Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke trent rumpa spesielt mye i mitt liv, og har nå prøvd meg på bl.a. knebøy. Jeg har lest at beina ikke skal stå noe lengre ut enn ved der hoftene slutter(hvis dere skjønner..?), men da kjenner jeg ingenting i rumpa, kun i beina. Om jeg derimot står med enda bredere mellomrom mellom beina, kjenner jeg det.

Så: kan jeg velge bredden mellom beina selv, eller hva? :fnise: Tror jeg også bør aktivere rumpa, som det snakkes så mye om nå, men jeg kjenner det jo i rumpa hvis jeg har beina enda lenger unna hverandre. Lurer derfor på om det er greit, da jeg har lest noe annet...

Anonym poster: 10f11bb94ce6949f93397fe2f7d899fe

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For menn er hoftebredde for smalt. Den tilsvarende bredden for kvinner er også for smalt, men jeg har tidligere fått pes for å bruke det uttrykket til kvinner. "Hoftebredde" er jo veldig variabelt når det finnes kvinner med hofter som er bredere enn skuldrene og vice versa.

Hoftebredde er smalere enn skulderbredde. Og ved knebøy er utgangspunktet skulderbredde. Man kan gjerne kjøre det litt bredere eller litt smalere.

Bevegelighet spiller også en stor rolle. Dersom du ikke klarer å sitte deg ned (uten vekt) med toppen av hoften lavere enn knærne og samtidig ha rett (nøytral) rygg må du trene bevegelighet.

Jo dypere man går i knebøy jo mer aktiveres den bakre kjeden av muskler (blant annet "hamstrings" og setet).

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

For menn er hoftebredde for smalt. Den tilsvarende bredden for kvinner er også for smalt, men jeg har tidligere fått pes for å bruke det uttrykket til kvinner. "Hoftebredde" er jo veldig variabelt når det finnes kvinner med hofter som er bredere enn skuldrene og vice versa.

Hoftebredde er smalere enn skulderbredde. Og ved knebøy er utgangspunktet skulderbredde. Man kan gjerne kjøre det litt bredere eller litt smalere.

Bevegelighet spiller også en stor rolle. Dersom du ikke klarer å sitte deg ned (uten vekt) med toppen av hoften lavere enn knærne og samtidig ha rett (nøytral) rygg må du trene bevegelighet.

Jo dypere man går i knebøy jo mer aktiveres den bakre kjeden av muskler (blant annet "hamstrings" og setet).

Takk for svar!! Da prøver jeg bare å gå litt bredere ut! Har ikke store kroppen, og hoftene er ikke så brede at det gjør noe, så. :) Ja, jeg går veldig dypt, så det er ikke noe problem! Ser at du har peiling på trening, har derfor et ekstra-spørsmål jeg håper du kan svare på.. :fnise: Det finnes jo flere versjoner av knebøy, slik jeg har forstått det, deriblant frontbøy. Hvor god er den, kontra vanlig knebøy? -TS

Skrevet (endret)

Takk for svar!! Da prøver jeg bare å gå litt bredere ut! Har ikke store kroppen, og hoftene er ikke så brede at det gjør noe, så. :) Ja, jeg går veldig dypt, så det er ikke noe problem! Ser at du har peiling på trening, har derfor et ekstra-spørsmål jeg håper du kan svare på.. :fnise: Det finnes jo flere versjoner av knebøy, slik jeg har forstått det, deriblant frontbøy. Hvor god er den, kontra vanlig knebøy? -TS

Frontbøy gir litt rettere rygg og en litt annen aktivering av muskler, dog ikke mindre. Slik noen tror. Noen mener at frontbøy er bedre, andre mener ikke.

For meg er frontbøy litt mer idrettspesifikk siden jeg liker å trene olympisk vektløfting (rykk og støt).

I tillegg er det nok verdt å nevne at det finnes hovedsaklig to typer vanlig knebøy: høy stang og lav stang. High bar/low bar. Det går på hvor lavt på ryggen du legger stangen. Høy stang krever litt mer stabilitet i ryggen, men har du lang overkropp er det ofte nødvendig for å få stangen plassert riktig over hælene. For oss som ikke har monsterlang overkropp gir low bar bedre stabilitet.

Jeg er fryktelig glad i variasjon og jeg bruker gjerne mange forskjellige typer knebøy:

Vanlig knebøy, frontbøy, rykk-knebøy (overhead squats), goblet squat, jumping squats, air squats, zercher squat, utfall, gående utfall med vekter, osv.

Endret av Supraspinatus
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...