Gå til innhold

Tidlig pubertet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Sønnen min på snart 8 har fått endel nupper/kviser i ansiktet den siste tiden. Og oppdaget at han har fått litt dun/hår nedentil. Er dette begynnende pubertet? Føler meg litt usikker på om det er normalt at disse forandringene skjer så tidlig..

Hvordan er deres 7-8 åringer? Bør det sjekkes opp av lege? Hørte noe om at man kan bremse puberteten om den begynner for tidlig.

Eller er jeg teit og overbeskyttende nå?

Anonym poster: 6f15521010edc60b4d6cc7e41b0c6077

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det var tidlig til å være gutt, så en samtale med lege kan være på sin plass. Om ikke annet, så for å roe mammatankene litt ;)

Skrevet

Ja, det er jo litt tidlig. Men det er absolutt ikke nødvendig og reise til legen med dette :)

Skrevet

Jo, dette ville jeg snakket med legen om. I min barndom var det en som fikk problemer fra de andre guttene når han var den eneste som så ut som mann mens de andre var uutviklede guttunger.

Men på den tiden dusjet vi etter gymmen. Nakne.

Skrevet

Jo, dette ville jeg snakket med legen om. I min barndom var det en som fikk problemer fra de andre guttene når han var den eneste som så ut som mann mens de andre var uutviklede guttunger.

Men på den tiden dusjet vi etter gymmen. Nakne.

Off topic men:

Dusjer ikke barna nakne etter gym lenger??

TS: jeg leste nylig om at vi får i oss ekstreme mengder hormoner nå enn tidligere, og at pre-pubertet er et resultat. Du kan jo Google temaet litt. Det er jo ingenting å bli direkte bekymret for, men jeg tror selv jeg hadde ønsket å snakke med en ekspert...

Skrevet

Off topic men:

Dusjer ikke barna nakne etter gym lenger??

TS: jeg leste nylig om at vi får i oss ekstreme mengder hormoner nå enn tidligere, og at pre-pubertet er et resultat. Du kan jo Google temaet litt. Det er jo ingenting å bli direkte bekymret for, men jeg tror selv jeg hadde ønsket å snakke med en ekspert...

Vel, det virker ikke som om det er vanlig over alt lenger. Min egen sønn kom og ba om badebukse å dusje i for det gjorde alle de andre. Dette var i 3-4 klasse. Jeg var himmelfallen og mente han måtte dusje naken, for det var det som var vanlig! Basta!

Etter hvert forsto jeg at det å ha mange muslimer i klasser byr på slike problemer. De fikk ikke dusje nakne pga. religionen.

Og gutten min kom og spurte: "hvorfor ser jeg så rar ut der nede?" Vel, han hadde forhuden intakt. Ikke de andre.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar. Fremdeles usikker på om jeg skal kontakte lege ang dette... De vokser vel litt i rykk og napp, kanskje utviklingen hans stopper litt nå og tar seg opp igjen om noen år. Men hvis det ikke gjør det er vel det lurt å gjøre noe med det nå.. hva vil legen gjøre isåfall? Noen andre her som har vært borti lignende?

Ts

Anonym poster: 6f15521010edc60b4d6cc7e41b0c6077

Skrevet

Sønnen min kom i puberteten som 10 åring, men det er jo ikke så unormalt. Synes 7- 8 år er litt vel tidlig.

Det mest påfallende når sønnen vår kom i puberteten var stemmeskifte, at kjønnsorganene ble større og at han vokste ekstremt fort (ble høyest i klassen på kort tid). Pubertet går som du sier veldig i rykk og napp. Det kan jo hende han har en liten hormonøkning i en periode.

Kom faren hans evt. bestefedrene tidlig i puberteten? Slike ting går ofte i arv.

Jeg ville nok nevnt dette til en lege hvis jeg var deg, kanskje man kan ta en blodprøve evt. følge dette litt opp. Bare ikke lag mye "oppstuss" rundt det, barn synes ofte slike ting er litt flaut.... ;)

Pubertetsstart hos både jenter og gutter begynner litt tidligere nå enn før. Man mener bedre kosthold, fedme og andre påvirkninger gjennom miljøet kan være årsaker.

AnonymBruker
Skrevet

Hæ?!? Altså barna dusjer ikke nakne pga Islam? Vås! Jeg er muslim, og jeg har dusja naken! hamam er jo noen hundre år gammel tradisjon som kommer fra de landene som var muslimske, ikke sant? Og BADEBUKSA kan ikke dekke noen ting nevneverdig for Islam! Det irriterer meg, som muslim, å høre sånne dumme ting som enkelte muslimer gjør i dag! Og tenker! og prøver å lage leveregel som alle andre må leve etter! Det er en dum, dum regel som har ingenting å gjøre med islam!

Anonym poster: bf7a8bd482245b248d91a8570c41fdf3

Skrevet

Hæ?!? Altså barna dusjer ikke nakne pga Islam? Vås! Jeg er muslim, og jeg har dusja naken! hamam er jo noen hundre år gammel tradisjon som kommer fra de landene som var muslimske, ikke sant? Og BADEBUKSA kan ikke dekke noen ting nevneverdig for Islam! Det irriterer meg, som muslim, å høre sånne dumme ting som enkelte muslimer gjør i dag! Og tenker! og prøver å lage leveregel som alle andre må leve etter! Det er en dum, dum regel som har ingenting å gjøre med islam!

Anonym poster: bf7a8bd482245b248d91a8570c41fdf3

Guttene der fikk ikke kle av seg. Og når lærere presset på av hygieniske grunner, ble alternativet badebusker. I dusjen!

Ikke vet jeg hva som egentlig er korrekt i forhold til religion, men det var nå det de hevdet. Og dette var i en bydel hvor disse barna var i flertall. Og da var det jo ingen som ville dusje på vanlig vis, det var et problem!

Gjest Marmot
Skrevet

Du trenger jo ikke ta kontakt med legen, men kanskje helsesøster som er litt mer lavterskel? Du kan i hvert fall ringe helsestasjonen og spørre om de mener det er noe man bør kontakte legen for.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

jeg har en jente. men hun var veldig tidlig ute å må ærlig si at en tur til lege fått sjekket og alt er som det skal ellers og evt om det er noe som må gjøres i forhold til det. roet meg ned allefall:)

Anonym poster: d6d54627cb536553e26be9f71c6f6a44

• Liker 1
Gjest Riskjeks
Skrevet (endret)

Det hørtes veldig, veldig tidlig ut! Det trenger selvsagt ikke være noe galt, men jeg ville absolutt tatt kontakt med lege!

Men det er jo ikke sikkert det er pubertet, da. Barn kan få småkviser de også. Akkurat som voksne som er langt over puberteten. Og hvordan så hårene ut? Noen mennesker har jo mer kroppshår enn andre. Min sønn er f.eks ganske hårete på ryggen (tror det var det første jeg la merke til da jeg fikk ham opp på brystet etter fødsel :P Han er ganske mørk også, så det er rimelig synlig. Men helt normalt.

Red. han har sånn stripe med hår ned fra nakke til korsrygg, altså, ikke hår over hele ryggen ;)

Endret av Riskjeks
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...