Gå til innhold

Er det dumt å mene at troende er mindre intelligente enn ikke-troende?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

La oss si at vi har to leger - ene er troende og den andre er ateist. Jeg mener at ateisten er mer intelligent enn den troende. Jeg snakker da ikke om at den troende vet mindre innenfor medisin, men at h*n generelt er mindre intelligent.

Dette tenker jeg om folk flest, enten de er leger eller jobber i butikk.

Galt av meg å tenke slik?

Anonym poster: 4566895e9f16cad15f74994326264fe1

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

På generell basis - er min erfaring at ateister vet mer om relgion enn troende. Føler at folk flest av de troende har beholdt barnetroen, og har det godt med det. Men de har ikke studert bibelen / relgion, i motsetning til ateister som virkelig har satt seg inn i emnet.

Det viser seg også at til mer opplyste / skolerte samfunn blir, så blir vi mindre relgiøse. Jeg vet allikevel ikke om den troende er mindre smart enn ateisten. Det er et valg å tro / ikke tro

Anonym poster: 08888ec4ee4a6f8038b6d9404da8790e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tro/ikke tro har mye med oppdragelse å gjøre. Det kommer inn med morsmelka.

Men de mest intelligente kaster kanskje denne tvangstrøya i større grad?

Anonym poster: c33ebed45aa14c98fd77ac61e967a0cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er galt av deg. Det er en stor, men ganske vanlig, feil å ta informasjon fra generaliseringer og bruke det på enkeltindivider. At man har flere ateister hos mennesker med høyere utdanning er ikke på noen måte det samme som at en troende lege er mindre intelligent enn en ateistisk lege. Da har man misforstått noe grunnleggende om forskning og generaliserende funn.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, det er galt av deg. Det er en stor, men ganske vanlig, feil å ta informasjon fra generaliseringer og bruke det på enkeltindivider. At man har flere ateister hos mennesker med høyere utdanning er ikke på noen måte det samme som at en troende lege er mindre intelligent enn en ateistisk lege. Da har man misforstått noe grunnleggende om forskning og generaliserende funn.

Jeg sier ikke at de er dumme, men jeg ser på en troende som mindre intelligent fordi de tror på noe som har ingen bevis osv.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier ikke at de er dumme, men jeg ser på en troende som mindre intelligent fordi de tror på noe som har ingen bevis osv.

Og det var akkurat det jeg svarte på.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Og det var akkurat det jeg svarte på.

Vel du gjentok det jeg sa i mitt første innlegg....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel du gjentok det jeg sa i mitt første innlegg....

Ja, det var jo dine påstander i ditt første innlegg jeg svarte på. Om at du anså en troende lege som mindre intelligent enn en ateistisk lege.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

La oss si at vi har to leger - ene er troende og den andre er ateist. Jeg mener at ateisten er mer intelligent enn den troende. Jeg snakker da ikke om at den troende vet mindre innenfor medisin, men at h*n generelt er mindre intelligent.

Veldig generaliserende tankegang.

Som påpekt over her; livssyn kommer gjerne inn med morsmelka. Det gjelder selvfølgelig også for ateist-legen i ditt tankeeksperiment, som jo kan ha blitt født inn i et ikke-troende hjem, og dermed bærer med seg barnetroen (eller rettere sagt; mangelen på denne) uten å ha gjort store refleksjoner på egenhånd.

Ateisme er m.a.o ikke nødvendigvis et tegn på intelligens.

Heller ikke tro. Skjønt, blind, dogmatisk tro forbinder jeg riktignok med uvitenhet fremfor mangel på intelligens.

Endret av Uglen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Blind dogmatisme finner man vel så gjerne i Humanetisk forbund som i religiøse miljøer.

Anonym poster: ff3dd597fd19c6981b0cd24e83d3d77b

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er temmelig dumt av deg å tenke slik. Og sannsynligvis tar du feil store deler av tiden.

Religiøse mennesker har gjerne religionen i en "skuff" separat fra utdannelse og erfaring forøvrig, og er nok akkurat like smarte og dumme som resten av befolkninga. Det har vært gjort studier av collegestudenter som konkluderte med at de sterkt religiøse var noe mindre intelligente enn de ikke-religiøse, men det var ikke spesielt mye, så vidt jeg husker. Og ikke noe du kan bruke til å forutsi intelligensen til en gitt person. Sånne ting fungerer bare på gruppenivå.

Og andre undersøkelser finner ingen forskjell.

Endret av Mann 42
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LineaAlba

Jeg er ikke troende selv, og ser ikke på troende som mindre intelligente. Jeg tenker bare at de har hatt en veldig annerledes oppvekst enn meg og at religion har vært en del av livet deres fra de var små, og dermed er en "sannhet" for dem. Kjenner flere troende som jeg ser på som svært intelligente og reflekterte mennesker, som også er veldig dyktige leger, både når det kommer til faglig kompetanse, etikk og medmenneskelighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Noen av verdens største oppdagere og forskere ble det fordi de trodde på ting som ikke kunne bevises.

Anonym poster: 2bf215353888f5c8be39396912d1cc0d

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen av verdens største oppdagere og forskere ble det fordi de trodde på ting som ikke kunne bevises.

Anonym poster: 2bf215353888f5c8be39396912d1cc0d

De ble ikke store oppdagere og forskere før etter at de hadde bevist det, imidlertid. De nøyde seg ikke med å tro.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer veldig an på, det spørs hva man legger i ordet 'troende'. Tror man på at jorda er 6000 år gammel og at den ble skapt på en knapp uke, ja da bruker de ihvertfall ikke intelligensen. Om de har den er en annen sak.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har alltid tenkt det samme. At religiøse er mindre intelligente.

Grunnen til at jeg har tenkt det er fordi jeg ser på de som trenger å støtte seg til religion er lite selvstendige og i svært liten stand til å tenke på egen hånd hva som er rett for dem selv.

En intelligent og selvstendig person hadde ikke trengt å støtte seg til "en usynlig makt". Eller et fantasifoster og en eventyrbok som jeg foretrekker å kalle det.

Anonym poster: 140c04f016331a9715c323a93cd4c15d

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Din tankegang er altfor snever og fordomsfull, AB. Man kan fint være både intelligent og selvstendig som troende. Det er mennesker med doktorgrad som er religiøse - det krever intelligens og evne til selvstendig tenkning.

Det er dessverre enkelte ateister som projiserer altfor mange negative karakteristikker mot troende, som egentlig ikke bunner i annet enn deres egne fordommer og negative tanker mot religion. Kanskje det knuser litt av deres følelse av å være overlegen hvis de må forholde seg til troende som er både intelligente og selvstendige?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er selv ateist om min oppfatning er at det finnes like mange idioter i alle trosretninger. De religiøse pleier ofte å være litt mer høylytte av seg og blir derfor mer lagt merke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan helt klart ha to tanker i hodet på en gang. Jeg følger til daglig de logiske delene av hjernen min, er ganske analytisk og vitenskaplig av natur, og tenker mer med fornuften enn noe annet, men likevel er jeg åpen for at det finnes mer enn det jeg selv - og menneskeheten - kan forklare. Faktisk er jeg fasinert av å tenke på det :)

Folk er vel bare forskjellige. Jeg er evig takknemlig for at jeg vokste opp i et religiøst hjem, med snille foreldre og gode verdier. Selv om jeg sikkert synes det var teit når jeg var i tenårene og gjorde opprør mot det så ville jeg faktisk ikke hatt det på noen annen måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Og det utsagnet reagerer jeg på. Det å tro eller ikke å tro, trenger ikke å si noe om intelligensen. Ironisk nok er de smarteste vennene mine kristne. På studiet mitt er det også mange som tror på Gud, og jeg studere master i naturvitenskap. Dette er intelligente mennesker, og de har alle til felles at de har kristne foreldre, så at de er kristne har å gjøre med oppdragelsen.

Anonym poster: 3a150f3052f7be3acfd10e01a837fd48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...