Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har ei jente på 4 ( blir snart 5) som aldri har vært med noen hjem etter barnehagen og aldri hatt med noen hjem heller.

Såvidt vi vet er hun ei sosial jente som ikke har problemer med å få seg venner i barnehagen.

Når er det de egentlig begynner å bli med hverandre hjem?

Har inntrykk av at de andre barna er med hverandre av og til, men er usikker på om de bare snakker om det eller om de også er med hverandre, siden jenta vår også stadig snakker om det. ( uten at hun har blitt med noen hjem liksom)

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er absolutt på tide nå.

Ta initiativ, så går det sin gang.

Anonym poster: 724b8a00b2822077082affd8750e079f

• Liker 1
Gjest navnelapp
Skrevet

Du kan jo byrje med å invitere nokon med henne heim? Foreslå det for nokre av dei andre foreldra ein dag det måtte passe. Slikt kjem jo ofte på tale når foreldra kjenner kvarandre litt, og det er utruleg nyttig og fint å bygge nettverk med dei andre foreldra, både mtp å bli med heim, og på at ein kanskje skal omgås gjennom heile skuletida, viss barna skal på same skule.

Skrevet

Vet om mange sosiale barn som aldri har vært med noen hjem i den alderen. Så det er slett ikke uvanlig. Mine barn var med venner hjem i den alderen, men det var mest fordi jeg kjente foreldrene litt fra før. Så det var naturlig å spørre. Er jo ikke så enkelt om man ikke kjenner foreldrene, men om jenta di gjerne vil ha besøk, er det kanskje på tide å gjøre et utspill likevel?

Skrevet

Guttungen her begynte å få venner hjem/dra på besøk i den alderen, eller han var vel fylt 5 år da. Nå bor jo en del av disse i nærheten av oss, så han kan bare sykle bort selv, eller vennene kommer hit (midt i middagen, som regel)

Gjest Magdalene
Skrevet

Her begynte vi med det før jul. Da vart hun 3,5år.

Egebtlig begynte vi med å invitere bestevenninnen hennes hjem på en lørdag, slik at hun kunne ha med seg mammaen sin om hun ville, slik at hun ble trygg på meg her hjemme.

Og etter det har det egentlig skjedd ofte. Er ei jente hun bruker å være med hjem, og som bruker å være med til oss.

Skrevet

Det er absolutt på tide nå.

Ta initiativ, så går det sin gang.

Anonym poster: 724b8a00b2822077082affd8750e079f

Hæ?

Jeg har en gutt på 5 og ei jente på 3. Vi går gjerne på besøk til venner av dem (sammen!) i helgene, men å bli med noen hjem eller ta med noen hjem fra barnehagen har vi aldri vurdert.

For det første blir det veldig mye styr med bilseter. Vi kan ikke få med oss flere barn i vår bil og det er ikke aktuelt at noen av mine barn skal være med noen andre i bil uten å være tilstrekkelig sikret.

Dessuten er ettermiddagene så korte. Vi lager middag, spiser og leker litt før det snart nærmer seg leggetid. Denne tiden er familietid.

Jeg kan forøvrig ikke huske at jeg noen gang var med noen hjem, eller hadde med noen hjem fra barnehagen selv. Og jeg begynte ikke på skolen før jeg var 7,5 år.

For meg er dette med å "bli med hjem" noe som hører til etter skoletid.

Skrevet

I barnehagen her blir alle barna over tre år med hverandre hjem om hverandre. Det skjer ukentlig at et barn blir med et annet barn hjem, og de avtaler seg i mellom før de spør foreldrene om det er greit.

• Liker 1
Skrevet

Min datter som akkurat har blitt fem har ofte besøk både fra venner i barnehagen og venner ellers. Hun begynnte vell for hett halvt år siden.

AnonymBruker
Skrevet

Vet om mange sosiale barn som aldri har vært med noen hjem i den alderen. Så det er slett ikke uvanlig. Mine barn var med venner hjem i den alderen, men det var mest fordi jeg kjente foreldrene litt fra før. Så det var naturlig å spørre. Er jo ikke så enkelt om man ikke kjenner foreldrene, men om jenta di gjerne vil ha besøk, er det kanskje på tide å gjøre et utspill likevel?

Vi er litt sånn. Jenta vår på 5 er godvenner med alle og supersosial, men har bare vært med noen hjem et par ganger. Med flere eldre søsken og komplisert timeplan er det veldig vanskelig å finne plass til kjøring og henting av barn, så vi utsetter det så lenge som mulig. Det kommer jo med full styrke etter skolestart uansett, men fram til da holder vi litt på bremsen av praktiske årsaker.

Men i løpet av mange år som barnehagemamma har jeg ofte fått spørsmål om slikt fra foreldre jeg ikke kjenner noe særlig godt, fordi barna selv maser om det. Jeg kan ikke tenke meg at noen vil reagere hvis du soør om noen vil være med jenta di hjem, man trenger ikke kjenne hverandre godt fra før (er mitt inntrykk da) :)

Anonym poster: 97a6fe618b66a06ea5ec82c6bb7f16b1

Skrevet

Jeg hadde bare vært glad for at de ikke har begynt med det styret der enda. De kan vel besøke hverandre i helgene? Jeg husker det som fryktelig styrete og stressende med alt det besøket i ukedagene.

Skrevet

Jeg hadde bare vært glad for at de ikke har begynt med det styret der enda. De kan vel besøke hverandre i helgene? Jeg husker det som fryktelig styrete og stressende med alt det besøket i ukedagene.

Skrevet

De leker med hverandre i barnehagen og blir venner og sosialiserte der. Kan ikke skjønne at de har behov for mer enn det.

Selv begynte jeg i barnehagen da jeg var 5 år, og før den tid hadde jeg ikke andre lekekamerater enn yngre søsken og et sjeldent besøk av barn av mine foreldres venner. Og jeg kan ikke skjønne at jeg har tatt noe skade av det. Fikk venner i barnehagen da jeg begynte der og enda flere da jeg begynte på skolen. Og fra skolestart begynte jeg å bli med og ta med folk hjem også. Men da var jeg altså godt over 7 år.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...