Gå til innhold

Tips til lavkarbo matpakke

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sitter å leser om og setter meg inn i lavkarbo men jeg er veldig avhengig av å ha med meg matpakke flere dager i uka som må holde til 2-3 måltider. Nå bruker jeg brødskiver og banan men det kan jeg jo ikke gjøre på lavkarbo. Så lurer derfor på om dere har noen tips til lavkarbo matpakke som går raskt og enkelt å lage og som tåler å ligge i en matboks en del timer.

Anonym poster: 135113f4a6781c45c392c9aadc43ac26

AnonymBruker
Skrevet

Middagsrester, tunfisksalat, kyllingsalat, skinkesalat (osv.), fet yoghurt med bær og vanilje, avokado, ost, lavkarbopølser, omelett...

Anonym poster: d9d307d3dc171fca546a95bf988b5d4e

• Liker 3
Skrevet

Et stort pluss med lavkarbo er at du gjerne er lengre mett på maten du spiser, og at du ikke går helt i dørken om du må hoppe over et måltid eller to. Blodsukkeret ditt holder seg jevnt og gir deg få overraskelser.

Jeg var før en sånn som måtte ha ett eller annet hver 3.time for ikke å segne om (fikk skikkelige blodsukkerfall. Svettet og skalv), og det var veldig upraktisk og ikke minst ubehagelig. Nå opplever jeg det aldri mer, og selv om jeg er skikkelig sulten så fungerer jeg fint.

Ellers fikk du gode forslag over.

Lykke til!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Et stort pluss med lavkarbo er at du gjerne er lengre mett på maten du spiser, og at du ikke går helt i dørken om du må hoppe over et måltid eller to. Blodsukkeret ditt holder seg jevnt og gir deg få overraskelser.

Jeg var før en sånn som måtte ha ett eller annet hver 3.time for ikke å segne om (fikk skikkelige blodsukkerfall. Svettet og skalv), og det var veldig upraktisk og ikke minst ubehagelig. Nå opplever jeg det aldri mer, og selv om jeg er skikkelig sulten så fungerer jeg fint.

Ellers fikk du gode forslag over.

Lykke til!

Dette sliter jeg også med så hadde vært supert å sluppet.

Kan jeg spørre hvordan kostholdet ditt er? er det skikkelig strengt lavkarbo?

Skrevet (endret)

Dette sliter jeg også med så hadde vært supert å sluppet.

Kan jeg spørre hvordan kostholdet ditt er? er det skikkelig strengt lavkarbo?

Ja, i praksis er det veldig lavkarbo. Jeg spiser ikke korn, ikke sukker og ikke belgfrukter. Om jeg skulle sette en merkelapp på det vil jeg kalle det paleo.

Når jeg la om kostholdet var det en rimelig stor endring for meg. Jeg hadde slitt med svingende blodsukker og irritabel mage i alle år. Det var faktisk de to første tingene som forsvant! I ettertid har det kommet til så mange supre bonuser som jeg overhodet ikke hadde ventet meg, men som forteller meg at jeg gjør noe veldig, veldig bra for meg selv.

Eks; helt perfekt hud, tykkere hår, sterke negler, ikke mer plysj på tenna om morgen (faktisk så ren munn at jeg glemmer å pusse...), lavere fettprosent, jevnere humør, mye mer energi, aldri mer oppblåst mage, nesten ikke PMS, mindre hår på kroppen, jevn energi hele dagen- selv etter jobb... Sikkert mye mer jeg kunne ha føyd til.

Denne tråden er litt morsom, og jeg leser i den med jevne mellomrom. Om "Those weird little bonuses" : http://www.marksdail...hread16575.html

Endret av Løvetanten
  • Liker 2
Skrevet (endret)

hamburgere og salat

kyllingfilet eller annet kjøtt og salat

pølser (sjekk på pakken hvilke som har minst karbohydrater)

Ost

lavkarbobrød

Cottag cheese tilsatt søtning og vaniljeessens + bær

Eggerøre/omelett

Endret av Miss Lucky
  • Liker 1
Skrevet

Noen rekesalater/italienske salater/reker i majo o.l. som du finner i påleggsdisken har lite karber. Det er uvant å spise uten brød i begynnelsen, men syns det funker veldig bra. Er litt dyrt i lengden, så kjøper det ikke så ofte. Ellers er det greit å skjære opp staver av ulike grønnsaker og ha med i en boks, kjøpe en pakke kokt skinke (eller annet passende kjøttpålegg du liker) og spise det sammen - som mange små skinkeburritos ;) klarer du deg ikke uten brød, finnes det mange oppskrifter på lavkarbo brød om du googler. Jeg har bakt noen ganger, men ender aldri opp med å spise det opp.. Har vent meg helt av med brød.

• Liker 1
Skrevet

Jeg lager skikkelig gode "frallor" (rundstykker) fra jillsmat.se (http://www.jillsmat.se/artiklar/lchf-frallor-med-vallmo/), og de er jo skikkelig gode med f.eks rekesalat (reker i boks, skyll av den ekle laken, majones, rømme, tabasco, sitron, litt pepper) og litt smør. Du kan jo ha rekesalaten for seg selv, og ha med skikkelig classy matboks :)

Middagsrester er det beste, egentlig. Lag opp litt ekstra middag kvelden før, vips!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Mine lunsjer er som regel alltid middagsrester. Før travle perioder lager jeg knekkebrød som kan stå i en tett boks i kjøleskapet i minst en måned uten å bli dårlig. Jeg har aldri opplevde at de har blitt dårlige, men jeg har ikke hatt dem lengre enn en måned.

Ett annet tips er å skaffe deg en matboks med kjøle-element. Det har hjulpet meg mang en gang.

Anonym poster: 019e58dd24c40a1980fd5cba9ce94217

• Liker 1
Skrevet

Kylling, egg, omelett, prior pølser av kylling og kalkun, kyllingkjøttdeig, karbonader, grønnsaker/salat, osv.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...