AnonymBruker Skrevet 20. april 2013 #1 Skrevet 20. april 2013 Hvis man er gravid og skal få foreldrepenger på sikt, så må man ha hatt inntekt 6 av de 10 siste mnd. Riktig? Men: er det likegyldig hvor stor denne inntekten er ifht retten på foreldrepenger? Eksempel: man har god inntekt (34 000,- brutto) i fem av månedene. Dette er de fem siste mnd med fast jobb. Men mnd før man fikk fast stilling hadde man bare en liten tullelønning på 2000 kr fordi man var ringevikar og det var en dårlig mnd. Før det var det ulønnet permisjon. Det er helt greit for meg om den første av de seks mnd blir telt med i et snitt. Er bare så redd for å miste retten til foreldrepenger og ende opp med engangsstønad. Det var ikke akkurat planlagt dette.... Anonym poster: ecd941350de368af6d064180ad04ecb6
Tordensky Skrevet 20. april 2013 #2 Skrevet 20. april 2013 Ja, det skal vel være likegyldig ja. Du må oppgi snittlønn for de siste 6mnd, så den "tullelønnen" vil jo trekke ned snittet litt, men ellers skal du slippe unna engangsstønaden ja. Men for å være helt sikker, chat med en NAV-kundebehandler på nav.no (kanskje ikke åpent i helgen) og spør der. Da får du svar med en gang fra noen som har peil
AnonymBruker Skrevet 20. april 2013 #3 Skrevet 20. april 2013 Ja, det skal vel være likegyldig ja. Du må oppgi snittlønn for de siste 6mnd, så den "tullelønnen" vil jo trekke ned snittet litt, men ellers skal du slippe unna engangsstønaden ja. Men for å være helt sikker, chat med en NAV-kundebehandler på nav.no (kanskje ikke åpent i helgen) og spør der. Da får du svar med en gang fra noen som har peil Tusen takk for svar, Tordensky! Er mildt sagt stresset nå og tårene sitter løst. Får ta kontakt med NAV mandag og høre hva de sier. TS Anonym poster: ecd941350de368af6d064180ad04ecb6
*Frida* Skrevet 20. april 2013 #4 Skrevet 20. april 2013 Du skal ha inntekt 6 av 10 siste mnd, og med inntekt betyr ei grense, meiner det er på 1 eller 1/2 G (som er ca 80 000) Foreldrepengane skal erstatte den lønna du hadde hatt om du ikke var i permisjon, så eg trur ikkje "tullelønna" di skal telje med i et snitt. Du skal ha den lønna du no har.
Moffedille Skrevet 20. april 2013 #5 Skrevet 20. april 2013 Jeg leste om dette på nav sine sider her om dagen. http://www.nav.no/Familie/Svangerskap%2C+fødsel+og+adopsjon/Beregning+av+foreldrepenger.805351686.cms Sitat: Hovedregelen for beregning av foreldrepenger for arbeidstaker Utgangspunktet for beregningen er den inntekten du faktisk har når stønadsperioden din starter. NAV skal sammenligne denne inntekten med gjennomsnittet av den pensjonsgivende inntekten din de tre siste årene. NAV legger vekt på opplysninger om arbeidssituasjonen din på søknadstidspunktet og vurderer om den nåværende inntekten eller gjennomsnittet av den pensjonsgivende inntekten de tre siste årene skal legges til grunn ved fastsettelsen av grunnlaget for beregningen av foreldrepengene. Eksempel: Søkeren opplyser at hun nettopp er ferdig med studiene og har begynt i fast jobb med en årsinntekt på 350 000 kroner. Søkeren hadde en deltidsjobb mens hun studerte, slik at gjennomsnittet av den pensjonsgivende inntekten de tre siste årene er 130 000 kroner. NAV konkluderer med at inntekten når stønadsperioden starter, er representativ for arbeidsinntekten. Ved avgjørelsen er det lagt på vekt på at søkeren er ferdig med studiene og er i fast jobb. Grunnlaget for beregningen av foreldrepengene fastsettes derfor til 350 000 kroner.
AnonymBruker Skrevet 20. april 2013 #6 Skrevet 20. april 2013 Takker for informative svar, *Frida* og moffedille. Dette var oppløftende å lese. Føler meg 10 kg lettere nå! Jeg forstår det slik at det er likegyldig hvor lønnen kommer fra? Altså, det trenger ikke være lønn fra samme arbeidsgiver i alle 6 mnd? Anonym poster: ecd941350de368af6d064180ad04ecb6
AnonymBruker Skrevet 21. april 2013 #7 Skrevet 21. april 2013 Jepp poenget er at man har betalt skatt for å få foreldrepengene. Jeg har selv 3 arbeidsgivere. De som ikke har jobbet eller ikke jobbet nok har ikke betalt nok skatt, men de regner heller ikke ut hvor mye vi har betalt i skatt. Slik er det med nesten alt (ikke sosialhjelp, barnetrygd og noe mer) man får av nav, for å få penger fra nav må man ha betalt skatt. Anonym poster: b03fc61787260815476007e1bb9e2151
Perlå Skrevet 21. april 2013 #8 Skrevet 21. april 2013 Ser du skriver at du har hatt lav lønn i en mnd - bare 2000 kr... Husk at om det går mer enn 14 dager mellom vaktene regnes ikke perioden imellom med.. Dvs at om du har en vakt i begynnelsen av mnd og en vakt helt i slutten (slik at det er mer enn 14 dager mellom) så har du IKKE jobbet 1 mnd... Nav regner på dager og har du ikke opptjening nok hjelper det ikke at du har hatt god inntekt i 5 av 10 mnd... Et alternativ kan være å starte permisjonen tidligere om du hadde opptjeningen din tidlig i 10 mnd perioden og går uten jobb en stund, starter du opptjeningen sent kan ikke dette hjelpe deg dessverre...
AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #9 Skrevet 16. september 2022 Lurer på hvordan dette er i dag? Er i ganske lik situasjon som trådstarter, og er usikker på om min lille deltidsjobb ved sidene av studiene vil telle som en av de 6 månedene, hvis man har 80-100% stilling de siste 5 månedene. Deltidsstillingen er hver uke, men bare noen få timer av gangen, ca.3000kr i måneden. Gjør ingenting om den er med i beregningen og trekker ned snittet. Noen som vet? Anonymkode: 02360...d34
AnonymBruker Skrevet 17. september 2022 #10 Skrevet 17. september 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Lurer på hvordan dette er i dag? Er i ganske lik situasjon som trådstarter, og er usikker på om min lille deltidsjobb ved sidene av studiene vil telle som en av de 6 månedene, hvis man har 80-100% stilling de siste 5 månedene. Deltidsstillingen er hver uke, men bare noen få timer av gangen, ca.3000kr i måneden. Gjør ingenting om den er med i beregningen og trekker ned snittet. Noen som vet? Anonymkode: 02360...d34 Nå er det inntekten de tre siste månedene før du går ut i permisjon som teller. Anonymkode: 42915...c69
AnonymBruker Skrevet 17. september 2022 #11 Skrevet 17. september 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Nå er det inntekten de tre siste månedene før du går ut i permisjon som teller. Anonymkode: 42915...c69 Når ble dette endret? Var ikke slik i fjor da jeg hadde permisjon. Anonymkode: 51e29...6a6
AnonymBruker Skrevet 17. september 2022 #12 Skrevet 17. september 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Når ble dette endret? Var ikke slik i fjor da jeg hadde permisjon. Anonymkode: 51e29...6a6 Du misforstår, retten til foreldrepenger krever lønn 6 av 10 siste mnd fortsatt, men beregningen av hvor mye du får utbetalt er de tre siste mnd. Anonymkode: 42915...c69
AnonymBruker Skrevet 17. september 2022 #13 Skrevet 17. september 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Når ble dette endret? Var ikke slik i fjor da jeg hadde permisjon. Anonymkode: 51e29...6a6 Du må ha hatt inntekt de siste 6 av 10 mnd, men hva man får regnes ut fra de siste 3 mnd. Anonymkode: 7ebbc...fda
AnonymBruker Skrevet 17. september 2022 #14 Skrevet 17. september 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Nå er det inntekten de tre siste månedene før du går ut i permisjon som teller. Anonymkode: 42915...c69 Ikke så nøye hvilke måneder som brukes for å regne eksakt beløp, hvis jeg ikke «kvalifiserer» til å få foreldrepenger uansett. Var ikke helt det jeg lurte på, men hva som skjer hvis den ene måneden er med veldig lav inntekt og de 5 andre med normal inntekt. Er det noe inntektskrav feks? Virker som folk svarte en del forskjellig når trådstarter spurte i 2013. Vet man må tjene minimum 55000kr ca for å kvalifisere for foreldrepenger, hadde jeg kun hatt den lille deltidsstillingen ville jeg ikke vært over. Anonymkode: 02360...d34
AnonymBruker Skrevet 17. september 2022 #15 Skrevet 17. september 2022 https://familie.nav.no/hvor-mye Bruk denne Anonymkode: 7ebbc...fda
AnonymBruker Skrevet 17. september 2022 #16 Skrevet 17. september 2022 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Ikke så nøye hvilke måneder som brukes for å regne eksakt beløp, hvis jeg ikke «kvalifiserer» til å få foreldrepenger uansett. Var ikke helt det jeg lurte på, men hva som skjer hvis den ene måneden er med veldig lav inntekt og de 5 andre med normal inntekt. Er det noe inntektskrav feks? Virker som folk svarte en del forskjellig når trådstarter spurte i 2013. Vet man må tjene minimum 55000kr ca for å kvalifisere for foreldrepenger, hadde jeg kun hatt den lille deltidsstillingen ville jeg ikke vært over. Anonymkode: 02360...d34 Inntekt er inntekt. Slapp av. Anonymkode: 4edc3...12f
AnonymBruker Skrevet 17. september 2022 #17 Skrevet 17. september 2022 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Inntekt er inntekt. Slapp av. Anonymkode: 4edc3...12f Haha, slapp av ja…. 😂 Vet du dette sikkert, eller bare gjetter du? Jeg er ikke sikker på det er så enkelt. Den ene av de 5 månedene er langt under snittet på 55000 i året som det kreves at man skal tjene for å kvalifisere til foreldrepenger. Så hvis dette også er kravet for at en måned skal være gyldig som inntektsgivende måned, så sliter jeg jo. Men er vel bedre å spørre nav selv enn her inne. Anonymkode: 02360...d34
AnonymBruker Skrevet 17. september 2022 #18 Skrevet 17. september 2022 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): https://familie.nav.no/hvor-mye Bruk denne Anonymkode: 7ebbc...fda Synes ikke denne kalkulatoren tar hensyn til beregning av hva som regnes som 6 gyldige måneder, bedre for å regne hva man ville fått utbetalt (for de som er sikre på de vil få foreldrepenger). Anonymkode: 02360...d34
AnonymBruker Skrevet 20. september 2022 #19 Skrevet 20. september 2022 AnonymBruker skrev (På 17.9.2022 den 7.45): Du misforstår, retten til foreldrepenger krever lønn 6 av 10 siste mnd fortsatt, men beregningen av hvor mye du får utbetalt er de tre siste mnd. Anonymkode: 42915...c69 Nei, misforstår ikke. Jeg jobbet mye ekstra i starten av svangerskapet før jeg ble sykemeldt de siste 4.5 mnd. Likevel fikk jeg gjennomsnittet av de beste 3 mnd av de siste 9-10. Fikk 17 k ekstra utbetalt i tillegg til lønn. De 4.5 mnd jeg var sykemeldt fikk jeg jo kun vanlig lønn fordi jeg ikke jobbet ekstravakter. ( jobber i helse, så hadde mye ekstravakter i starten) Anonymkode: 51e29...6a6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå