Gå til innhold

Middelhavscruise med RCCL

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sitter å ser på middelhavcruise gjennom Royal Caribbean. Noen som har reist med disse cruisene, og har noen erfaringer å komme med? Står mellom å velge Junior Suite og lugar med balkong, er det stor forskjell på disse? Vet at noen selskaper tilbyr "pakker" som gjør at man får all inclusive på drikkevarer også, tilbyr RCCL dette?

Ellers supert med alle slags erfaringer dere ønsker å dele! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noen?

Skrevet

Nå har jeg kun reist med dem i Karbien (Oasis of the Seas), men prinsippet blir det samme. Vi hade lugar med balkong. Vet ikke hvordan juniorsuite er, men syntes vår lugar var kjempefin.

RCCL tilbyr drikkepakker, ja, og vi hadde da bruspakke. Det lønte seg ganske seg for oss, og slapp å tenke på å betale drikke. Vet de også blant annet har vinpakker til mat osv.

Mvh Yvonne :heiajente:

Skrevet

Sitter å ser på middelhavcruise gjennom Royal Caribbean. Noen som har reist med disse cruisene, og har noen erfaringer å komme med? Står mellom å velge Junior Suite og lugar med balkong, er det stor forskjell på disse? Vet at noen selskaper tilbyr "pakker" som gjør at man får all inclusive på drikkevarer også, tilbyr RCCL dette?

Ellers supert med alle slags erfaringer dere ønsker å dele! :)

Som Yvonne sier de har bruspakker hvor du kan drikke så mye brus du bare orker hele døgnet. Vin pakkene dems mener jeg kun gjelder til middagen faktisk. Men ser at MSC Cruise nå reklamerer med cruise i middelhavet hvor du får all drikke inkludert også alkohol til enhver tid.

Hvis dere er to så holder en balkonglugar lenge. Mer enn god nok plass synes jeg ihvertfall.

AnonymBruker
Skrevet

Juniorsuiten er bittelitt større enn balkonglugaren (les gjerne på rccls sider, det varierer fra skip til skip). Men ellers må du opp i "vanlig" suite for å få butler og slikt.

Drikkepakkene kommer i ulike nivåer, fra bare alkoholfritt (brus, juice) til drinker og vin. Om det lønner seg for dere, kommer an på hvor mye dere drikker. Alle i lugaren må bestille drikkepakke om dere skal ha, går ikke at bare én har. Til alle måltider er isvann, iste og kaffe gratis, samt juice til frokost.

Vi har aldri hatt behov for drikkepakke, ettersom vi ikke drikker mye brus eller alkohol og det vi har hatt lyst på har vi betalt enkeltvis. En boks brus koster 2-3 dollar, drinker fra 7 dollar og oppover.

Anonym poster: df64e0770b35b1b8cef76583656e7cb9

Skrevet (endret)

Tusen takk for hjelpsomme svar! :) Ser at det er 18 år grense på alkohol (utenom utreiser fra USA og Canada) men drikkepakkene har en aldersgrense på 21, stemmer dette?

Sånn generelt, hvordan har deres opplevelse av cruisene og reisen vært? Hva gjorde dere på om dagene, var dere i land alle plassene? Vi ser på reiserute fra Barcelona med Liberty Of The Seas som skal innom: Provence, Nice, Firenze, Roma og Napoli. Noen som har erfaringer fra denne ruten, eller båten, som har noen tips å komme med?

For dere som har reist med Liberty Of The Seas, hvordan er dette skipet?

Masse spørsmål her :fnise: Setter kjempe pris på alle svar :)

Har forresten sett på både 12 og 7 dagers cruise. Tenker at det kanskje blir litt mindre hektisk med 12 dager, da man får ett par dager hvor man bare er ombord på båten. Hva tenker dere om dette?

Endret av Poppsilopp
Skrevet (endret)

Juniorsuiten er bittelitt større enn balkonglugaren (les gjerne på rccls sider, det varierer fra skip til skip). Men ellers må du opp i "vanlig" suite for å få butler og slikt.

Slik det fremstår da, er det virkelig ikke verdt 6-8 000 ekstra for det :laugh:

Endret av Poppsilopp
Gjest Blondie65
Skrevet

Er også interessert i å høre om middelhavscruise - har lyst å gjøre det, men har hørt at det blir kjedelig.

Skrevet

Er også interessert i å høre om middelhavscruise - har lyst å gjøre det, men har hørt at det blir kjedelig.

Tenker egentlig at kjedelig er det siste det blir ;) Med tanke på at man er innom 5 plasser på 7 dager, samtidlig som skipet er fult av ting å bedrive tiden med. Men igjen, det kommer jo litt an på hva man ser på som kjedelig :)

Gjest Blondie65
Skrevet

Tenker egentlig at kjedelig er det siste det blir ;) Med tanke på at man er innom 5 plasser på 7 dager, samtidlig som skipet er fult av ting å bedrive tiden med. Men igjen, det kommer jo litt an på hva man ser på som kjedelig :)

Siden jeg har hørt at det er kjedelig er jeg interessert i et annet syn fra andre som har gjort det. Jeg kan nemlig heller ikke forestille meg at det blir kjedelig all den tid jeg foretrekker ro og fred og en god bok i solen når jeg på tur. :)

Skrevet

Siden jeg har hørt at det er kjedelig er jeg interessert i et annet syn fra andre som har gjort det. Jeg kan nemlig heller ikke forestille meg at det blir kjedelig all den tid jeg foretrekker ro og fred og en god bok i solen når jeg på tur. :)

Det skjønner jeg godt :) Kan godt tenke meg at de som sier dette er kjedelig, kanskje har andre ønsker enn f.eks. deg:)

Jeg er helt lik, koser meg også gjerne med en god bok ved bassengkanten. Liker "tradisjonelle" ligge ved bassenget ferie også jeg, men siden min kjære synes det blir litt kjedelig i lengden har vi funnet ut at dette er den perfekte kombinasjon. Vi får både "ligge ved bassenget"-ferie, men også oppleve masse!

Gjest Blondie65
Skrevet

Min plan er 5 eller 7 dagers cruise som går innom noen greske øyer og Italia. De jeg kjenner som gjorde dette cruiset gadd ikke en gang gå i land.

Så jeg følger med her for å se om noen har gjort det og anbefaler det - det er jo litt penger det er snakk om.

Skrevet

Jeg har vært på middelhavscruise med RCCL. En fantastisk ferie!

Gikk i land i alle havner, hadde kun en dag til sjøs.

Var på cruise med MSC i påsken, turen var fin. Men båten/service/helhetsintrykk var veldig mye dårligere enn med RCCL.

Drar gjerne på cruise med RCCL igjen!

Skrevet

Lurer litt på kanskje reise i oktober istedet for juli som først planlagt. Noen erfaringer med middelhavscruise på denne tiden av året? Blir egentlig ganske reisesyk, så hvis det er mer urolig sjø på denne tiden, så slå vi det fra oss.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært på 5 cruise med RCCL, og er storfornøyd!!

Kjedelig er det sisste det blir! Det er så mange ting å gjøre ombord, og man har mulighet til å dra i land nesten hver dag.

Jeg har vært på sammen turen du ser på, og den er fantastisk. Når du skal til Napoli, anbefaler jeg på det sterkeste å melde deg på en dagsutflukt til Amalfikysten, en virkelig flott tur!

Ellers er jeg enig at det holder lenge med en balkonglugar, har prøvd begge deler, og ser ikke vitsen med de ekstra tusenlappene. de kan heller brukes til lommepenger...

Ang drikkepakker, går det helt fint an at bare en kjøper. Mannen min er avhengi av cola, og drikker stoore mengder, så han tjener på å kjøpe en slik pakke, mens jeg drikker kansje 1 gladd i mnd, så det er ikke noe poeng for meg.

Hvis man har lyst til å vikelig ta det med ro ved bassenget, bør man bli ombord når "alle" andre er i land. Da har bassengområdet nesten for seg selv, og ikke noe støy, barene er fortsatt oppe, så man kan kose seg med en av mange nyyydelige drinker!!

Jeg har hatt ett par cruise i september/oktober, og det er engentlig helt perfekt, det er mer enn varmt nok, men man slipper 50 varmegrader som det fort kan bli i juli.... Også er det mye billigere.

Ene turen vi var på, blåste det voldsomt, så vi kom ikke i land en dag, da alle havnene i Frankrike var stengt pga, vind. Men hvis man ikke var ute på de høyeste dekkene, merket man ingenting på båten.

Det er utrolig gode stabilisatorer på skipene, så det skal eksremvær til for at man skal merke at man er på en båt!

Jeg anbefaler alle som har tenkt på cruise, og prøve. en fantastisk form for ferie!!

Anonym poster: 0e84d91a47fae770e5d14cf7b364356a

Skrevet

Jeg synes ihvertfall ikke cruise var kjedelig, det var utrolig gøy. Mye å gjøre hele tiden, hvis man ville det, men også gode muligheter for å slappe av hvis det heller er noe man ønsker.

Mvh Yvonne :heiajente:

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for hjelpsomme svar! :) Ser at det er 18 år grense på alkohol (utenom utreiser fra USA og Canada) men drikkepakkene har en aldersgrense på 21, stemmer dette-

Du kan lese mer om drikkepakkene her. Dere skal opp i en god del alkohol om pakkene skal lønne seg (bruspakka kan derimot lønne seg kjapt dersom man drikker brus til hvert måltid og utenom).

Sånn generelt, hvordan har deres opplevelse av cruisene og reisen vært? Hva gjorde dere på om dagene, var dere i land alle plassene?

Cruise er knall! På havnedagene har vi vært i land og stort sett utnyttet tiden maksimalt, særlig den runden dere ser på kan være veeeldig hektisk hvis man vil innom alt mulig. Derfor liker jeg best ruter som har noen sjødager også, da slapper vi HELT av og koser oss på balkongen, ved bassenget eller på masser av aktivitetene ombord (vi digger quiz).

Vi ser på reiserute fra Barcelona med Liberty Of The Seas som skal innom: Provence, Nice, Firenze, Roma og Napoli. Noen som har erfaringer fra denne ruten, eller båten, som har noen tips å komme med?

Klassikerruten ;) Fantastiske stoppesteder, særlig om man ikke har gjort de før. Og alle er såpass enkle å gjøre på "egenhånd" at man ikke trenger å bli med på noen skipsutflukter. Feks tar de gjerne nærmere 200 dollar for å frakte deg inn til Roma, mens en turretur togbillet (BIRG heter den) koster 9 euro.

Nice: kan ta toget til Monaco, ganske spesiell by. Eventuelt bare kose seg i byen.

Firenze: du busses inn til sentrum av Livorno og kan ta tog derifra. Firenze er NYDELIG. Tusle rundt og NYT byen, ta noen avstikkere i smågater og spis pizza og is.

Roma: fem minutters gange til togstasjonen, hvor du kjøper BIRG-billett i tobakkskiosken, denne gjelder tur retur (men ikke på ekspresstogene) og på metroen i Roma. Anbefaler spesielt Pantheon, men feks går det an å hoppe av på St. Pietro-stasjonen og herje Vatikanet først. Peterskirken er et MUST, den er helt fantastisk.

Hvis dere vil inn på Colosseum eller Vatikanmuseet, lønner det seg å kjøpe billetter på nett før dere drar, ellers kaster dere bort alt for mye tid i kø.

Napoli: valgets kval! Amalfikysten er nydelig, men det samme er Capri. Hurtigbåtkaia ligger to minutters gange fra der skipet legger til. Du har også Pompeii og Herculaneum, begge stedene er veldig interessante (min favoritt er sistnevnte, fordi den er bedre bevart og man får sett mer enn bare stein). Man kan også bestige Vesuv, hvis man syns sånt er spennende.

Har forresten sett på både 12 og 7 dagers cruise. Tenker at det kanskje blir litt mindre hektisk med 12 dager, da man får ett par dager hvor man bare er ombord på båten. Hva tenker dere om dette?

7 dager er helt ok, men mer er bedre. :ler: Igjen, noen sjødager hvor man bare kan nyte det båten har å tilby er ikke så dumt. Den 7-dagers "klassiker"-ruten er INMARI hektisk.

Så langt derifra! Vi har som regel følt at vi har trengt en ferie etter ferien, fordi det har vært så mye å ta seg til! :fnise:

Lurer litt på kanskje reise i oktober istedet for juli som først planlagt. Noen erfaringer med middelhavscruise på denne tiden av året? Blir egentlig ganske reisesyk, så hvis det er mer urolig sjø på denne tiden, så slå vi det fra oss.

Juli i Middelhavet KAN være veldig varmt. I oktober blir det mer som en norsk sommer. Vi dro siste uka i oktober et år og det var glimrende. Sol og varme der nede, mens det her hjemme snødde. Det var også mindre fullt over alt (i juli er det STAPPA av turister de fleste stedene). Ulempen er at det ikke er så veldig badevarmt i havet.

Som regel er det lite urolig sjø i Middelhavet, selv på høsten, men jeg ville tatt med reisesyketabletter for sikkerhets skyld. Mest sannsynlig vil du ikke trenge dem (jeg har en god del sjødøgn bak meg, men bare opplevd urolig sjø to ganger).

Ang drikkepakker, går det helt fint an at bare en kjøper. Mannen min er avhengi av cola, og drikker stoore mengder, så han tjener på å kjøpe en slik pakke, mens jeg drikker kansje 1 gladd i mnd, så det er ikke noe poeng for meg.

Anonym poster: 0e84d91a47fae770e5d14cf7b364356a

Ser på infosiden at det at begge må kjøpe kun gjelder alkoholpakkene.

Puh! Dette ble langt ;)

Skrevet

Så langt derifra! Vi har som regel følt at vi har trengt en ferie etter ferien, fordi det har vært så mye å ta seg til! :fnise:

Juli i Middelhavet KAN være veldig varmt. I oktober blir det mer som en norsk sommer. Vi dro siste uka i oktober et år og det var glimrende. Sol og varme der nede, mens det her hjemme snødde. Det var også mindre fullt over alt (i juli er det STAPPA av turister de fleste stedene). Ulempen er at det ikke er så veldig badevarmt i havet.

Som regel er det lite urolig sjø i Middelhavet, selv på høsten, men jeg ville tatt med reisesyketabletter for sikkerhets skyld. Mest sannsynlig vil du ikke trenge dem (jeg har en god del sjødøgn bak meg, men bare opplevd urolig sjø to ganger).

Ser på infosiden at det at begge må kjøpe kun gjelder alkoholpakkene.

Puh! Dette ble langt ;)

Tusen takk for at du tok deg tid til å svare så detaljert! Dette var supert :danse: Masse gode tips å ta med seg!

Veldig greit med informasjon om stedene. Eneste vi vet at vi MÅ, er å få med oss Roma. Så kanskje vi velger å bestille oss med på den planlagte turen her (bare for å være på den sikre siden). Eller så tror jeg vi følger dine tips, og reiser litt rundt selv :)

Er det noen av disse plassene som ikke er "viktig" å få med seg? slik at vi heller kan bruke dagen på båten?

Så at begge måtte ha denne "beverage-pakken", men det står at man må være 21 for å bestille denne pakken, og jeg fyller 21 det året vi skal. Så jeg er litt usikker. Men tenkte jeg kunne sende en mail til rccl å høre med dem.

AnonymBruker
Skrevet

Veldig greit med informasjon om stedene. Eneste vi vet at vi MÅ, er å få med oss Roma. Så kanskje vi velger å bestille oss med på den planlagte turen her (bare for å være på den sikre siden). Eller så tror jeg vi følger dine tips, og reiser litt rundt selv :)

Er det noen av disse plassene som ikke er "viktig" å få med seg? slik at vi heller kan bruke dagen på båten?

Så at begge måtte ha denne "beverage-pakken", men det står at man må være 21 for å bestille denne pakken, og jeg fyller 21 det året vi skal. Så jeg er litt usikker. Men tenkte jeg kunne sende en mail til rccl å høre med dem.

Roma-utfluktene til SAMTLIGE cruiseselskaper er skammelig overpriset. Som sagt, en togbillett til skarve 9 euro vil det koste dere å komme dere inn selv, pluss fem minutters gange fra der shuttlebussen fra båten slipper dere av (det er ikke lov å reke langs havneområdet i Civitavecchia).

De største attraksjonene i Roma er tilgjengelig til fots. Feks er det helt overkommelig å ta Vatikanet, så Colosseum før Pantheon til slutt (men da har man ikke tid til å sitte mye rundt på cafeer og restauranter).

Hovedtogstasjonen i Roma, Termini, er skikkelig dritt, men gå rett ut på plattformene fra hallen dere kommer inn på. Gå til sporet lengst til høyre og følg dette nedover langs stasjonsbygningen, da vil dere komme til de "gjemte" plattformene (nummerert fra cirka 27/28-29, hvis jeg ikke husker feil), det er herfra toget tilbake til Civitavecchia går.

Jeg ser at det er Toulon og Villefranche-sur-Mer båten stopper ved. Sistnevnte er en av mine absolutte favorittbyer. Det er en bitteliten fiskerlandsby og stort mer idyllisk får du det ikke. Dere KAN ta toget inn til Monaco, men hvis dere ønsker en roligere dag går det fint an å tusle i de trange gatene i Villefranche og bare nyte atmosfæren. Ta med badetøy og bad på den knallfine stranda!

Da vi var i Toulon, droppet vi å dra noe sted, nettopp fordi vi hadde stressa så mye rundt de andre dagene. Vi gikk bare i land og ruslet inn til sentrum (gikk et langt stykke i et litt nedslitt område, men ikke skummelt på noe vis).

Ååh. Nå ble jeg også reisesyk, søren klype :ler:

• Liker 1
Skrevet

Roma-utfluktene til SAMTLIGE cruiseselskaper er skammelig overpriset. Som sagt, en togbillett til skarve 9 euro vil det koste dere å komme dere inn selv, pluss fem minutters gange fra der shuttlebussen fra båten slipper dere av (det er ikke lov å reke langs havneområdet i Civitavecchia).

De største attraksjonene i Roma er tilgjengelig til fots. Feks er det helt overkommelig å ta Vatikanet, så Colosseum før Pantheon til slutt (men da har man ikke tid til å sitte mye rundt på cafeer og restauranter).

Hovedtogstasjonen i Roma, Termini, er skikkelig dritt, men gå rett ut på plattformene fra hallen dere kommer inn på. Gå til sporet lengst til høyre og følg dette nedover langs stasjonsbygningen, da vil dere komme til de "gjemte" plattformene (nummerert fra cirka 27/28-29, hvis jeg ikke husker feil), det er herfra toget tilbake til Civitavecchia går.

Jeg ser at det er Toulon og Villefranche-sur-Mer båten stopper ved. Sistnevnte er en av mine absolutte favorittbyer. Det er en bitteliten fiskerlandsby og stort mer idyllisk får du det ikke. Dere KAN ta toget inn til Monaco, men hvis dere ønsker en roligere dag går det fint an å tusle i de trange gatene i Villefranche og bare nyte atmosfæren. Ta med badetøy og bad på den knallfine stranda!

Da vi var i Toulon, droppet vi å dra noe sted, nettopp fordi vi hadde stressa så mye rundt de andre dagene. Vi gikk bare i land og ruslet inn til sentrum (gikk et langt stykke i et litt nedslitt område, men ikke skummelt på noe vis).

Ååh. Nå ble jeg også reisesyk, søren klype :ler:

Igjen, tusen takk for hjelpsomt svar! :) Men på denne reisen cruiset planlegger så er det vel med inngang til de forskjellige serverdighetene? Hvis man reiser på egenhånd så må man jo ordne dette selv også.

Skjønner godt at du blir reisesyk ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...