Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ikke mulighet å betale studielånet, siden inntekten min er kraftig redusert for tiden, og ser ut til å bli værendes lav..

1500 i mnd til studielån, er penger jeg rett og slett ikke har.. da må det gå utover maten vår som har stramt budsjett fra før!

sitter derfor og lurer på om det er lurt å sette studielånet over på huslånet? (*og betale ut studielånet) ? huslånet vil øke litt da, det vil jo ikke bli 1500b kr i mnd ekstra da.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor vil du flytte over et lån med lav rente til et lån med høyere rente? Det vil bli dyrere for deg!

• Liker 5
Skrevet (endret)

Studielånet er et personlig lån og har spesielle betingelser. Du kan søke lånekassenom betalingsutsettelse under visse forutsetninger, du finner informasjon om dette på lånekassens hjemmesider. Studielånet bør ikke bakes inn i andre lån, men beholdes som det er.

Endret av Serafina.
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det er ikke lurt.

Ta kontakt med lånekassen, det finnes ordninger hvis man har betalingsproblemer, blant annet betalingsutsettelse uten grunn og rentefritak ved lav inntekt.

Hvis du gir litt flere detaljer kan jeg være mer behjelpelig, men du kan selv lese om dette på lånekassen sine sider.

Anonym poster: 84ef58cb6a6952a427d3638b543b1706

Skrevet

Betalingsutsettelse har jeg måtte bruke en stund desverre, og det er jo begrenset hvor mange ganger man kan få betalingsutsettelse :/ er det jeg grubler på! hva når jeg ikke får flere betalingsutsettelser, og ikke klarer å betale?

rentefritak har jeg søkt på nytt om nå, fikk avslag sist..

AnonymBruker
Skrevet

Da blir det jo en prioriterinssak for dere, enten prøve å leve med mindre penger i dag og betale studielånet på bekostning av mindre matpenger - eller mer penger å rutte med men større huslån og høyere totalkostnad på studielånet ved å bake det inn i huslånet.

Anonym poster: 5df8363d289c06b1936dd987937ece54

Skrevet

Lite lurt da studielånet er det mest gunstige lånet du kan ha.

Hva med å be om utsettelse pga periode med dårlig inntekt?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke mulighet å betale studielånet, siden inntekten min er kraftig redusert for tiden, og ser ut til å bli værendes lav..

1500 i mnd til studielån, er penger jeg rett og slett ikke har.. da må det gå utover maten vår som har stramt budsjett fra før!

sitter derfor og lurer på om det er lurt å sette studielånet over på huslånet? (*og betale ut studielånet) ? huslånet vil øke litt da, det vil jo ikke bli 1500b kr i mnd ekstra da.

Om du har ekstremt lav inntekt får du både rente- og betalingsutsettelse. Dersom budsjettet er så stramt som du beskriver så er dette valget deres:

-se over alle utgifter.

Ting som kan kuttes ut: røyk/snus, alkohol, underholdning, aviser, tv, blader, alle abonnent, raskt internett, klær (dere har sikkert nok), ferie, interiør, trening.

Ting som kan reduseres: strøm, bilutgifter/transport (går an å sykle en mnd eller to), forsikring, eventuelle kjæledyr.

Dersom dere alt har gjort dette og det fremdeles kniper så har dere et problem. Om du baker inn studielånet i huslånet og renta stiger, hva gjør dere da? Om du ikke betaler huslånet er vorst-case scenario at huset blir tvangssolgt.

Så dersom dere virkelig har kuttet alt et menneske kan overleve uten og ikke har 1.500 i mnd ville jeg kontaktet en gjeldsrådgiver. Dersom du VET (feks du er arbeidsledig men alt har fått ny jobb om to mnd) at dette er midlertidig kan dere nok ri det over, men jeg vil si at alt over tyder på at dere rett og slett bør selge huset.

Du bor deg rett og slett ihjel. For hva om du baker studielånet inn i huslånet? Det neste som vil være vanskelig å få betalt er jo nettopp huslånet. Og hva gjør du da? Tar opp forbrukslån for å dekke lånet?

Anonym poster: 5cae43df31461c7ede8bda21206c6169

• Liker 2
Gjest Blondie65
Skrevet

Hva med å snakke med banken der du har huslånet og be om avdragsfritak i en periode?

Det er klart du kan bake studielånet inn i huslånet - men hvis du har denne muligheten (en bolig som har steget såpass i verdi) har du flere alternativer. Snakk med en rådgiver i banken din om dette.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...