Gå til innhold

Hvor mye belastning tåler en gipsvegg?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har gipsplater i nesten alle rom. Hvor mye belastning tåler egentlig disse? Blir det for mye med en 1 meter bred hylle med krukker med mel, ris osv oppå tro? Det blir jo ganske tungt... Hadde tenkt å feste to ekstra hylleknekter på ulike punkter og har kjøpt skruer med gipsforankringer. Men er fortsatt redd det blir for tungt? Har lyst å ha to hyller under hverandre om det har noe å si.

Anonym poster: 6c891cb6841e866f2d3309920b972b7e

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du finner stendere er det ikke noe problem. Du kan enten banke på veggen og høre hvor det er hult og mindre hult, eller bruke magnet for å finne skruer i stenderne. Disse bør befinne seg i ca. 60 cm avstand fra hverandre.

Hvis du ikke finner stendere er riktig oppheng viktig. Slike http://www.clasohlson.com/no/Gipsanker/Pr212752000 tåler ganske mye vekt, men det kan være lurt å bruke en slik tang http://www.clasohlson.com/no/Tang/Pr408529000 for å få pluggen til å sitte riktig. Slik http://pisspreik.vgb.no/files/2009/08/gipsanker.jpg ser gipsankerert ut på baksiden av gipsplaten når det er gjort riktig, vekten fordeles over et mye større område og opphenget tåler en del vekt.

Anonym poster: 66897e913a42f30b6feb53576bb3e883

• Liker 1
Skrevet

Vi har et nesten to meter langt speil på veggen som veier ganske mye. Har brukt 4 gipsanker og det går heeelt fint. Vi har også en 65" tv på veggen som veier en god del, den er festet i en stender og med 2 gipsanker på andre siden. Null problem :)

AnonymBruker
Skrevet

Det er slike gipsankere jeg har kjøpt. Hvis jeg får festet en av hylleknektene i en stender, men resten kun i gipsen, vil det hjelpe?

Mannen har hengt flatskjermen rett i gipsen med vanlige skruer han,er spent på hvor lenge det varer :P

Tåler gipstak litt også forresten? Toåringen har et leketelt vi vil henge i taket, hun herjer ganske mye med det så det blir belastet og revet en del i. Har kjøpt takforankring, men må jeg heller finne en bjelke?

Ts

Skrevet

Anbefaler en stenderdetektor for å finne stenderne:

http://www.clasohlson.com/no/Cocraft-stenderdetektor/Pr408158000

Når du vet nøyaktig hvor stenderne er er det mye lettere å finne ut hvordan skal feste hylla. Det optimale er å feste i stenderneder det går, og supplere med gipsankeret i mellom. Husk at hvis du bruker gipsanker helt inntil stenderne så fungerer gipsankeret dårlig. Du kan naturligvis heller ikke feste gipsankeret i stenderne, derfor er det viktig å vite hvor stenderne er før du begynner å skru:-)

Skrevet

I gipstaket MÅ du feste i treverket. Er dere heldige går det bra med flatskjermer, men gipsankeret er en billig forsikring.

Skrevet

Angående stenderfinner har de en på jula som også finner strøm. Litt kjekt å ikke skru rett inn i strømmen så anbefaler den. Kostet 199.

• Liker 1
Skrevet

Vi har gipsplater i nesten alle rom. Hvor mye belastning tåler egentlig disse? Blir det for mye med en 1 meter bred hylle med krukker med mel, ris osv oppå tro? Det blir jo ganske tungt... Hadde tenkt å feste to ekstra hylleknekter på ulike punkter og har kjøpt skruer med gipsforankringer. Men er fortsatt redd det blir for tungt? Har lyst å ha to hyller under hverandre om det har noe å si.

Gips med riktig gipsanker tåler mye, men jeg liker å feste ting i treverk likevel.

Et tips kan være å bruke en hel treplate/møbelplate som bakplate på hele hylla di.

Bakplata må da være like bred som hylla (minst) og like høy som festebrakettene (minst).

Plata fester du da med skruer i de stendere du finner (minst 2 antar jeg) og hylla kan da skrus i plata uten noen som helst problemer.

Jeg hater interiør som svinger, svaier, skrangler, bøyer seg ned osv.

Alt skal tåle en trøkk x 5.

Skrevet

Den hylla di tror jeg du må feste i treverk, spørs jo på hvor mye mel/ris å sånt du har oppå selvfølgelig, men med en 1meter bred hylle så får du lett plass til 25-30kilo med varer oppå.

Er den 1 meter bred så treffer du nesten uansett 2 stendere og gjør du det så er det null problem.

Den lekehytta du nevner må festes i en bjelke eller 2, gipstak tåler ikke en 2åring som henger og herjer :P

Du river ikke ned taket men gipsankeret rives ut med et stykke gips :)

Og håper dere har forsikra tv'n, hadde aldri turt å henge en tv i gips med bare vanlig skruer

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...