Gå til innhold

Hvordan fordeler dere drivstoff og bompasseringer?

Anbefalte innlegg

Gjest barista
Skrevet

Dersom to eller flere skal ut å kjøre, hvordan fordeles kostnader for drivstoff og bompasseringer? Hva gjør dere?

Videoannonse
Annonse
Gjest Funky Punk
Skrevet

Dersom to eller flere skal ut å kjøre, hvordan fordeles kostnader for drivstoff og bompasseringer? Hva gjør dere?

Med venner så pleier jeg ikke tenke så mye over slikt, men om jeg skulle vært veldig opptatt av det så hadde vel det mest rettferdige vært å delt på antall personer i bilen.

Men om man f.eks har med seg en venn og denne vennen har et barn så ville jeg ikke regnet med barnet, men delt det på to

Gjest Blondie65
Skrevet

Skal man ut på langtur eller blir kjørt ofte så deler man kostnadene. Noe annet er snylting.

Skrevet

Skal man ut på langtur eller blir kjørt ofte så deler man kostnadene. Noe annet er snylting.

Det kommer an på. Jeg har noen venner som kjører meg mer enn jeg kjører dem, og noen som jeg kjører men som jeg aldri sitter på med. Bryr meg verken om å betale eller få betalt.

Det skal litt til før man skal lage problemer ut av sånt som dette.

Gjest barista
Skrevet

Altså, jeg spør ikke med tanke på en tur til kiwi. Når jeg nevner drivstoffkostnader og bompasseringer er det lengre turer jeg tenker på.

Jenteweekend i hovedstaden, spahelg på geilo, eller shoppingturer til Kristiansand. Den type turer.

Jeg har overhode ingen interesser å spandere på jentegjengen alt dette. Spesielt når det gjentatt alltid er min bil som blir brukt, og ingen av de andre har lappen, så det slår dem ikke å spytte i penger.

Jeg irriterer meg grønn for at det alltid er jeg som kjører på butikken, og skysser de rundt i blant, det er sant. Rett og slett fordi jeg får ikke igjen for det, samtidig er det vanskelig å spør.

Men nå skal vi ut på to langturer den nærmeste tiden, og det blir igjen tatt for gitt at vi tar min bil.

Vi har aldri vært på lengre turer sammen, så vi har aldri pratet om hvordan det skal fordeles. Og jeg ønsker å foreslå til dem hvordan vi bør fordele de kostnadene før vi setter oss i bil, slik at man har valget om tog/buss dersom det ikke skulle passe dem.

Jeg har andre venner som er edru noen helger, og som kjører på meg kortturer, også gjør jeg motsatt neste helg. Det driter jeg i.

Trodde dere virkelig at jeg mente en tur til byen, hvor jeg krevde å få 8 kr av passasjerer for å dekke skyss?

Skrevet (endret)

Trodde dere virkelig at jeg mente en tur til byen, hvor jeg krevde å få 8 kr av passasjerer for å dekke skyss?

Neppe. Det er jo et velkjent faktum at selv om passasjerene betaler bensinen, så betaler sjåføren i praksis 7 ganger så mye som passasjerene (er vel om det er 4 passasjerer).

Passasjerene bør betale 2,5 ganger så mye som bensinregningen til sammen om det er 4 passasjerer. Altså, om du kjører 100 km, la oss si bensinen koster 100 kr, da skal du ha 250 kr til sammen av passasjerene.

Les artikkelen under, og du vil se at du faktisk kan kreve ganske mye. Men å få vennene dine til å forstå at dette er rettferdig, det blir ikke lett

http://www.dinepenge...e-betale/558283

Broren min abonnerer på dine penger, og har nok lest denne artikkelen, for han fyller alltid full tank for meg når jeg kjører ham. For meg virker det som om han er i overkant snill, men om man regner på det er det godt mulig det blir nokså rettferdig.

Endret av Leifern
Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg skjønte hva du mente jeg og jeg gjentar: på lengre turer deler man selvsagt på utgiften.

Jeg har selv ikke bil og er avhengig av transport fra tid til annen - jeg har ikke mulighet til å gjengjelde tjenesten på annet vis enn å betale for sjåførenes utlegg. På korte turer får jeg ikke lov til dette. E periode kjørte jeg fast til og fra jobb med en kollega. Vi ble enige om en pris for dette.

Siden jeg ikke har bil selv vet jeg hva kostnaden for offentlig transport på strekningene er så jeg vet at å kjøre en full bil betyr at vi alle sparer penger - hvorfor skal ikke dette komme bileier tilgode?

Gjest barista
Skrevet

Ah, hadde gått glipp av ditt svar Blondie65.

Jeg har pratet med familie, og de sier at når de reiser med venner, betaler venner for drivstoff og bom, så lenge fører stiller med bil. Teoretisk sett er det mer en rimelig for passasjerer, men jeg tror jeg vil slite med at mine venner ser den (ikke fordi de er gjerrige, men fordi de ikke har bil, og skjønner ikke hvor mange kroner det går i forsikring, årsavgift, verdifall, deler, slitasje og vedlikehold).

Til nå står jeg alltid for "koseturer" på mindre strekninger hvor vi vil besøke folk, hente mat, handle, shoppe o.l. (er studenter). Men ser at med året som kommer, hvor vi har planlagt noen turer, bør vi prate om kostnader før vi drar, slik at andre er ombord.

Hører gjerne fra flere hva de mener, og hvordan dere løser slik?

Og: høres det greit ut at jeg stiller med bil, også dekker de 2-3 passasjerene på drivstoff og bom?

F.eks. den ene turen er på i overkant av 200 km (400 totalt). Og med ett sted mellom 70-90 kr bom.

Vil det da være fair å spørre om ved meg + 2 passasjerer: 300 kr av de.

...................................................ved meg + 3 passasjerer: 200 kr av de.

Er det okay?

Gjest barista
Skrevet (endret)

Ah, hadde gått glipp av ditt svar Blondie65.

Jeg har pratet med familie, og de sier at når de reiser med venner, betaler venner for drivstoff og bom, så lenge fører stiller med bil. Teoretisk sett er det mer en rimelig for passasjerer, men jeg tror jeg vil slite med at mine venner ser den (ikke fordi de er gjerrige, men fordi de ikke har bil, og skjønner ikke hvor mange kroner det går i forsikring, årsavgift, verdifall, deler, slitasje og vedlikehold).

Til nå står jeg alltid for "koseturer" på mindre strekninger hvor vi vil besøke folk, hente mat, handle, shoppe o.l. (er studenter). Men ser at med året som kommer, hvor vi har planlagt noen turer, bør vi prate om kostnader før vi drar, slik at andre er ombord.

Hører gjerne fra flere hva de mener, og hvordan dere løser slik?

Og: høres det greit ut at jeg stiller med bil, også dekker de 2-3 passasjerene på drivstoff og bom? (Hver vei)

F.eks. den ene turen er på i overkant av 200 km (400 totalt). Og med ett sted mellom 70-90 kr bom.

Vil det da være fair å spørre om ved meg + 2 passasjerer: 300 kr av de.

...................................................ved meg + 3 passasjerer: 200 kr av de.

Er det okay?

Ops. Her gikk det litt kjapt i svingen. Skulle redigere slik at det sto at det var over 200 km hver vei, samt 70-90 kr bom hver vei. Altså 450 km til sammen, og 150 kr i bom ca.

Endret av barista

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...