Gå til innhold

Pottetrening frustrasjon!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet ikke om jeg vil noe med dette innlegget, men føler bare at jeg må få utløp for frustrasjonen min! Og vil ikke vise det til min sønn!

Han blir fire år om noen korte måneder. Han er under utredning for noen greier så ligger en tanke bak andre barn utviklingsmessig. Han er eneste på begge stor avdelingene med bleie, og vi sliter med å finne noen som passer.

Vi prøver så hardt vi kan denne helgen å få han til å skjønne potta. Den er han villig til å sitte på, doen er foreløpig fienden.

Har sittet på gulvet med han i litt over tre timer allerede i dag. Lest bøker, lekt med figurer, sett på TV.... masse! Og jeg er sliten! Voksen damekropp som min er ikke skapt for å sitte på gulvet i så mange timer :)

Vi har fått tiss i potta en gang. Vi jublet og hadde en flott marsj til badet hvor vi spylte det i do. Så kom uhellene på rekke og rad. Vi har sittet på potten så evig lenge i hele dag, men så snart han reiser seg og tusler rundt litt så kommer tisset. Han har snart ikke noen rene bukser igjen! Jeg får ikke vasket de raskt nok. Jeg skurer gulv og tepper med et smil om munnen. Men han forstår ikke greia tror jeg. Han sier ikke ifra før etter han har tisset på seg. Han vil skiftes så fort som mulig.

Ååååh, jeg er så sliten nå. Og dette er bare dag 1? Hvordan skal jeg klare meg gjennom dette? :(

Beklager sutringen! Ha en flott helg videre!

Anonym poster: fdc76bee3dded385e5a0f4e409aa07a8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jenta her fikk site på potta rett etter hver måltid. Og da menner jeg rett etter. Ellers hjalp det å gi henne noe å drikke mens hun sitter der.

Skrevet (endret)

Rutiner på å gå på potte er nok lurt ja. Det første dere gjør om morgenen, og like etter hvert måltid og før dere går ut av huset, og det siste han gjør før han legger seg. Når det gjelder tissevåte klær, så lenge dere er hjemme kan han vel bare gå med truse og sokker og heller skru opp varmen litt.

Tenk og på at barn kontrollerer lite i livet sitt. Noen av de helt få tingene et barn selv kontrollerer er hvor mye som går inn og når ting kommer ut. Føler barnet at du prøver å kontrollere når ting kommer ut kan det fort stoppe opp. Det skal altså være helt greit at det ikke kommer noe når han sitter på potten, men han skal sitte i noen minutter. Han kan og få lese litt i en bok mens han sitter der, la han velge mellom to-tre stk. Da har han en liten følelse av kontroll før han setter seg på potta.

Lykke til :klemmer:

Endret av fruBeist
  • Liker 1
Skrevet

Men forresten, kun av min nysgjerrighet, hvorfor har du ikke begynt tidligere med pottetrening? Selv om han ligger etter i utvikling hadde det vert lurt at han hadde blitt kjent med potta mye tidligere selv om bleieslutt var et stykke opp og fram.

Gjest Mrs. Random Nick
Skrevet (endret)

"Vi har fått tiss i potta en gang. Vi jublet og hadde en flott marsj til badet hvor vi spylte det i do"

Har dere ikke potta på badet når han sitter på den?

Får han noen premie når han klarer å tisse/bæsje i potta? Her får vår klistermerker på et farget ark vi har ved potta på badet. Disse kan han se på samtidig som han sitter der, så jeg tror det i seg selv kan være oppmuntrende.

Viktig å være på offensiven. Klarer dere å se på han når han skal til å bæsje? Noen barn vil jo prøve å gjemme seg/konsentrerer seg veldig når det skjer. Da er det sporenstreks til potta her i huset.

Endret av Mrs. Random Nick
Gjest Mrs. Random Nick
Skrevet (endret)

Kan dette være inspirerende for han?:

http://thepottybootc...ining-stickers/

Dette er klistermerker som man fester i bunnen av potta. De er opprinnelig svarte, men når de får tiss på seg så lyser de opp i farger mens de blir til figurer.

Endret av Mrs. Random Nick
AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde en langvarig pottetrening. Til slutt var hun så lei av klistremerker som belønning, at vi ga henne "godteri" (en lakerol-sukkerfri halspastill). Da ble det raskt mer interessant å gå på do...

Fremdeles er hun ikke den som sier fra når hun må på do, så vi må huske å ta henne med ca hver tredje time. Men vi har ikke hatt uhell på lenge - og halspastillen er ikke nødvendig lenger :)

Hun er 3,5 år.

Anonym poster: b558132f2cde452f523ba24697241216

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er også nysgjerrig på hvorfor du ikke har begynt før.

Med mine så introduserte jeg dem for potte/doring før de var 2. På storesøster begynte vi pottetrening når hun var 2 år og 4 mnd. Hun brukte ganske lang tid på å bli tørr, tok vel en del måneder med en del uhell underveis.. Hun var helt tørr på dagen i god tid før hun ble 3 og tørr på natten da hun ble 3. Men var litt frustrasjoner underveis, og i ettertid tror jeg alt fokuset og frustrasjonen (som vi prøvde å ikke vise) var med på å gjøre at hun ble senere tørr. Vi prøvde belønninger og ditten og datten..

Med lillesøsteren begynte vi pottetrening når hun var drøye 2 år. Jeg hadde ikke tid til å følge henne så nøye opp og fokusere så mye på det som jeg hadde gjort med storesøsteren og hadde et veldig laid back forhold til hele greia. Med henne gikk det over all forventning. 2 år og noen få mnd og bleiefri, på natten også. Brukte aldri noen form for belønning eller jubel. Jeg sa bare til henne at hun var flink når det kom noe. I begynnelsen sa jeg hun var flink når hun satt på do uten at det kom noe også.

Så mitt beste tips er egentlig å gi litt blaffen (skjønner det ikke er lett da når han er såpass gammel). Du kan jo la ungen gå med bleie, men begynne med å innarbeide faste dorutiner. Når det så begynner å komme noe når han går på do og bleia er tørr, så kan du fjerne bleiene og la han gå uten. Blir mindre klesvask på den måten i alle fall. Eller la han gå i truse hjemme.

Anonym poster: 745263e592fcabe074758f7667f25cf3

Skrevet

Det er jo mulig at TS har begynt pottetreningen før, men at barnet ikke var mottagelig før nå? Spesielt siden han utredes for noe annet. Vi holdt på i halvannet (!) år før det endelig begynte å løsne ...

TS, hold ut. Han kommer til å få det til, men det kan hende det tar lenge tid å få ham tørr enn de fleste andre barn. Det gjør ingenting. Bare ta en dag om gangen, og ikke mist motet. Det høres veldig bra ut med jubelmarsjen mot do også - det samme gjør vi, masse ros og klemming :) (til den som lurte på hvorfor ikke potten stod på badet; vi har den i stuen nå. Det viste seg å være mye lettere å få til pottetrening når jeg ikke måtte dra barnet på do hele tiden, men kunne gjøre det i oppholdsrommet).

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo mulig at TS har begynt pottetreningen før, men at barnet ikke var mottagelig før nå? Spesielt siden han utredes for noe annet. Vi holdt på i halvannet (!) år før det endelig begynte å løsne ...

TS, hold ut. Han kommer til å få det til, men det kan hende det tar lenge tid å få ham tørr enn de fleste andre barn. Det gjør ingenting. Bare ta en dag om gangen, og ikke mist motet. Det høres veldig bra ut med jubelmarsjen mot do også - det samme gjør vi, masse ros og klemming :) (til den som lurte på hvorfor ikke potten stod på badet; vi har den i stuen nå. Det viste seg å være mye lettere å få til pottetrening når jeg ikke måtte dra barnet på do hele tiden, men kunne gjøre det i oppholdsrommet).

TS her!

Nøyaktig det! Vi har prøvd før, men dette han utredes for har satt mange stoppere. Er som å lese om vår situasjon dette her :)

Anonym poster: fdc76bee3dded385e5a0f4e409aa07a8

Skrevet

Har det gått framover siden sist?

(det var ikke meningen å virke fordømmende på noen måte da jeg lurte på hvorfor dere ikke hadde begynt før, jeg var bare nysgjerrig siden du skrev at dette var første dagen)

Skrevet

Barn kan dessverre ikke tvinges til å slutte med bleie, interessen må være der fra barnets side. Prøv å stress det ned, men om han er villig til å sitte på potte så gjør gjerne det til faste tider som andre her har nevnt før. Er det spesielle tidspunkt han pleier å tisse eller bæsje på, så sett han på potte da. Går han i barnehage? Går han på do eller potte der? Prøv å samarbeide med de ansatte, kanskje de har noen ekstra tips også.

Her er det også mange tips :)http://www.klikk.no/emne/bleieslutt

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...