Gå til innhold

Pubertetsopplysning i 7. klasse og seksualopplysning i 10. klasse. Er det ikke litt sent?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har nettopp mottatt et skriv fra helsetjenesten i kommunen som gir meg planen over rutinekontakter med helsetjenesten opp gjennom de forskjellige klassetrinnene.

Jeg reagerer på at helseopplysning om pubertet er lagt til 7. klasse og seksualopplysning til 10. klasse. Samme var det da jeg gikk på skolen.

Altså i 7. klasse er man 12-13 år. Jeg fikk selv mensen da jeg var 11, og hår og pupper kom jo før der igjen. Alderen for når jenter får sin første mens har gått ned og det er ikke uvanlig å få sin første menstruasjon før fylte 12 år. Er det ikke et poeng i å ha pubertetsundervisningen FØR de fleste har fått mensen??

Samme med seksualundervisning. De fleste blir jo nysgjerrige på egen seksualitet lenge før de går i 10. klasse og er 15-16 år. En del debuterer jo i 13-års alderen. Er ikke det bedre å ta seksualundervisningen før?

Jeg synes hele greia er veldig ulogisk, og det virker som om det er lagt til disse klassetrinnene fordi "det alltid har vært sånn".

Jeg som mor kommer selvfølgelig til å prate med barna mine om dette også, men jeg kommer ikke til å drøye til 7. klasse før jeg forteller jentene mine om puberteten altså.. Spesielt ikke når jeg vet at skolen ikke tar opp temaet før 7. klasse. Kommer vel til å ta en prat med dem i 9-10-års alderen tenker jeg, sånn at de er forberedt på hva som kommer. Og ellers forsøke å ha en åpen dialog rundt temaet. Og seksuelitet kommer jeg til å ta opp en stund før de er 15-16. Synes 12-13-års alderen er mer passelig her. Det skader ikke å vite litt om prevansjon, kjønnssykdommer, graviditet, osv selv om man "bare" er 12.. Og det er jo heller ikke sånn at jo lenger man drøyer med seksualopplysningen, jo flere avstår fra å ha sex tidlig.

Jeg synes i grunn hele pubertetsopplysning-/seksualopplysningsgreia blir temmelig meningsløst når man drøyer så lenge som skolen gjør. Da er det jo gammelt nytt for veldig mange. Og hva med dem som kommer tidlig i puberteten/debuterer tidlig, men har foreldre som ikke tar opp sånne ting?

Hva synes dere?

Anonym poster: 36550c194cbeef0cc44063214e6e6b1e

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er helt enig i at det er altfor sent. Jeg var som deg, fikk min første menstruasjon da jeg var 11 og jeg debuterte også før 10. klasse. Nå var jeg heldigvis relativt opplyst, men noe var faktisk ganske skummelt allikevel. Jeg visste for eksempel ikke hva utflod var, så jeg lurte lenge på om det var normalt og om det var noe galt med meg. Mamma og jeg hadde ikke et slikt forhold at det var naturlig for meg å snakke med henne om det heller. Jeg kommer garantert til å ha en åpen dialog med mine (fremtidige) barn om disse tingene allerede fra de er små.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

på barneskolen hadde vi om pubertet i 5.klasse og seksualitet i 7.klasse

Anonym poster: 8f081a1e8360645a055c20a3c79b5e78

• Liker 3
Skrevet

Har ikke lærerne noe orientering om temaene utenom besøkene fra helsesøster?

Det har de her hvertfall, både nå og da jeg var ung for 20 år siden. Læreren til jenta mi hadde en skikkelig orientering om puberteten første gang i 3.klasse. Helsesøster var der i 5.klasse (eller var det 4.?).

AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde kort om pubertet i en time i fjerde klasse, besøk hos helsesøster (jenter og gutter adskilt) med forklaringer og bilder av hva begge kjønn går gjennom i puberteten i femte klasse, og om seksualitet i sjuende, åttende og tiende klasse.

Anonym poster: 2122b29132ea64be2d91f397e85da70f

AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde litt snakk om sex og samleie i 3.klasse, men læreren gikk ut i svangerskapspermisjon rett etterpå, så det kunne ha vært en sammenheng.

Ellers hadde vi snakk om pubertet i 6.klasse hvor vi fikk utdelt bind. Vi så også en tegnefilm som var en opplysningsfilm.

I 10.ende fikk vi besøk av lege og helsesøster. Guttene øvde på å tre på kondom på en dildo, og jentene fikk høre om prevensjon og grensesetting ifh til sex.

Anonym poster: a3447fa4ce9c12f115a7c6a728db69e7

AnonymBruker
Skrevet

Helt enig TS! Jeg fikk pupper da jeg var 8 og mensen året etter og det var et par av de andre jentene på samme trinn som meg som også var veldig tidlig ute. Vi lærte om pubertet i 6/7 klasse. Helsesøster kom innom og snakket til jentene om bind og hvordan man bruker det.

På ungdomsskolen hadde vi det i 10. Klasse først besøk av helsesøster som egentlig snakket veldig godt om temaet, men det ble ødelagt av lærere somfniste på bakerste rad....

Anonym poster: 711ea9ded4f1806e4d892c83583a8928

AnonymBruker
Skrevet

Tror dette varierer fra skole til skole. Selv hadde vi litt om dette allerede i 4.klasse(5.klasse nå). Da syns jeg vi var altfor unge, og vi klarte ikke helt å forstå eller ta innover oss dette.

Når man begynner i 7.klasse, tenker jeg det er mer greit å begynne med alt dette.

Selv har jeg vært sent ute med alt av mensen, pupper, hår, seksuelle følelser osv..så dette varierer jo fra person til person. FIKK MENS RETT FØR JEG SLUTTET PÅ UNGDOMSSKOLEN.

Anonym poster: f2eaee764543f51a3d4c92a5a937852e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...