Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vært sammen med min indiske kjæreste i rundt tre uker. I mine øyne er hun aldeles nydelig med et utrolig pent ansikt, mørkebrune øyne og langt mørkebrunt hår. Hun er adoptert og har derfor norske foreldre og hun lever som en helt vanlig nordmann med norsk kultur.

Forrige helg var jeg og henne hos noen venner (hele vennegjengen min var der), vi spiste mat og spilte litt spill og sånn. Når jeg og kjæresten min skulle dra, så hadde vi akkurat gått ut av døra av leiligheten når hun innså hun hadde lagt igjen mobilen sin. Hun gikk inn for å hente den og kom ut igjen kort etterpå. I ettertid fortalte hun meg at når hun gikk inn igjen for å hente mobilen, så snakket de om henne og oss. Hun klarte ikke å plassere stemmen (hun hørte det fra gangen), men noen sa at jeg burde finne meg ei norsk jente istedenfor, ei med samme kultur og hudfarge. Det var noen som var enige, så hadde kjæresten min laget lyd i gangen så de skjønte noen kom inn igjen, så gikk hun og hentet mobilen sin.

Tro det eller ei, men vi har faktisk fått stygge blikk før når vi har leid hender mens vi har vært ute. Ingen av oss bryr oss om det fordi det er fremmede, men jeg hun sa at dette plager henne litt fordi det er vennene mine som sa det. Jeg er litt sånn småfortvilet, for jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Jeg hørte ikke hvem som sa det, så jeg kan ikke prate med personen om det. Skal jeg bare la dette ligge?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du kan jo alltids prate med dem om det, men tviler vel heller på at det gjør noe forskjell. Folk er og vil alltid være trangsynte. Hvis dette er de du ser på som venner ville jeg kansje heller prøvd å finne nye. Livet er for kort til å bruke tid på idioter. Hvis de er så teite at de synes nordmenn må ha norske kjærester burde de bare være glad for at du er "ute av konkurransen" slik at det blir lette for de.

Har du vurdert om det kansje var ment som en spøk? Jeg har selv en foreldre som ikke er "min" hudfarge, men kan godt spøke med kompiser om negrer og utlendinger, bare fordi det er så mange stereotyper og humor rundt dette.

Anonym poster: 9172725fdf8b75ec76621849d6d52f90

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

De kjenner henne vel ikke godt nok da, om de vil at du skal finne ei med norsk kultur. For etter hva du skriver så har hun jo allerede norsk kultur. Uvitenhet gjør dem ikke nødvendigvis til rasister.

Anonym poster: e821898a59b84123bdf9971fa26f2dc0

Skrevet

jeg hadde nok pent bedt vennene mine holde meningene for dem selv. jeg hadde aldri godtatt at noen snakket slik om min kjæreste eller mitt forhold. det er jo ikke de som er sammen med henne så da er det uforståelig for meg at det skal bry dem hvilken hudfarge ho har.

Gjest Gjest_Calavi
Skrevet

jeg hadde nok pent bedt vennene mine holde meningene for dem selv. jeg hadde aldri godtatt at noen snakket slik om min kjæreste eller mitt forhold. det er jo ikke de som er sammen med henne så da er det uforståelig for meg at det skal bry dem hvilken hudfarge ho har.

Nå var det jo det de faktisk gjorde da, det var jo kun en tilfeldighet at kjæresten til TS hørte det. TS kan j nesten ike nekte vennene sine å prate med hverandre. Når det er sagt, så er det jo veldig synd at de ser på det sånn, i hvertfall etter de har møtt kjæresten din. Etter som du ikke vet hvem det er ville jeg nok ikke lagd en stor sak ut av det, men du kan jo nevne det for de neste gang dere treffes eventuelt. Du får prøve å trøste deg med at vennene dine da virker en del trangsynte, og de går "glipp" av fantastiske mennesker med en sånn tankegang.

Gjest nobilian
Skrevet

Jeg har vært sammen med min indiske kjæreste i rundt tre uker. I mine øyne er hun aldeles nydelig med et utrolig pent ansikt, mørkebrune øyne og langt mørkebrunt hår. Hun er adoptert og har derfor norske foreldre og hun lever som en helt vanlig nordmann med norsk kultur.

Forrige helg var jeg og henne hos noen venner (hele vennegjengen min var der), vi spiste mat og spilte litt spill og sånn. Når jeg og kjæresten min skulle dra, så hadde vi akkurat gått ut av døra av leiligheten når hun innså hun hadde lagt igjen mobilen sin. Hun gikk inn for å hente den og kom ut igjen kort etterpå. I ettertid fortalte hun meg at når hun gikk inn igjen for å hente mobilen, så snakket de om henne og oss. Hun klarte ikke å plassere stemmen (hun hørte det fra gangen), men noen sa at jeg burde finne meg ei norsk jente istedenfor, ei med samme kultur og hudfarge. Det var noen som var enige, så hadde kjæresten min laget lyd i gangen så de skjønte noen kom inn igjen, så gikk hun og hentet mobilen sin.

Tro det eller ei, men vi har faktisk fått stygge blikk før når vi har leid hender mens vi har vært ute. Ingen av oss bryr oss om det fordi det er fremmede, men jeg hun sa at dette plager henne litt fordi det er vennene mine som sa det. Jeg er litt sånn småfortvilet, for jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Jeg hørte ikke hvem som sa det, så jeg kan ikke prate med personen om det. Skal jeg bare la dette ligge?

Jeg hadde ikke latt det ligge. Jeg er kresen på venner i utgangspunktet, og idioter som det der hadde jeg nok latt slippe mitt selskap i framtida. Skulle jeg tatt det opp, hadde det vært med brask og bram: "Har fått høre hva dere snakka om etter vi dro. Den av dere som fortsatt tenker å omgås meg, ber henne om unnskyldning eller avkrefter at dere snakka stygt om henne. Resten av dere burde jobbe med holdningene deres."

Fuckheads.

• Liker 27
Gjest Trolltausa
Skrevet

Jeg hadde ikke latt det ligge, og hadde nok gjort som nobilian.

Skrevet

Jeg hadde ikke latt det ligge. Jeg er kresen på venner i utgangspunktet, og idioter som det der hadde jeg nok latt slippe mitt selskap i framtida. Skulle jeg tatt det opp, hadde det vært med brask og bram: "Har fått høre hva dere snakka om etter vi dro. Den av dere som fortsatt tenker å omgås meg, ber henne om unnskyldning eller avkrefter at dere snakka stygt om henne. Resten av dere burde jobbe med holdningene deres."

Fuckheads.

Er helt enig med nobilian.

• Liker 2
Gjest Trappetroll
Skrevet

Må jo ta det opp med dem. Synes det er respektløst.

Skrevet

Jeg synes det eneste riktige er at du tar dette opp - også for hennes skyld. At man kommer med slike uttalelser om noen som helst er ikke ok, og jeg synes at du skal ikke la kjæresten din tåle slikt fra vennene dine.

Trenger heller ikke å være noe voldsom fight, men synes det kan godt tas opp i plenum der du gjør det klart at ditt valg av kjæreste er det i grunn ikke deres sak (jeg kan gå med på at venner kan være bekymret for dårlige valg av kjærester når det er snakk om noen som er voldelig eller whatnot - men detet er jo ikke relevant her). Om de virkelig ikke kan holde munnen lukket skal dette i alle fall tas direkte med deg og ikke med andre. Og til slutt er rasistiske utsagn egentlig ugreit i alle form, uansett, og at du absolutt ikke tolererer slikt.

Jeg hadde nok tenkt å ta det med litt mindre brask og bram enn nobilian, men i grunn synes jeg absolutt at du kan ikke bare la det gå.

Skrevet

Jeg ville kuttet ned på kontakten med den her kameraten.

Skrevet

Hun er da vel ikke indisk om hun er oppvokst i Norge med norske foreldre og allting? Og hvordan kan man ha en annen kultur når man ikke har vokst opp i noe annen kultur?

De som uttalte dette av vennene dine høres utrolig ureflekterte og umodne ut.

• Liker 6
Skrevet

Så merkelig.. Jeg kjenner og er i slekt med flere adopterte, også India og ingen av de har opplevd slik rasisme du beskriver.

Skrevet

Jeg hadde nok tatt det opp. Hadde ikke godtatt slikt snakk uansett om vedkommende var adoptert eller ei!

• Liker 1
Gjest January
Skrevet

Jeg hadde kuttet kontakten, men ikke før jeg har fått sagt nøyaktig hva jeg mener om den slags uttalelser.

Og jeg hadde ikke ventet med det.

Gjest Maria_Marihøne
Skrevet

Adoptert eller ikke, hvis mine venner hadde sagt noe slikt hadde jeg tatt en prat med de. At de ikke godtar henne som kjæresten din bare fordi hun er "utlending" er bare idiotitisk.

• Liker 1
Skrevet

Dette er muligens noe du vil oppleve senere i forholdet, i ulik grad, fra både ukjente og kjente, om du er like "heldig" som meg.

Jeg har vært gift i nesten 4år, og mannen min er ennå ikke godtatt av min egen mor. Trist, men veldig lite jeg kan gjøre med det.

Personlig har jeg kuttet ut flere venner og bekjentskap som hadde holdninger som dette. Det er virkelig ikke verdt energien, og det skal ikke være sånn at man skal måtte forsvare forholdet til andre mennesker.

• Liker 2
Skrevet

TS her, jeg har blitt beskyldt for noen rare ting i mitt liv, men jeg må innrømme at det er første gang jeg har blitt beskyldt for folkemord :) Uansett, jeg stopper å lese tråden på side 4, så beklager hvis jeg gikk glipp av noen vettuge svar, men jeg var litt lei av å lese "debatten" som pågikk.

Jeg har bestemt meg for å ta det opp med vennene mine, det var visst en guttestemme som hadde sagt det og på fredag skal de fleste av oss gutta som var der forrige helg møtes igjen. Jeg har hørt meningene deres angående innvandring og slikt før, så jeg vet at noen av de etter min mening kanskje er litt trangsynte på ting. Jeg tenker å gi klar beskjed om at de får holde meningene til seg selv og hvis det er noen problemer får de ta det opp med meg.

Bør jeg be den som sa det si unnskyld og til kjæresten min? (Hvis han tør å si hvem han er)

Eller vil det kanskje gjøre det værre, ettersom kjæresten min i utgangspunktet ikke kjente igjen stemmen som sa det.

- TS

Gjest Tekola
Skrevet

Tråden er ryddet for rasisme, avsporinger, personangrep og svar til dette. Beklager at ryddingen har tatt lenger tid enn vanlig, dette skyldes tekniske probemer.

Reaksjoner på moderering bes tatt på PM eller Ris&Ros.

Tekola, mod.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...