Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Heisann. Jeg og samboeren har tenkt å ta oss en tur til banken snart for å høre om boliglån. Før vi drar har vi noen spørsmål vi gjerne skulle hatt svar på fra noen som ikke tilhører noen selskap.

1. Jeg står for egenkapitalen, han har nesten ingenting. Bør vi da ta opp lån sammen, eller hver for oss? Hvordan fungerer egentlig det der?

2. Må samboerkontrakt skrives under av banken eller er det bare en privat avtale oss imellom?

3. Hvilke papirer må vi ta med til banken når vi skal forhøre oss om lån og hvor mye vi kan låne?

Takk :)

Anonym poster: e9eeb7b508bd35634d12cf536ae7ad6a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Heisann. Jeg og samboeren har tenkt å ta oss en tur til banken snart for å høre om boliglån. Før vi drar har vi noen spørsmål vi gjerne skulle hatt svar på fra noen som ikke tilhører noen selskap.

1. Jeg står for egenkapitalen, han har nesten ingenting. Bør vi da ta opp lån sammen, eller hver for oss? Hvordan fungerer egentlig det der?

2. Må samboerkontrakt skrives under av banken eller er det bare en privat avtale oss imellom?

3. Hvilke papirer må vi ta med til banken når vi skal forhøre oss om lån og hvor mye vi kan låne?

Takk :)

Til spørsmål 3 må dere ha med siste lønsslipp eller selvangivelse. Banken skal vite hva deres årlige inntekt er. Til det andre vet jeg ikke, men i samboerkontrakten oppgir jo du hvor mye du gikk inn med, og dette er da dine penger når/hvis dere en gang skal selge. Hvorvidt det lønner seg å ta felles lån eller separat vet jeg ikke, men vil tro det beste er å ta felles lån forutsatt at dere er i samme bank. Du vil eie en større %andel av boligen pga at du går inn med egenkapital.

Anonym poster: da7d4a698e6c6d894052fc8fce0fec37

Gjest Blondie65
Skrevet

Samboerkontrakt er mellom dere - men det er smart å ha et vitne eller to til å skrive under.

Ta med siste ligning, tre siste lønnsslipper (også for ekstra jobber o.l.) for begge to.

Hva som er smartest å gjøre vedrørende lån må banken svare på. Men på en eller annen måte må det komme deg til gode at du har egenkapital. Det bør bety i praksis at du dere kan eie 50 % hver, men du får et lavere lån. Dette er mest fair, og det ivaretar din egenkapital hvis-om-atte-dersom-atte noe skjer i fremtiden.

Det er også lurt å tegne gjensidig livsforsikring slik at dere er sikret også ved eventuelt dødsfall. Ektefeller er sikret gjennom ekteskapsloven mens samboere må sikre seg ekstra.

AnonymBruker
Skrevet

Det er også lurt å tegne gjensidig livsforsikring slik at dere er sikret også ved eventuelt dødsfall. Ektefeller er sikret gjennom ekteskapsloven mens samboere må sikre seg ekstra.

Dette ordnes lett ved en samboerkontrakt.

Anonym poster: b9fe2ee697d349ec99ca47d36335c6f1

AnonymBruker
Skrevet

Dere kan enten ta opp lån sammen og dele lånet og utgiftene til det 50/50. Da vil du eige en større andel av leiligheten enn samboer og dette må skrives i samboerkontrakten.

Eller dere kan dele leiligheten 50/50 - og ta opp felles lån som dere skjevfordeler.

Eller dere kan ta opp to lån. Hans på 50% av boligpris, ditt på 50% minus egenkapital.

Hva som er mest fornuftig kan avhenge av flere ting. Som lønn, hvor felles eller separat dere ellers foretrekker å ha økonomien, etc.

Anonym poster: 0da3618375f7b29c1f921489bcf41fd5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...