AnonymBruker Skrevet 20. april 2013 #21 Del Skrevet 20. april 2013 Din tankegang er altfor snever og fordomsfull, AB. Man kan fint være både intelligent og selvstendig som troende. Det er mennesker med doktorgrad som er religiøse - det krever intelligens og evne til selvstendig tenkning. Det er dessverre enkelte ateister som projiserer altfor mange negative karakteristikker mot troende, som egentlig ikke bunner i annet enn deres egne fordommer og negative tanker mot religion. Kanskje det knuser litt av deres følelse av å være overlegen hvis de må forholde seg til troende som er både intelligente og selvstendige? Du misforstår, Tabris. Jeg sier ikke at man ikke er intelligent om man tror på en Gud eller noe annet overtroende, men at man er mindre intelligent. Du har rett når du sier at jeg ikke liker religion, men jeg kan forsikre deg om at det har lite å gjøre med mine tanker om troende. Jeg kjenner troende som er intelligente og selvstendige, men at disse velutdannet personer lar seg overbevises og styres av en makt som ikke kan bevises viser at de ikke er like intelligente som ateister. Anonym poster: 4566895e9f16cad15f74994326264fe1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. april 2013 #22 Del Skrevet 20. april 2013 Du misforstår, Tabris. Jeg sier ikke at man ikke er intelligent om man tror på en Gud eller noe annet overtroende, men at man er mindre intelligent. Du har rett når du sier at jeg ikke liker religion, men jeg kan forsikre deg om at det har lite å gjøre med mine tanker om troende. Jeg kjenner troende som er intelligente og selvstendige, men at disse velutdannet personer lar seg overbevises og styres av en makt som ikke kan bevises viser at de ikke er like intelligente som ateister. Det er rett og slett en lite intelligent konklusjon. Hva med folkene som mente jorda var flat, var de intelligente helt til det ble bevist at jorda var rund? Og så ble de brått dumme som brød da oppdagelsen ble gjort? Anonym poster: 2bf215353888f5c8be39396912d1cc0d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. april 2013 #23 Del Skrevet 20. april 2013 Det er rett og slett en lite intelligent konklusjon. Hva med folkene som mente jorda var flat, var de intelligente helt til det ble bevist at jorda var rund? Og så ble de brått dumme som brød da oppdagelsen ble gjort? Anonym poster: 2bf215353888f5c8be39396912d1cc0d Igjen så sier jeg ikke at de er dumme fordi de tror på en Gud. Du bare leser det du ønsker. Anonym poster: 4566895e9f16cad15f74994326264fe1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. april 2013 #24 Del Skrevet 20. april 2013 Igjen så sier jeg ikke at de er dumme fordi de tror på en Gud. Du bare leser det du ønsker. Anonym poster: 4566895e9f16cad15f74994326264fe1 Jeg leser akkurat det du skriver, at du mener man er mindre intelligent enn en ateist om man tror på noe som ikke kan bevises. Det er omtrent like intelligent som å tro at kun de oppdagelser vi har gjort frem til nå er det som finnes. Stephen Hawking tror på aliens. Men det er ikke bevist at aliens finnes, så da er han vel mindre intelligent enn de som tror vi er alene i verdensrommet? Anonym poster: 2bf215353888f5c8be39396912d1cc0d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. april 2013 #25 Del Skrevet 20. april 2013 Jeg leser akkurat det du skriver, at du mener man er mindre intelligent enn en ateist om man tror på noe som ikke kan bevises. Det er omtrent like intelligent som å tro at kun de oppdagelser vi har gjort frem til nå er det som finnes. Stephen Hawking tror på aliens. Men det er ikke bevist at aliens finnes, så da er han vel mindre intelligent enn de som tror vi er alene i verdensrommet? Anonym poster: 2bf215353888f5c8be39396912d1cc0d Sannsynligheten for at det finnes andre skapninger er veldig sannsynlig, kontra sannsynligheten for at en mann styrer denne verden og bestemmer vår skjebne. Så nei, Hawkins er ikke mindre intelligent i følge min mening. Det du nevnte i ditt forrige innlegg var at oppdagere som plutselig fant ut sannheten om jordens form, ble dumme fordi de var troende. Poenget mitt er ikke at ens handlinger eller meninger plutselig blir mindre ekstravagante hvis de tror på en Gud, men tvert i mot at helhets inntrykket av personen blir dårligere. Anonym poster: 4566895e9f16cad15f74994326264fe1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. april 2013 #26 Del Skrevet 20. april 2013 Sannsynligheten for at det finnes andre skapninger er veldig sannsynlig, kontra sannsynligheten for at en mann styrer denne verden og bestemmer vår skjebne. Så nei, Hawkins er ikke mindre intelligent i følge min mening. Det du nevnte i ditt forrige innlegg var at oppdagere som plutselig fant ut sannheten om jordens form, ble dumme fordi de var troende. Poenget mitt er ikke at ens handlinger eller meninger plutselig blir mindre ekstravagante hvis de tror på en Gud, men tvert i mot at helhets inntrykket av personen blir dårligere. Bare hvis man har fordommer mot annerledes troende. Anonym poster: 2bf215353888f5c8be39396912d1cc0d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. april 2013 #27 Del Skrevet 20. april 2013 Intelligens er et potensiale, hva man fyller det med, varierer. Man kunne heller snakket om kritisk tenkning i denne sammenhengen. Det er mer en intelligent person som tror fullt og fast på alternativ medisin, horoskoper +++. Det de mangler er ikke intelligens, men heller kritisk tenkning. Anonym poster: c33ebed45aa14c98fd77ac61e967a0cd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
miramis Skrevet 21. april 2013 #28 Del Skrevet 21. april 2013 Det er gjort en undersøkelse på akkurat det du spør om, der de kom fram til at ateister var i gjennomsnitt flere IQ poeng over troende, og agnostikere er plassert mellom de to. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. april 2013 #29 Del Skrevet 21. april 2013 Det er gjort en undersøkelse på akkurat det du spør om, der de kom fram til at ateister var i gjennomsnitt flere IQ poeng over troende, og agnostikere er plassert mellom de to. Det sier jo seg selv. De andre to er jo totalt blottet for logisk tankegang... Anonym poster: cbd4463c826c494b64884153e88c8eca 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skogmann Skrevet 21. april 2013 #30 Del Skrevet 21. april 2013 (endret) Jeg tror det har noe med mot/feighet å gjøre. Noen liker bare å ha den barnlige tryggheten ett eller annet sted i bakhodet om at kanskje, bare kanskje, så finnes det en himmel, eller rettferdighet eller at noen(gud) kanskje kanskje kanskje svarer på bønnene mine. Det er ikke uten grunn at man ofte, som siste utvei, tyr til bønn og Gud i en desperat situasjon. "Kjære Gud, hvis du finnes, gi meg et jævla tegn..please" Jeg ba selv til Gud da jeg var liten og håpet intenst på et tegn, hva som helst i desperasjon over "noe". Etterhvert som jeg forstod at det var nytteløst gav jeg opp, og etterhvert som jeg ble eldre, mer belest og smartere så forstod jeg at den Bibelske Gud ikke var noe annet enn en fantasifigur skrevet om i en forferdelig bok om incest, drap, magi og ett og annet godt råd. Kirken er for meg i dag, som sikkert for mange andre, bare et kaldt ekkelt sted hvor man bevitner a) folk som gifter seg i åsyn av en ikke-eksisterende Gud, og som ofte bare er halvveis troende uansett. En tirade. B) begravelser hvor ikke-troende blir ydmyket i sin siste stund over bakken, i en seremoni hvor en prest snakker om Gud og livet etter døden og alt mulig annet tullball som den døde ikke trodde på. Det er faktisk noe av det værste jeg vet. Å se mennesker om ikke ønsket å ha noe med kirken å gjøre ligge i en kiste på et alter i dette kalde, tomme bygget. og C) et forferdelig rituale kalt barnedåp som minner om ekle middealderske seremonier. Nei takk, og jeg håper vi finner alternative begravelser slik at jeg og mine nærmeste slipper å ydmykes våre siste minutter på denne jord. At kirken skal ha enerett og bestemme hvordan vi skal ta avskjed med våre nærmeste er egentlig et grovt overgrep. Endret 21. april 2013 av Skogmann 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 21. april 2013 #31 Del Skrevet 21. april 2013 Jeg synes det er ganske latterlig måten mange av dere projiserer deres egne negative tanker om religion over på de troende, og ilegger dem både intelligensnivå og feighet. Skal jeg da konkludere med at ateister er mindre intelligente fordi de lar sine meninger om troende styres av sine fordommer mot religion? 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Uglen Skrevet 21. april 2013 #32 Del Skrevet 21. april 2013 Sannsynligheten for at det finnes andre skapninger er veldig sannsynlig, kontra sannsynligheten for at en mann styrer denne verden og bestemmer vår skjebne. Så nei, Hawkins er ikke mindre intelligent i følge min mening. Anonym poster: 4566895e9f16cad15f74994326264fe1 Jeg synes din definisjon av "troende" er snever. Hva med en troende Buddhist, f.eks, eller en annen ikke-teistisk trosretning? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 21. april 2013 #33 Del Skrevet 21. april 2013 Jeg synes din definisjon av "troende" er snever. Hva med en troende Buddhist, f.eks, eller en annen ikke-teistisk trosretning? Litt OT, men buddhisme er ikke ikke-teistisk. Det finnes guder i buddhismen, de er bare ikke spesielt viktige i den buddhistiske filosofi og lærdom. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. april 2013 #34 Del Skrevet 21. april 2013 Etter min efaring så har inteligens ingenting med tro og gjøre. Og være religiøs betyr ikke at du er mindre inteligent akkurat som det og være ateist gjør det ikke til et geni Anonym poster: 8e00a9faf278b0aea793bdc3bb8c699a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 21. april 2013 #35 Del Skrevet 21. april 2013 Dere som tror på gud, er det abraham og omskjæring dere tror på? Er det evige livet? Er det at messias vender tilbake til israel? Er det å være straffelysten? Jeg er så lei religion og religionskriger. Blir dere ikke lei? Får dere aldri nok? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. april 2013 #36 Del Skrevet 21. april 2013 Det er selvsagt ikke dumt å tenke som du gjør, og det er noe i det, men jeg ville begrenset det til det større bildet. På individnivå kan det være store forskjeller, selv om tendensen er helt klar. Jeg kjenner intelligente troende, jeg kjenner stokk dumme ateister, men det er irrelevant i denne sammenhengen: I det store bildet er religiøse mindre intelligente enn ikke-religiøse. Selvsagt har det også noe med oppdragelse å gjøre, men så er jo også intelligens arvelig i en grad på ca. 80 prosent. Og jada, mange her kjenner sikkert unntak, men slik er tendensen. Det er altså ikke tilfeldig hvilke familier som oppdrar sine barn i religion heller. Det handler om at man skal forstå seg ihjel på alt og alle, og en misforstått relativistisk holdning som sier at alt folk tror og mener er like sannsynlig som alt annet. Det er selvsagt noe i det du sier og tenker, TS, det er bare ikke greit å si det høyt. Anonym poster: 3ea57cb57cc273323552ccca6e0e1aa2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 21. april 2013 #37 Del Skrevet 21. april 2013 Anser man troende som troverdige, - hvorfor det? De er kanskje ærlige, men de er ikke troverdige. De vet ikke hva de snakker om. Årsaken til at man er troende er at man er livredd for å dø og det å kjenne på at hjernen er alene. Å vite at det ikke er noe mening med livet blir for mye for enkelte. Livet MÅ ha en mening påpeker de troende, - derfor de tror på gud, - akkurat som livet skulle bli så mye mer meningsfullt av gudetro! Kristne mennesker er bra til å ha med på pyramidespill og lignende. For innrømmer man at man er overtroisk, - ja da må må man også tro på hellet og lykken og skjebnen og alle de andre fantasitingene. Å være lettlurt, å ønske at man skal leve evig, - ja da må man tro på religion da, for ellers henger det ikke på greip. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. april 2013 #38 Del Skrevet 21. april 2013 Jeg er så lei religion og religionskriger. Blir dere ikke lei? Får dere aldri nok? Årsaken til at man er troende er at man er livredd for å dø og det å kjenne på at hjernen er alene. Å vite at det ikke er noe mening med livet blir for mye for enkelte. Livet MÅ ha en mening påpeker de troende, - derfor de tror på gud, - akkurat som livet skulle bli så mye mer meningsfullt av gudetro! Jeg er lei alle kriger, religionskriger og andre. Jeg er også lei ateister som benytter absolutt alle anledninger til å rakke ned på religiøse. Blir ikke DERE lei av dere selv? Det avsnittet ditt om hvorfor du tror folk tror, er så på viddene. Hvis man først skal generalisere rundt hvem som er minst intelligente, så er det fristende å sette den merkelappen på folk som overhode ikke er i stand til å sette seg inn i hvorfor andre tenker og tror som de gjør. Anonym poster: 2bf215353888f5c8be39396912d1cc0d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skogmann Skrevet 21. april 2013 #39 Del Skrevet 21. april 2013 Jeg synes det er ganske latterlig måten mange av dere projiserer deres egne negative tanker om religion over på de troende, og ilegger dem både intelligensnivå og feighet. Skal jeg da konkludere med at ateister er mindre intelligente fordi de lar sine meninger om troende styres av sine fordommer mot religion? Hva er det som IKKE er feigt med å være troende da? Hvordan kan du se på det som noe annet enn at man klynger seg til håpet om at man kommer til himmelen? Hva er ellers poenget med religion? "Ja, jeg tror på Bibelen og Gud og alt det der..men dette med himmel og helvete er ikke så essensiellt" Øhh.. Nei, du skal ikke konkludere med at ateister er dummere eller smartere. Det har ingenting med intelligens å gjøre. Det har noe med om man tør å akseptere at man ikke vet. Klarer du leve hele livet i uvisshet om hva som skjer etter du har dødd, og ikke ha noe problem med det? Flott! Da er du en trygg, sterk og modig person. Så får du være akuratt så smart som du vil. Hva er foresten så ille med at man råtner og at alle ens atomer spres til jorden,hav, luft, planter og dyr? Synes det høres vakkert og nyttig ut. Når man griper etter noe så usannsynlig og lite troverdig som den Bibelske Gud, så er det en fullstendig irrasjonell logikk, basert på frykt. Hvordan kunne Moses dele rødehavet? Hvordan kunne Jesus stå opp fra de døde? Hvordan kunne han brødfø tusenvis av mennesker med ett brød? Hvorfor er Gud så selvmotsigende? Dersom Bibelen er Guds ord, hvorfor følger vi ikke de sinnsyke reglene som står i gamle testamentet, slik som de følger Koranens sinnsyke ting i islamistiske land? Fordi vi stort sett vet bedre. Men det er jo interessant hvordan du kan forsvare at mennesker tror på disse tingene, på tross av at de er fullstendig ulogiske og strider i mot all vitenskap. Det gir virkelig ingen mening. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 21. april 2013 #40 Del Skrevet 21. april 2013 Du sier du prater om religion, skogmann, men det eneste du faktisk snakker er om kristne som kun tror fordi de er redd for helvete. Sier ikke det deg hvor sneversynt det du prater om er når du tenker på hvor mange ulike religioner og ulike mennesker med ulike motiver det finnes der ute? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå