Gå til innhold

Hvordan blir uaktiviserte barn? hvor viktig er det å aktivisere dem?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei

Jeg har ikke barn selv men har bare ett spørsmål om det å være aktiv med barn.

Om ett barn sitter mesteparten hjemme uten mye form for aktivitet, hvordan vil dette barnet bli etterhvert?

Om man ikke viser stor interesse for å sitte ned å se film eller lese bok med barnet, hva vil dette gjøre med barnet?

Hvor mye aktivitet trenger ett barn daglig, da mener jeg barn fra 1 års alderen til de begynner på barnehage eller skole...

Takker for svar :)

Anonym poster: 10e4ce5f5058a77a069e669bb2a9093f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja ok det var 3 spørsmål da hehe

Skrevet

Jeg satt inne mesteparten av barndommen, enten foran tv eller lekte på rommet mitt. Var aldri særlig aktiv eller vill da jeg var liten. Jeg ble overvektig i ung alder, er det dette du sikter til?

Mine foreldre involverte seg sjeldent med meg, leste ikke særlig for meg og så aldri på film med meg. Jeg ble vant til å klare meg selv og å være alene. Ble innadvendt og ikke flink til å få venner da jeg var barn.

Nå som jeg er voksen prøver jeg å gå ned i vekt og bli mer aktiv, men det er vanskelig fordi dette ikke er naturlig for meg. Men dette vil sikkert variere fra person til person. Det er ikke så tydelig hva du prøver å komme fram til, egentlig.

AnonymBruker
Skrevet

Om barnet går i barnehage vil det jo få mange gode impulser derifra, men jeg vil ikke tro at forholdet mellom foreldre og barn blir så godt om de ikke er i aktiviteter sammen og foreldrene ikke engasjerer seg og deltar i noen av barnas aktiviteter

Anonym poster: 5ac4141ac604b3321a7b2cd37ea0e66f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser for meg at barnet blir rolig, veloppdratt, lydig, gjør som foreldrene sier.

Anonym poster: 74996ae92ebfbd62a95a05066470778a

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser for meg at barnet blir rolig, veloppdratt, lydig, gjør som foreldrene sier.

Anonym poster: 74996ae92ebfbd62a95a05066470778a

Hahaha, toppen av naivitet. ;) Veloppdratt barn av lite oppmerksomhet fra foreldrene? Tror nok det er omvendt. Et barn som ikke blir stimulert samler opp mer energi, og kan bli problembarn som gjør ugagn for å få oppmerksomhet fra foreldrene.

Anonym poster: 8f0a9e4b364f18b49af28b39e08bf6e3

Skrevet (endret)

Hei

Jeg har ikke barn selv men har bare ett spørsmål om det å være aktiv med barn.

Om ett barn sitter mesteparten hjemme uten mye form for aktivitet, hvordan vil dette barnet bli etterhvert?

Det kommer litt an på, noen barn utvikler evnen til å finne på selv, mens andre tvert i mot ikke lærer seg å leke ordentlig. For å lære barn å aktivisere seg, må man inspirere det ved å være i aktivitet med det. Man trenger ikke å alltid være i aktivitet med barnet, tross alt trenger barn tid til å lære å leke, eksperimentere og finne på ting selv.

Om man ikke viser stor interesse for å sitte ned å se film eller lese bok med barnet, hva vil dette gjøre med barnet? Barnet vil mest sannsynlig få dårligere vokabular og begrepsforståelse enn om du hadde lest for det. Man bør ta seg tid til å se film sammen med barnet noen av gangene og ikke bruke film bare som barnevakt. Barnet lærer seg til å forstå bedre hva som hender om dere kan snakke om filmen.

Hvor mye aktivitet trenger ett barn daglig, da mener jeg barn fra 1 års alderen til de begynner på barnehage eller skole...

Høyst forskjellig! Barnet viser ofte selv hvor mye aktivitet det trenger, men har man t passivt barn som bare sitter der, så må man lære det å finne på ting. Har man et barn som bare løper rundt og ikke klarer å finne roen, så kan man jo si at barnet er aktivt, men det trenger å lære seg til å være i aktivitet med en ting mer enn to minutter i gangen, eller å finne på noe selv - vi må derfor stimulere og legge til rette for dette ut fra alder.

Det er kjempeviktig å både bli aktivisert litt, men vel så viktig at barn får utvikle seg ved å bli stimulert til å finne på ting selv, slik at de utvikler seg videre. Mine 3største barn har for eksempel på egenhånd, ( gjennom å søke kunnskap, være i aktivitet med andre med samme interesser, eksperimentere og bruke mye tid på dette i ensomhet) utviklet seg i følgende:

Eldstemann er merksnodig flink til å skru og reparere på biler, elektronikk og data - han blir ofte sammenlignet med MacGyver.

Nr to har seks i engelsk og har lært seg tysk og svært mye russisk på egenhånd, uten noen form for undervisning i de to siste språkene, hun er også kreativ og kunstnerisk og er en kløpper til å lage mat, akkurat som den eldre broren også er.

Nest minste er utrolig kunstnerisk og ligger langt over de jevnaldrende når det gjelder å tegne, male, bruke digitale verktøy for å lage film ( vanlig film og tegnefilm) og han er bare 8 år. Jeg har bare passet på å gi dem tid til dette, tåle rot i form av datadeler, motorprosjekter på trappa, smurning på klærne, mel på kjøkkenbenken, passet på at vi har gode dataprogrammer som kan brukes til å tegne, redigere bilder og lage film med, samt vist dem hvor de kan hente kunnskap.

Barn som bare blir aktivisert, uten at de blir stimulert til å aktivisere seg selv, kan utvikle seg til å bli initiativløse og å vente at andre skal underholde dem og finne på ting for dem. Barn som blir overaktivisert kan også bli stresset - for eksempel de som både er med på barnekor, barneidrett og dansing etter barnehagen. Å få tid til å roe ned er like viktig som å være i aktivitet.

Dette er et veldig stort emne, men jeg har skrevet ned det jeg mener og har erfart ut fra det jeg forstår at du spør om.

Takker for svar :)

Selv takk!

Endret av absinthia

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...