Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skulle akkurat til å ta ut frokostsakene fra kjøleskapet da faren min så på meg og sa "Ser du ikke deg selv? Ser du ikke hvor stygg du er? Hvalross, hadde jeg vært deg hadde jeg ikke spist på 10 dager!" hvor mor tilføyer "La henne spise, hun kommer aldri til å få kjæreste uansett!"

Jeg opplever ikke at noen som helst uttaler seg om vekten min, bortsett fra mor,far og lillebror (påvirket av dem,selvfølgelig)

Mor passer alltid på det jeg spiser. Får f.ks ikke spise mer enn en liten tacolompe til middag, tar jeg min andre lompe begynner hun å klikke.

Jeg trener 3-4 ganger i uka og prøver å spise sunt, men går ikke ned. Har hormonproblemer noe hun er klar over (og bruker for å såre meg)

Men neida, jeg er fortsatt en skam for familien.Jeg er 1.66 cm høy og veier 69 kilo, begynner å tro at jeg er "smellfeit"... En gang sa moren min til meg at hun syns synd på meg, for jeg kommer ikke til å klare å begå selvmord en gang, for da detter taket ned...

Er snart 18 år gammel og det tærer veldig på selvtilliten min. Hadde jeg hatt penger, hadde jeg flyttet ut den dagen jeg fyller 18..

Vet egentlig ikke hvorfor jeg skriver dette her.. Tør så vidt å ta det opp med bestevenninnen min.. Lurer egentlig på om noen av dere har opplevd mobbing fra deres nærmeste..

Anonym poster: 7fe760419f2625d5076cbbccdf5e044e

Videoannonse
Annonse
Gjest Vevila
Skrevet

Fy F***! Vil bare gi deg en klem! :hug: Ta kontakt med legen din og forklar situasjonen. Selv flyttet jeg ut da jeg var 17 og et halvt pga av vanskelige familieforhold. Fikk økonomisk støtte av barnevernet, og videre av nav. Det er alltid hjelp å få :blomst:

Skrevet (endret)

Jeg skulle akkurat til å ta ut frokostsakene fra kjøleskapet da faren min så på meg og sa "Ser du ikke deg selv? Ser du ikke hvor stygg du er? Hvalross, hadde jeg vært deg hadde jeg ikke spist på 10 dager!" hvor mor tilføyer "La henne spise, hun kommer aldri til å få kjæreste uansett!"

Jeg opplever ikke at noen som helst uttaler seg om vekten min, bortsett fra mor,far og lillebror (påvirket av dem,selvfølgelig)

Mor passer alltid på det jeg spiser. Får f.ks ikke spise mer enn en liten tacolompe til middag, tar jeg min andre lompe begynner hun å klikke.

Jeg trener 3-4 ganger i uka og prøver å spise sunt, men går ikke ned. Har hormonproblemer noe hun er klar over (og bruker for å såre meg)

Men neida, jeg er fortsatt en skam for familien.Jeg er 1.66 cm høy og veier 69 kilo, begynner å tro at jeg er "smellfeit"... En gang sa moren min til meg at hun syns synd på meg, for jeg kommer ikke til å klare å begå selvmord en gang, for da detter taket ned...

Er snart 18 år gammel og det tærer veldig på selvtilliten min. Hadde jeg hatt penger, hadde jeg flyttet ut den dagen jeg fyller 18..

Vet egentlig ikke hvorfor jeg skriver dette her.. Tør så vidt å ta det opp med bestevenninnen min.. Lurer egentlig på om noen av dere har opplevd mobbing fra deres nærmeste..

Dette så ille at jeg nesten mistenker trolling.

Men TS, hvis dette faktisk er sant (og i såfall beklager jeg troll- mistanken);

Slikt som dette skal INGEN behøve å finne seg i. Du er slettes ikke "smellfeit", og om du så hadde veid 200 kg hadde slike kommentarer likevel vært totalt uakseptable. Gjør som Hybelkaninen sier, snakk med lege, helsesøster, barnevern... og kom deg vekk!! For dette er faktisk psykisk mishandling.

Endret av Uglen
  • Liker 5
Skrevet

Anbefaler deg å ordne en avtale med en sosionom!

Der kan du få snakket ut og få råd og hjelp til å klare deg på egen hånd.

Ingen fortjener å ha det sånn i hjemmet sitt! :hug:

AnonymBruker
Skrevet

Dette så ille at jeg nesten mistenker trolling.

Men TS, hvis dette faktisk er sant (og i såfall beklager jeg troll- mistanken);

Slikt som dette skal INGEN behøve å finne seg i. Du er slettes ikke "smellfeit", og om du så hadde veid 200 kg hadde slike kommentarer likevel vært totalt uakseptable. Gjør som Hybelkaninen sier, snakk med lege, helsesøster, barnevern... og kom deg vekk!! For dette er faktisk fysisk psykisk mishandling.

Tusen takk for svar begge to, men er dessverre ikke trolling..

Frokostsakene sto på bordet i og med at jeg ikke turte å spise etter det han sa, og jeg gikk nettopp inn for å rydde det og satt tingene i kjøleskapet, da far kommer med kommentaren "at du ikke spiser er det bare du som tjener på" med et spydig smil i ansiktet.. Blir jo ikke så voldsomt hver dag, men må finne meg i små kommentarer hver dag..

Samtidig føler jeg at det er min feil at jeg er feit, og at det ikke er en grunn til å flytte ut. Har tenkt litt på tanken nå som Hybelkaninen har nevnt det, men familien min kommer aldri til å tilgi meg om jeg gjør noe slikt, og folk kommer til å synes det er tåpelig, "er jo bare å slanke seg" liksom..

Skrevet

Du burde bare flytte ut så fort som mulig. Kan du få deg en jobb? Eller bo hos en venninne en stund?

Har noe venninner som opplevde mobbing fra familien hele oppveksten, og begge fikk det mye bedre etter de flyttet. Hun ene opplevde at moren og søsteren rottet seg sammen og hakket på henne hver dag. Det var verst da hun var rundt fjorten, og hun fikk spiseforstyrrelser og mye angst som konsekvens. Hun har kuttet ut moren helt, men har heldigvis fått fikset forholdet til søsteren i ettertid.

Dessverre er familier av og til destruktive, og man har det bedre uten dem. Du må snakke med noen utenfor. Bestill gjerne time hos lege, for å få snakket med med noen, si at du vil ha en samtale når du ringer, så setter de opp mer tid :)

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Huff dette er jo bare helt horibelt. Ingen snakker sånn til folk. Og i hvertfall ikke til sine egne barn.

Jeg håper du får hjelp fra sosionom og/eller lege, så du kan få hjelp til å komme deg vekk derfra.

Skrevet

Jeg føler med deg, TS! Kom deg ut derfra så fort som bare mulig. Hadde det også slik da jeg bodde hos faren min, og jeg begynte å spise i skjul, og til gjengjeld spiste jeg tre ganger så mye som normalt da jeg gjorde det. Sliter enda med vekta pga det. Du er sterk nok til å komme deg opp og frem, men du trenger litt drahjelp på veien. Oppsøk legen din og forklar situasjonen, så får du nok hjelp. Heier på deg! :klem:

• Liker 2
Skrevet

Uff. Dette var vond lesing.

Ta kontakt med nav, og forklar at pga psykisk mishandling kan du ikke bo "hjemme" lenger.

Disse menneskene fortjener ikke at du har det vondt - det er det de ønsker.

• Liker 3
Skrevet

Dette er så ille at jeg også begynner å lure på om det bare er tull. Men hvis jeg skal ta det på alvor:

1) Du er ikke tykk!

2) Foreldrene dine eier hverken empati eller dannelse, og har svekkede sjelsevner.

3) Bruk dette som en motivasjon for å få et supert liv utenfor barndomshjemmet. Skaff deg gode karakterer, få deg en jobb du trives med - og flytt ut så snart du kan!

• Liker 5
Skrevet

Dette er så ille at jeg også begynner å lure på om det bare er tull. Men hvis jeg skal ta det på alvor:

1) Du er ikke tykk!

2) Foreldrene dine eier hverken empati eller dannelse, og har svekkede sjelsevner.

3) Bruk dette som en motivasjon for å få et supert liv utenfor barndomshjemmet. Skaff deg gode karakterer, få deg en jobb du trives med - og flytt ut så snart du kan!

Signerer denne!

Dette er bare helt vilt! At foreldre kan være så onde er ikke lett å forstå!

Du trener masse og har noen FÅ kilo mer enn perfekt (dessuten, hvem er perfekt?)! Hadde du i det minste veid 120, så hadde det fortsatt ikke vært normal oppførsel, men i det minste LITT mindre utpå viddene, for da kunne de vært bekymret!

Dette MÅ du bare prøve å ikke ta innover deg, det er DE som er triste og patetiske og synd at de gjør din lillebror like hjernedød!

Du er snart voksen, du trenger ikke disse menneskene til å dytte deg ned!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du har hormonproblemer bør du ligge langt unna mat med gluten og stivelse, slik som brød, pasta, ris og potet.

Selv raste jeg ned i vekt til min normale vekt da jeg kuttet ut alt med gluten og stivelse. Måtte passe på å spise nok fisk og kjøtt og nøtter og frø og sånt, for å få i meg nok fett og proteiner. Lagde meg ofte salater og wokker til fisk og kjøtt og frø og slikt.

Husk å drikke nok vann hver dag, men ikke overdriv!

Ellers bør du prate med foreldrene dine, og om ikke det går, så bør du komme deg bort før du blir ødelagt.

Anonym poster: b51e938c90709915a5ed7755807319f3

• Liker 1
Skrevet

Mat-rådet over høres bra ut.

Ellers må det være sunt å flytte ut snarest hvis det ikke nytter for TS å snakke sine foreldre til litt vett og fornuft.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du har hormonproblemer bør du ligge langt unna mat med gluten og stivelse, slik som brød, pasta, ris og potet.

Selv raste jeg ned i vekt til min normale vekt da jeg kuttet ut alt med gluten og stivelse. Måtte passe på å spise nok fisk og kjøtt og nøtter og frø og sånt, for å få i meg nok fett og proteiner. Lagde meg ofte salater og wokker til fisk og kjøtt og frø og slikt.

Ellers bør du prate med foreldrene dine, og om ikke det går, så bør du komme deg bort før du blir ødelagt.

Dette kan jeg også bekrefte.

Anonym poster: cd5b71a9ffc458c934a30261e991a23a

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Skal prøve dette, takk skal du ha :)

Litt teit spørsmål kanskje, men er knekkebrød/rugsprø og fullkornsbrød også forbudt?

AnonymBruker
Skrevet

Skal prøve dette, takk skal du ha :)

Litt teit spørsmål kanskje, men er knekkebrød/rugsprø og fullkornsbrød også forbudt?

Rugsprø i begrensete mengder er ok. Vanlig knekkebrød/fullkornbrød er det ikke. Du bør holde deg unna mel. Men man kan lage eget knekkebrød/brød som er like godt :) Gå inn på lavkarbo.no, der finner du svar på det meste.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Rugsprø i begrensete mengder er ok. Vanlig knekkebrød/fullkornbrød er det ikke. Du bør holde deg unna mel. Men man kan lage eget knekkebrød/brød som er like godt :) Gå inn på lavkarbo.no, der finner du svar på det meste.

Et kosthold uten brød,pasta,ris og potet hørtes utrolig komplisert ut.

Jeg spiser ikke så store mengder av det, men går jo i f.ks 2-3 brødskiver grovt brød og kokt/bakt potet (spiser ikke fritert).

Hva spiser dere som har et slik kosthold ved siden av gryteretter da, fks? Ikke ris? Bare kjøtt og salat?

Nå ble jeg nysgjerrig :fnise:

AnonymBruker
Skrevet

Et kosthold uten brød,pasta,ris og potet hørtes utrolig komplisert ut.

Jeg spiser ikke så store mengder av det, men går jo i f.ks 2-3 brødskiver grovt brød og kokt/bakt potet (spiser ikke fritert).

Hva spiser dere som har et slik kosthold ved siden av gryteretter da, fks? Ikke ris? Bare kjøtt og salat?

Nå ble jeg nysgjerrig :fnise:

Det er litt komplisert i begynnelsen, det er også mye å sette seg inn i, men det blir en vane. Sofie hexeberg har skrevet gode bøker om dette kostholdet. Å spise gryterett uten ris er en vanesak, men man bør passe på å få nok grønnsaker. Det er for mye å forklare her, men på lavkarboforumet og under helse på dette forumet finner du mye informasjon.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner meg veldig igjen, dessverre. Sånn var det hjemme hos oss også, og den gjentatte kritikken var med på å ødelegge forholdet mitt til mat fullstendig. Sliter fortsatt med spiseforstyrrelser, over førti år gammel. Jeg håper inderlig du finner noen å prate med som kan fortelle deg hvor graverende denne oppførselen er, og at du klarer å finne det som er godt og bra med deg. Ikke la deg ødelegge!

Anonym poster: 2bf37fc7eba8e47a35becf8f4531d5df

• Liker 1
Gjest Sunheart
Skrevet

Du bør bestille time hos legen din, og forklare problemet. Han kan hjelpe deg videre via barnevernet. De kan finne bolig for deg, betale husleie for deg og hjelpe deg videre til du blir 18.Og hjelpe deg med livsopphold som mat og strøm osv.. Du kan også få hjelp hos NAV videre.

Du må komme deg vekk fra foreldrene dine før de ødelegger deg. Du er overhodet ikke tykk!! Men helt normal!!

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...