Typecast Skrevet 20. april 2013 #1 Skrevet 20. april 2013 Har en treåring i barnehage som var vært bleiefri siden påsken 2012. Siden hun sluttet med bleier har hun hatt fire uhell i barnehagen og ingen siden august i fjor. Det er en bestemt liten jente som er langt fremme språkmessig og som vet hva hun vil. Nå den siste tiden er det ikke så lett å få henne på do før vi skal ut av huset hvis hun ikke må akkurat da. Før har hun gått frivillig siden hun har kjøpt argumentet om at det ikke er sikkert vi finner en do akkurat når hun må, men nå etter hvert vet hun jo at vi alltid finner en løsning. Så til problemet eller saken: De opplever nok det samme i barnehagen, at hun ikke vil før de skal ut og leke fordi hun ikke må der og da. Fredag sitter tøtten så fint ved middagsbordet og forteller at vi må kjøpe klistremerker til henne. -Hvorfor det, spør jeg. -Jo, fordi dere må gi de til meg når jeg tisser og bæsjer. Det har X sagt. -Skal vi gi deg klistremerker hver gang du går på do? -Ja, det sier X i barnehagen. Jeg ble så forbannet! Skal vi begynne med belønningsystem på en jente som ikke har hatt et eneste uhell hverken i barnehagen eller hjemme siden i fjor høst? Jeg er ikke tilhenger av belønningsystemer og i hverfall ikke for noe som er fullstendig normalt å klare etter trening og ikke når det ikke har vært noen som helst problemer på området. Og skal ikke vedkommende ta det opp med foreldre før de foreslår noe slik til barnet?? Er dette normal fremgangsmåte i andre barnehager?? Anonym poster: af20a2b4342be3c439596404235c27f1
Sushi Skrevet 20. april 2013 #2 Skrevet 20. april 2013 Sikker på at de ikke mente at de skulle ha et slikt system i barnehagen da? (Jeg er forresten enig med deg i at det burde være unødvendig med klistremerker for å gå på do. Men mitt barn har ikke sluttet med bleier enda så jeg burde kanskje vente med å uttale meg. ) 1
Gjest Marmot Skrevet 20. april 2013 #3 Skrevet 20. april 2013 Jeg skjønner ikke at dette er noe problem engang. Nå nærmer det seg vår og mindre klær, og da er det jo lettere å komme seg inn for å gå på do også. Og å kle av for å følge på do er uansett én av jobbene man må regne med som barnehageansatt. Etter mer enn ett år som bleiefri er det på tide å få bestemme selv om man vil på do eller ikke, men det kan jo oppfordres. Uansett synes jeg at man som voksne må kunne sette grenser uten klistremerkeskjemaer. Om de/dere insisterer på at hun skal sette seg på do før dere går ut, må man da kunne si at "Sånn er det!". Jeg jobbet på småbarnsavdeling i barnehage nettopp, og der var det et av barna som hadde sluttet med bleier (fylte nettopp 3), og der ble det sagt at om h*n ikke gikk på do før vi gikk ut, måtte h*n sitte i garderoben mens de andre var ute. Etterhvert som de andre ble kledd på og forsvant ut, ble viljen til å sitte inne bare for å slippe en kjapp dotur kjapt mindre. Det skjedde bare én gang at h*n forsøkte å nekte. 14
AnonymBruker Skrevet 20. april 2013 #4 Skrevet 20. april 2013 TS. Takk for svar. De har ikke dette systemet i barnehagen og ikke har jeg hørt noe om at de tenker å innføre det heller. Synes uansett ikke noe om at de tar dette opp med barnet først og ikke med oss foreldre. Om de opplever at det er et problem så kunne de ventet til foreldremøtet om to uker eller tatt meg til side når jeg henter. Hun er sta. Hun har for lengst funnet ut at hun har sin egen vilje og må hun ikke på do så tenker jeg hun vet det selv og har vært bleierfri så lenge at hun får ta konsekvensen av det hvis det går galt pga stahet. Så får jeg heller vaske klær, men da tar hun lærdom av situasjonen og tenker seg om til neste gang. Forhåpentligvis... De snakker så fint om at hvis barnet ikke vil kle på seg når det er utetid så sitter barnet inne til det har kledd på seg eller får ikke gå ut hvis det bruker for lang tid. Skal de begynne med klistremerker for påkledning også? Det jeg lurer på er: Blir jeg en vanskelig mor om jeg på foreldremøtet nevner dette og at jeg ikke vil ha noe snakk om belønning og klistremerker til barnet mitt uten at de har snakket med meg først? Jeg vil ikke være vanskelig på noen måte, men jeg vil ikke ha en ny situasjon der jentungen sitter og forteller meg hva vi skal gjøre fordi "det har de sagt i barnehagen". Anonym poster: 4cc073965c13aa73b62eeef708652857 1
Gjest ped leder Skrevet 20. april 2013 #5 Skrevet 20. april 2013 oh my gad, er det rart at folk ikke vil jobbe i barnehage? Er det virkelig så nøye?? jeg synes du overreagerer noe voldsomt.. ta det med ett smil, se humoren i det, er vel ikke kriminelt den ansatte har gjort.......................... Jeg anbefaler ikke klistremerker til do gåing, men kler de på seg selv får de stempel, har jeg barn som hyler noe forferdelig når foreldre går har jeg brukt klistremerker- og det virker;) Er sikker på at den barnehageansatte mente det godt, er ikke noe å bli sint for.
Gjest Marmot Skrevet 20. april 2013 #6 Skrevet 20. april 2013 Du bør i hvert fall være obs. på at treåring innimellom har sin egen oppfattelse av virkeligheten, uten at de bevisst lyver. Det er ikke sikkert det er sagt nøyaktig slik hun oppfatter det, så det bør du få klarhet i før du angriper noen. 24
AnonymBruker Skrevet 20. april 2013 #7 Skrevet 20. april 2013 Er du sikker på at det har blitt sagt direkte til din treåring? Og ikke at hun har hørt det blir nevnt feks til noen andre foreldre som tips på hva de kan gjøre for å få sitt barn til å slutte med bleier? Har en på samme alder selv og det er ikke alltid de klarer å gjenfortelle hele situasjonen hjemme.... Anonym poster: 5f5efb3fae415c8426629bfbca893218 3
absinthia Skrevet 20. april 2013 #8 Skrevet 20. april 2013 (endret) Slapp av, barnet har sikkert bare lyst på klistremerker og mener at siden den ansatte sier at hun før klistremerke hver gang hun går på do i barnehagen, så mener nok barnet at dette burde gjelde hjemme også. ...men det er jo deres jobb å gjøre som dere synes er riktig. 3-åringer er ofte obs på at regler og rutiner blir fulgt av alle - spesielt alle de andre Jeg hadde ikke syntes at dette var noe som var viktig nok til å irritere seg over eller å ta tak i ovenfor den ansatte som du mistenker har sagt noe slikt. Jeg hadde bare gitt beskjed om at " sånn gjør de det i barnehagen, men slik gjør vi det hjemme hos oss!" Endret 20. april 2013 av absinthia 2
Gjest Gjest Skrevet 20. april 2013 #9 Skrevet 20. april 2013 Jeg er FOR belønningssystemer:) Har lang erfaring med barn;) hadde ett barn som hylte og lagde stor drama når foreldrene gikk. Vi fikk Bup og ppt på banen, ingenting nyttet FØR jeg foreslo belønningsystem, kjøpte inn klistremerker jeg visste barnet likte. Det viste seg og ha resultater, hver morgen fikk barnet klistremerke hvis det vinket rolig hadet til foreldrene. Det ble en fin rutine, og etter 10 stk fikk barnet velge en positiv aktivitet, det virket- i lengden vokste barnet på det, fikk oppleve mestring og det gikk seg til:=)
AnonymBruker Skrevet 20. april 2013 #10 Skrevet 20. april 2013 oh my gad, er det rart at folk ikke vil jobbe i barnehage? Er det virkelig så nøye?? jeg synes du overreagerer noe voldsomt.. ta det med ett smil, se humoren i det, er vel ikke kriminelt den ansatte har gjort.......................... Jeg anbefaler ikke klistremerker til do gåing, men kler de på seg selv får de stempel, har jeg barn som hyler noe forferdelig når foreldre går har jeg brukt klistremerker- og det virker;) Er sikker på at den barnehageansatte mente det godt, er ikke noe å bli sint for. Jeg jobber med disse "systemene" på jobb hver dag. Vi kaller det "tegneøkonomi" og der er det belønning for ønsket atferd. Klistremerker/stempel som skal samles og utifra dette får en premie etter så så mange stempel/klistremerker. Dette er kun et eksempel, kan brukes på mange andre måter. Dette er en metode som stort sett alltid blir brukt som siste løsning, da alt annet ikke fungerer. Å bruke dette på et barn, er ikke noe særlig. Hvis du leser deg opp på det, så er det ganske mye som er negativt ved dette systemet om det blir misbrukt og særlig på barn uten atferdvansker. At en barnehage"tante" går til mitt barn og forteller hva som må gjøres for at hun skal gå på d8, uten å informere foreldre er å tråkke så over streken at for meg som har kunnskap om akkurat dette, hadde blitt så eitrende forbanna. Og til dere foreldre som belønner med godteri/leke etc etter spesielle ting er noe helt annet enn at en barnehage med personell som ikke har kunnskap nok om et emne (og det har de ikke da jeg er den personen som ofte kommer inn i barnehagen ved probleatferd) og skal sette i gang et eget system bak foreldrenes rygg og i tillegg informerer barnet. For meg er dette et alvorlig overtramp!! Anonym poster: 865c3bec2003584984c96a7d0f0f368b 2
AnonymBruker Skrevet 20. april 2013 #11 Skrevet 20. april 2013 Klistremerkebelønning for å ikke vise følelser? Det synes jeg er helt hårreisende. Jeg hadde blitt rasende om det ble foreslått i min barnehage. Anonym poster: d4683f7d9b6e9003b74624ec15cd41b7 11
leirbål Skrevet 20. april 2013 #12 Skrevet 20. april 2013 Klistremerkebelønning for å ikke vise følelser? Det synes jeg er helt hårreisende. Jeg hadde blitt rasende om det ble foreslått i min barnehage. Anonym poster: d4683f7d9b6e9003b74624ec15cd41b7 Ja, det var det jeg reagerte mest på i denne tråden. Det er jo helt fryktelig.
Gjest Marmot Skrevet 20. april 2013 #13 Skrevet 20. april 2013 Ja, det var det jeg reagerte mest på i denne tråden. Det er jo helt fryktelig. Ja, det er forferdelig. Man skal lære barn å håndtere følelsene sine, ikke undertrykke dem. Jeg trykket på AB i innlegg #11, det var ikke meningen.
Typecast Skrevet 20. april 2013 Forfatter #14 Skrevet 20. april 2013 TS. Igjen takk for svar... Ped-leder: Jeg har ingenting å utsette på barnehagen hun går i. Det er greie, hyggelige ansatte over hele linjen og jentungen stortrives. Og overreagere voldsomt? Irritert ja, men ikke sint. Og Marmot: Har ikke tenkt å angripe noen. Jeg spurte om jeg ville bli regnet som vanskelig om jeg tok opp dette på foreldremøtet og det ser ut på svarene som om dere som jobber i barnehage automatisk ville følt dere angrepet? Jeg regner meg som et rolig og sindig menneske og ønsker bare å belyse for vedkommende (pedagogisk leder på avdelingen) at dette ikke er noe vi kommer til å begynne med hjemme så om de kan la vær å si noe til henne om det så vil jeg sette pris på det. Jeg vet at treåringer har et noe lempfeldig syn på fakta og sannheter, men akkurat dette hørtes korrekt gjengitt ut: "X sier at dere må kjøpe klistremerker til meg som dere skal gi meg når jeg tisser og bæsjer". Mulig jeg henger meg opp i noe som dere synes er en bagatell, men for meg ble det tråkket over en grense når barnet ble informert før oss foreldre. Belønningsystemer skal ikke inn i vårt hus og i hvertfall ikke for normale kroppslige funksjoner. Kommer til å nevne det på en rolig måte og heller håpe at de ikke føler vi "angriper" de for jeg har ellers ingenting å utsette på denne barnehagen.
Gjest Marmot Skrevet 20. april 2013 #15 Skrevet 20. april 2013 Jeg hadde ikke tatt det ille opp som barnehageansatt, og dersom treåringen din har korrekt gjengivelse, synes jeg det er ganske drøyt. Jeg reagerer ganske kraftig på kollegaer som gir beskjeder av den typen til ungene, f.eks. har det hendt at noen har sagt "Nå må du si til mamma at hun må ta med bleier/votter/ulltøy/etc." og det synes jeg bare ikke er ok. Det du beskriver er jo enda verre dersom det er korrekt. 1
Gjest ped leder Skrevet 20. april 2013 #16 Skrevet 20. april 2013 Det handler ikke om å undertrykke følelser. Det handler om å få kontroll over følelser, det aktuelle barnet jeg henviser til opplevde at barna trakk seg vekk, at det ikke mestret uansett hva de fortvilte foreldrene prøvde på. Kjøpte derfor klistremerker jeg vet barnet likte, sammen med foreldrene la vi en plan for hvordan dette skulle utarte seg. Jeg snakket med barnet, var med barnet i slike situasjoner, forklarte at foreldre skulle på jobb, vinket farvel og at de kom og hentet etter frukt hver dag. At det var vanlig å bli lei seg, det forstod vi alle- likevel satt jeg krav. Krav fordi dette var ett modent barn, ett barn som tålte det, og fordi jeg har en forventning om at barn skal kunne lære, utvikle seg og forstå egne følelser innen en viss alder. Jeg setter krav nemlig, er flink til og snakke med barn, respondere på følelser og lære de til å forstå seg selv. Når de starter skolen er de selvstendige, selvsikre og trygge. I dette tilfellet endte det veldig godt, barnet fikk mulighet til å vise og sette ord på følelser, hun viste klistremerkene til andre barn og var stolt når hun "klarte det." Opplevde mestring og utviklet seg videre derfra. Når mine barn får stempel for å ha kledd på seg selv, er det mye for "morro", ser ikke at de tar skade av det;)
Elanore Skrevet 20. april 2013 #17 Skrevet 20. april 2013 Det jeg lurer på er: Blir jeg en vanskelig mor om jeg på foreldremøtet nevner dette og at jeg ikke vil ha noe snakk om belønning og klistremerker til barnet mitt uten at de har snakket med meg først? Jeg vil ikke være vanskelig på noen måte, men jeg vil ikke ha en ny situasjon der jentungen sitter og forteller meg hva vi skal gjøre fordi "det har de sagt i barnehagen".Uttrykk deg akkurat slik - da BØR de forstå hvor du kommer fra. Er de flinke til det de driver med, så bør de skjønne hvorfor den settingen der blir et problem for deg. 1
Gjest Gjest Skrevet 20. april 2013 #18 Skrevet 20. april 2013 Ganske utrolig at folk synes at man undertrykker barns følelser og snakker om manglende kunnskap når en innfører belønningsystemer. Det handler om å se barnet, respondere på følelser og sette i gang tiltak dersom det trengs.
AnonymBruker Skrevet 21. april 2013 #19 Skrevet 21. april 2013 Hold your horses. Du er klar over hvilken fantastisk fantasi de har i den alderen, ja? Og de begynner å bli rimelig utspekulerte. De kan være så enkelt som at noen andre barn har snakket om at de har belønningssystem hjemme, og nå benyttet hun anledningen til å prøve å få det, også. Bare la det hele gli over. Det er ihvertfall ikke noe å ta opp på foreldremøte, skal du absolutt ta det opp, så må du ta det opp ansikt til ansikt med navngitte ansatte. Hvorpå reaksjonen med stor sannsynlighet blir: "Det er hos dere at far denger deg før middag hver dag, ja? For det har nemlig jenta sagt". Anonym poster: 27d2a9c98b68d65fe5b5c2419b373cd2 1
lillevill Skrevet 21. april 2013 #20 Skrevet 21. april 2013 (endret) TS. Takk for svar. De har ikke dette systemet i barnehagen og ikke har jeg hørt noe om at de tenker å innføre det heller. Synes uansett ikke noe om at de tar dette opp med barnet først og ikke med oss foreldre. Om de opplever at det er et problem så kunne de ventet til foreldremøtet om to uker eller tatt meg til side når jeg henter. Hun er sta. Hun har for lengst funnet ut at hun har sin egen vilje og må hun ikke på do så tenker jeg hun vet det selv og har vært bleierfri så lenge at hun får ta konsekvensen av det hvis det går galt pga stahet. Så får jeg heller vaske klær, men da tar hun lærdom av situasjonen og tenker seg om til neste gang. Forhåpentligvis... De snakker så fint om at hvis barnet ikke vil kle på seg når det er utetid så sitter barnet inne til det har kledd på seg eller får ikke gå ut hvis det bruker for lang tid. Skal de begynne med klistremerker for påkledning også? Det jeg lurer på er: Blir jeg en vanskelig mor om jeg på foreldremøtet nevner dette og at jeg ikke vil ha noe snakk om belønning og klistremerker til barnet mitt uten at de har snakket med meg først? Jeg vil ikke være vanskelig på noen måte, men jeg vil ikke ha en ny situasjon der jentungen sitter og forteller meg hva vi skal gjøre fordi "det har de sagt i barnehagen". Anonym poster: 4cc073965c13aa73b62eeef708652857 Det høres ut som du har en smart liten jente. Det som slår meg er at hun kansje selv vinkler det slik fordi hun selv vil ha klistremerker. Har du sjekket at det faktisk stemmer at de gir alle ungene merker? For et styr det må være med så mange unger.. Og har det funket å si "å gjør dere det i barnehagen, det var fint. Det gjør vi jo ikke hjemme fordi du er stor jente som er så flink å gå på do." og avled? Edit: beklager, ser nå at du skriver at jenta har sagt at en ansatt sa at dere skulle kjøpe klistermerker. Det synes jeg er drøyt. Da hadde jeg snakket med den ansatte tror jeg..jenta di høres glup ut, så det kan jo være hun har funnet på dette, eller overhørt en samtale mellom ansatte. ;-) Endret 21. april 2013 av lillevill 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå