Lullu Skrevet 31. mars 2004 #1 Skrevet 31. mars 2004 Hei! Vi kan selvsagt ta oss en tur på vinmonopolet, men tenkte jeg like så godt kunne høre med dere her inne først. For dere vet jo det meste :-) Hva slags vin (og pris) skal dere ha til menyen deres? Vi skal ha laks til forrett, og reinsdyr til hovedrett. Skal handle vinen via Sverige, men har ikke helt bestemt oss for hvilken enda. Help us please? Dere som ikke skal ha samme meny som oss, kan jo like så godt slenge dere på trå'n. Gøy å høre!
9na Skrevet 31. mars 2004 #2 Skrevet 31. mars 2004 Vet ikke om jeg kan hjelpe deg med viner, men de vi har valgt (i samarbeid med bryllupslokalet) ligger i siste innlegg i dagboken min. Jeg skal ikke påberope meg å være vinekspert, men til reinsdyr (som familien min alltid har til jul) har vi pleid å ha en rødvin av Shiraz-druen, den passer veldig godt til reisdyr. Til laks er en Chablis min favoritt. Mmm!
Gjest MrsL Skrevet 31. mars 2004 #3 Skrevet 31. mars 2004 Vi skal også ha rein til hovedrett - sjekker opp vinene vi har å velge mellom i morgen jeg :-)
Augustbrud02 Skrevet 1. april 2004 #4 Skrevet 1. april 2004 La Chasse er ypperlig til reinsdyr. Hadde denne i vårt bryllup, og jeg som ikke er noe glad i rødvin en gang synes denne er fantastisk god ved siden av. Den anbefales!
Gjest Anonymous Skrevet 1. april 2004 #5 Skrevet 1. april 2004 Dette er det heldigvis brudgommens far som tar ansvaret for hos oss. Ingen av oss er noen vineksperter. Så du tar reinsdyr, Lullu? Du har vel valgt fra den samme menyen som meg. Vi har ikke helt bestemt oss ennå, men ender sannsynligvis med fisketerrin til forrett og lammelår eller andebryst som hovedrett. Det var mye godt å velge mellom på den menyen. Sorry avsporingen...
Gjest MrsL Skrevet 1. april 2004 #6 Skrevet 1. april 2004 Tror denne rødvinen er australsk: Kimberly. Den er god til reinkjøtt.
Lula Skrevet 1. april 2004 #7 Skrevet 1. april 2004 Det finnes mye vin som går til reinsdyr, men husk på at TILBEHØRET har minst like mye å si for hvilken vin du skal velge. Dermed er det ikke bare å si at en vin passer til en type kjøtt feks. Den skal passe til RETTEN. Jeg vil anbefale deg å høre med noen som virkelig har greie på vin. Kjenner du ingen, så ville jeg spurt på Vinmonopolet. Siden du bor i Oslo kan jeg anbefale en som heter Christian som jobber på polet i Oslo City. Spør etter ham og du får gode råd :-) Unngå uansett å spørre på en lørdag. Da er det som regel mange ekstrahjelper der som ikke alltid har like gode kunnskaper som den "vanlige" betjeningen. Tips av typen "Jeg som egentlig ikke liker vin, likte den og den vinen veldig godt" er ikke mye verdt synes jeg. No offence :-) De som ikke liker vin, vet sjelden nok om vin til å vite hva som virkelig passer godt til ulike typer mat.
Gjest MrsL Skrevet 1. april 2004 #8 Skrevet 1. april 2004 Mens jeg elsker rødvin og anbefaler Raimat Cabernet sauvignon 1998. (Kraftig og robust vin med lett eikepreg og søtlig solbærfrukt
Augustbrud02 Skrevet 2. april 2004 #9 Skrevet 2. april 2004 Tips av typen "Jeg som egentlig ikke liker vin, likte den og den vinen veldig godt" er ikke mye verdt synes jeg. No offence :-) De som ikke liker vin, vet sjelden nok om vin til å vite hva som virkelig passer godt til ulike typer mat. Morsomt skrevet synes jeg. Kan legge til at La Chasse ble likt av alle gjestene (som også er glad i rødvin). Fikk denne i bryllup for en del år siden også, så dette er nok en mye brukt vin ved siden av reinsdyr.
Lula Skrevet 2. april 2004 #10 Skrevet 2. april 2004 Morsomt skrevet synes jeg. Morsomt skrevet kanskje, men det er faktisk noe i det ;-) Fikk denne i bryllup for en del år siden også, så dette er nok en mye brukt vin ved siden av reinsdyr Kan godt være, men HOVEDPOENGET mitt var jo at man må velge vin utfra HELE retten, ikke bare hvilket kjøtt man skal ha! Det er veldig viktig, og det vet alle som har litt greie på vin ;-)
Augustbrud02 Skrevet 2. april 2004 #11 Skrevet 2. april 2004 Morsomt skrevet kanskje, men det er faktisk noe i det ;-) Ja, det er det helt sikkert! :-) Har ikke noe greie på dette, men det er jo uansett stor forskjell på smak også. Mannen min er glad i rødvin, men han er ikke glad i den rødvinen som typiske vinkjennere liker... Kan godt være, men HOVEDPOENGET mitt var jo at man må velge vin utfra HELE retten, ikke bare hvilket kjøtt man skal ha! Det er veldig viktig, og det vet alle som har litt greie på vin ;-) Naturligvis. Det skal jo passe sammen med hele retten!!!
Veronal Skrevet 2. april 2004 #12 Skrevet 2. april 2004 Hei! Vi kan selvsagt ta oss en tur på vinmonopolet, men tenkte jeg like så godt kunne høre med dere her inne først. For dere vet jo det meste :-) Hva slags vin (og pris) skal dere ha til menyen deres? Vi skal ha laks til forrett, og reinsdyr til hovedrett. Skal handle vinen via Sverige, men har ikke helt bestemt oss for hvilken enda. Help us please? Dere som ikke skal ha samme meny som oss, kan jo like så godt slenge dere på trå'n. Gøy å høre! Jeg er allerede gift, men føle meg kompetent 8) til å foreslå vin. For kvalitetsvin i Norge lønner det seg å gå opp til kr 100 pr flaske. Til laksen: Hugel Gentil (tysk hvitvin på fransk manér) - 119 i Sverige og 103 i Norge. Til reinsdyret: Palacio de la vega (Navarra, crianza) - 64 i Sverige og 99 i Norge.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå