AnonymBruker Skrevet 21. april 2013 #1 Skrevet 21. april 2013 Jeg har veldig ofte oppblåst mage, vet ikke hvilke matvarer som gjør det. Vet noen av dere om hva det skyldes? kan det være sykdom? Har dere noen anbefalinger? Hva bør jeg unngå og hva bør jeg spise for å ikke få oppblåst mage? det ser bare så j*** ut. Anonym poster: 42d8ec4c720ef3c31288c5345480fa58
AnonymBruker Skrevet 21. april 2013 #2 Skrevet 21. april 2013 Først og fremst mel/korn. Det vil si alt av brød og pasta, og for noen også ris. Anonym poster: 4660f9f9581c15f0a3ad5dc826837f32 2
AnonymBruker Skrevet 21. april 2013 #3 Skrevet 21. april 2013 Hva kan jeg erstatte brød,pasta, mel, korn, og ris med? Anonym poster: 42d8ec4c720ef3c31288c5345480fa58
AnonymBruker Skrevet 21. april 2013 #4 Skrevet 21. april 2013 For meg er det bananer som gir oppblåst mage. Fy fadder, jeg glemte det i går og spiste 2 bananer til kveldsmat og ... magen min skulle eksplodere. Anonym poster: 94e92603331c1c7bbdda5cfaa000320d
AnonymBruker Skrevet 21. april 2013 #5 Skrevet 21. april 2013 uff det er helt sykt med den oppblåste magen, jeg tror jeg har lav forbrenning også :S Anonym poster: 42d8ec4c720ef3c31288c5345480fa58
Frihetsgudinnen Skrevet 21. april 2013 #6 Skrevet 21. april 2013 Noen reagerer på "all" mat. Det nytter ikke for meg. Ene dagen reagerer jeg på noe, neste dag går det greit... Det kan jo være at du har Ibs. (irritabel tarm syndrom)?
AnonymBruker Skrevet 21. april 2013 #7 Skrevet 21. april 2013 Det kan jo være at du har Ibs. (irritabel tarm syndrom)? I følge legen min så har jeg det. Men med én gang jeg kuttet ut mel og pasta så forsvant alle problemene. Anonym poster: 4660f9f9581c15f0a3ad5dc826837f32 1
KaDust Skrevet 21. april 2013 #8 Skrevet 21. april 2013 Jeg også har det. For øyeblikket eksperimenterer jeg med et mel/korn-fritt kosthold og jeg er mye bedre! Blir fortsatt litt oppblåst når jeg spiser men ikke på langt nær så mye som jeg var før. Også tar der jo tid før magen kommer i helt balanse igjen. Jeg vil anbefale deg at du velger en type mat du kutter ut i to uker for å se om du blir bedre. Om det er sukker, mel/korn, melk eller egg feks er opp til deg selv. Funket ikke det prøver du med en ny type mat de neste to ukene. Da finner du nok ut av det etterhvert men husk at du blir ikke 100% bra etter to uker, men hvis du ser forbedring så er det jo noe!
Supraspinatus Skrevet 22. april 2013 #9 Skrevet 22. april 2013 Fiber og visse typer stivelse gir oppblåsthet hos mange. Det er fordi fiber ikke fordøyes av oss, men brukes av bakterier i tarmen til energi. Noen av disse bakteriene lager gass. Når gassen ikke kommer ut blir man oppblåst. Forskere (i Australia) har kommet frem til en teori/praksis der visse matgrupper utelukkes for å skape bedringer i ulike tarmplager. FODMAP (Fermentable, Oligo-, Di-, Mono-saccharides and Polyols). Se også: http://www.friskogfunksjonell.no/diare-forstoppelse-og-gass-hva-kan-du-gjore/ 1
Rainbow Skrevet 22. april 2013 #10 Skrevet 22. april 2013 Jeg har også slitt veldig mye med dette og føler i perioder at jeg ikke tåler noenting. Reagerer spesielt på hvetemel (som det er i utrolig mye mat!) og sukker. Spiser sunt, men å unngå dette helt er likevel vanskelig. Jeg har spurt lege, (er ikke hverken gluten- eller laktoseintollerant) vært på apoteket og helsekost, samt prøvd å feks leve halvannen uke uten hveteprodukter for å se om det var endring. Det var egentlig minimalt med det, også etter diverse piller fra apotek. Så prøvde jeg noe som heter Super-Zym fra Life. Og herlighet, jeg vet jeg høres ut som en sånn hippie-happy "alt ordner seg med disse urtene"-dame nå! Men det virker på meg! Det er kapsler som skal bedre enzymbalansen i mage og tarm. Det tok to-tre uker før det begynte å virke, men nå er jeg veldig mye mindre oppblåst, har ikke magesmerter og lite luft. Før kunne jeg uten å overdrive se ut som jeg var flere måneder på vei i graviditet etter å feks ha spist brød. Sist jeg var for å handle det (og sto med det i kassa for å kjøpe, så det var ikke som om den ansatte trengte å overtale meg), fortalte hun masse om hvordan hennes mageproblemer nå var omtrent borte (etter å ha vært til gastroskopi og masse undersøkelser uten å finne noe galt). Så for meg har Super-Zym vært løsningen, og jeg kan fortsette å ha et variert og sunt kosthold uten å febrilsk sile ut matvarer jeg reagerer på. Det er jo lurt å minimere inntaket av det man er sikker på at forårsaker problemet, men nå slipper jeg å være fanatisk.
AnonymBruker Skrevet 22. april 2013 #11 Skrevet 22. april 2013 Kjør et par uker der du kutter ut en ting og se om det utgjør noen forskjell. Det blir jo antakeligvis ikke verre. Feilen mange gjør er å kutte ut 'alt' samtidig fordi de har lest at det er så mange som ikke tåler A, B, C og D. Nå vet jeg ikke hvilket forhold du har til mat, men for meg som får en ekstrem livsglede av å nyte mat finner jeg det idiotisk å kutte ut melk hvis det faktisk er hvetemel man reagerer på, eller feil å kutte ut kornprodukter hvis det er laktose, osv. Bli bevisst på hva det er i maten du spiser, så får du en bedre oversikt. Anonym poster: 463ecba2ed25214022c06edab0773cae 1
AnonymBruker Skrevet 22. april 2013 #12 Skrevet 22. april 2013 Kjør et par uker der du kutter ut en ting og se om det utgjør noen forskjell. Det blir jo antakeligvis ikke verre. Feilen mange gjør er å kutte ut 'alt' samtidig fordi de har lest at det er så mange som ikke tåler A, B, C og D. Nå vet jeg ikke hvilket forhold du har til mat, men for meg som får en ekstrem livsglede av å nyte mat finner jeg det idiotisk å kutte ut melk hvis det faktisk er hvetemel man reagerer på, eller feil å kutte ut kornprodukter hvis det er laktose, osv. Bli bevisst på hva det er i maten du spiser, så får du en bedre oversikt. Anonym poster: 463ecba2ed25214022c06edab0773cae Fordi man overlever 2 uker med et lite utvalg av varer hvis det betyr at man blir kvitt lidelsene, i motsetning til for eksempel 8 ekstra uker med lidelser fordi man kuttet ut feil. Anonym poster: 63106912355c58e31c31fecadf238ed8
KaDust Skrevet 2. mai 2013 #14 Skrevet 2. mai 2013 Jeg har også slitt veldig mye med dette og føler i perioder at jeg ikke tåler noenting. Reagerer spesielt på hvetemel (som det er i utrolig mye mat!) og sukker. Spiser sunt, men å unngå dette helt er likevel vanskelig. Jeg har spurt lege, (er ikke hverken gluten- eller laktoseintollerant) vært på apoteket og helsekost, samt prøvd å feks leve halvannen uke uten hveteprodukter for å se om det var endring. Det var egentlig minimalt med det, også etter diverse piller fra apotek. Så prøvde jeg noe som heter Super-Zym fra Life. Og herlighet, jeg vet jeg høres ut som en sånn hippie-happy "alt ordner seg med disse urtene"-dame nå! Men det virker på meg! Det er kapsler som skal bedre enzymbalansen i mage og tarm. Det tok to-tre uker før det begynte å virke, men nå er jeg veldig mye mindre oppblåst, har ikke magesmerter og lite luft. Før kunne jeg uten å overdrive se ut som jeg var flere måneder på vei i graviditet etter å feks ha spist brød. Sist jeg var for å handle det (og sto med det i kassa for å kjøpe, så det var ikke som om den ansatte trengte å overtale meg), fortalte hun masse om hvordan hennes mageproblemer nå var omtrent borte (etter å ha vært til gastroskopi og masse undersøkelser uten å finne noe galt). Så for meg har Super-Zym vært løsningen, og jeg kan fortsette å ha et variert og sunt kosthold uten å febrilsk sile ut matvarer jeg reagerer på. Det er jo lurt å minimere inntaket av det man er sikker på at forårsaker problemet, men nå slipper jeg å være fanatisk. http://www.helsekost1.com/products/shift-super-zym-60-kapsler2?gclid=CIDS9caR-LYCFe-XcAodeVoA-A Er det disse?
Rainbow Skrevet 2. mai 2013 #15 Skrevet 2. mai 2013 http://www.helsekost...CFe-XcAodeVoA-A Er det disse? Ja, det stemmer!
KaDust Skrevet 2. mai 2013 #16 Skrevet 2. mai 2013 Ja, det stemmer! Skal jeg jaggu prøve! Nå har jeg gått på mel/korn, pasta, ris osv.-fritt kosthold uten hell og lykke. Holder på å bli gæren
Rainbow Skrevet 2. mai 2013 #17 Skrevet 2. mai 2013 Skjønner jeg godt, det gjorde jeg også. Så jo gravid ut hele tida, nesten. Det tok lang tid før det virka med de kapslene, så ikke gi opp med én gang. Nå er jeg nesten helt bra, og nesten kan jeg leve med, egentlig.
Rainbow Skrevet 2. mai 2013 #19 Skrevet 2. mai 2013 Dessverre, ja. Jeg glemte dem hjemme en dag, og tenkte "det er vel ikke så farlig". Kjøpte grov baguette. Fikk helt sinnsykt vondt i magen og ble kjempedårlig. Og den har jeg spist mange ganger før uten å reagere sånn når jeg tar pillene. Det blir dyrt i lengden. Men for min del er det verdt det. Man skal ta maks seks hver dag (to til hvert måltid), og hvis måltidene er små eller ikke inneholder ting jeg vet jeg reagerer spesielt på kan jeg ta én eller ingen.
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2013 #20 Skrevet 2. mai 2013 I følge legen min så har jeg det. Men med én gang jeg kuttet ut mel og pasta så forsvant alle problemene. Anonym poster: 4660f9f9581c15f0a3ad5dc826837f32 Hvordan finner legen ut dette? Kan man bare bestille time og be de sjekke det? Samme med laktose ig gluten allergi? Anonym poster: 78aea27086b547be0b2887abf707cc10
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå