flere feil, vi har så vidt hatt den en måned og allerede nå har vi måtte gått ut med så mange tusen til en bil som liksom skulle være i orden. For et par kvelder siden skulle vi ut en tur, og ble tilfeldigvis stoppet av politiet for vanlig kontroll. Vi lete febrilsk etter vognkortet, men det fantes ingen vognkort i bilen. Derimot fant vi en lapp fra Biltilsynet til gamle eier om hva som måtte gjøres for å få hentet ut vognkort del 2. Deretter fikk vi vite at det var avskiltningsbegjær på bilen. Politiet var snille og kjørte etter oss hjem så vi fikk parkert i gården og heldigvis for oss fikk de ikke av skiltene (Dama skrudde helt feil, og runda alt av skruer) Fikk da bare beskjed om at vi måtte la bilen stå til alt var i orden. Så fikk vi vite at gamle eier IKKE har betalt tidligere omregistrering da han kjøpte bilen, ei heller eieren før der igjen. Årsavgiften som liksom skulle betales var visst heller ikke betalt (men sistnevnte var ikke grunn til avskiltningsbegjæret) Idag ringte jeg da inn på biltilsynet og forklarte situasjonen. Jeg ble møtt av en hyggelig person som forklarte at vi måtte betale omregistreringen vår, levere salgsmeldingen (Noe vi ikke gjorde på grunn av alle bilens feil, og vi ikke fikk tak i gamle eier) Vi måtte også betale årsavgiften, så skulle vi få vognkort del 2 og alt være i orden. Så nå salgsmeldingen blir levert denne uken, forsikring har vi ordnet da vi kjøpte den. Men den gjaldt tydeligvis ikke enda siden bilen ikke stod på oss. Vi venter nå bare på å få beløpet om omregistrering i posten slik at det blir betalt. Jeg sjekket derimot litt på Googlet, og kom inn på toll.no sine sider. Der står følgende: Biler som er kjøpt mellom 1. Januar og 20.Mars skal gamle eier betale årsavgift for. Jeg ringte så inn til toll, og ble møtt av en sur, gretten mann som ikke var mye til hjelp. Han bare avbrøt når jeg snakket, og var rett og slett motbydelig, uansett. Da fikk jeg en annen beskjed enn hva som stod på deres nettsider. Vi måtte visst betale årsavgiften også. Selv om vi kjøpte bilen ETTER fristen for å betale den! Gamle eier svarer ikke, og jeg sitter her som et stort spørsmålstegn. Hva er rett og galt her? Nå forstår jeg virkelig ingenting her.. Den som eide bilen 1.januar i år får tilsendt årsavgiften. Dermed får tidligere eier denne, men dersom han ikke betaler er det deres bil som blir avskiltet. Tidligere eier vil få purring, og evt inkasso på regningen. Håper dere har lært til senere at det lønner seg å sjekke ut om det er noe ubetalt på bilen. Hadde det for eksempel vært lån på bilen, med sikkerhet i bilen hadde dere ikke hatt mye dere skulle sagt dersom banken dukket opp for å hente bilen. Samtidig kan det lønne seg å få tatt en bruktbiltest hos NAF før man kjøper.
dobri123 Skrevet 22. april 2013 Forfatter #6 Skrevet 22. april 2013 Jeg har nå virkelig lært av dette, det er jo helt klart. Jeg tok hans ord og stolte på at dette ville bli ordnet. Vi har også meldinger fra tidligere eier hvor han skriver følgende ''Regninga på årsavgifta har ikke komme enda, men betaler når den kommer jeg'' Videre fikk vi nå da beskjed av biltilsynet om å anmelde dette, og det før vi betalte for omregistreringen eller leverte inn salgsmeldingen. Jeg har nå sendt han en melding og sagt han har til i morgen med å gi beskjed hva som skjer videre før vi tar steget med å anmelde dette, slik biltilsynet oppfordret til (For svindel) Bilen hadde visst vært byttet og kjøpt rundt mye mer i landet de siste årene, så tydeligvis ikke rart det er blitt som det er blitt.
GinaK Skrevet 22. april 2013 #7 Skrevet 22. april 2013 Skrev dere ikke under på en salgsmelding da? Dere skal jo beholde delen og sende den inn til Tollvesenet, der kommer det frem når dere overtok bilen.
AnonymBruker Skrevet 22. april 2013 #8 Skrevet 22. april 2013 Her har du jo gjort alt feil. Hvorfor er det ikke foretatt en driftstest av bilen? Det hdde avslørt MANGE av feilene der. Hvor er salgsmeldingen som selger skal skrive under på, og dere ta med til biltilsynet så dere får nytt vognkort 1 og 2? Hvorfor er det ikke sjekket i register om det er heftelser ( ubetalt på bilen )? Som noen andre skriver, om denne bilen sikkerhet for et lån eller noe kan den komme til å bli tatt fra dere. Anonym poster: b710a56cd67233b9d23f58acf4368c97
AnonymBruker Skrevet 22. april 2013 #9 Skrevet 22. april 2013 Du har fått noen riktige tips, men også noen dårlige. Hvis planen er å eie og bruke bilen, må du, som vegvesenet informerte deg om, i første omgang se til at vognkort del 2 er levert inn fra forrige eier som hadde vognkort på bilen. Så må salgsmelding mellom deg og personen du kjøpte bilen av være innlevert. Forsikring i ditt navn må ordnes og omeegistreringsavgift betales. (den kan betales på en trafikkstasjon eller i nettbanken med regning du får i posten). Når dette er ordnet, får du vognkort. Det haster å få betalt årsavgiften også (tollvesenet bryr seg ikke om hvem som betaler, bare den blir betalt. Den følger bilen. Er den ikke betalt innen høsten blir eieren 1. jan trukket i lønn, men i mellomtiden kan bilen bli avskiltet). Anonym poster: 3682cb70afc8bdce0ec69e18bef073ce
AnonymBruker Skrevet 22. april 2013 #10 Skrevet 22. april 2013 Hos gjensidige kan du faktisk forsikre en bil i ditt navn som bruker, mens eier står som en annen. I systemene står forsikringa på eier av bil, men det er deg regningene kommer til. Hvis salgsmelding er skrevet under, enten i form av en fra nettet eller vognkort 2, så er det nok, det skal leveres på biltilsynet, du kan velge å betale omreg der og da, og du vil da få midlertidig vognkort. De skikkelige vognkortene kommer i posten kort tid etterpå. Anonym poster: b710a56cd67233b9d23f58acf4368c97
dobri123 Skrevet 22. april 2013 Forfatter #11 Skrevet 22. april 2013 Omregistreringsavgifta blir nå betalt i morgen. Får midlertidig vognkort. Fikk til slutt tak i gamle eier, heldigvis gikk samtalen over sms. Hvor han først sa alt var i orden og han nå hadde betalt årsavgiften. Utover samtalen fikk jeg vite hva for en dumkjerring jeg var som gikk på dette, nå var det mitt problem. Dum var jeg ja.. Jeg tok kontakt med toll og biltilsynet igjen, og videre politiet. Meldingene blir brukt som bevis mot han og det blir anmeldt i morgen. Aldri mer gamle biler!
AnonymBruker Skrevet 23. april 2013 #12 Skrevet 23. april 2013 Omregistreringsavgifta blir nå betalt i morgen. Får midlertidig vognkort. Fikk til slutt tak i gamle eier, heldigvis gikk samtalen over sms. Hvor han først sa alt var i orden og han nå hadde betalt årsavgiften. Utover samtalen fikk jeg vite hva for en dumkjerring jeg var som gikk på dette, nå var det mitt problem. Dum var jeg ja.. Jeg tok kontakt med toll og biltilsynet igjen, og videre politiet. Meldingene blir brukt som bevis mot han og det blir anmeldt i morgen. Aldri mer gamle biler! http://w2.brreg.no/motorvogn/ Sjekk heftelser her! http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Eie+og+vedlikeholde/Periodisk+kjoretoykontroll/Kontrollfrist Når er bilen EU-godkjent og når er neste kontroll! Bruk av disse kan en spare seg for mye bryderi. Anonym poster: c0af2881a62842ce644400b13a2fd393
AnonymBruker Skrevet 23. april 2013 #13 Skrevet 23. april 2013 Omregistreringsavgifta blir nå betalt i morgen. Får midlertidig vognkort. Fikk til slutt tak i gamle eier, heldigvis gikk samtalen over sms. Hvor han først sa alt var i orden og han nå hadde betalt årsavgiften. Du får vel ikke nytt vognkort før alt av årsavgift/gammel omreg er betalt. Og selv om gammel er eier er ansvarlig vil du være solidarisk ansvarlig, ved at du ikke får bilen på veien før det er betalt. Du burde aldri levert salgsmeldingen, men startet prosessen med å heve kjøpet når disse tingene dukket opp. Anonym poster: f5af066aac7b6174ac94668b39fdbf5f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå