Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ei venninne som har fått baby. Hun er fra før av veldig sta, og det er helt umulig å gi henne råd, tips eller hjelp i noen som helst situasjon. Uansett om jeg bare forteller en historie om noen som har gjort ett eller annet på en annen måte enn det hun gjør det på, så går hun rett i forsvar og ødelegger det som egentlig bare var en vanlig samtale om løst og fast.

Nå som hun har fått baby (og ikke jeg) er hun blitt nesten litt utålelig, for nå har hun begynt å si ting som gjør meg lei meg.

F.eks. får hun ikke til ammingen. Jeg har, klok av skade, unngått å komme med tips eller råd, men heller prøvd å forholde meg støttende og å bygge henne opp. Da blir jeg møtt med kommentarer om at jeg heller ikke kommer til å få det til, og ting som "det kommer du til å merke når du selv får barn".

Kort sagt - alt det hun ikke får til (som er helt normale ting de fleste sliter med, og som blir bedre med litt trening og tålmodighet) får jeg beskjed om at jeg heller ikke kommer til å få til. Jeg er jo fullstendig klar over at jeg heller ikke kommer til å skli rett inn i rollen som den perfekte mor, men jeg er da i det minste innstilt på å prøve! Hun fremstiller det som om disse tingene er såpass vanskelige at når ikke hun får det til, så får i hvert fall ikke jeg det til!

På de fleste arenaer i livet er jeg ett hakk foran henne, i hovedsak fordi jeg er litt eldre enn henne og har valgt å vente med barn. På dette området tror jeg hun føler seg flinkere enn meg, og det har ikke jeg tenkt til å ta fra henne ved å svare henne sånn jeg egentlig har lyst til å svare når hun setter i gang. På grunn av ting som gjør at vi er nødt til å tilbringe en del tid sammen kan jeg heller ikke kutte henne ut.

Hva kan jeg si for at hun skal roe seg litt med kommentarene, og kanskje skjønne at jeg ikke er helt tapt bak en vogn jeg heller? Som dere kanskje forstår er hun ikke et menneske det nytter å si det rett ut til, det vil bare detonere en serie med bomber jeg ikke er interessert i å være i nærheten av.

Anonym poster: 62abe80923dafffbf5b1360c9a1f174c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde en sånn venninne. Kuttet hun ut for ikke så lenge siden. Beste valget jeg har tatt.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Kloke ord i fra KloggeHeidi, signerer den.

Anonym poster: 218e1cbafae92436e96a6815fe86de66

AnonymBruker
Skrevet

Hadde en sånn venninne. Kuttet hun ut for ikke så lenge siden. Beste valget jeg har tatt.

Hun kan ikke det, som hun skriver, så er det ting som gjør at hun ikke kan kutte kontakten.

Til TS: ignorerer henne, bare svar "ja, nei eller vet ikke" når du får et spørsmål. Hun vil nok reagere og spørre hva som er problemet, da kan du bare svare at du er lei av hennes måte å svare/ hennes stort sett negative respons når du har forsøkt å snakke med henne, når tanken var å bygge henne OPP. Og nå er du altså lei og ønsker heretter å bare å gi svar som avvæpner.

Og det fungerer, jeg hadde ei venninne som likner på din, hun var slik, svarte negativt og bygde meg ned. Jeg ble så lei til slutt at jeg valgte å ignorere henne på den måten ved å bare nikke når hun pratet, eller ristet på hodet og svarte stort sett med "ja, nei eller vet ikke", eventuelt "tja, hva tror du selv?". Og en dag ble hun irritert på meg og spurte hvorfor. Svar fikk hun, og etter hvert kuttet jeg også ned på kontakten når jeg fikk muligheten til det.

Anonym poster: a9dcdf850ca70ff8167f56921a19495b

Skrevet

Om då MÅ treffe henne, så prat om noe annet enn baby. ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...