Pinto2013 Skrevet 20. april 2013 #1 Skrevet 20. april 2013 Hei alle med kjæledyr! Jeg håper at noen av dere kan gi meg noen svar. Jeg bor i et borettslag utenfor en by, og det er stort sett rekkehus med tobarnsfamilier og stasjonsvogn som utgjør naboene mine. Jeg leier en kjellerleilighet sammen med kjæresten min, da vi begge studerer og ikke har råd til å kjøpe oss inn på boligmarkedet. I løpet av de siste to årene har veldig mange i nabolaget skaffet seg katter, og i og med at det sikkert er mange katteeiere her inne, så tenkte jeg dere kanskje kan forklare meg litt av tankegangen bak å skaffe seg en katt eller to, når man bor på et sånt sted. Dette er ikke ment som kritikk eller angrep på katteeiere, men det er vel mer for å høre hvor vanlig og gjennomtenkt dette er. Syns dere det er fornuftig å skaffe katt når en bor så tett? Her i området er det ca. 20 kvadratmeter skog til sammen, og stort sett asfalt, hus og bittesmå hager. Jeg er av den oppfatning at katter trives med litt større territorium, og litt mer plass å boltre seg på. Det andre aspektet ved dette, som ikke går på kattens velbefinnende, er at dette gåt litt utover trivselen til oss som velger å ikke ha katt. For det første er vår lille hageflekk ingens territorium, og dermed åpent for kamper og slåssing, spesielt på natta. I tillegg er det tydeligvis her alle kattene skal drite, for de driter jo ikke i sin egen hage. Dette begynner å bli irriterende, og det toppet seg litt nå som snøen smeltet, og jeg fikk se hva som har ligget og godgjort seg under der. Jeg vurderer derfor å ta det opp med borettslagsstyret, men ønsker ikke å fremstå som en sutrete dame som ikke unner barna og familiene å ha et kjæledyr. Jeg er selv veldig glad i dyr (spesielt hunder), og hadde nok hatt katt hvis jeg hadde bodd et annet sted. Jeg er altså ikke ute etter å skaffe meg fiender, så hvordan bør jeg gå frem? Jeg er litt lei av plukke opp dritt, og jeg aner egentlig ikke hvor jeg bør legge det. Skal jeg bare innse at jeg alltid kommer til å ha en voksende dritthaug i hjørnet av hagen? Håper virkelig på svar!
AnonymBruker Skrevet 20. april 2013 #2 Skrevet 20. april 2013 Jeg har selv hatt katt der jeg bor, i borettslag. Ønsker jo selvfølgelig ikke å være til sjenanse for noen om man kan unngå det. Men katter må jo gjøre fra seg en plass når de er ute, og det er ikke mulig å styre hvor. Det var tidligere en vår jeg fikk høre at det lå mye dyreekskrementer på et område i bakgården da snøen smeltet. Da gikk jeg og fjernet det jeg kunne se der, selv om jeg ikke visste om det var min eller noen andre dyr sine ekskrementer. Kanskje det hadde vært lurt om du satte opp et skriv på en oppslagstavle, hvor du skriver at du er plaget med ekskrementer i hagen, og at det hadde vært fint om folk med dyr kunne fulgt med og plukket opp etter dyret sitt når de kunne. Du kan gjerne være anonym beboer, og skriv på en vennlig måte og takk for hjelpen. Anonym poster: a2e4cba4feb33e356442f3803408f633 1
Pinto2013 Skrevet 20. april 2013 Forfatter #3 Skrevet 20. april 2013 Takk for svar! Det er jo selvfølgelig slik at katter må gjøre fra seg et sted, og av innstinkter vil de helst ikke gjøre dette på eget territorium. Derfor syns jeg det er litt rart når folk velger å ha katt i et slikt tett borettslag, men jeg er kanskje litt sær? Jeg har vurdert å dele ut ett skriv anonymt, men jeg regner med at de uansett skjønner hvem det er, siden vi er de nyeste (har bare bodd her tre år), og vi er en av de få som ikke har katt. Tenkte det kanskje var bedre å klage med fullt navn, i håp om å bli respektert? Dessuten er det kanskje for mye forlangt at katte-eiere skal komme i hagen vår å plukke det opp? For det ligger ikke noe særlig på fellesarealene eller i gata, det er kun i hagen vår, nesten. Akkurat nå er hele hagen dekket, nesten, så det er tydelig blitt en slags kattekasse for alle kattene. Forresten, hvor gjør man av kattedritt? Restavfall? Grave det ned i hagen? Kan jo ikke akkurat levere det tilbake til eierne Kanskje noen har noen tips om hvordan man unngår at kattene trives så godt i hagen vår? Er det noe man kan legge ut som de ikke liker? Må selvfølgelig være noe som ikke er farlig for dyr eller barn.. Vet at dette sikkert høres ut som en fillesak i forhold til mye annet, men det er faktisk veldig kjedelig når en går utafor døren om morran etter å ha plukket dagen før, også er det et par-tre ferske ruker der igjen..
AnonymBruker Skrevet 21. april 2013 #4 Skrevet 21. april 2013 Jeg skjønner godt at det ikke er gøy med kattebæsj i Hagen, sitrusskall og get off spray kan hjelpe, men gjør ikke alltid det. Jeg vet dessverre ikke helt hva du oppnår med å klage, annet enn å få ut frustrasjon selvfølgelig. Folk kommer ikke til å kvitte seg med kattene sine, og iom det er vanskelig å styre hvor kattene går på do og dere ikke vet hvilke katter som gjør det så tror jeg ikke alle nabolagets katteeiere kommer for å plukke opp. Du kan grave ned bæsjen eller kaste det i restavfall. Hvorfor er det rart at folk velger å ha katt i et tett borettslag? Ofte der folk har kjæledyr. Og mange av kattene bruker nok kattedo hjemme. Anonym poster: 97bc79c3c5c469a402f7599716a1e1da 1
Tabris Skrevet 21. april 2013 #5 Skrevet 21. april 2013 Du kan skrive et skriv hvor du ikke klager på kattehold i borettslaget generelt, men på det spesifikke som er problemet - nemlig avføring i din hage. Du kan kjøpe en spray som heter noe sånt som katt-deg-vekk, som du kan spraye på utvalgte steder. Den skal inneholde en lukt katten ikke liker, men det kan vel variere hvor mye den virker. Alternativt kan du legge ut pepper, løk eller sitron da alt dette har sterke lukter katten ikke liker. Siden du enkelt kan vise til hvor mye katteavføring det er i din hage når du selv ikke har katt, så kan du jo spørre om ikke katteeierne som bor rundt deg kunne spleiset på disse remediene til deg. Det synes jeg er de minste de kan gjøre (er selv katteeier). 1
AnonymBruker Skrevet 21. april 2013 #6 Skrevet 21. april 2013 Jeg har selv hatt katt der jeg bor, i borettslag. Ønsker jo selvfølgelig ikke å være til sjenanse for noen om man kan unngå det. Men katter må jo gjøre fra seg en plass når de er ute, og det er ikke mulig å styre hvor. Det var tidligere en vår jeg fikk høre at det lå mye dyreekskrementer på et område i bakgården da snøen smeltet. Da gikk jeg og fjernet det jeg kunne se der, selv om jeg ikke visste om det var min eller noen andre dyr sine ekskrementer. Kanskje det hadde vært lurt om du satte opp et skriv på en oppslagstavle, hvor du skriver at du er plaget med ekskrementer i hagen, og at det hadde vært fint om folk med dyr kunne fulgt med og plukket opp etter dyret sitt når de kunne. Du kan gjerne være anonym beboer, og skriv på en vennlig måte og takk for hjelpen. Anonym poster: a2e4cba4feb33e356442f3803408f633 Du kan legge til rette for katten i egen hage. Vi har en flekk med sand under tak og mellom busker, det meste katten gjør ender opp der. De som bare har bakgård kan prøve å sette ut en vanlig kattedo. Anonym poster: b9cb5514314c78f8a4d5b4d5273a3eb2
Pinto2013 Skrevet 22. april 2013 Forfatter #7 Skrevet 22. april 2013 Tusen takk for svar! Jeg skal prøve de tipsene som er nevnt, med den sprayen o.l. Kjøper det selv, vil ikke bry naboene mer enn nødvendig.. Når det gjelder spørsmål om hvorfor jeg syns det er rart å skaffe seg katt i et sånt borettslag, så er det bare fordi at eierne må jo forutse at kattene kommer til å gjøre fra seg et sted, og gjerne i hagen til dem som ikke har egen katt. Derfor syns jeg det er litt rart at de har tatt det valget når de vet at noen andre kommer til å bli "plaget" av det. Og at jeg har en teori om at katter trives med større territorier. Ikke noe annet Men håper denne sprayen virker, da er det jo ikke noe problem (for meg) lenger, men mye mulig jeg flytter problemet til en av de andre naboene som ikke har katt, da.. Får låne de litt spray hvis det virker! Tusen takk for alle svar!
pingeline Skrevet 22. april 2013 #8 Skrevet 22. april 2013 Jeg bor selv i borettslag, men jeg tror ikke at jeg er mer plaget enn foreldrene mine som bor i enebolig i et vanlig nabolag med normale tomtestørrelser. Jeg vet at i den veien de bor er mange veldig plaget av katter som sniker seg inn åpne dører og vinduer, bruker blomsterbed som toalett, jakter rundt fuglehus og meiseboller, klatrer på biler, og tisser på nabohusene. Akkurat som her. Sånn sett så må man strengt tatt bo på landet uten naboer for at ikke utekatten skal være til plage for andre. Jeg har en sånn type spray selv, og der sto det at man kan spraye på området man ønsker å holde dem unna, for så å spraye igjen etter 24 timer. Spray også på nytt etter regn. Jeg vil påstå at hvis dette ikke bare brukes under trening så vil det bli ganske dyrt etterhvert! Tror også det varierer fra individ til individ hvor godt det fungerer, men det er vel kanskje verdt et forsøk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå