Gjest TS Skrevet 20. april 2013 #1 Skrevet 20. april 2013 Jeg ser med stor bekymring på holdninger som ser ut til å være utbredt blant foreldre til barn og ungdom i dag. Små barn behandles som skjøre vesener som må pakkes inn i bomull. Bedre blir det ikke når de blir tenåringer og det er stor enighet om at man ikke må finne på å skjenne på eller kreve noe av en tenåring som er i opposisjon til alt og alle. Skremmende mange ser ut til å mene at barn og ungdom må strykes medhårs til enhver tid. Er disiplin og folkeskikk gått helt av moten eller? Har folk misforstått betydningen av å gjøre ting til barnets beste? Jeg synes putene som sys under barnas armer blir stadig større. Takk og lov for de foreldrene som fortsatt tør å sette grenser for både barn og unge.
Gjest Mimi Skrevet 20. april 2013 #2 Skrevet 20. april 2013 Jeg pakker ikke barn inn i bomull,setter krav etter alder og modenhet. Har klar og tydelig grensesetting. Det synes jeg alle bør ha;)
AnonymBruker Skrevet 20. april 2013 #3 Skrevet 20. april 2013 Nei, det tror jeg absolutt ikke Dagens ungdom er faktisk hardtarbeidende. Anonym poster: c088c6a6ecbd02cb3f5b5d1208dfad20 3
hjärterdam Skrevet 20. april 2013 #4 Skrevet 20. april 2013 Ikke en gang min femåring blir pakket inn i bomull. Det verste jeg vet om er sutring og unger/ungdom som får alt lagt i hendene av svake foreldre. Jeg har en oppegående femåring som tåler å bli snakket til, tåler å bli stilt krav til og som vet hva som forventes av han. Når det er sagt må jeg si at jeg ikke har lagt merke til det du sier. Jeg jobber med ungdom, og alle de i tiltaket jeg jobber i har deltidsjobber, det samme har kameratene deres. De jobber hardt med skole, de tar ansvar i hjemmet (vasking, rydding, hjelper til med mat osv) og de stiller opp til de dugnadene aktivitetene deres krever. Dette er ungdom på 15-18 år. 1
kontoinformasjon Skrevet 20. april 2013 #5 Skrevet 20. april 2013 Dessverre tror jeg alt for mange av dagens unge mangler selvdisiplin(15-25). Det går igjen i kosthold, punktlighet og arbeid. Kjenner så alt for mange av dem som "skal ned i vekt", men klarer ikke å beherske seg hvis de blir tilbudt f.eks. sjokolade e.l. selv om man høflig kan "si nei takk, men takk for tilbudet". Eventuelt kan man meget enkelt stå opp litt tidligere på morgenen for å trene ved å legge seg litt tidligere. Den andre tingen jeg merker spesielt godt blant mange unge er at de har en tildens til utsette oppgaver eller ta lengre pauser mens de "arbeider". Da tenker jeg spesielt på sosiale nettverk og nettaviser. Mange må bare en liten tur innom facebook eller vg før man begynner på oppgaven. Det er noe som heter "work while you work", men dessverre har alt for mange mennesker en lei tildens til å la umiddelbar lyst eller behag overta styringen for det man har lyst til å oppnå i en lengre tidshorisont. Mange ønsker seg en slank eller veltrent kropp men klarer ikke å konsumere et helseriktig kosthold, den umiddelbare lysten overskygger målet man ønsker å oppnå i fremtiden.
AnonymBruker Skrevet 20. april 2013 #6 Skrevet 20. april 2013 Dessverre tror jeg alt for mange av dagens unge mangler selvdisiplin(15-25). Det går igjen i kosthold, punktlighet og arbeid. Kjenner så alt for mange av dem som "skal ned i vekt", men klarer ikke å beherske seg hvis de blir tilbudt f.eks. sjokolade e.l. selv om man høflig kan "si nei takk, men takk for tilbudet". Eventuelt kan man meget enkelt stå opp litt tidligere på morgenen for å trene ved å legge seg litt tidligere. Den andre tingen jeg merker spesielt godt blant mange unge er at de har en tildens til utsette oppgaver eller ta lengre pauser mens de "arbeider". Da tenker jeg spesielt på sosiale nettverk og nettaviser. Mange må bare en liten tur innom facebook eller vg før man begynner på oppgaven. Det er noe som heter "work while you work", men dessverre har alt for mange mennesker en lei tildens til å la umiddelbar lyst eller behag overta styringen for det man har lyst til å oppnå i en lengre tidshorisont. Mange ønsker seg en slank eller veltrent kropp men klarer ikke å konsumere et helseriktig kosthold, den umiddelbare lysten overskygger målet man ønsker å oppnå i fremtiden. Alt du skriver her ser jeg mye mer av hos de over førti. Anonym poster: c088c6a6ecbd02cb3f5b5d1208dfad20 9
AnonymBruker Skrevet 20. april 2013 #7 Skrevet 20. april 2013 Norsk ungdom i dag har høyere krav på seg enn noen gang fra alle hold. Hold kjeft å se deg rundt om. Den eldre generesjonen er den første i historien som har feilet å gi den oppvoksende en bedre framtid enn de selv fikk. De som ble født mellom 50 - og 80 - tallet burde skjemmes over sin begredelighet og egoisme. Det er de som har lært oss at det er bedre å bruke lite penger på fabrikert drittmat som gjør oss syke og demente så vi kan late som vi kan bruke resten av pengene på å late som vi er mer velstående enn vi er i form av klær, hus og interiør. Anonym poster: f53112af302b63964e51a5d1b053c3ce 2
AnonymBruker Skrevet 20. april 2013 #8 Skrevet 20. april 2013 Alt du skriver her ser jeg mye mer av hos de over førti. Anonym poster: c088c6a6ecbd02cb3f5b5d1208dfad20 Nettopp. Hvis vi skal snakke om en tapergenerasjon uten selvdisiplin og verdier, så er det den som stadig hevdes å ha "bygd" landet. Makan til patetiske folk de over 40 er. Anonym poster: f53112af302b63964e51a5d1b053c3ce 6
For the ladies Skrevet 20. april 2013 #9 Skrevet 20. april 2013 Jeg ser med stor bekymring på holdninger som ser ut til å være utbredt blant foreldre til barn og ungdom i dag. Små barn behandles som skjøre vesener som må pakkes inn i bomull. Bedre blir det ikke når de blir tenåringer og det er stor enighet om at man ikke må finne på å skjenne på eller kreve noe av en tenåring som er i opposisjon til alt og alle. Skremmende mange ser ut til å mene at barn og ungdom må strykes medhårs til enhver tid. Er disiplin og folkeskikk gått helt av moten eller? Har folk misforstått betydningen av å gjøre ting til barnets beste? Jeg synes putene som sys under barnas armer blir stadig større. Takk og lov for de foreldrene som fortsatt tør å sette grenser for både barn og unge. Helt enig!
melly666 Skrevet 20. april 2013 #10 Skrevet 20. april 2013 Dette har de voksne sagt om ungdommen siden tidenes morgen - og de ungdommene har vokst opp til å bli voksne som klager på "dagens generasjon" - som vokser opp til å klage på de nye tenåringene. Det skal nok bli folk av disse også - og hvis ikke er du kanskje heldig nok til å være borte før de vokser opp 2
Gjest Søgni Skrevet 20. april 2013 #11 Skrevet 20. april 2013 Jeg tror man må passe seg litt for å ikke gå i den fella der man ser på barndom (og barn og unge) løsrevet fra tiden vi lever i, og kun sammenlignet med et selektivt, rosenrødt tilbakeblikk på hvordan det var "før i tida". Barndommen og oppveksten konstrueres jo hele tiden, og påvirkes av det samfunnet vi lever i. Normer og grenser for hva som er akseptabel oppdragelse, disiplin og grensesetting, og hvilken type ansvar og oppførsel som forventes av barn og foreldre (og andre oppdragere, instiitusjoner etc.) forandres hele tiden. Det samme gjelder kunnskapen vi har om barn, barndom og oppvekst. Det er ikke alt som er udelt positivt nei, men jeg synes det blir veldig enkelt å si at det er verre nå enn noen gang, uten å i det hele tatt reflektere over hvorfor det eventuelt er sånn, og hva man legger i dette. Når det gjelder barn og unge, så tror jeg ikke de har blitt mer ansvarsløse, men heller at de møter og mottar ansvar på en annen måte, og at de lever i et annet "verden" enn tidligere generasjoner. Sånn som min 90-tallsoppvekst var ulik 70-tallsoppveksten osv. Det er jo greit nok det med f.eks. curlingforeldre, og at det er negativt, men jeg er ikke enig i at dagens barn og ungdom har det for lett, og ventes å ta for lite ansvar. Et eksempel er jo at vi lever i et samfunn der prestasjoner og hva man oppnår er veldig viktige, noe som fører med seg en del krav til ansvar og disiplin, og det er ikke bare forbeholdt voksne. 7
AnonymBruker Skrevet 21. april 2013 #12 Skrevet 21. april 2013 jeg er 23! har en gutt på 8 mnd! OG må si jeg er HELT enig med deg TS Jeg har selv fått ALT i mine hender ( det har de fleste jeg kjenner)!!! Så kom det en dag der jeg sa til meg selv: jeg kan ikke være avhengig at min mor/far skal tar vare på meg! nå står jeg på mine egnede bein! forventer ikke at de skal hjelpe meg! og jeg tar ikke i mot deres hjelp! jeg vil rett og slett klare "livet" mitt selv! Disiplin der i mot har jeg ikke noe mangel for! det var vel det de ville føre videre!! jeg har full forstålese for hva som er rett galt, og hva som forventet av meg! Men ja jeg ser GODT hva du mener!!! Anonym poster: ea34718bbf23e36c221fbd073b12b251 1
AnonymBruker Skrevet 21. april 2013 #13 Skrevet 21. april 2013 Jeg tror man må passe seg litt for å ikke gå i den fella der man ser på barndom (og barn og unge) løsrevet fra tiden vi lever i, og kun sammenlignet med et selektivt, rosenrødt tilbakeblikk på hvordan det var "før i tida". Barndommen og oppveksten konstrueres jo hele tiden, og påvirkes av det samfunnet vi lever i. Normer og grenser for hva som er akseptabel oppdragelse, disiplin og grensesetting, og hvilken type ansvar og oppførsel som forventes av barn og foreldre (og andre oppdragere, instiitusjoner etc.) forandres hele tiden. Det samme gjelder kunnskapen vi har om barn, barndom og oppvekst. Det er ikke alt som er udelt positivt nei, men jeg synes det blir veldig enkelt å si at det er verre nå enn noen gang, uten å i det hele tatt reflektere over hvorfor det eventuelt er sånn, og hva man legger i dette. Når det gjelder barn og unge, så tror jeg ikke de har blitt mer ansvarsløse, men heller at de møter og mottar ansvar på en annen måte, og at de lever i et annet "verden" enn tidligere generasjoner. Sånn som min 90-tallsoppvekst var ulik 70-tallsoppveksten osv. Det er jo greit nok det med f.eks. curlingforeldre, og at det er negativt, men jeg er ikke enig i at dagens barn og ungdom har det for lett, og ventes å ta for lite ansvar. Et eksempel er jo at vi lever i et samfunn der prestasjoner og hva man oppnår er veldig viktige, noe som fører med seg en del krav til ansvar og disiplin, og det er ikke bare forbeholdt voksne. jeg skrev da innlegget under deg =) ! jeg HÅPER jeg ikke er den eneste! men jeg vil disiplinere mine barn, jeg vil ikke ha en som sutrer/griner seg til det meste! rett og slett, jeg vil ikke at han skal bli som jeg en gang var! jeg er da ganske enig med det du sier. og jeg syntes det er ganske synd! Jeg vil ikke at MINE barn skal vokse opp i en verden der der de får det de vil.. jeg håper jeg greier og oppdra ansvarsbevisst barn, som har respekt for andre og ikke dømmer fordi de ikke vet hva det innebærer, som skjønner at de ikke er de ikke er de "eneste" i verden. min oppdragelse vil bestå av at de skal fortjene seg goder, for ingenting er gratis i denne verden, jeg vil helle ikke at de skal dømme andre kulturer, levemåte eller normer, aber fordi de ikke forstår deres leve måte. de skal forstå hva som er rett og galt. Men jeg skal la dem gjøre sine feil ( under oppsyn) for at de skal lære! under oppsyn da mener jeg: jeg er en vanskelig person og lyge/lure, så lenge jeg kjenner personen =) Anonym poster: ea34718bbf23e36c221fbd073b12b251
AnonymBruker Skrevet 21. april 2013 #14 Skrevet 21. april 2013 Dagens ungdom er faktisk hardtarbeidende. Anonym poster: c088c6a6ecbd02cb3f5b5d1208dfad20 Anonym poster: 827f0d5d1be033ec94d5f03dce389148 1
AnonymBruker Skrevet 21. april 2013 #15 Skrevet 21. april 2013 Jeg har tenkt de samme tankene. Syns det er kjempevanskelig å skulle oppdra barna og prøver virkelig å finne en balanse mellom grensesetting og oppbygging. Men er jo mange som sier nå at man ikke skal si nei til barna, særlig de minste, man skal avlede. Hvordan lærer de da at det de driver med ikke er lov? Og hvordan skal det fungere i praksis om barna aldri lærer seg hva nei betyr, det er ikke alltid man kan avlede dem. Jeg mener at barn skal ha respekt for foreldrene, er man ute et sted og mamma sier at nei, det er ikke lov er det noe barnet må ha lært seg å respektere. Jeg har også tro på at foreldre som er konsekvente, har klare (men også med rom for fleksibilitet såklart) grenser og viser barna at "sånn er det hjemme hos oss" skaper trygge barn som vet hva som forventes av dem. Ingen har godt av å bare sveve gjennom livet og kun bli bygget opp og aldri møte forventninger eller grenser. Men som med alt annet gjelder det å finne en balansegang som fungerer for seg og sine barn. Det er ikke lett, må si jeg prøver meg fram hver dag, men gjør så godt jeg kan Anonym poster: 970d42731bad692312c215c5e077ecd8
OPIgirl Skrevet 21. april 2013 #16 Skrevet 21. april 2013 Nettopp. Hvis vi skal snakke om en tapergenerasjon uten selvdisiplin og verdier, så er det den som stadig hevdes å ha "bygd" landet. Makan til patetiske folk de over 40 er. Anonym poster: f53112af302b63964e51a5d1b053c3ce Du føler deg truffet av TS sitt innlegg skjønner jeg?
Djungelvrål Skrevet 21. april 2013 #17 Skrevet 21. april 2013 Nei, det tror jeg absolutt ikke Dagens ungdom er faktisk hardtarbeidende. Anonym poster: c088c6a6ecbd02cb3f5b5d1208dfad20 Det syns jeg ikke. Når det er blitt status å nave så sier det sitt. 1
Gjest Odd Molly Skrevet 21. april 2013 #18 Skrevet 21. april 2013 (endret) Hovedansvaret ligger hos foreldrene. Det er vi som "ødelegger" våre barn. Å bo i Norge ( for de fleste av oss) er som å vinne i lotto hver dag. Se dere rundt ellers i verden - bare i Europa. Vi sutrer og griner og klager og jamrer....vi voksne. På skatter,veiestandard, helsevesen og gud veit hva. Vi oppdrar våre unger i den tro at alt skal komme seilende på et oljefat, at livet skal være fritt for risiko, fritt for sykdom, fritt for aldring og snart fritt for død.....Livet skal være kronisk bra. De skal skånes og beskyttes for alt. Dette blir det ingen ryggrad av. De blir bløtdyr som ikke er stand til å takle motgang og bøyer unna for den minste lille ting. Vi bruker vår familietv-tid sammen til å se på reality serier som forherliger dumskap, intriger, baksnakking og mobbing. Og så blir vi overrasket hvis barnet har vært med på mobbing på skolen!! Vi sitter sammen med dem og godkjenner det -har det som underholdning! Småunger ned i 13 års alderen går rundt med Canada Goose jakker til 6000 kr. Pengene kommer fra foreldrene. Man "lærer de små" opp til å forgude folk som aldri har gjort noe vettugt i hele sitt liv, annet enn å ha "hatt seg på tv". Satt litt på spissen kanskje dette - Men ansvaret - ja det ligger på foreldrene. Det er vi som skaper verdiene i hjemmet - og derav får vi produktet: våre barn. Endret 21. april 2013 av Odd Molly 8
Gjest Magdalene Skrevet 21. april 2013 #19 Skrevet 21. april 2013 Det syns jeg ikke. Når det er blitt status å nave så sier det sitt. Det er ikke akkurat veldig utbredt. Jeg har to små halvbrødre på 12 og 15 år. De har store vennegjenger av begge kjønn begge to. Makan til kjekk og høffelig ungdom! Selvfølge finner man de som har puter oppetter ørene, men det er da virkelig ikke flertall, slik at man kan si "dagens ungdom".. 2
melly666 Skrevet 21. april 2013 #20 Skrevet 21. april 2013 (endret) Det er ikke akkurat veldig utbredt. Jeg har to små halvbrødre på 12 og 15 år. De har store vennegjenger av begge kjønn begge to. Makan til kjekk og høffelig ungdom! Selvfølge finner man de som har puter oppetter ørene, men det er da virkelig ikke flertall, slik at man kan si "dagens ungdom".. Skriver under her. Ungdommen jeg kjenner er hardarbeidene, ambisiøs og målrettet. Men det er så klart de som ikke er flinke man legger merke til. Likevel - det er stadig en ny "yngste" - yngste sjefen, yngste gründeren, yngste dommeren osv. Da jeg gikk på videregående (3-6 år siden, alt ettersom) jobbet 80-90 % ved siden av. Og det var ikke sånn at det var få som gikk der heller. Ja - det finnes de som NAVer og er late. Ja, program som "unge mødre" er ufattelig trist. Men jeg er sikker på at den mest ubrukelige ungdommen i dag - er den samme som ville ha sittet på gutterommet "high as can be" og hørt på musikk hele dagen på 80-tallet, eller den som ville vært proppfull av LSD på 70-tallet. Ja - alle generasjoner har en eller annen form av mislykkede ungdom. Men man hører jo bare om de dårlige. Og selv om noen av dagens 30-50 åringer sikkert har gjort en litt slapp jobb med oppdragelsen, nekter jeg å tro at det gjelder det store flertallet. I så fall tror jeg ungdommen og barna har lært ordentlig oppførsel andre steder - for jeg har fortsatt til gode å møte på skikkelig drittunger i min tid som voksen. Endret 21. april 2013 av melly666 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå