Gå til innhold

Proteinshake når en ikke trener?

Anbefalte innlegg

Gjest *kokos*
Skrevet

Jeg er ute etter enkle, mettende og lavkalori måltider når jeg har dårlig tid. Jeg har fått tips om proteinshake, og da spesielt tech nutrition sine. Tenker da å drikke en shake og ta feks en gulrot til. Jeg trener imidlertid ikke styrke, men har fokus på mosjon og kalorikutt kosten for å gå ned i cm. Er det likevel gunstit med proteinshake, eller er det bortkasta? Jeg spiser mye CC og kikerter, så jeg tror ikke proteininntaket mitt er så ille.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det blir en unødvendig dyr måte å gå ned i vekt på. Du vil også få i deg langt mer proteiner enn du trenger for å bygge opp nedbrutte celler, så det overflødige vil delvis omsettes for å skape energi, og delvis lagres som fett. Om du går ned avhenger av om det totale energiinntaket er lavere enn forbrenningen din, slik det alltid er. Jeg kan tenke meg billigere og enklere måter å gå ned i vekt på.

• Liker 1
Skrevet

Proteinshake som mellommåltid hvis du har dårlig tid er helt kurant.

Erfaringsmessig, så blir jeg litt uggen i magen av for mye proteinshake og jeg får ingen metthetsfølelse av å ta en proteinshake.

Det beste er derfor om du klarer å lage en måltidsplan for flere dager, slik at du kan ha nok måltider for en hel dag.

Skrevet

Det blir en unødvendig dyr måte å gå ned i vekt på. Du vil også få i deg langt mer proteiner enn du trenger for å bygge opp nedbrutte celler, så det overflødige vil delvis omsettes for å skape energi, og delvis lagres som fett. Om du går ned avhenger av om det totale energiinntaket er lavere enn forbrenningen din, slik det alltid er. Jeg kan tenke meg billigere og enklere måter å gå ned i vekt på.

Lagres som fett? Det vil vel ikke ha noe å si om hun heller tar en shake enn å spise 4 skiver, uansett om hun får i seg en del proteiner? For mye proteiner omdannes vel ikke til fett, det som er avgjørende er vel uansett det totale energiinntaket for om man går opp eller ned?

• Liker 1
Gjest barista
Skrevet

For min del er proteinshakes gull i hast. Ved forsovelser, søtsug eller som mellommåltid blander jeg proteinpulver med vann. (Etter trening blander jeg med melk). Da ender jeg opp med måltid på Under 150 kcal. Perfekt dersom jeg er litt sulten, men skal spise om litt, eller ikke har mulighet for å spise der og da. Men jeg bør ofte spise 1 - 1,5 time etter shaken.

Dersom jeg trenger ett måltid, og vil bruke shakes som ett måltid bruker jeg heller noka shakes. Den er tykkere i konsistensen, og gir meg større metthetsfølelse.

Har jeg forsovet meg, kaster jeg det i shakeren, og blender på jobb/skole, evt. hiver i meg i bilen på vei dit jeg skal.

Jeg vet ikke helt om det er så gunstig med proteinshake i den opprinnelige meningen dersom du ikke inntar det etter trening, men dersom det brukes som ett mellommåltid er det jo nettopp det, ett mellommåltid. På lik linje som knekkebrød eller en bar.

Skrevet

Lagres som fett? Det vil vel ikke ha noe å si om hun heller tar en shake enn å spise 4 skiver, uansett om hun får i seg en del proteiner? For mye proteiner omdannes vel ikke til fett, det som er avgjørende er vel uansett det totale energiinntaket for om man går opp eller ned?

Jo, de omdannes til både glukose og fett. For mye proteiner kan også være hardt for nyrene, og i verste fall gi nyreproblemer. Det tar lengre tid å fordøye proteinrik mat, derfor gir det mer langvarig metthetsfølelse, men det betyr ikke at man ikke kan bli feit av det eller ikke kan få andre problemer.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Jeg bruker proteinshake med bær og kokosfett som et kjapt måltid, og primært fordi jeg synes de smaker godt. Kunne sikkert gått omveien med å lage shaken fra bunnen med yoghurt e.l, for jeg tror ikke det er noe særlig vits med proteintilskudd når man kun er normalt aktiv. Jeg trener ihvertfall ikke for annet enn moro skyld.

Imidlertid gir proteiner en insulinspike som gjør meg raskt sulten igjen (selv om jeg egentlig har spist nok), så jeg unngår å gjøre det for ofte. Det er som wiggins sier; proteiner er ingen hellig ku.

Endret av Løvetanten
Skrevet

Jo, de omdannes til både glukose og fett. For mye proteiner kan også være hardt for nyrene, og i verste fall gi nyreproblemer. Det tar lengre tid å fordøye proteinrik mat, derfor gir det mer langvarig metthetsfølelse, men det betyr ikke at man ikke kan bli feit av det eller ikke kan få andre problemer.

Har sett litt rundt nå, og det virker som at du har helt rett i at proteiner kan omdannes til fett. Men det kan også "alt annet", f.eks karbohydrater. Uansett om man ikke trener skal det vistnok store mengder proteiner til for at dette i det hele tatt skjer. En hel del mennesker har et langt fra optimalt kosthold, hvor de ofte ikke får i seg nok proteiner gjennom kosten. Å ta en shake her og der fordi man ikke har tid til middag er nok ikke optimalt, men det når nok heller ikke "over grensen" for hvilket proteininntak som anbefales.

• Liker 1
Skrevet

Å ta en shake her og der fordi man ikke har tid til middag er nok ikke optimalt, men det når nok heller ikke "over grensen" for hvilket proteininntak som anbefales.

Én shake innimellom er nok ikke skadelig, men det er unødvendig dyrt. Det fins forskjellige varianter på markedet, de fleste har det til felles at prisen er ganske stiv. Det har noe for seg for folk som ønsker å prestere på høyt nivå og som søker alle de små forbedringsmulighetene som fins, men for vanlige folk som faller innunder betegnelsen "mosjonist" er det unødvendig og dyrt.

Skrevet

Kostprotein vs nyrer:

http://www.nutritionandmetabolism.com/content/2/1/25

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22653255

Altså ingen problem.

Både fett, protein og karbohydrater kan lagres som triglyserider dersom man har mer til overs enn man bruker. Forskjellen er at karbohydrater og protein stimulerer utskillelse av insulin som gir andre effekter i tillegg. Det gjør gjerne at en spiser mer og/eller bruker mindre.

Proteinshaker består ofte av myseprotein som tas veldig fort opp og gir en høyere utskillelse av insulin enn andre proteiner. Fordelen er at det inneholder mye BCAA og essensielle aminosyrer.

Jeg blir sulten av proteinshaker, men for all del. Det er ikke skadelig om du vil blåse bort pengene på avfall fra osteproduksjonen.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg får seriøs diaré av proteinshaker, så jeg drikker det stort sett bare som en nødløsning når jeg vet at jeg kommer meg på do i nærmeste framtid. Har prøvd flere typer pulver og forskjellige blandingsforhold, men det er ikke noe som hjelper. En venninne av meg har det på samme måten, men hun fortsetter å drikke det og ser på shaken som "vanndrivende" og at det bare er sunt å bli kvitt "avfallsstoffer som samler seg i kroppen over tid" gjennom eksplosiv diaré fire-fem ganger i uken...

Anonym poster: 10890402fd78895e67412dcd0d9a766c

• Liker 1
Gjest Puravida
Skrevet

Jeg drikker det hver dag. Men det er en type proteinpulver som er laget for kvinner, ikke menn. De sier at den er perfekt til hjelp for et sunt kosthold for kvinner som enten vil forme kroppen, slanke seg, eller bare holde kontroll på kostholdet. Den smaker nydelig og en porsjon er bare 1,5 dl og inneholder 15g protein. Når jeg trener drikker jeg en før og en etter trening.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg drikker det hver dag. Men det er en type proteinpulver som er laget for kvinner, ikke menn. De sier at den er perfekt til hjelp for et sunt kosthold for kvinner som enten vil forme kroppen, slanke seg, eller bare holde kontroll på kostholdet. Den smaker nydelig og en porsjon er bare 1,5 dl og inneholder 15g protein. Når jeg trener drikker jeg en før og en etter trening.

Buuuullshit.

Anonym poster: 306745a7ac8d4777a4771f70e9a0ee82

• Liker 4
Gjest Puravida
Skrevet

Buuuullshit.

Anonym poster: 306745a7ac8d4777a4771f70e9a0ee82

Jeg har ikke peiling på proteinpulver, så leste bare bak på bøtta. Kjøpte den på proteinfabrikken.no. Kan du forklare litt mer grundige om hvorfor du syntes det høres ut som tull? Den heter Diet protein - chicks - milk chocolate. 15 g protein, 1,6 g carbo, 1,4 g fat, 75 kalorier, - 30 g = 1 porsjon.

Tenker du på at det bare er et salgstriks og den er som alle andre proteinpulver? Den smaker uansett bedre enn all andre jeg har smakt. Som ekte milkshake:)

Jeg prøver å få større rumpe og drikker den 3 ganger om dagen når jeg trener.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...