AnonymBruker Skrevet 20. april 2013 #1 Skrevet 20. april 2013 Jeg har en gutt som snart runder året (11mnd) og lurer på om jeg kan gi han Safari yoghurt? Noen andre som har gjort det? Hva kan være "faren" med det? Anonym poster: e7ea32e121757c2de80df66d0f3078e4
Sushi Skrevet 20. april 2013 #2 Skrevet 20. april 2013 Den inneholder en del sukker, samt maisstivelse. Begge deler er noe barnet ditt ikke trenger. Det er ikke farlig å gi det, men jeg ville heller gitt yoghurt naturell/tyrkisk yoghurt, enten med bær, vanilje eller som den er. Selvsagt kan du gi en usunn yoghurt en gang i mellom, men jeg skjønner ikke vitsen med å venne ungen til at yoghurt skal være så søtt. Det blir som godteri, ikke noe man gir som et måltid. 6
AnonymBruker Skrevet 20. april 2013 #3 Skrevet 20. april 2013 Jeg er enig med deg, Sushi. Men det står "kun 6% sukke, ingen E-stoffer og et naturlig produkt" på pakka...Så jeg ble vel litt lurt... TS. Anonym poster: e7ea32e121757c2de80df66d0f3078e4
Tolly Skrevet 20. april 2013 #4 Skrevet 20. april 2013 Jeg blander fortrinnsvis gresk, tyrkisk eller annen naturell yoghurt med frukmos fra Ellas kitchen. Det smaker mye bedre enn annen smakssatt yoghurt, inneholder ingen tilsatt sukker og har mer fett i seg som barn trenger og det metter lengre. 1
AnonymBruker Skrevet 20. april 2013 #5 Skrevet 20. april 2013 Jeg er enig med deg, Sushi. Men det står "kun 6% sukke, ingen E-stoffer og et naturlig produkt" på pakka...Så jeg ble vel litt lurt... TS. Anonym poster: e7ea32e121757c2de80df66d0f3078e4 Hva har "naturlig" og "ingen e-stoffer" (noe som forøvrig ikke stemmer) å gjøre med hvorvidt du kan gi det til ungen å gjøre? Jepp, du blir lurt Anonym poster: 0fdee3491b5c456502a7140f7a35be4d 2
Mafalda Skrevet 20. april 2013 #6 Skrevet 20. april 2013 Så lenge du er hjemme er det flott å gi andre alternativer enn pakkeyoghurt, greit at de ikke venner seg til søtsmaken altfor tidlig. Finnes mange gode alternativer, som nevnt over. Men etter hvert er jo de ferdigpakkede typene fryktelig praktiske, da- det gjelder både Safari og andre typer yoghurt, og så lenge det ikke er snakk om enorme mengder hver dag, tenker jeg litt som AB her: Hva har "naturlig" og "ingen e-stoffer" (noe som forøvrig ikke stemmer) å gjøre med hvorvidt du kan gi det til ungen å gjøre? Jepp, du blir lurt - de får i seg både sukker og e-stoffer etter hvert likevel, og jeg har klokkertro på at om man gir alle typer matvarer med måte, så overlever barna helt fint
Sushi Skrevet 20. april 2013 #7 Skrevet 20. april 2013 Så lenge du er hjemme er det flott å gi andre alternativer enn pakkeyoghurt, greit at de ikke venner seg til søtsmaken altfor tidlig. Finnes mange gode alternativer, som nevnt over. Men etter hvert er jo de ferdigpakkede typene fryktelig praktiske, da- det gjelder både Safari og andre typer yoghurt Det da verken særlig vanskelig eller tidkrevende å ta tyrkisk yoghurt over i et lite beger? Tine og de andre produsentene er sikkert fornøyde med at de fleste tror man "må" kjøpe ferdigmat, men egentlig er det jo bare tull 5
Mafalda Skrevet 20. april 2013 #8 Skrevet 20. april 2013 Det da verken særlig vanskelig eller tidkrevende å ta tyrkisk yoghurt over i et lite beger? Sant nok, og du har helt rett. Men når begerne kommer på toppen av de fire matboksene og skal være ferdig før klokka 07:15, og vaskes sammen med tusen andre ting på ettermiddagen, så har det en tendens til å utgå likevel. Det er en av mange ganger hvor jeg er klar over at det finnes andre og bedre løsninger, men ikke egentlig har dårlig samvittighet for å gjøre det litt enkelt. Tine tjener nok gode penger på meg, men skadelig for barnet tror jeg ikke at det er. Bare sånn for å vise den siden av saken også- selv om jeg egentlig er enig med deg 5
AnonymBruker Skrevet 20. april 2013 #9 Skrevet 20. april 2013 Tusen takk for gode svar, dere! Jeg har prøvd naturell yoghurt og blandet med bær, men det var ingen suksess. Men å blande i fruktmos har jeg ikke tenkt på, det skal jeg prøve! Jeg er opptatt av at barna ikke skal fores med det søtt og godt og har alltid gitt vann til måltidene.. Men jeg er ikke hysterisk heller. Også tenkte jeg at safari yoghurten sikkert ikke er så verst.. Men da får jeg spise den selv da, og heller la tassen smake i ny og ned. Jeg synes den var kjempegod!! Men hva med Nestlè sin yoghurt da..Er den egentlig noe bedre? Jeg vil bare variere maten hans littegranne..Han får mye brød og frukt/fruktmos. Synes det blir så likt og han blir lei. Anonym poster: e7ea32e121757c2de80df66d0f3078e4
super-s Skrevet 20. april 2013 #10 Skrevet 20. april 2013 Det er i hvert fall ikke noe E i safari.. 2
AnonymBruker Skrevet 20. april 2013 #11 Skrevet 20. april 2013 Det er i hvert fall ikke noe E i safari.. TS Anonym poster: e7ea32e121757c2de80df66d0f3078e4
Sushi Skrevet 20. april 2013 #12 Skrevet 20. april 2013 Jeg er opptatt av at barna ikke skal fores med det søtt og godt og har alltid gitt vann til måltidene.. Men jeg er ikke hysterisk heller. Også tenkte jeg at safari yoghurten sikkert ikke er så verst.. Men da får jeg spise den selv da, og heller la tassen smake i ny og ned. Jeg synes den var kjempegod!! Men hva med Nestlè sin yoghurt da..Er den egentlig noe bedre? Jeg vil bare variere maten hans littegranne..Han får mye brød og frukt/fruktmos. Synes det blir så likt og han blir lei. Anonym poster: e7ea32e121757c2de80df66d0f3078e4 Helt enig i at du bør variere mer da, men sukkeryoghurt er vel ikke løsningen (og jeg tviler sterkt på at Nestlé sin er noe bedre). Hva med egg, avokado, grønnsaker? Oliven, cottage cheese, gode oster? Sushi, sardiner, tunfisk? Det finnes massevis av god mat å variere med, jeg skjønner virkelig ikke den der grøt-, frukt- og brøddietten alle ungene skal gå på... 1
AnonymBruker Skrevet 20. april 2013 #13 Skrevet 20. april 2013 Helt enig i at du bør variere mer da, men sukkeryoghurt er vel ikke løsningen (og jeg tviler sterkt på at Nestlé sin er noe bedre). Hva med egg, avokado, grønnsaker? Oliven, cottage cheese, gode oster? Sushi, sardiner, tunfisk? Det finnes massevis av god mat å variere med, jeg skjønner virkelig ikke den der grøt-, frukt- og brøddietten alle ungene skal gå på... Jeg er bare så LITE kreativ i matveien. Tenker liksom ikke på alt han kan få. Egg pleier han å få en del, det er snadder. Har aldri tenkt tanken på oliven, oster og fiske-greier. Må nok trimme hjernecellene litt;) Anonym poster: e7ea32e121757c2de80df66d0f3078e4
Sushi Skrevet 20. april 2013 #14 Skrevet 20. april 2013 Jeg er bare så LITE kreativ i matveien. Tenker liksom ikke på alt han kan få. Egg pleier han å få en del, det er snadder. Har aldri tenkt tanken på oliven, oster og fiske-greier. Må nok trimme hjernecellene litt;) Anonym poster: e7ea32e121757c2de80df66d0f3078e4 Ja, husk at det nesten ikke er noen begrensninger på hva han kan få! Hvis han får smake masse forskjellig mat fra starten så er det mindre sjanse for at han blir kresen senere. Men klart, det er jo en fordel om også foreldrene spiser en del av den samme maten, så han skjønner at det er godt. Og så må de smake mat mange, mange ganger før de vet om de liker det, så bare prøv tyrkisk yoghurt med bær flere ganger. 1
Gjest Marmot Skrevet 20. april 2013 #15 Skrevet 20. april 2013 Jeg er enig med deg, Sushi. Men det står "kun 6% sukke, ingen E-stoffer og et naturlig produkt" på pakka...Så jeg ble vel litt lurt... TS. Anonym poster: e7ea32e121757c2de80df66d0f3078e4 Husk at 6% av 125 gram er 7,5 gram, altså nesten en halv spiseskje. Det er egentlig ganske mye sukker i en så liten boks. 3
Tolly Skrevet 20. april 2013 #16 Skrevet 20. april 2013 Husk at 6% av 125 gram er 7,5 gram, altså nesten en halv spiseskje. Det er egentlig ganske mye sukker i en så liten boks. Du kan regne, det kan ikke jeg. Men tenk på hvor mye en halv ss sukker er i en ti-kilos kropp kontra en 70-kiloskropp!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå