AnonymBruker Skrevet 21. april 2013 #1 Skrevet 21. april 2013 Visste ikke hvor jeg skulle plassere denne, men skitt la gå... Jeg har tenkt å endre navnet mitt, delvis av praktiske årsaker (flytter til utlandet og vil ikke være hun med rart navn) og delvis fordi jeg ikke trives med det jeg har nå. Tenker å bytte både for- og etternavn, men mulig det bare blir fornavnet, den må jeg se litt an. Det blir et helt annet navn enn det jeg har nå, ikke noe kjempefancy, men et vanlig, internasjonalt navn som er bra nøytralt. Noen som har gjort det samme og som kan si litt om hvordan venner og familie reagerte? Mine nærmeste venner vet hvordan jeg føler det og for dem spiller det ingen rolle, men regner med at foreldrene mine ikke vil synes jeg har god nok grunn og lignende. Jeg kommer til å gå gjennom med det uansett, men kjekt å høre litt fra andre i samme situasjon. Anonym poster: 7bcf24fbe49d9400ebc086f0bb64bd35
AnonymBruker Skrevet 21. april 2013 #2 Skrevet 21. april 2013 skifta fornavn for noen år tilbake. ikke fått noen negative reaksjoner. men flere av de jeg kjenner fra før jeg skifta navn. kaller meg fortsatt for " Nina" i steden for "Olivia" det er helt okei egentlig. men til og med besteforeldrene mine har begynt å kalle meg det nye navnet mitt. Anonym poster: 740b97f06491fb0c3d53d0ed0b51c0fa
AnonymBruker Skrevet 21. april 2013 #3 Skrevet 21. april 2013 Jeg byttet fornavn som det første jeg gjorde da jeg ble myndig, det er straks ti år siden. Det tok litt tid å venne seg til det for folk, men jeg hadde blitt aldeles rasende om noen hadde fortsatt å kalle meg ved det gamle navnet. Moren min (har ingen far) ble nok ganske lei seg og skuffet, men hun sa aldri noe. Anonym poster: 20df57c2cf0b506861ecc092111b6951
Gjest Gjest Skrevet 21. april 2013 #4 Skrevet 21. april 2013 Hvorfor bytter dere fornavn? Er det pga tidligere mobbing og dårlig selvtillit? Er det pga snobberi og at navnet ikke er "pent" nok? Vanskelig å uttale? Ingen kritikk her, jeg bare lurer. Jeg har selv et uvanlig fornavn som ofte gjør at jeg må gjenta navnet før folk skjønner det, og mange tror navnet er tull/klengenavn eller at jeg ikke er norsk. Hadde jeg flyttet til et engelsktalende land måtte jeg nok vurdert å bytte ut noen bokstaver mtp uttale, evt bruke mellomnavn. Men jeg har aldri vurdert å bytte fornavnet - man skiller seg ut på godt og vondt.
AnonymBruker Skrevet 21. april 2013 #5 Skrevet 21. april 2013 Ok, takk for svar! Kommer til å flytte så fort som overhodet mulig... så jeg trenger ikke face folks reaksjoner med det første. Er nok en del som kommer til å riste oppgitt på hodet og lure på hva faen som går av meg, men det får så være. Men i forhold til pass og sånt, det er jo ganske mye styr ift det å endre navn sånn sett. Må jeg ha nytt pass med en gang jeg endrer navnet mitt? Mye styr med dette her, særlig for meg som ikke er noe glad i å ordne slike ting, men det får gå. -TS Anonym poster: 7bcf24fbe49d9400ebc086f0bb64bd35
AnonymBruker Skrevet 21. april 2013 #6 Skrevet 21. april 2013 Hvorfor bytter dere fornavn? Fordi jeg vil. Er det pga tidligere mobbing og dårlig selvtillit? Nja. Ble litt kallenavn, men det er ikke grunnen. Er det pga snobberi og at navnet ikke er "pent" nok? Personlig synes jeg navnet mitt er pent, men på en veldig 'liten jente'-måte og det er ikke pent slik folk i utlandet (hvor jeg planlegger å bo) uttaler det, da er det rent horribelt... Så ja. Vanskelig å uttale? I andre land, ja!! Vil ikke være hun der med rart navn. Ingen kritikk her, jeg bare lurer. Jeg har selv et uvanlig fornavn som ofte gjør at jeg må gjenta navnet før folk skjønner det, og mange tror navnet er tull/klengenavn eller at jeg ikke er norsk. Hadde jeg flyttet til et engelsktalende land måtte jeg nok vurdert å bytte ut noen bokstaver mtp uttale, evt bruke mellomnavn. Men jeg har aldri vurdert å bytte fornavnet - man skiller seg ut på godt og vondt. Navnet mitt er såpass kort og lite omvendelig at jeg ikke kan endre det ved noen bokstaver, og jeg har heller ikke et mellomnavn. Håper du fikk svar på det du lurte på -TS Anonym poster: 7bcf24fbe49d9400ebc086f0bb64bd35
AnonymBruker Skrevet 21. april 2013 #7 Skrevet 21. april 2013 Ett spørsmål til dere som har byttet navn; hvordan finner dere det nye navnet? Altså, ikke dere som bare har stokket om noen bokstaver eller endret etternavn ved ekteskap, men dere som endret hele greia til noe annet. Hvordan finner dere det? Er det sånn at det føles "deg" med en gang, eller lot dere det gå seg litt til etterhvert som dere ble vant til det? Er veldig usikker på hva jeg skal hete, nemlig, vil ha noe som føles "meg", men det er jo ikke sånn at det nødvendigvis sier klikk, heller. Anonym poster: 7bcf24fbe49d9400ebc086f0bb64bd35
AnonymBruker Skrevet 21. april 2013 #8 Skrevet 21. april 2013 Jeg fikk et kallenavn veldig ulikt mitt egentlig navn da jeg var 14, og det var det jeg tok da jeg byttet (det er et ordentlig navn altså). Har beholdt mitt opprinnelige fornavn som navn nr 2, og i dag er det egentlig ett fett for meg hvilket folk bruker, men alle kjenner meg jo som "det nye" navnet nå, så navn nr 2 bruker ingen. Familien min kaller meg også for "det nye", det var veldig viktig for meg rett etter byttet. Nå er det som sagt snart ti år siden, og det er ikke så viktig for meg lenger. Jeg har alltid hatet fornavnet mor ga meg, det var forholdsvis uvanlig den gangen, men er blitt mer vanlig nå. Det er i samme sjanger som de navnene som er på moten nå, "bestemornavn" altså, ikke de der nyoppfinnelsene. Anonym poster: 20df57c2cf0b506861ecc092111b6951
Gjest winston Skrevet 21. april 2013 #9 Skrevet 21. april 2013 Har mange ganger tenkt det hadde vært greiere med annet etternavn, det er aldri noen som klarer å skrive det riktig. Datteren min fikk et vanlig -sen navn (dog etter faren) siden jeg vet hvor slitsomt det er med uvanlig navn. Jeg vil uansett aldri bytte navn selv, da det er en del av min identitet. Så jeg synes du bør tenke deg litt om. Hva spiller det for noen rolle om navnet ditt er litt uvanlig i det landet du flytter til?
Someday Skrevet 22. april 2013 #10 Skrevet 22. april 2013 Bytter man navn, så bytter man jo litt av sin egen identitet. Hvorfor ikke beholde sitt "virkelige" navn som mellomnavn, og heller legge på et nytt fornavn?
AnonymBruker Skrevet 22. april 2013 #11 Skrevet 22. april 2013 Bytter man navn, så bytter man jo litt av sin egen identitet. Det er gjerne det som er poenget da. Anonym poster: 20df57c2cf0b506861ecc092111b6951 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå