Gå til innhold

Studenter: Hvordan klarer dere være mye i aktivitet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Som oppgaveskrivende student sitter jeg mange timer foran pcen hver dag. Det blir derfor mye stillesitting. Går og trener på treningssenter mellom 2-4 ganger per uke men føler fortsatt jeg er i for lite aktivitet. Men hvis jeg tar "fri" fra oppgaveskrivingen for å gå en tur eller trene mer så får jeg dårlig samvittighet og stresser mer med oppgaven.

Noen som har det på samme måte og har noen gode råd? =)

Anonym poster: 62fc70c9b6a82a8c2e9f8820bdc0e9b3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

En må jo ta fri fra studier i blant, og det klarer i alle fall jeg fint uten å få dårlig samvittighet. En kan ikke sitte inne med bøkene absolutt hele tiden, om du ikke tar et lite avbrekk fra bøkene, vil det gå utover deg selv og innsatsen din. Jeg tilbringer mye tid hjemme med oppgaver eller på lesesalen, men da må jeg også ta meg en liten joggetur hver kveld, hvis ikke jeg gjør det, mister jeg motivasjonen og klarer ikke å konsentrere meg.

Anonym poster: b199fa45b8132101f637b1ec55734bac

Skrevet

Du klarer ikke å få tatt deg en halvtime/times gåtur/rolig joggetur daglig, da? :) Det trenger ikke å være så vanskelig, om man bare planlegger. Jeg kjenner igjen dette med dårlig samvittighet, men man kan ikke lese HELE tiden! Jeg har kuttet ut andre ting som ikke er nødvendig i hverdagen(for mye sosiale medier m.m.), og bruker denne tiden på trening i stedet.

• Liker 1
Skrevet

Går turer midt på dagen, både oppgaven, hodet og kroppen har godt av en halvtimes luft.

Har funnet en dusj på "huset mitt" og har begynt å ta med treningstøy og håndkle. Da er det enkelt (og gratis!) å ta en joggetur litt utpå ettermiddagen.

AnonymBruker
Skrevet

Jo jeg klarer fint å ta meg fri for å gå en tur (liker ikke å jogge), men føler det blir så lite i forhold til all stillesittingen...

Skrevet

Jeg anser eksamensperiode/oppgaveskrivignsperiode som unntakstilstand. Jeg bryr meg ikke om at jeg er mindre aktiv en periode, da jeg stort sett er aktiv ellers. Som regel varer periodene ikke lengre enn seks uker to ganger i året. På vanlige dager har jeg ca 45 min sykling til og fra skolen, 30 min lett gange (til og fra do, til og fra bokskapet og generell rusling i gangene) og halvannen time styrketrening de fleste dagene. I tillegg prøver jeg å få ruslet en tur på kveldene med en venn eller samboeren min.

Jeg prøver å fri hjernen min fullstendig fra skolearbeid når jeg har tatt meg fri, og jeg og treningspartneren min har lagt ned skolepratforbud på trening for å ha et definitivt fristed. Du er nødt til å lære deg å ta fri med god samvittighet. Det er en kunst få studenter mestrer, men når man klarer å tenke "jeg fortjener denne pausen, jeg har vært flink i dag og oppgaven går ikke sin vei" og tror på det, så er det utrolig deilig. Det hjelper også ofte å få høre det fra signifikante andre.

Skrevet

Du kan jo tenke på oppgaveskriving som noe som foregår på dagtid, mellom åtte og fire (for eksempel). Så bruker du ettermiddagene til å ha fri, slik at du blant annet kan trene :) Hvis du da har vært effektiv i "arbeidstiden" trenger du ikke ha dårlig samvittighet!

Skrevet

Da jeg skrev masteroppgaven min, var jeg også mye sittende i begynnelsen. Så bestemte jeg å ta pauser hvor jeg beveget meg - 2 timer skriving, 30 min bevegelse, 2 timer skriving, 30 min bevegelse. Når jeg sier bevegelse, så mener jeg ikke en gåtur, men gjerne opp og ned trappa i rask tempo eller intensiv kardio.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg går/løper til og fra barnehagen med barna mine hver dag(bruker vogn), samt at jeg forlenger gåturen ytterligere på veien hjem etter levering, samt handler og deretter kjører ei styrkeøkt, evt utsetter jeg den til etter ungene har lagt seg for kvelden. Noen ganger går jeg i tillegg tur på kvelden, eller løper intervallen i en bakke bortenfor huset.

Blir annerledes til høsten når jeg skal pendle inn til Oslo på høyskolen 3-4 dager i uken, så enten må jeg stå opp kl.5 for å trene styrke da, eller gjøre det etter ungene legger seg, men da tror jeg energien er ikkeeksisterende. Planlegger også å gå minst en halvtime etter skolen er ferdig før jeg busser eller kjører hjem, og deretter gå hjem fra barnehagen med barna.

Man har jo masse tid til å være aktiv som student. Da jeg var bare student og ikke hadde barn, konkurrerte jeg på nasjonalt nivå i en ekstremt krevende sport, gikk aldeles strålende å kombinere med forelesninger, eksamener og konkurranser.

Gå/sykle til og fra høyskolen/universitetet, evt hopp av buss/trikk/tog/bane et par stopp før du egentlig skal av for så å gå hjem osv osv. Alle har tid til å være i aktivitet og trene, det handler bare om å prioritere riktig og kanskje planlegge litt.

Anonym poster: ab150399a9a8f0a423adfcb9b49fb8a4

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er også student, og har ca 3 uker igjen til eksamen. Stresser med å komme meg igjen alt pensum nå, leser ca 70 sider pr dag. Har deltidsjobb i tillegg + hund + et avstandsforhold som må pleies via online chat.

Men jo, har ingen problemer med å få tid til trening. Det er jo ikke snakk om noe særlig mye tid. Dessuten er trening en meget effektiv måte å dempe stress, klarne hodet, holde kroppen våken og i gang og generelt være i en psykisk og fysisk form som gjør resten av dagen lettere å takle.

En halvtimes tung styrketrening to, tre ganger i uken + en rask gåtur gjør susen! Det er bare å prioritere litt.

Å sitte hele dagen med studier/oppgaver/whatever er ikke sunt.

Anonym poster: 2217762589706f8eea61094ec1b51943

Skrevet

Anbefaler treningsvideoer på YouTube! (Om du jobber hjemme fra, da). Jeg. Tar meg gjerne en pause midt på dagen med litt butbible e.l, og av og til en kveldstur (bor i et mindre hyggelig strøk i Oslo, så kun om det er lyst og jeg får med meg en turvenn) De dagene jeg leser på skole/bibliotek, går jeg laaaange omveier, har et par bratte bakker jeg legger turen innom. Hodet mitt er overbevist om at det tar 40 min å gå til skolen, selv om det egentlig bare tar 15 min :) viktig å stå opp tidlig, da får i alle fall jeg mindre dårlig samvittighet for at jeg "tar meg tid til å trene". Da stjeler jeg tiden jeg eeeegentlig bare hadde ligget og "snoozet" i steden for lesetid. Og viktigst av alt: ikke ha dårlig samvittighet!! Jeg vet det er vanskelig, jeg er akkurat sånn selv. Men jeg jobber med saken.. Tenk at mange andre sløser vekk to timer på face om dagen, du bruker de heller på trening. Yay for deg!!

Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

Når det ikke er eksamen har jeg arbeidsdag fra 08-16. Bruker tiden til lesing, skriving og forelesninger etc, og har også lunsj og pauser hvor jeg er ute i friluft.

Dermed har jeg hele kvelden til å gå lange turer, jogge ller trene styrke.

I eksamensperioder blir det jo noe mer lesing, men det er fortsatt tid til aktivitet. Jeg kan for eksempel bruke gåturen til å oppsummere hva jeg har lest i løpet sv dagen.Jeg lærer veldig godt av det!

Gjest Kevlarsjäl
Skrevet (endret)

Dobbelpost!

Endret av Kevlarsjäl
Skrevet

Da eg studerte fulltid trena eg 5-6 ganger i veka. Trente på treningsstudio og var med på gruppetimer, først og fremst fordi det var enkleste måten å få nokolunde effektiv treningstid.

Eg måtte trene, for at kroppen skulle takle lange dager på skulen. Det var og ei viktig avveksling for tankene, eg fekk kvilt hodet mens eg trena. Slik blei treninga viktig for å gjere det bra på skulen, og ikkje noko eg hadde dårlig samvittighet for.

• Liker 1
Gjest Daenerys
Skrevet

Jeg trener enten før en lesedag (på morgenen) eller etter en lesedag. Klarer ikke å stykke opp dagen, men før eller etter fungerer utmerket.

Jeg ville hatt dårligere samvittighet om jeg ikke kom meg på trening, kroppen trenger det når jeg sitter så mye stille hver dag!

Skrevet (endret)

Jeg legger inn en økt på morgenen om jeg har forelesning, ut neste uke, og gjerne en midt på dagen om jeg sitter hjemme og jobber. Noen ganger bare går jeg en liten tur, men det er viktig å få litt avbrekk.

Måten jeg tenker på for å ikke få dårlig samvittighet er at jeg jobber mer effektivt om jeg ikke sitter for lang tid om gangen. Jeg har et hode som fungerer best på morgenen og formiddagen, så da jobber jeg intenst frem til lunsj, har en lengre pause med lunsj og kanskje litt fysisk aktivitet før jeg tar noen timer til før det er for sent.

Jeg tror bare du må prøve å endre holdning til at du jobber bedre med litt fysisk aktivitet i løpet av dagen, samme med pauser. Gå en tur, ta en kaffekopp ut, koble litt ut før du begynner på en ny økt, tror du vil jobbe mer effektivt enn om du sitter å jobber kontinuerlig omtrent. :)

Endret av Kicki_90
AnonymBruker
Skrevet

Kjenner igjen følelsen!:P Da jeg var student trente jeg kampsport i 2 timer 3-4 ganger i uka, men følte det ble mye stillesitting for det med forelesninger, oppgaver, lesing og innleveringer likevel. Så jeg prøvde å få inn mye "hverdagstrim." Jeg syklet og gikk til skolen, butikken, hjem, på besøk etc., tok trappen i stedet for heisen, leste inn notater digitalt og hørte på dem mens jeg gikk tur, osv.

Du skal uansett ikke få for mye dårlig samvittighet ovenfor skolearbeidet heller, fysisk aktivitet hjelper på konsentrasjonen^^,

Anonym poster: c980b07305ee4d48659cf0cd3a50e393

Skrevet

Som oppgaveskrivende student sitter jeg mange timer foran pcen hver dag. Det blir derfor mye stillesitting. Går og trener på treningssenter mellom 2-4 ganger per uke men føler fortsatt jeg er i for lite aktivitet. Men hvis jeg tar "fri" fra oppgaveskrivingen for å gå en tur eller trene mer så får jeg dårlig samvittighet og stresser mer med oppgaven.

Noen som har det på samme måte og har noen gode råd? =)

Du må bare ta deg tid, selv om du føler at du får dårlig samvittighet ifht skolearbeid. Jeg kan love deg at hvis du feks sitter fr morgen til sen ettermiddag/kveld med skolearbeid, så er du ikke mer produktiv alle de timene enn du ville vært om du bytta ut et par timer med å bytte om, trene og dusje. Det tror jeg bare ville gitt mer energi og ført til større produktivitet :) Det funker for meg i hvertfall ;)

Skrevet

Døgnet har 24 timer. 6 timer soves bort, 2 timer til matlaging og spising, 1 time på badet. Hva du gjør på de resterende 15 timene er opp til deg!

En halvtime mindre TV-titting og en halvtime mindre "pisspreik" i kantina frigjør nok tid til en 45.min løpetur :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...