Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer på hva i all verden jeg gjør galt, for det er ikke lenge siden sist jeg klipte det såpass kort at jeg fikk fjernet alt jeg hadde av slitt hår.

Jeg begynner å lure på om jeg bruker feil type shampo og balsam, eller om jeg rett og slett bare HAR elendig hår?

Det synes spesielt godt samme dag som jeg har vasket håret, etter det har blitt tørt. Splitte og slitte tupper.

Her er det jeg gjør:

- Vasker annenhver til hver 3. dag, for jeg får så fort fett hår, spesielt hodebunnen.

- Som oftest shampo Joico K-pak 1 eller 2 ganger. Deretter balsam Joico Body Luxe, for fuktighet først og så litt volum i håret.

- Tørker det litt med håndkle før jeg lar det lufttørke. Kammer ikke håret før det er tørkt, og bruker da den berømte tangle teezer.

- Bruker sjeldent produkter i håret, men burde kanskje brukt noe beskyttende? Veldig sjeldent jeg bruker hårføner eller noe sånt.

- Hårstrikk bruker jeg hver dag ifm jobb, men unngår små, trange med metallskinner som kan skade håret.

Så hva skal jeg gjøre annerledes for å unngå at håret blir totalt skadet?

Anonym poster: 9386df478af9ace992c30d30b60d08b9

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Farger du det? Det kan spille inn. Og hårtypen din.

Edit: Det kan også hende du gjør den fatale tabben å stramme hestehalen ved å dra håret til hver side fremfor å ta i strikket på nytt. Da vil det flise seg nedover.

Endret av Professor Orm
Skrevet

Bytt shampoo og balsam, begynn å kure det og start med å bruke en god hårolje! :)

AnonymBruker
Skrevet

Farger du det? Det kan spille inn. Og hårtypen din.

Edit: Det kan også hende du gjør den fatale tabben å stramme hestehalen ved å dra håret til hver side fremfor å ta i strikket på nytt. Da vil det flise seg nedover.

Det var stripet for noen år siden, noe som bare "adderte" ødelagt hår etter noen butikkjøpte hårfarginger som liksom skulle gå ut etter noen uker - slet virkelig på håret. Derfor klipte bort og lot den naturlige hårfargen min komme tilbake, og det er ingenting igjen av unaturlig farge nå.

Når det gjelder strikk prøver jeg å unngå å stramme.

Men hårolje ja. Har det noe som helst reparerende effekt? Eller kun forebyggende? Hvilken hårolje burde jeg prøve meg på?

Skrevet

Det finnes ingenting du kan gjøre for å reparere håret, hår er dødt. Det eneste man kan gjøre er å forebygge og å maskere, altså ta i produkter som gjør at det ser ut som om håret er bedre enn det er.

• Liker 1
Skrevet

Det var stripet for noen år siden, noe som bare "adderte" ødelagt hår etter noen butikkjøpte hårfarginger som liksom skulle gå ut etter noen uker - slet virkelig på håret. Derfor klipte bort og lot den naturlige hårfargen min komme tilbake, og det er ingenting igjen av unaturlig farge nå.

Når det gjelder strikk prøver jeg å unngå å stramme.

Men hårolje ja. Har det noe som helst reparerende effekt? Eller kun forebyggende? Hvilken hårolje burde jeg prøve meg på?

Jeg sliter her altså, må innrømme det. En del har gode erfaringer med Redken sin Anti-snap, ville prøvd den. Den virker forebyggende og kan hindre allerede ødelagt hår i å knekke så fort. Når det kommer til oljer, liker jeg jojoba. Det likner mest på hårets naturlige, beskyttende fett.

Flere tips: Unngå extensions, fullstendig. kjemisk- og varmebehandling bør unngås så godt du kan, men dette vet du. Ikke gni håret i håndkleet. Vask kun hodebunnen. Aldri tupér håret, du kan godt bruke fuktgivende produkter slik at skjellaget lukker seg. Gre det hver dag slik at du aldri får floker, det kan slite på håret å få dem ut. Hvis det er tørt, kan det skyldes dårlig stoffskifte, men det er mindre sannsynlig da er du gjerne trøtt, slapp, treg i magen og sånn. Altså andre symptomer i tillegg. Du kan få dårlig hår om du spiser ekstremt dårlig.

Jeg vet ikke hvor langt håret ditt er, men et langt hår vil alltid ha splittede tupper. Kan hende du er litt fanatisk om det er tilfelle (ikke noe galt i det, jeg er rimelig ille selv)

Jeg føler med deg og håper det ordner seg :blomst:

Skrevet

Røyker du? Røyka i 12 år, slutta for en måned siden. Håret er en drøm for tiden!!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sliter her altså, må innrømme det. En del har gode erfaringer med Redken sin Anti-snap, ville prøvd den. Den virker forebyggende og kan hindre allerede ødelagt hår i å knekke så fort. Når det kommer til oljer, liker jeg jojoba. Det likner mest på hårets naturlige, beskyttende fett.

Flere tips: Unngå extensions, fullstendig. kjemisk- og varmebehandling bør unngås så godt du kan, men dette vet du. Ikke gni håret i håndkleet. Vask kun hodebunnen. Aldri tupér håret, du kan godt bruke fuktgivende produkter slik at skjellaget lukker seg. Gre det hver dag slik at du aldri får floker, det kan slite på håret å få dem ut. Hvis det er tørt, kan det skyldes dårlig stoffskifte, men det er mindre sannsynlig da er du gjerne trøtt, slapp, treg i magen og sånn. Altså andre symptomer i tillegg. Du kan få dårlig hår om du spiser ekstremt dårlig.

Jeg vet ikke hvor langt håret ditt er, men et langt hår vil alltid ha splittede tupper. Kan hende du er litt fanatisk om det er tilfelle (ikke noe galt i det, jeg er rimelig ille selv)

Jeg føler med deg og håper det ordner seg :blomst:

Tusen takk for et veldig godt svar! Håret er rett nedenfor skuldrene, vil jeg si, så det er ikke så veldig langt. Ikke lenge siden sist klipp, og da tok jeg alt som var slitt. Bare litt frustrert nå over at det allerede er slitt igjen. Reagerte spesielt da kjæresten min påpekte mitt slitte hår - han som antageligvis ikke ville sett det om jeg hadde farget håret rosa engang.

Det med stoffskifte skal jeg sjekke ut, kjenner igjen noe der. Uten å virke for hypokonder :fnise:

Skal lagre rådene dine i topplokket mitt, og investere i hårolje, og kanskje den du nevner her. Og selvfølgelig en god hårkur.

Og by the way; jeg røyker ikke, har aldri gjort det heller. Og om jeg har klart mine første 30 år uten, så greier jeg resten av livet også :P

:helen:

TS

Skrevet

Tusen takk for et veldig godt svar! Håret er rett nedenfor skuldrene, vil jeg si, så det er ikke så veldig langt. Ikke lenge siden sist klipp, og da tok jeg alt som var slitt. Bare litt frustrert nå over at det allerede er slitt igjen. Reagerte spesielt da kjæresten min påpekte mitt slitte hår - han som antageligvis ikke ville sett det om jeg hadde farget håret rosa engang.

Det med stoffskifte skal jeg sjekke ut, kjenner igjen noe der. Uten å virke for hypokonder :fnise:

Skal lagre rådene dine i topplokket mitt, og investere i hårolje, og kanskje den du nevner her. Og selvfølgelig en god hårkur.

Og by the way; jeg røyker ikke, har aldri gjort det heller. Og om jeg har klart mine første 30 år uten, så greier jeg resten av livet også :P

:helen:

TS

Det gleder meg å høre at jeg kunne være til hjelp. Husk også på at gubben din kan tro at håret er slitt om det er klippet opp, det skjedde just med ei jeg kjenner. igjen, lykke til

:blomst::hug:

Skrevet

Håret mitt er skikkelig slitt det og, og gjør ikke noe spesielt for at det skal bli sånn heller.. Men jeg bruker biosilk sine produkter og oljen, synes det funker gull :D

Men jeg må klippe en del av håret mitt uansett, det spiser seg bare oppover :/

AnonymBruker
Skrevet

Bruk produkter med protein i stedet for fuktighet. Hvis håret ditt fort blir fett og tungt, så trenger det ikke mer fuktighet for å si det sånn.

Anonym poster: d8ca28f61f78d84906dd8eafac98d91f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...