Gå til innhold

Slanker meg med lavkalori, prøve lavkarbo?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har klart å slanke meg 25kg ved hjelp av en lavkaloridiett, men nå har vekten begynt å gå mye saktere nedover og det hender at det stopper helt opp en stund også før den går ned litt. Lurer på om jeg skal prøve å bytte om til lavkarbo istedenfor, noen som har erfaring med dette? Dersom jeg eventuelt da dropper lavkarboen etter en stund og begynner å spise karbs igjen, vil jeg legge på meg lettere da? Har nemlig hørt flere som har sagt at vekta du har gått ned kommer tilbake med renter da?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke sånn at du nødvendigvis går mer opp i vekt etterpå hvis du går på lavkarbo en stund, men lavkarbo er en livsstil mer enn en slankekur. Hvis du går tilbake til å spise mel og sukker så kommer du til å gå opp igjen. Men det går an å spise strengt lavkarbo en periode, for så å f.eks innføre litt belgfrukter, potet til middag osv.

Anonym poster: eca8dbc94d9a5910ca62ce6e5f5b1357

• Liker 3
Skrevet

Hei du... Det er helt normalt at det blir vanskeligere å miste vekt etterhvert, jo slankere du blir jo vanskeligere blir det.

• Liker 1
Skrevet

Gratulerer med det fantastiske vekttapet forresten :)

AnonymBruker
Skrevet

Skjønner ikke dette med lavkarbo, jeg. Frukt, som er så viktig for helsen er jo fulle av karbs. Skal man slutte å spise frukt og? Jeg kan forstå å redusere mel, korn, pasta og ris, men å kutte karbs helt kan jeg ikke se for meg som noe godt. Så vidt jeg husker, ketose kan være veldig farlig når det utløser ketoacidose.

Anonym poster: 1c66d237a24aecb5edce88b7977d3e1f

Skrevet

Ketose og ketoacidose er to helt forskjellige ting:

"Det er ikke farlig å være i ketose på en lavkarbo diett. Kroppen vår er laget for effektiv bruk av ketoner som brennstoff når det ikke finnes glukose. Ketose blir ofte blandet med et lignende ord, ketoacidose. Ketoacidose er en livstruende tilstand for diabetikere. Og det handler ikke om keto- delen av ordet, men acid – syre. Det er syreforgiftning av blodet og skyldes opphopning av ketosyrer i blodet på grunn av alvorlig insulinmangel. De vanligste årsakene er ved nyoppstått type 1 diabetes og i tilfelle hvor mennesker med type 1 diabetes får annen sykdom med feber som øker behovet for insulin. I slike situasjoner vil blodsukkeret være høyt (over 15 mmol/l) og man finner sukker og ketonsyrer (ketoner) i urinen. Uten behandling vil man raskt blir alvorlig syk med bevisstløshet (diabetes koma). Kombinasjonen høyt blodsukker, sukker og ketoner i urinen bør føre til at man straks kontakter lege. Det er altså det høye blodsukkeret og syreforbindelsen som er farlig. Ketonene er en del av bildet og er et resultat av tilstanden – IKKE årsaken."

Videre så er grønnsaker og bær en mye bedre næringskilde enn frukt og med langt mindre karbohydrater. Frukt er helt ålreit, men ikke daglig i større mengder.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke sagt at det er samme ting. Jeg skrev at ketose utløser ketoacidose. Omtrent etter 3-4 dager når kroppen har blitt full av ketoner. Ikke tilfeldig at mange lavkarbere tar urintester og jubler over høy antall ketoner i urinen. Helt uvitende hvor farlig det er. La oss ikke snakke om det forferdelige munnlukten de i ketose har. Har bodd med en slik i noen måneder og nei, takk, æsj.

Selvfølgelig står alle frie til å velge selv hva de er villige å betale for å oppnå drømmevekten.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Jeg har ikke sagt at det er samme ting. Jeg skrev at ketose utløser ketoacidose. Omtrent etter 3-4 dager når kroppen har blitt full av ketoner. Ikke tilfeldig at mange lavkarbere tar urintester og jubler over høy antall ketoner i urinen. Helt uvitende hvor farlig det er. La oss ikke snakke om det forferdelige munnlukten de i ketose har. Har bodd med en slik i noen måneder og nei, takk, æsj.

Selvfølgelig står alle frie til å velge selv hva de er villige å betale for å oppnå drømmevekten.

Friske mennesker kan ikke få ketoacidose av karbohydratrestriksjon. Det er en fysisk umulighet. Da ville du fått den samme ketoacidosen av sultindusert ketose. Og folk dør ikke som fluer av ketoacidose i Afrika, gjør de vel?

Normalt vil man ikke få høyere ketonmetning enn kanskje maks 5-6 mmol/l.

Ketoacidose er vel i området >15

Endret av Supraspinatus
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Dårlig ånde er forbigående og noe de fleste bare opplever de første ukene. Vedvarer det, så bør man se på proteininntaket. For høyt proteininntak kan gi ketoseånde. Man kan være i ketose uten ketoseånde.

Ketose er helt ufarlig. Du har rett i at man måler ketoner både i ketose og i ketoacidose, men å påstå at ketose utløser ketoacidose henger ikke på greip. Les beskrivelsen til Løvetann en gang til.

Anonym poster: bd384c9faf3ffa2fe9989a40159fb715

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Men for å svare TS: Det viktigste her er at du finner noe du kan leve med. Uansett hvilket kosthold du slanker deg med, så hvis du ikke klarer å holde det så vil du med stor sannsynlighet gå opp i vekt igjen når du går tilbake til ditt originale kosthold. Einstein definerte galskap som å gjøre samme tingen flere ganger å forvente forskjellig resultat.

Jeg klarer ikke å gå sulten eller å passe porsjonene mine etter hvor mye kcal det er i. Jeg trives best på LCHF. Mye god, feit mat. Å kutte ut korn, frukt og sukker er ikke noe stort tap for meg. Fett bærer smak, så det er mye lettere å lage velsmakende mat. LCHF har gitt meg større matglede. Ingen tvil om hva jeg vil velge resten av livet hvis jeg vil beholde vekt og helse!

• Liker 4
Gjest *MaggieQ*
Skrevet

Nå finnes det forskjellige former av lavkarbo. Det betyr ikke at du enten må,kaste i deg masse karbs eller kutter ut alt, inkludert frukt.

Et balansert kosthold med litt av alt fungerer iallefall veldig godt for meg. Spiser karbs gjennom knekkebrød, havregryn, villris, brun pasta og frukt. Ellers går det i mye kylling, fisk, karbonadedeig, grønnsaker, gode oljer, nøtter, avokado etc.

I helgene koser jeg meg gjerne med is, smågodt etc.

Så lenge du totalt sett ikke spiser mer enn du forbrenner så trenger det ikke å være noe mat som er forbudt. Men det er jo opp til enhver hva en føler en kan leve med :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg forventet et sterkt forsvar for å være i ketose, ja.

Men dere glemmer at det er 3 typer av ketoacidose - diabetes, alkohol og ekstrem lavkarbo. Det er det siste som er mest relevant her. Og dessverre er det mange som kan virkelig risikere helsen sin og til og med livet med å forholde seg til ketose langt nok. De som ikke tror at ketose forårsaker ketoacidose, les om det.

Eller bare fortsett å gjøre som dere vil. Det nyter ikke å advare folk, det har jeg skjønt. Alle kan velge for seg :) Takk for meg.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men dere glemmer at det er 3 typer av ketoacidose - diabetes, alkohol og ekstrem lavkarbo. Det er det siste som er mest relevant her. Og dessverre er det mange som kan virkelig risikere helsen sin og til og med livet med å forholde seg til ketose langt nok. De som ikke tror at ketose forårsaker ketoacidose, les om det.

Eller bare fortsett å gjøre som dere vil. Det nyter ikke å advare folk, det har jeg skjønt. Alle kan velge for seg :) Takk for meg.

Hvorfor utviklet ikke Vilhjalmur Stefansson ketoacidose da han spiste kun kjøtt, innmat og fisk i ett år? Han tok ingen kosttilskudd. Jeg vil si det er ganske så ekstrem lavkarbo. Så gi meg et eksempel hvor ekstrem lavkarbo har ført til ketoacidose.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

De som oppnår DKA eller AKA er ikke friske personer. Friske personer med en bukspyttkjertel og frisk lever vil ikke oppleve å få for lav ph i blodet.

De fleste som spiser en ketogen diett klarer dessuten ikke holde seg så vanvittig lavt i inntaket i all evighet siden det er svært begrensende.

Det er ikke et reelt problem for friske mennesker.

Hvorfor kom det egentlig opp i denne debatten? De fleste som spiser lavkarbo spiser jo ikke NULL karbo.

Anonym poster: c84e14fe593a80b92827a50dc7146bde

• Liker 4
Skrevet

Hvorfor kom det egentlig opp i denne debatten? De fleste som spiser lavkarbo spiser jo ikke NULL karbo.

Anonym poster: c84e14fe593a80b92827a50dc7146bde

Fordi det alltid er noen som har misforstått eller lest seg svett på skrekkhistorier og ikke tatt seg bryet med å sjekke fakta. Derfor.

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...