Frihetsgudinnen Skrevet 21. april 2013 #1 Skrevet 21. april 2013 I dag går forhold gjerne i et voldsomt hurtig tempo. To mennesker møtes. Forelsker seg. Flytter sammen. De elsker også hverandre fra dag 1 i forholdet. Dette ser jeg ofte, særlig på fb. Det er jo direkte latterlig. Å elske en annen er de sterkeste ordene vi har i det norske språket. Hvis alle slenger rundt seg med disse i hytt og pine vil ordene miste effekten og bli en klisjè. Hvordan skal vi da utrykke oss når vi virkelig har dype følelser for et annet menneske? I en artikkel på klikk.no kom jeg over følgende utsagn: "- I forelskelsen elsker du måten den andre får deg til å føle deg på. Det er en motsetning til den modne kjærligheten, der du elsker den andre for den hun eller han er..." Det var en skikkelig god beskrivelse av forskjellen på forelskelse og ekte kjærlighet! Hva synes dere? Er det blitt for vanlig, for lett og forventet at man elsker hverandre med en gang? Hele artikkelen finner du her: http://www.klikk.no/helse/dinkropp/samliv/article804403.ece 1
Anglofil Skrevet 21. april 2013 #2 Skrevet 21. april 2013 (endret) Jeg vet ikke hva som er vanlig eller ikke, jeg vet bare at jeg elsket min mann etter kort tid. Og jeg var en som i utgangspunktet hadde vanskelig for å komme nær andre menn, så for meg var ikke det en selvfølge. Men så ble det slik, og de sterke følelsene har jeg enda, 4 1/2 år etter. Mvh Yvonne Endret 21. april 2013 av Yvonne
Tabris Skrevet 21. april 2013 #3 Skrevet 21. april 2013 Jeg er enig med deg, jeg mener også at ordet ofte blir misbrukt. Forelskelse kan være ekstremt sterkt, men det er ikke det samme som kjærlighet. 1
Steinar40 Skrevet 21. april 2013 #4 Skrevet 21. april 2013 Forelskelsen og ekte kjærlighet har ingenting med hverandre å gjøre, nei.
Frihetsgudinnen Skrevet 21. april 2013 Forfatter #5 Skrevet 21. april 2013 Jeg kan forstå at fjortisen blander disse begrepene, men godt voksne? Vet ikke om jeg skal synes det er underholdende eller irriterende når folk bytter partnere annen hver måned og elsker hverandre sååå høyt. :/
lancome. Skrevet 21. april 2013 #6 Skrevet 21. april 2013 Selv så synes jeg folk kaster ordet unødvendig mye rundt, men samtidig kan jeg forstå dem. Det er vel lett å tro det er kjærlighet, når man er forelsket? Altså, de har jo ikke opplevd ordentlig kjærlighet tydeligvis, så da vet de ikke bedre enn å tolke de følelsene de har som kjærlighet
AnonymBruker Skrevet 21. april 2013 #7 Skrevet 21. april 2013 Jeg synes også at det er vel så ille når man blir avhengig av den aller første forelskelsen og ikke klare å være i forhold lenger når følelsene endrer seg. Jeg har en venninne som er slik, synes litt synd på henne, hun går fra mann til mann fordi hun ikke klarer mer når sommerfuglene ikke daglig danser i magen hennes. Jeg har alltid hatt langvarige forhold og hun spør stadig: er du fortsatt kjempeforelsket i x? Jeg prøver å forklare at slik er det ikke, men følelsene stikker dypere enn i begynnelsen. Men tror ikke hun ser verdien i slike forhold. Anonym poster: aa636302becbc397c09f485b406baa52 3
Frihetsgudinnen Skrevet 21. april 2013 Forfatter #8 Skrevet 21. april 2013 Det finnes jo endel mennesker som er avhengige av forelskesesrusen. Og bekreftelsen de får av hver ny forelskelse. De fleste vokser dette av seg, men noen gjør aldri det. Det er synd i venninnen din som aldri får oppleve de dype, varige følelsene. Hun skjønner jo ikke hva hun går glipp av. Det er lett å tro at forelskelse er det samme som kjærlighet. Følelsene er utrolig sterke. Men, å elske virkelig elske noen er mye sterkere, det tar bare lengre tid.
Gjest Trappetroll Skrevet 21. april 2013 #9 Skrevet 21. april 2013 'Å elske' blir kastet rundt i hytt og pine. Nesten litt slitsomt. Jeg sa ikke til typen min at jeg elsker han før etter et par måneder. Jeg ser at han ikke er perfekt, men jeg elsker han for den han et og jeg kan leve med 'feilene' hans. Tror det er mange som tror at kjærligheten er en dans på roser og alt blir rosenrødt og fryd og gammen når de elsker hverandre. Men så er de egentlig bare forelsket. Er mange urealistiske forventninger.
AnonymBruker Skrevet 21. april 2013 #10 Skrevet 21. april 2013 'Å elske' blir kastet rundt i hytt og pine. Nesten litt slitsomt. Jeg sa ikke til typen min at jeg elsker han før etter et par måneder. Jeg ser at han ikke er perfekt, men jeg elsker han for den han et og jeg kan leve med 'feilene' hans. Tror det er mange som tror at kjærligheten er en dans på roser og alt blir rosenrødt og fryd og gammen når de elsker hverandre. Men så er de egentlig bare forelsket. Er mange urealistiske forventninger. Personlig tror jeg det tar mye lenger tid før man virkelig elsker noen. Den sterke forelskelsen som gjør deg blind må være over. Anonym poster: e74730c5cfcab7df6ef7352e5d828e58 1
Steinar40 Skrevet 21. april 2013 #11 Skrevet 21. april 2013 Personlig tror jeg det tar mye lenger tid før man virkelig elsker noen. Den sterke forelskelsen som gjør deg blind må være over. Anonym poster: e74730c5cfcab7df6ef7352e5d828e58 Når man har vært kjærester (i sammen) i mer enn 1 år så kan man se på hvordan følelsene er da. Ingen grunn til å snakke om kjærlighet før den tid.
Havbris Skrevet 21. april 2013 #12 Skrevet 21. april 2013 Forelskelse er en kjemisk coctail som kan få kroppslige utfall som "sommerfugler i magen" etc, og den drives av følelser alene. Man ser den andre gjennom forelskelsesbriller. Kjærlighet er for meg ikke noe som kun er drevet av følelser alene, men også av en vilje til å pleie parforholdet, vilje til å anerkjenne også de sidene ved han som jeg kanskje ikke liker så godt og vilje til å respektere at han ikke er som meg. Han er min aller beste venn, og det er ingen jeg har opplevd så mye sammen med, som han. Det er heller ingen som har sett meg så sårbar, som han. Kjærligheten kjennes ikke hele tiden, men tanken om vår kjærlighet kan gi meg varme i kroppen. Selv etter 22 år sammen. 2
AnonymBruker Skrevet 21. april 2013 #13 Skrevet 21. april 2013 Ja, jeg vil si det er forskjellige ting. Dette er ikke kjæreste jeg snakker om her, men en ulykkelig forelskelse. Det er første gang jeg har blitt skikkelig forelsket i en, så kan si jeg har opplevd å virkelig bli forelsket og vet hva det vil si. Men kan ikke si jeg har opplevd å elske noen enda selv om jeg har utrolig sterke følelser for han. Anonym poster: bdb8e9cc3ee84d81b9ec950b49be547d
Gjest Trappetroll Skrevet 29. april 2013 #14 Skrevet 29. april 2013 Personlig tror jeg det tar mye lenger tid før man virkelig elsker noen. Den sterke forelskelsen som gjør deg blind må være over. Anonym poster: e74730c5cfcab7df6ef7352e5d828e58 Mente 9 måneder. Skulle kanskje ha skrevet det istedet for et par måneder.
AnonymBruker Skrevet 29. april 2013 #15 Skrevet 29. april 2013 å elske er så mye dypere enn forelskelse. Eller, det er vel omtroent likt men forelskelse er bare mye mer kiling i magen! Men man trosser alt for begge de to. Evolusjon på sitt beste! Anonym poster: b58355026e191d8811c669c488db7371
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå