Gå til innhold

Hunden halter etter hvile.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det begynte i påsken, men det er godt mulig at det kanskje har begynt før, bare i varierende grad.

Har en nydelig rottweiler blanding som er 4 år i august. Han er dessverre en smule overvektig, ganske nøyaktig 3-4 kg for mye.

I alle fall, han er begynt å halte noe ekstremt hver gang han reiser seg etter lengere hvile. Først trodde jeg rett og slett han hadde fått muskel strekk eller eventuelt gangsperre etter mange mil på ski. Han sluttet også å halte etter at vi ga han "tur fri" i nesten en uke. Han ble bare sluppet løs slik at han kunne regulere selv hvor mye han skulle løpe. Jeg så i alle fall ikke at han hadde vondt. Men nå har han begynt igjen. Og vi har ikke gått så spessielt krevende turer. Jeg har er gravid og har fått bekkenløsning, så tåler ikke de lange turene selv heller.

Jeg har forsøkt å klemme og kjenne på venstre bakbein(altså, det han halter på nå idag), men finner ingen ting galt. Har også strekt, bøyd og tøyd på foten, men det er null reaksjon. Leddene virker (for meg som overhodet ikke er veterinær eller lignende) funksjonelle.

Grunnen til at jeg sier at han halter på venstre fot idag er fordi jeg er rett og slett ikke sikker på hvilken fot han har haltet på tidligere. Så jeg kan ikke med hundre prosent sikkerhet si at det er bare den han har haltet på. Sambo sverger nemlig at det har vært både høyre og venstre. Jeg mener dog det bare har vært venstre :P

Uansett, noen som aner hva i all verden det kan være? Vi har planer om å dra til dyrlegen på mandag, men hadde vært fint å ha noe å forberede seg på. Da er jeg kanskje bedre rustet med egne spørsmål til veterinæren.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Halter han foran eller bak? Jeg tenker at du bør være forbedredt på endten HD eller albuedysplasi. De to tingene er ikke helt uvanlige for rottweiler.

Overvekt og leddproblemer er ikke den beste kombinasjonen, så jeg ville dratt til veterinør på mandag, få ham røntget og sjekket og satt ham på slankefôr en stund :)

Gjest Spiderpig
Skrevet (endret)

Gamle hunden ble stiv og haltet smått etter hvile og spesielt etter hard trening, og han hadde spondylose.

Endret av Spiderpig
Skrevet

Det er bak han halter, så da blir det vel eventuelt HD da.. Har tenkt litt på dette, men jeg har ikke spessielt med erfaring på området, så har ikke turt å spekulere noe særlig. Men må vel lese meg opp på det.

Spondylose er jo også et mulig alternativ. I alle fall i forhold til deg jeg fant på et fort søk på nett. Har aldri hørt om det før, men det hørtes ikke særlig behagelig ut:/

Slankefor står definitivt på innkjøpslista:)

Takk for gode svar! :)

Skrevet

:(

Nå når vi skulle gå på soverommet for å sove så slet han veldig med å reise seg. Så jeg tenkte jeg skulle hjelpe han, noe som gikk forsåvidt uten problemer. Men han orket ikke gå/halte mer en noen skritt før han bare ble stående å se på meg. Så jeg tenkte jeg skulle hjelpe, og "løfte" bakparten hans litt slik at den ble lettere. Fikk ikke tatt i engang før han hylte. Det gjorde vondt i mamma hjerte! Har aldri hørt han hyle slik før:( Vi ble stående litt der mens han fikk trøst, så haltet vi oss helt fram. Har lagt han i sengen med oss, tenkte at det kunne hjelpe å ligge i en skikkelig myk seng? Ikke at sengen hans er så mye hardere men..

Han ligger stakkars å små piper, sånn at man akkurat hører det.. Aldri vært så her ille før! Hater at det er søndag og ikke mandag i morgen...

Skrevet (endret)

Uff ,det samme gjorde min da vi skulle "Hjelpe" og løfte han litt. Hylte noe forferdelig!

Vi kom oss til vetrinæren rimelig fort, fikk tatt røntgen. Min har HD-E så vi regnet med at det var hofta som var vondt.Men det var spondylose. Han fikk metadon for noen dager og så metacam.

Kom dere til vetrinær så fort som mulig, og kort ned turer,trapper osv. Gå gjerne oftere ut,men kort ned distansen.Når de ligger stille,er det værre å bevege seg igjen.En myk seng kan faktisk gjøre ting værre,det er vondt å reise seg når underlaget beveger seg .

masse god bedring til vovva og matmor!

Ps har du noe smertestillende for HUND liggendes? du kan gi litt slik at hunden ikke har det for vondt.Event. ring en vetrinær og få en resept

Endret av Kårky
Skrevet

HD går jo på hoftene da. og da vil jo hunden bli mer stiv. hann hunden min har en feil i det ene kneet sitt bak med dårlige leddbånd. han blir også halt etter lengre turer og hvile. men viser ingen tegn til smerte. har tatt opp dette med veterinær og hun sa han ikke har noe vondt av det, men at leddbåndene kan ryke tilslutt og da vil han trenge operasjon. så jeg ville vel tatt med hunden til veterinær og undersøkt:) lykke til!

Skrevet

Ville sjekka det hos veterinær ganske kjapt! Også ville jeg begynt med Glucosamin så fort som mulig =)

Skrevet

Få tatt bilder av hofter for HD og gjerne også hele ryggen.

Skrevet (endret)

Takk for alle god svar, og ønsket om god bedring :D

Vi dro i dag tidlig til vetrinæren, og han haltet enda stygt. Men i dag var det faktisk verst på høyre foten! Dyrlegen så litt rart på meg når jeg fortalte at han sist igår ikke ville trø på venstre foten.

Hun prøvde å undersøke han, men han var veldig lite komfortabel med situasjonen så han spente hele kroppen. Så gutten ble dopet ned og undersøkt. Vetrinæren fant en hau med muskel knuter og opphovninger i lår og hofte området. De løftet han også opp på rønken bordet og tok rønken av både hofte, kneledd og rygg. Jeg var rimelig lykkelig når hun ikke kunne finne et eneste feil i skjelettet :D Hun konstaterte med at det bare var muskulært, og lærte meg hvordan jeg over tid kunne løsne knutene. Men man skulle være forsiktig, for musklene var nok betente også.

Nå skal han spise to onisor (robenacoxib) 40mg daglig i to uker, og han får bare lov til å gå ut å tisse, ingen ting annet. Etter to uker fikk han maks gå en halvtime. Det kunne komme tilbake også, så vi kan ennå hente medisiner til en slik kur 3 ganger.

Fikk også gode råd om slanking :)

Endret av MockingJay
  • Liker 2
Skrevet

så "fint" at det var muskulært,det kan en jo jobbe med. !

Litt massasje da ? Og skogsturer? fikk du oppskrift på hva du skulle gjøre ?

Håper voffen har det bedre nå :)

Skrevet

Jada, masserer han vær morgen før han er våken nok til å gidde å protestere :ler:

Han er blitt mye bedre, og halter heldigvis ikke lengere. Men vi skal holde oss til turforbudet på 2 uker, så får vi se hvor vi går:)

AnonymBruker
Skrevet

Det kan være forkalkninger i ett ledd?

Den ene hunden min hadde det,ble stiv og haltet etter å ha ligget i ro eller på slutten av lange turer.På turer var hunden helt fin fordi leddet ble "oppvarmet".

Hunden min levde godt med denne forkalkningen ved hjelp av smertelindring,rett for,passelig mosjon og regelmessige sjekk hos veterinær.

ta deg en tur til veterinær,hunden skal ikke gå rundt å ha det vondt hvertfall.

Anonym poster: 9a8a6bcf2c37aa60a75918934541486b

Skrevet

Jeg stemmer også for glukosamin. Hunden min er 10 år, sprek som en valp, men han har problemer med ryggen. Han kan bli stiv, hadde i en periode samme problemer som din hund, han haltet etter at han reiste seg. Og han ble verre hvis han sov på hardt underlag, så jeg kjøpte noen skikkelige madrasser til han. Han går også på trocoxil (smertestillende)

• 1 måned senere...
Skrevet

Nå et det noen uker siden første vetrinær besøk, men vi har ennå ikke noen bedre hund.. Til nå er nesten hele hunden blitt tatt rønken på, og han har gått på smertestillende siden første gangen. Vetrinæren setter han bare på lengre betennelses dempede kurer. Nå har vi gått på onisor i 4 uker, og det er så å si null effekt. Vi må vell karre oss tilbake til dyrlegen for tredje gang.. Har hatt en telefon konsultasjon da, så det blir vel den femte gangen vi er der. Har vært hos to vetrinærer i på samme plass, som begge har stått å vurdert han.

Han karrer seg saaaaakte ned i vekt. Han har spist det samme foret ( og bare det) hele tiden, men har likevel sliter vi med å få han til å gå ned. Den ene vetrinæren har dog sagt at det er vanskelig for store kastrerte hannhunder å miste vekt, de er flinkest til å legge på seg av ingen ting. Den andre yngre vetrinæren nærmest kjefter fordi at hun mener at jeg aldri i verden følger dietten når det går så sakte. Hun presterterte til og med å stå å si ; "stakkars lille hunden, skjønner de ikke at du ikke skal ha så mye mat?". Men vi gjør det jo virkelig, det vi ønsker mest av alt er jo vår tur kompis tilbake! Hun mener at vi ikke skal komme tilbake før hunden har gått ned i vekt, men samtidig får han ikke gå på tur, eller leke med andre hunder. Det sliter virkelig på både oss og hunden at den nå har vært bare inne siden påsken! Vi leker massevis av tenke leker, men i det lange løp (som det nå har blitt), så holder det ikke lenger. I denne farten vil han ikke ha gått ned i vekt før i oktober engang. Vi kan jo ikke sulte hund heller.

Sitter å vurderer om vi skal dra til ny klinikk, eller om vi drar til samme (som har alle hans papirer), bare at vi ber om enda en ny til å se på han. Er egentlig veldig fornøyd med klinikken, er bare hun ene som er litt prippen. Er forresten helt clueless på hva som feiler han, for nå har vi testet alt!

AnonymBruker
Skrevet

Ble det tatt HD røntken med riktige vinkler? Rar at smertestillende ikke har funket dersom det "bare" skulle være muskelknuter og betente muskler. Jeg tenker som så at det er en underliggende grunn til at han skulle få muskelknuter og betente muskler.

Forkalkninger (også i ryggen) kan være en mulighet.

Kastrerte bikkjer er det vanskelig å holde vekta på, uansett rase fordi førsteproritet er mat og ikke tisper.

Jeg ville gått til en ny veterinær. Virker ikke som du får noe annet svar fra de du har vært hos tidligere.

Anonymous poster hash: e8be1...359

Skrevet

Jeg vet ikke hvor du bor, men hvis du bor i nærheten av Bergen kan jeg anbefale deg en veterinær, kiropraktor, massør og akupunktør

Skrevet

Ble det tatt HD røntken med riktige vinkler? Rar at smertestillende ikke har funket dersom det "bare" skulle være muskelknuter og betente muskler. Jeg tenker som så at det er en underliggende grunn til at han skulle få muskelknuter og betente muskler.

Forkalkninger (også i ryggen) kan være en mulighet.

Kastrerte bikkjer er det vanskelig å holde vekta på, uansett rase fordi førsteproritet er mat og ikke tisper.

Jeg ville gått til en ny veterinær. Virker ikke som du får noe annet svar fra de du har vært hos tidligere.

Anonymous poster hash: e8be1...359

Vet ikke noe om hvilke vinkler han ble tatt bilde av i, for er jo gravid og fikk ikke oppholde meg i nærheten av rønken. Men det står i alle fall HD fri i journalen hans. De har også tatt rønken av kne og rygg, uten å finne noe:/

Kiropraktorn på klinikken fant heller ingen ting på han.

Men kanskje jeg må grave litt om forkalkninger? Vist vi drar til samme så spør jeg, men tror først vi skal gå å få en full ny undersøkelse på en annen klinikk..

Gikk forsåvidt tom for smertestillende isted, så morgendagen blir nok veldig skøy! Huff... Dette er noe dritt, synes så synd i hunden.. Og det tar jo på å bruke 2000-3000kr på hunden hver måned!

Skrevet

Jeg vet ikke hvor du bor, men hvis du bor i nærheten av Bergen kan jeg anbefale deg en veterinær, kiropraktor, massør og akupunktør

Har alltid hatt lyst til å bo i Bergen! :P Har hørt det er hundebasseng der også, og det tror jeg hadde vært perfekt for gutten nå. Men nei, vi bor midt i Finnmark :/

Skrevet

Spurte du dyrlegen om Trocoxil?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...