Gå til innhold

økonomisk støtte.. noen som vet hva jeg kan søke?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

jeg sliter veldig økonomisk for tiden!

går på AAP, og klarer ikke å arbeide for tiden pga kronisk sykdom som blir verre med aktivitet..

AAP-pengene dekker huslån og barnehagen, og that`s it! Så får jeg dobbel barnetrygd som dekker billån og litt bensin

Da mangler jeg penger til:

resten av bensinen jeg trenger (er lang kjørevei til barnehagen, og fikk avslag på bytte av barnehage nå i hovedopptaket)

mat

billån (er et lite billån igjen, men må fremdeles betale, og bil må jeg ha)

mat til dyra

andre regninger

(faren til barnet skal begynne å betale bidrag til sommeren når han begynner i jobb, men det er sikkert ikke all verdens)

Er veldig fortvilt for tiden! Blir jo rett deprimert av det hele, for jeg klarer ikke å forsørge meg og barnet!

Har en mann, som har jobb, og vi er gift. Men han betaler mer huslån,og andre ting vi trenger, pluss billån, tv og internettregninger ++ så lønna hans også blir tom.

Er det noe økonomisk hjelp/ støtte jeg/vi kan søke om?

Er fælt å måtte snu og vende på hver eneste krone, som jeg har gjort i over ett års tid allerede! ;( på butikken f.eks: vi kjøper kun basic-tingene, og kan ikke unne oss noe ekstra. kjøpe klær, hva er det? Barnet ¨blir prioritert og får det hun trenger, oss to andre har knapt kjøpt en genser hver på ett år, blir det hull i støvelen min, så må jeg gå med hull i skoen og bli våt - for vi rett og slett ikke har noe til overs til å dekke kjøp av nye støvler eller andre ting vi egentlig trenger!

Anonym poster: b83d15cfb05c645c1cc915af7937c1e2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også nylig funnet ut at jeg er gravid..kan jeg søke om noe på grunnlag av det?

AnonymBruker
Skrevet

Bostøtte fra Husbanken?

Anonym poster: 31425adbdea0ed65f09975b9c30c6023

AnonymBruker
Skrevet

Støtte kjenner jeg ikke til, men hadde kanskje vurderte å kutte ut husdyr om dere ikke har råd til å ha dem. Bilen kan selges og byttes i en rimeligere? Er en del grep man kan gjøre selv uten at staten skal dele ut penger hele tiden. Redusere bilforbruket?

Anonym poster: 8b8379cc352f992c4b8b08c1a18c6d29

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjører så lite bil jeg kan, prøver å sykle mye blant annet.

Men kjøre til barnehagen må jeg gjøre, og barnehagen ligger et godt stykke unna!

Mannen må ha bil, for han trenger å komme seg på jobb, og det går ikke buss dit han jobber..

Jeg har en bil som er 11 år nå, og har fremdeles igjen 40 000 i lån på den.. Har prøvd å selge den, men har ikke fått solgt den..

Hunden er et fullverdig familiemedlem,så han er ikke aktuell å kutte ut! Han er terapi for meg ;)

Nå har vi prøvd å snu og vende på hver eneste krone, og spørre oss selv - trenger vi dette?

Mannen har sluttet å røyke for en stund siden,, så ingen av oss røyker, og ingen av oss drikker alkohol heller. Vi er ikke medlemmer på noen treningssenter/ andre organiserte hobbyer, så vi har ikke noe å hente der heller.. vi har virkelig prøvd å gjøre grep selv, men nå klarer vi ikke å få det til å gå rundt lengre..

Skrevet

Jeg mener du seriøst bør vurdere om du har råd til et barn til. Jeg forstår at du ser på hunden som et familiemedlem, men hvis dere sliter med å få råd til mat (!) så må dere faktisk vurdere å kvitte dere med dyret da det faktisk koster en del med mat og stell. Barn blir bare dyrere etter hvert som tiden går..

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Du må jo gjøre endringer selv, ift bolig, bil, jobb, innkjøp ol. Kan ikke kreve å få støtte. Det er ingen menneskerett å ha hund. Og om dere allerede sliter med økonomien, så for Guds skyld ikke få et barn til.

Anonym poster: 21f736d09484fd411f1b9d010fba17c3

• Liker 4
Skrevet

I en slik situasjon er to biler råflott, det har dere rett og slett ikke råd til.

Kutt internett, det er ikke livsnødvendig.

Og jeg er enig med de som sier at dere bør virkelig gå i tenkeboksen hva gjelder å sette enda et barn til verden når dere ikke klarer å forsørge det dere har nå engang.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Kan du bruke kollektiv i stedet for bil? Der sparer du inn en god del. De fleste som har tlf nå til dags har internett tilgjengelig der, så da kan en fint kutte ut internett på pcn. Bostøtte gies kun til en grense mtp på årsintekten fra dere begge to. Har du eller han mulighet for å tjene litt ekstra i jobb sammenheng?

Har dere dyre forsikringer på hus, bil, barn, hund osv? Der kan man også fint spare inn om man undersøker litt.

Et nytt barn i huset vil gi dere ekstra økonmiske utfordringer. Det eneste du hadde kanskje hatt krav på der, var engangsstønad ved fødsel om du ikke har tjent opp for mye.

Anonym poster: 1867ddbea18501a0cba016d31b28bf60

Skrevet

Litt avhengig av hva inntektene og utgiftene deres faktisk er, har dere mulighet til å søke om bostøtte eller sosialstønad.

I utgangspunktet skal dere vel være selvhjulpne økonomisk med to inntekter.

Da blir det å se på utgiftene; gå gjennom lånene (kan evt nedbetalingstid endres), gå gjennom forsikringene, vurdere salg av en bil, vurdere å redusere barnehagen, være svært kritisk til alle innkjøp- også mat.

Dere kan få økonomisk veiledning hos økonomisk rådgiver i kommunen dersom dere har mye gjeld som gjør at pengene ikke strekker til.

Er det mulig å flytte til rimeligere bolig?

Den ekstra barnetrygden du får blir det vel stoppet når du har vært gift en stund?

Litt avhengig av inntekt vil du kunne få engangsstønad ved fødsel.

Hvordan dere skal klare dere økonomisk med ett barn til blir en utfordring, men med to inntekter bør det være mulig.

Skrevet

Dere har to inntekter, en av dem er sikkert lav javel - men dere vil neppe kvalifisere til noen sosialstønad i deres situasjon. Husk at hele husstanden sees under ett om dere søker, da vil også mannens inntekt være med i "beregninga" fordi han har forsørgingsplikt ovenfor deg når dere er gift..

Bostøtte er avhengig av husstandens inntekt og med en full pluss en lav inntekt vil dere neppe kvalifisere..

Her må dere nok bare snu på hver en stein og om så vurdere å selge bolig og flytte til et billigere sted, selge biler og kutte andre utgifter som strøm, internett etc... Dere har en lavere inntekt enn dere har "beregnet" i forhold til lån og forbruk, da må dere kutte på forbruk og lån for å få det til å gå opp.. Det er den sure sannheten.. Et barn til oppi dette er ikke en god ide men det vet du sikkert allerede. Forhåpentligvis har dere det utstyret som trengs og får satse på å arve klær/kjøpe ting brukt... Engangsstønad har du neppe rett på da du på aap opparbeider deg rett til foreldrepenger som jo er en større utbetaling - men avhengig av aktivitetsplanen din kan du få vurdert om det er mulig for deg å fortsette med aap etter fødsel og dermed få engangsstønad - det er dog mye mulig at du uansett vil miste aap i de 3 ukene før og 6 ukene etter fødsel du MÅ ta permisjon...

Har du søkt bidragsforskudd? Det kan du ha rett på om eksen din ikke kan betale barnebidrag, men du må da søke beregning av bidrag via nav (+ innkreving) og om bidragsforskudd. Om eksen din ansees å ha bidragsevne vil han opparbeide seg gjeld til nav om han ikke betaler, er han uten bidragsevne blir det ikke gjeld (før han evt får bedre inntekt og har bidragsevne)..

• Liker 1
Skrevet

Du er ikke i jobb for tiden, så; har du mulighet til å ha barnet hjemme, i det minste frem til du finner en barnehage som ligger nærmere? Evt, hvis dette blir for tungt for deg, avtale barnepass hos familie eller i nærmiljøet noen dager i uken?

Da sparer du både barnehageutgifter + bensinutgifter.

• Liker 1
Skrevet

Siden du ikke jobber;

Hva med å ta barnet ut av barnehagen, og ta på deg en dagmammaunge eller to? Da sparer du barnehageutgift, bensinpenger, kan selge den ene bilen, tjener ekstra penger som dagmamma, og barnet ditt får en lekekompis i dagmammaungen.

Ellers burde du og mannen sette dere ned og skrive opp et budsjett. Skriv opp all inntekt dere har, før opp alle faste utgifter. Sjekk forsikringene deres, betaler dere for mye? Har mannen din forsikringsavtaler igjennom fagforeningen på jobben (hvis han er medlem da)? Mange er dobbeltforsikret uten at de vet det.

Har dere den billigste strømleverandøren? Kan være endel penger å spare der.

Ukehandler dere? Sparer mye penger på å skrive matplan og handle bare en gang i uken. Lager du all mat selv fra grunnen av, eller kjøper dere mye hel og halvfabrikata? Aller rimeligst er det å lage alt selv.

Skrevet

Har dere fått økonomisk rådgivning hos f.eks NAV eller i bank? de har god peiling på hva som fins av støtteordninger samt hvordan man kan få hverdagen til å gå ihop.

AnonymBruker
Skrevet

Siden du ikke jobber;

Hva med å ta barna ut av barnehagen, og ta på deg en dagmammaunge eller to? Da sparer du barnehageutgift, bensinpenger, kan selge den ene bilen, tjener ekstra penger som dagmamma, og barnet ditt får en lekekompis i dagmammaungen.

Ellers burde du og mannen sette dere ned og skrive opp et budsjett. Skriv opp all inntekt dere har, før opp alle faste utgifter. Sjekk forsikringene deres, betaler dere for mye? Har mannen din forsikringsavtaler igjennom fagforeningen på jobben (hvis han er medlem da)? Mange er dobbeltforsikret uten at de vet det.

Har dere den billigste strømleverandøren? Kan være endel penger å spare der.

Ukehandler dere? Sparer mye penger på å skrive matplan og handle bare en gang i uken. Lager du all mat selv fra grunnen av, eller kjøper dere mye hel og halvfabrikata? Aller rimeligst er det å lage alt selv.

Hoppet du over der TS skriver at hun har en kronisk sykdom som gjør at hun ikke kan jobbe? Da er hun selvsagt ikke bra nok til å være dagmamma heller...

Anonym poster: f91da2770974cb21efeffd1315e28da9

Skrevet

Hoppet du over der TS skriver at hun har en kronisk sykdom som gjør at hun ikke kan jobbe? Da er hun selvsagt ikke bra nok til å være dagmamma heller...

Jeg hoppet ikke over det, fikk med meg at Ts mottar AAP.

Nå har hun jo et barn selv som hun klarer å ta seg av, snart to barn som hun skal ta seg av, og for en periode til økonomien er litt på beina igjen så må en tenke mulige løsninger selv om de ikke er optimale. Har en ikke rett/krav på stønader så må en gjøre noe.

Gjest Marmot
Skrevet

Er du i tiltak? Hvis ja, kan du søke om stødnad til barnetilsyn, det er en tilleggstødnad til AAP. Du må være i tiltak som krever at du trenger barnepass minst ti dager i mnd da.

Sjekk at du har barnetillegg også, det er kun 27 kr dagen, men det hjelper jo litt, siden det blir 270 kr hver meldeperiode. Dersom du ikke mottar forskudd på barnebidrag fra NAV må du søke om dette også.

Utover det er det nok ingenting du kan søke om dessverre. Du kan jo søke om sosialstøtte, men siden du er gift med en som jobber, vil jeg tro dere har for høy inntekt til det.

Har dere forresten søkt om avdragsfrihet på huslånet for en periode? Dersom det er utsikter til at du kommer deg i jobb etterhvert, kan jo det være en løsning.

Skrevet

Ts; er du flink med håndarbeid?

Ei jeg kjøpte en genser av på ei håndarbeidside på facebook er uføretrygdet, men hun strikker og hekler og selger masse! Tjener endel kroner på det, siden hun har hele dagen mens mannen er på jobb og barna på skolen.

Bare et lite tips så du kan spe på økonomien.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ta barnet ut av barnehage om du har helse til å ha det hjemme, selg bilen (kanskje en bruktbilforhandler tar sn) og motta kontantstøtte.

Å ha to biler er i alle fall ikke en menneskeret og ikke noe staten skal betale for. Huslån? Desverre må dere selge og finne noe billigere. Staten kan ikke finansiere at dere bor over evne, flytt mer usentralt. En hard sannhet ja men slik er det desverre. Jeg og mannen jobber begge to og har absoludt behov for to biler i forhold til barnehage men vi har ikke råd til det og må klare oss med lange bussveier. Kan jeg søke støtte da mener du?

Anonym poster: 2d647fd47babb27a6fa7ebd2f937cce5

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hoppet ikke over det, fikk med meg at Ts mottar AAP.

Nå har hun jo et barn selv som hun klarer å ta seg av, snart to barn som hun skal ta seg av, og for en periode til økonomien er litt på beina igjen så må en tenke mulige løsninger selv om de ikke er optimale. Har en ikke rett/krav på stønader så må en gjøre noe.

Spørsmålet er vel om hun har helse til å ta barnet ut av barnehagen. Det vet ikke vi. Og så er det også noe helt annet å ta seg av sitt eget barn, og det å skulle ta seg av noen andre sine barn i tillegg. Pluss en kronisk sykdom oppå det hele. Ikke sikkert det er gjennomførbart. Men det er jo selvsagt opp til TS å vurdere. Jeg har en kronisk sykdom selv som ikke hadde vært forenlig med å være dagmamma i tillegg til egne barn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...