Gå til innhold

Hvor mange måneder tar det å kunne løpe 10 km i strekk?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje ikke direkte LØPE da, men jogge. Nå klarer jeg vel ikke mer enn 2 km, og det er med rolig jogging.. Har planlagt å trene for å klare 10 km(helst under 60 min), og lurer rett og slett på hvor mange mnd. dette vil ta? :) Er ganske lettrent, tror jeg.

Anonym poster: 0a23c2c5564816eaf41dd6c4b7f8859c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det avhenger av grunnlaget ditt, hvor bra du trener, hvor flink du er til å få nok restitusjon og diverse genetiske faktorer, samt kosthold selvsagt.

Det er 10-15% av befolkningen som rett og slett ikke kan forbedre O2-opptaket sitt, det virker ikke som om du er blant dem. Det burde ikke ta deg så enormt lang tid å klare å tilbakelegge 10 km der du jogger hele veien. Varier lengden på joggeøktene. Hvis du jogger tre ganger i uka kan du ha to passelig lange turer, og så en lang tur på lørdag eller søndag der du legger ut på en runde som er litt lengre enn det du vet du klarer. Jeg vil tro at du innen høsten, og kanskje allerede i juli-august, kan jogge 10 km sammenhengende.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det avhenger av grunnlaget ditt, hvor bra du trener, hvor flink du er til å få nok restitusjon og diverse genetiske faktorer, samt kosthold selvsagt.

Det er 10-15% av befolkningen som rett og slett ikke kan forbedre O2-opptaket sitt, det virker ikke som om du er blant dem. Det burde ikke ta deg så enormt lang tid å klare å tilbakelegge 10 km der du jogger hele veien. Varier lengden på joggeøktene. Hvis du jogger tre ganger i uka kan du ha to passelig lange turer, og så en lang tur på lørdag eller søndag der du legger ut på en runde som er litt lengre enn det du vet du klarer. Jeg vil tro at du innen høsten, og kanskje allerede i juli-august, kan jogge 10 km sammenhengende.

Tusen takk for bra svar!! :) Nei, jeg håper da for all del at jeg ikke er blant dem, har hatt lyst til å klare å jogge/løpe langt helt siden jeg var liten, har bare ikke gjort noe med det.. :fnise: Oi, juli-august! Hva skal jeg gjøre når jeg blir så sliten på joggeturen at jeg føler at jeg bare måå stoppe? Skal jeg da bare gå til jeg får igjen pusten, også fortsette? Sikkert dumt spørsmål. :fnise: -TS

Gjest *MaggieQ*
Skrevet

Pass på at du ikke jogger for fort. Det er der mange ødelegger for seg selv. Farten er ikke det viktigste i starten om målet er å bli langdistanse jogger.

AnonymBruker
Skrevet

Pass på at du ikke jogger for fort. Det er der mange ødelegger for seg selv. Farten er ikke det viktigste i starten om målet er å bli langdistanse jogger.

*maja*? :)

Anonym poster: b9667f6153ff52f30f43740e0464cd2f

• Liker 5
Skrevet

Det er jo også mange gode løpeprogram på nettet som tar sikte på å forbedre seg mot konkrete mål, slik som 10km, så du kan jo se litt på noen av disse? Her beregnes det 12 uker, dvs 3 mnd :)

Iform.nu

Klikk.no

• Liker 1
Gjest *MaggieQ*
Skrevet

*maja*? :)

Anonym poster: b9667f6153ff52f30f43740e0464cd2f

Lol, hvem er denne Maja? Fått PM' er om henne også.

AnonymBruker
Skrevet

Enig i det med å holde farten nede. Veldig viktig, men vanskelig. Jeg trente meg opp fra absolutt ingenting (slet med å løpe et helt minutt) til 10 km på under timen på 3 mnd. Når du har kommet helt til 2 km allerede er du på god vei. Pass på at du ikke overdriver og at du spiser riktig. Kroppen trenger noen dager pause, så 3-4 ganger i uka er nok. Finn deg et godt treningsprogram og følg det. De på løplabbet anbefales, men jeg har ikke prøvd dem selv.

Anonym poster: 59c7c5d43c3e8018dbaeae3223ff48df

• Liker 1
Skrevet

Jeg brukte ca 2 mnd. Tiden ligger mellom 45 og 55 min, det kommer an på.

Oppvarming var stikkordet for meg. Jeg har vært altfor dårlig på det tidligere og merker ekstrem forskjell på om jeg varmer opp godt nok eller ikke.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg brukte ca 2 mnd. Tiden ligger mellom 45 og 55 min, det kommer an på.

Oppvarming var stikkordet for meg. Jeg har vært altfor dårlig på det tidligere og merker ekstrem forskjell på om jeg varmer opp godt nok eller ikke.

Oi, 2 mnd? Hvordan var utgangspunktet ditt, og hvor ofte trente du? :) Imponerende, må jeg si!! -TS

Skrevet

Da jeg startet å løpe for noen år siden klarte jeg knappt 300meter før jeg måtte gå men fullførte sentrumsløpet tre mnd senere uten å stoppe. Jeg tipper ganske mange kan trene seg opp til å løpe et maraton uten stopp på et år. (42,2km). Jeg løp mitt første maraton ca 1,5år etter jeg startet å løpstrene.

Skrevet

Kanskje ikke direkte LØPE da, men jogge. Nå klarer jeg vel ikke mer enn 2 km, og det er med rolig jogging.. Har planlagt å trene for å klare 10 km(helst under 60 min), og lurer rett og slett på hvor mange mnd. dette vil ta? :) Er ganske lettrent, tror jeg.

Jeg greide det etter 2 ukers trening, selv om jeg i 3 sammenhengende år knapt har trent. Men har et solid grunnlag fra barndommen, vært med på fotball i 10 år, friidrett og mye annen aktivitet.

Å løpe 10 km på 60 min er ikke så verst. Men hvis du ikke klarer mer enn 2 km enda, så vil det nok ta en tid. Kommer mye an på hvor dedikert du er. Viktig med et sunt kosthold, og ha progresjon i treningen. Stadig løpe lengre distanser. Kan også være lurt å kjøre intervaller 4x4, for det bedre kondisjonen mest.

Restitusjon er også viktig. Du bør ikke kjøre på og trene hver dag. 2 dager mellom hver løpeøkt er sunt.

Uten at jeg er en ekspert på området, det skal sies! :fnise:

Lykke til!

Skrevet

Det er 10-15% av befolkningen som rett og slett ikke kan forbedre O2-opptaket sitt

Er dette virkelig sant?

Skrevet (endret)

Oi, 2 mnd? Hvordan var utgangspunktet ditt, og hvor ofte trente du? :) Imponerende, må jeg si!! -TS

Takk. :) Men jeg tror ikke det er så vanskelig som du kanskje føler nå helt i begynnelsen. Fremgangen kommer fort i starten, og det gjør det jo veldig gøy. Jeg løper 3-4 ganger i uka nå, men de første ukene løp jeg vel 2-3. Jeg varierer mellom langkjøring (10-15 km), intervaller (4x4) og turer på 5-10 km i relativt raskt tempo. Det kommer selvfølgelig også an på dagsformen. Da jeg startet å løpe klarte jeg vel 3-4 km i strekk.

Edit:

I begynnelsen hadde jeg selvfølgelig ikke så lange langkjøringer. Da varierte jeg mellom intervaller og turer på rundt 5 km i jevnt tempo. Også økte jeg etterhvert som jeg merket at jeg klarte det.

Endret av Mija

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...