Gå til innhold

Delt foreldreansvar med en far som ikke har gitt lyd fra seg siden fødsel.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en sønn på 10 mnder som jeg fikk med en jeg dessverre bare hadde et kort forhold til før jeg ble gravid. Forholdet tok slutt under graviditeten, men han virket oppriktig i at han ville ha kontakt med barnet, og når han kom på sykehuset etter fødselen så skrev han under på farskap og han krevde å få ha delt foreldre ansvar selv om vi bor på hver vår side av landet, jeg var så sliten etter et hardt svangerskap som endte i alvorlig svangerskapsforgiftning og akutt keisersnitt 1 og 1/2 mnd før termin at jeg litt motvillig skrev under på delt foreldreansvar for jeg håpet jo at vi skulle få til å samnarbeide siden han sa han skulle stille opp.

Men så, nå 10mnder etter på har jeg ikke hørt noe fra han eller hans side av familien. og jeg får ikke svar, han betaler heller ikke bidrag som han skal og NAV innkrevingssentral jobber hele tiden med å få han til å betale. Så nå sitter jeg her med delt foreldreansvar det vi begge må skrive under på viktige papirer med en som mer eller mindre er forduftet.

Hvordan blir det nå da når jeg skal ha pass til min sønn? Får vi aldri dra på ferie utenlands?

Kan jeg gå til advokat å få krevd fullt foreldreansvar??

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, du må evt til advokat.

Men det er bare pass som er utfordringen for deg.

Det letteste for deg er å få politiet til å ko takte far ved fornyelse.

De bistår her. De færreste nekter da!

Og hvis så kan politiet utstede likevel.

Mitt råd vil være å la foreldreansvar være, og heller få hjelp til pass.

Det er ingenting annet dette påvirker sålenge han ikke er aktiv forelder.

Anonym poster: a7ed96812126c73bf28704dffa3b68e0

AnonymBruker
Skrevet

Selvsagt krever du fullt foreldreansvar. Hva er vitsen med delt når han ikke en gang svarer på kontaktforsøk og heller ikke har samvær? Gå til familievernkontoret og be om hjelp hva og hvordan du skal gjøre. Tross alt flere ganger i fremtiden begge foreldre må samtykke. (mener bhg eller skolevalg var slik)

Anonym poster: ce52dac24d1b092d49b3655c48e6580a

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Du som har daglig omsorg trenger ikke an samtykke til skole/bhg.

Dette er tull.

Det er kun pass som er masete.

AnonymBruker
Skrevet

Selvsagt krever du fullt foreldreansvar. Hva er vitsen med delt når han ikke en gang svarer på kontaktforsøk og heller ikke har samvær? Gå til familievernkontoret og be om hjelp hva og hvordan du skal gjøre. Tross alt flere ganger i fremtiden begge foreldre må samtykke. (mener bhg eller skolevalg var slik)

Anonym poster: ce52dac24d1b092d49b3655c48e6580a

Tror du far kan hindre mor i å velge skole??

Under hvilken hjemmel....

Idioti.

Gjest Marmot
Skrevet

Jeg har delt foreldreansvar for sønnen min, og jeg har søkt barnehage for ham 3 ganger uten at far ble blandet inn. Det stemmer nok at det bare er pass som kan bli problematisk, men han kan ikke nekte pass heller. Du går på passkontoret, og leverer søknad om pass, så tar politiet kontakt med far. Med mindre han kan bevise at det er kidnappingsfare, kan han ikke nekte pass. Bare husk å søke i god tid før ferien.

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar. Da prøver jeg først å ta det sånn at politiet får prøve kontakte han nå så får vi håpe det ikke tar for lang tid med pass.

Selv om det er fristende å få foreldreansvaret alene. Da han ikke har vist noen intr for sønnen sin verken i svangerskapet eller etterpå annet enn noen tomme ord om at han skulle stille opp. Han er veldig flink til å virke som verdens hyggeligste og flinkeste i alt han sier, problemet er at det er bare ord uten handling. Noe som viste seg mer og mer og som gjorde at jeg endte forholdet. Og jeg har som sagt ikke hørt en lyd siden den dagen han kom på besøk på sykehuset (uten så mye som en gave til sønnen sin, ikke så relevant kanskje, men viser litt om hvor lite han bryr seg) Og som sagt er han ikke å få tak i nå. Har til og med blokkert meg fra fb. Så ser ikke lyst ut med tanke på samarbeid i fremtiden.

Men jeg vil hvertfall prøve å ha alt mitt på det rene.

Gjest Marmot
Skrevet (endret)

Om det er slik, hadde jeg bedt om foreldreansvar alene. Men vær klar over at det kan være vanskelig.

Du er forresten også pliktig å gi ham seks ukers varsel hver gang du flytter, selv om dere ikke har kontakt. Jeg anbefaler deg å følge den regelen om det skulle bli aktuelt, slik at du har absolutt alt på det rene om han skulle skape trøbbel.

Endret av Marmot
Skrevet

pass og konto i barnets navn krever underskrift av begge.

Pass kan du søke om.fortelle hvordan situasjonen er,så kontakter politiet barnefaren skriftilg om dette.

skal mye til for og få nekt på pass,selv om far skulle nekte deg.

Gir ikke faren lyd ifra seg tre uker etter brevet er mottatt får du pass.

skal man åpne Bankonto i guttens navn må begge foreldrene møte i banken,vise legitimasjon og skrive under.men du kan åpne konto i ditt eget navn og merke den med barnets navn.

hvorfor ikke kontakte barnefaren og høre om han er villig til og skrive han ifra seg.er jo kun ett kryss der man krysser av for at mor skal ha ansvaret alene og en underskrift.

Har han ikke intresse av barnet så kansje han gjør det hvis du forklarer grunnlaget ditt for spørsmålet

Skrevet

Jeg har en sønn på 10 mnder som jeg fikk med en jeg dessverre bare hadde et kort forhold til før jeg ble gravid. Forholdet tok slutt under graviditeten, men han virket oppriktig i at han ville ha kontakt med barnet, og når han kom på sykehuset etter fødselen så skrev han under på farskap og han krevde å få ha delt foreldre ansvar selv om vi bor på hver vår side av landet, jeg var så sliten etter et hardt svangerskap som endte i alvorlig svangerskapsforgiftning og akutt keisersnitt 1 og 1/2 mnd før termin at jeg litt motvillig skrev under på delt foreldreansvar for jeg håpet jo at vi skulle få til å samnarbeide siden han sa han skulle stille opp.

Men så, nå 10mnder etter på har jeg ikke hørt noe fra han eller hans side av familien. og jeg får ikke svar, han betaler heller ikke bidrag som han skal og NAV innkrevingssentral jobber hele tiden med å få han til å betale. Så nå sitter jeg her med delt foreldreansvar det vi begge må skrive under på viktige papirer med en som mer eller mindre er forduftet.

Hvordan blir det nå da når jeg skal ha pass til min sønn? Får vi aldri dra på ferie utenlands?

Kan jeg gå til advokat å få krevd fullt foreldreansvar??

Uten å være slem så virker det som denne graviditeten ikke var ønsket fra mannens side. Det har han vist i ettertid da han holder seg unna. Skal du ha foreldreansvar alene må du prøve saken rettslig om far ikke vil la deg overta alt. For han er det ingen fordel at du overtar alt. Da brenner han alle bruer med tanke på senere samvær juridisk.

Nå har vi bare hørt din side av saken. Du er sikkert ei hyggelig dame og han en hyggelig mann som du forsåvidt skriver.

Men det er forkjellige årsaker til han ikke er der som far. En viktig grunn er ofte hva slags forhold dere hadde da du ble gravid. Familien hans vil ikke blande seg inn ofte. Det kan hende de ser på deg som ei som lurte han. Ei som ikke tok abort ovs.

Det er aldri lett og få barn i slike situasjoner som du er i. Det er imidlertid et valg du selv har tatt når du valge beholde fosteret.

Her er det mange som er uenige med deg når valgte falde barnet hvis mannen ikke ønsket bli far. Ja det er du som bestemmer og det er du som da må ta følger av valget. Faren vil bli krevd for bidrag, og evt.opparbeide seg gjeld om han er bidragsdyktig.

Jeg ser på slik at nåe mannen ikke her ønsker betale bidraget er det ofte pga.han ikke ville bli far.

Sex kan føre til graviditet selv om en bruker prevensjon. Dette er noen mannen burde vite men det er slett ikke alltid de vet. Du sier ikke noe om deres alder heller. Så det er ikke utenkelig at en ung mann mellom 20-30 ikke vet at selv om du bruker p-piller eller lign.ikke hindrer deg fra og bli gravid.

Han sa han skulle stille opp. Var det etter at det var helt sikkert du skulle føde barnet? Ja det hvis det var etter det var etter du valgte beholde og ikke var noen retur så ser jeg han gjorde det som han gjorde. Han hadde ikke noe å tape. En dna test ville avsløre han som far hvis det var dette du ville. Mener at du ville oppgi han som far og han visste dette. Han vinner da på og få delt foreldreansvar i stedet for og stritte i mot en dna test som han ikke kan unngå. Den kommer rettslig til slutt gjennom NAV.

Videre har du ikke kunnet nektet han foreldreansvar om han gikk rettens veg mot deg. Dette selv om han aldri hadde sett barnet. Du har ikke kunnet nektet uten rusmisbruk eller vold.

Så spør jeg deg hvorfor oppga du han som far,eller sa du ville oppgi han? Hvorfor tok du ikke i ettertid når barnet var født? gjerne flere mnd.etterpå. Da har du sett om han virkelig stilte opp.

Når du sier du vil oppgi han som far og han ikke vil i utgansgpunktet redder han noen stumper for seg slev ved og innrømme farskapet mot foreldreansvar. Da kan ikke du nekte samvær om mannen ikke er rusmisbruker eller voldlig. Du kan ikke nekte samvær nå selv om han ikke beltaler bidrag. Barnet ville arvet han like mye selv uten foreldreansvar.

Han ville fått bidragskrevet uansett det visste han da han kom til deg. Hadde han nektet kunne han ikke nektet dna test. Du ser valget han gjorde regner jeg med.

Med dagens systemer skaper en nye sosialklienter av menn og kvinner når det blir barn slil. Mor med barn får støtte og noen kommer aldri i jobb og betaler skatt. Menn som ikke vil betale bidrag kan ikke ha offisiell inntekt. Altså svart arbeid eller sosialklienter.

Er ikke dette betenkelig?

Ønsker du opphevet foreldreansvar kontakt advokat og forbred deg på rettsak om far ikke vil gi det fra seg frivillig. Han taper på frivillig og gi det fra seg, derfor er rettsak en stor mulighet.

Som sagt mener ikke være slem eller ufin, men dette er ganske vanlige tanker.

Lykke til og stå på for deg selv og barnet !!!

Skrevet

Menn som er så dumme at de jobber svart for å slippe å betale bidrag, må bare sitte der som minstepensjonister senere. Drit i faren. Foreldreansvaret betyr likevel ikke så mye. Pass får du uansett. Og bankkontoen må stå i ditt navn, så slipper du at faren skal ha medbestemmelsesrett på en konto han likevel ikke setter inn penger på.

Skrevet

Du må ikke ha begges underskrift for å opprette konto...

Gjest Marmot
Skrevet (endret)

Uansett er det veldig lite lurt å åpne konto i barnets navn når situasjonen er som den er, du bør heller ha en i ditt eget navn.

Endret av Marmot
  • Liker 2
Skrevet

Det har jeg.

Underkontoer for hvert sv barna.

Da vil hverken de eller far råde over den før jeg tillater det.

De eldste har egne brukskontoer i tillegg.

Skrevet

Du må ikke ha begges underskrift for å opprette konto...

Kansje det kommer ann på hvilken bank du har?

I nordea fikk jeg beskjed om dette når jeg spurte iallefall.

Skrevet

Kansje det kommer ann på hvilken bank du har?

I nordea fikk jeg beskjed om dette når jeg spurte iallefall.

Ja, kanskje det.

Måtte ikke i DnBnor :)

Gjest Marmot
Skrevet

Norsk lov sier egentlig at begge med foreldreansvar skal signere, men jeg har hørt flere banker er sløve på det.

Gjest regine
Skrevet

Hvis jeg var deg ville jeg faktisk kontaktet en advokat og fått en profesjonell vurdering av muligheten til ¨å få foreldreansvaret alene i din situasjon. Og definitivt forsøkt å få det.

Det er ikke "bare" pass og bankkonto som kan bli et problem. Nå også flytting innenlands, for ikke å snakke om flytting til utlandet. Om det så bare er for å jobbe noen år. Det kan han - med del i foreldreansvaret - nekte deg. Han kan også lage styr og kvalm dersom du skal flytte innenlands, fordi det nå er meldeplikt ved flytting.

Med de endringene i foreldreansvaret som allerede har blitt gjennoført i de senere år, og faren for at det blir mer strammet inn (feks hva gjelder flytting), så ville jeg ikke hatt felles foreldreansvar i den situasjonen ts sitter i. Det kan skape store problemer for henne og barnet i framtiden.

og forøvrig: felles foreldreansvar har ingenting med samværet å gjøre. Dersom faren ønsker samvær vil han få det når han har anerkjent farskapet, selv uten foreldreansvar. Så det er overhode ikke noe argument for at han "må" ha del i foreldreansvaret.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...