Gjest Anonymous Skrevet 31. mars 2004 #1 Skrevet 31. mars 2004 skal overraske kjæresten med noe mat til fredagen.. men vet ikke helt hva.. vi er veldig gla i taco, men ren og skjær vanlig taco spiste vi i går.. pitabrød blir litt kjedelig, og tacoform er jeg ganske lei.. noen gode råd?
*nora* Skrevet 31. mars 2004 #2 Skrevet 31. mars 2004 Hva med TACO SUPPE ? 1 kjøttdeig blandes/stekes med 1-2 løk 2 båter hvitløk 2 røde chilipepper -1 skal renses og småhakkes -1 skal ligge hel oppi suppa 1 bx hermetiske tomate 1 bx bønner i tomatsaus 6 dl vann 1 pk tacomixpulver Suppen skal kokes i 20 min. Serveres rykende varm med tacochips, rømme, ost og hvitløksbaguetter. Ellers så liker jeg å overraske mannen min med biff, helst mørbrad, ytrefilet eller entrecote. Tilbehør etter hva man liker, feks fløtegratinerte poteter, ovnsbakte poteter, ovnsbakte tomater, peppersaus, paprikasaus, broccoli, løk, mais, paprika... Mmm, nå ble jeg sulten :-) Lykke til!!
Gjest 1111 Skrevet 31. mars 2004 #3 Skrevet 31. mars 2004 Kylling med ost og sopp 2 personer Ingredienser 4 kyllingfileter 150 g sopp 1 ss meierismør 1 dl revet ost 1 eggehvite Salt og pepper 2 ss finhakkede urter, f.eks. rosmarin, timian og kruspersille Fremgangsmåte Ildfast form I stekeovn: 150 grader C, ca. 25 minutter Legg to fileter i en ildfast form, dryss på salt og pepper. Skjær soppen i tynne skiver og fres dem i smør. Rør rivosten forsiktig i og smak blandingen til med salt og pepper. Fordel soppstuingen på de to filetene. Bank de to siste filetene lett , og legg dem over. Bland eggehvite, smeltet smør og hakkede urter. Legg denne blandingen oppå kjøttet og stek retten. Server med en luftig potetmos og kokte bønner til.
Arkana Skrevet 31. mars 2004 #4 Skrevet 31. mars 2004 Nachos (2 pers.) 200 g kjøttdeig/karbonadedeig ½ finhakket løk ½ frisk chili i ringer 1 pakke taco kryddermix 1 pose runde tortillachips ½ boks bønnestuing ½ glass salsa ½ finstrimlet purre 10 cherrytomater i skiver 1 dl revet ost Fres kjøttdeig, løk og chili i en varm panne. Tilsett kryddermix og vann og la koke etter anvisning på pakken. Legg tortillachips utover et stekebrett. Legg på en spiseskje kjøttsaus, en teskje bønnestuing, litt salsa, cherrytomater, purre og revet ost til slutt. Stek ved 250 grader i ca 5 minutter. Annerledes tacopai 125 g smør 200 g hvetemel 2 ss kaldt vann 4 skiver bacon 800 g kvernet kalkunkjøtt eller kyllingkjøtt 1 hakket løk ½ rød + ½ grønn paprika ½ boks maiskorn 1 pose tacokrydder + vann som angitt på posen 1 glass tacosaus vispet egg til pensling noen tortillachips Smuldre smør og mel. Tilsett vann og lag en jevn deig. La deigen stå kaldt i ca 30 minutter. Ta av 1/3 av deigen for å lage lokk. Kjevle ut resten av deigen og dekk en smurt ildfast form. Prikk deigen med gaffel og stek ved 200 grader i 10-15 minutter. Skjær bacon i biter og brun i en panne. Ta opp bacon og stek kjøttet. Tilsett hakket løk, paprika, mais, bacon, tacokrydder, vann og tacosaus og kok opp. Ha kjøttfyllet i paiskallet. Kjevle ut resten av deigen til lokk som legges over fyllet. Trykk deigen godt inntil kantene. Lag hull i deigen slik at dampen slipper ut. Pensle med egg og stek ved 200 grader i ca 30 minutter. Pynt med tortillachips. Biff er forøvrig stor suksess her også. Får samboeren min en mør og god pepperbiff med min hjemmelagede bernaisesaus og champignonstuing og selvsagt annet tilbehør som bakt potet/pommes frites, løkringer og forskjellige grønnsaker, ja da er han en fornøyd mann resten av kvelden. Og denne kyllingpaien er vel ikke taco, men den er så god og passer godt til fredagskos, så jeg tar den med likevel. Kyllingpai 150 g smør 200 g hvetemel 2 ss vann 400 g grillet kylling 150 g bacon 1 løk 3 dl melk 5 egg ½ pk frossen spinat 1 ts salt ½ ts hvit pepper 1 dl revet ost Smuldre smør og mel og tilsett vann. Dekk bunnen av en paiform og stek ved 200 grader i ca 15 minutter. Klipp bacon i biter og finhakk løk, fres i en panne. Skjær kyllingkjøtt i biter. Fordel av godt på den forstekte paibunnen. Hell over sammenvispet egg, melk, tint spinat, salt og pepper. Dryss revet ost på toppen. Stek videre i 25 minutter.
nessi Skrevet 1. april 2004 #5 Skrevet 1. april 2004 Jeg vil få anbefale Gresk wrap - det har min kjære og jeg fått helt dilla på. Har bare hatt taco en gang etter at vi oppdaget den greske varianten. Kjøper posen fra Toro med krydder til kjøttdeigen og til dressingen, også bruker vi "wraplomper" - NAM - tror vi må ha det i morgen.
*nora* Skrevet 1. april 2004 #6 Skrevet 1. april 2004 Kom på en ting til, Mexican Fajitas fra TORO. Den er kjempegod, og enkel å lage, nesten alt er oppi pakka
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå