Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi er en familie på 4, som skal leve på 1200 Kr de neste ti dagene. Vi spiser endel knekkebrød og frukt, noe brød. Utfordringen ligger i middagene. Jeg tar veldig gjerne imot noen forslag til sunne middager, veldig gjerne hjemmelaget, som kan passe til dette budsjettet :) Barna er 4 og 2, de spiser ikke veldig mye middag.

Anonym poster: e753a5d68133b7ddc01d735d59bbe88a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spagetti.

Alt du trenger er litt pasta som er billig.

Kjøttblandingen jeg pleier og lage er omtrent slik:

1 løk

4 fedd hvitløk

1 gulerot

0.5 chili

olivenolje

1 boks hermetiske tomater

basilikum

salt og pepper

400g kjøttdeig

Hakker grønnsakene og steker det i litt olivenolje i en kjele, tilsetter tomatene og kanskje litt vann om det blir litt for lite veske, koker opp og lar det koke til gulerotbitene er møre. Moser det litt sammen og tilsetter kjøttdeigen som jeg har stekt i panne. Smaker til med basilikum, salt og pepper :)

Tror ikke jeg glemte noe der, men burde bli middag for 4 personer til under 70kr.

• Liker 2
Gjest winston
Skrevet (endret)

Fiskeboller i hvit saus med poteter og råkost. En boks fiskeboller får du for under 10 kroner. Spaghettisaus av kyllingdeig. Koster under 20 kroner for en pakke. 2 bokser tomat til 10 kroner til sammen. Lapskaus med kyllingpølsebiter. Lapskausblanding (fryst) er veldig billig. Kyllingpølser koster 16 kroner (ca) på kiwi. Linsesuppe. Supper generelt. Bak rundstykker til.

Det jeg kom på i farten:)

Det ligger en annen tråd her på forumet som omhandler temaet også. Mange gode tips der. Tror ikke den er veldig gammel.

Endret av winston
Skrevet

Blomkålsuppe.

Lag roux av smør og mel. Jevn ut med melk. Kok opp blomkålbuketter i egen kjele (bare et par minutter). Sil blomkålen, men ikke slå ut vannet! Tilsett det avsilede vannet i suppeblandinga. Halvparten av blomkålene moses med en stavmikser, andre halvparten putter du rett oppi som hele buketter. Smak til med salt og pepper.

Skinke/bacon/salamirester stekes og drysses over, eller så kan du lage hvitløkskrutonger av brødskalker.

Nam!

• Liker 1
Skrevet

Se etter tilbud i butikkene og i reklame på tv, aviser og posten. Er stadig salg på kjøttdeig eller noe annet til middag i en el annen butikk.

AnonymBruker
Skrevet

Ts her, tusen takk for tips! :)

Gjest winston
Skrevet

Kjøp eggene på Rimi. Der får du 12 egg til under 20 kroner.

Helt ok fryst torskeblokk på Bunnpris til samme pris. Fin til grateng, gryte eller hjemmelagde fiskepinner. Ellers er det lurt å kikke i tilbudsbladene fra butikkene. De ligger også ute på nett. Rema har jo ok tips til retter under 100 kroner, men jeg hadde fått til å lage dem mye rimeligere ved å handle enkelte ting andre steder.

Kok ekstra ris/poteter/pasta og stek opp sammen med egg og evnt noe kjøtt, eller bruk i salat. Det samme med rester av grønnsaker.

AnonymBruker
Skrevet

Er 120kr dagen virkelig et problem?

Anonym poster: ee34702b0dd8f938eb709a8bf053ac99

• Liker 7
Skrevet

Er 120kr dagen virkelig et problem?

Anonym poster: ee34702b0dd8f938eb709a8bf053ac99

Når det skal dekke ALL mat til 4 personer kan det by på en liten utfordring om man ikke har levd på sparebluss. Så vil tro at alle tips kommer godt med :)

Som svar til ts:

Fiskepudding i hvit saus til terteskjell (loff går også glimmrende) er en fin rett. Reker er fint å ha med, men ikke et must og mine barn kan ikke fordra reker. Men det hender vi alikevel har reker, men da ved siden av så vi voksne bare kan vende det inn i vår mat.

Hjemmelaget lappskaus er både enkelt, billig og godt. Handle kjøtt på tilbud og vips har du fort middag for flere dager. Går greit å fryse også. Men eh, det rekker vi sjeldent fordi det er en slager. Holder seg jo fin i kjøleskap i flere dager så kan gått ha noe annet i.nni mellom.

Fiskegrateng og poteter med gulerøtter til.

Kjøttkaker med diverse tilbehør. Om det er potetstappe, ris, poteter eller hva spiller liten rolle. Selv hender det jeg har bacon, ost eller begge deler i deigen før jeg steker dem opp. 1 kg pleier å holde til både middag og litt rester på brød på oss 5.

• Liker 1
Skrevet

Mitt beste tips er å sjekke hva du har i skap og fryser.

Et annet tips er innvandrerbutikk der du kjøper billige linser og bønner ol, og istedet for å kjøpe fersk kjøtt og fisk så kjøper du frossenvarer.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og kjæresten min som lever på 1200-1400 kr i måneden... :P En to-åring og en fire-åring spiser vel ikke særlig mye?

Dere kan for eksempel kjøpe en 4pk med laks til rundt 40 kr, og ha poteter/ris ved siden av. Det blir maks 50 kr tilsammen, og da har du jo 70 kroner igjen den dagen til brød, pålegg osv. Burde ikke være noe problem :)

Anonym poster: 2ce390bd7cb4b38566fc060870c39556

AnonymBruker
Skrevet

Er tikronersmarket på Spar nå!

Anonym poster: 2fe383de8633b998c9cc57bd1815c18a

Skrevet

Stekt laksefilet med pasta, pesto og grønnsaker.

Beregn én laksefilet til hver person, evt. en halv til hvert av barna. Kok pasta, og på fatet har man på pesto og evt rømme. Kjøp f.eks brokkoliblanding fra frysedisken og kok lett. Enkelt og godt!

Wok: det du måtte ha av grønnsaker i kjøleskapet, to-tre kyllingfileter og ris. Så bruker du det du har til å lage saus. Bare sweet chili saus er godt det også! Du finner mange lette oppskrifter på nettet som smaker veldig godt.

Fiskekakeburger:

Hamburgerbrød, evt. vanlig grovbrød, en fiskekake i hver burger og det du måtte ha av grønnsaker, ketchup og dressing. Enkelt og godt.

Taco. Vi synes de taco-kitene man finner på f.eks Bunnpris er gode! Da får man skjell, tacosaus og krydder i én pakke, til bare 8 kr! Da trenger man bare grønnsaker og kjøttdeig, så er man good to go.

På Rema har de dessuten et hefte med mange middager til under hundrelappen...

Skrevet

Omelett med skinke og grønnsaker! Sunt, godt, enkelt og billig.

Skrevet

Fiskegrateng med poteter og grønnsaker som t.d. raspa gulrot, eller brokkoliblanding. Fiskegratengen kan du godt lage sjølv med rimelig fisk i frå ferskvaredisken eller frysedisken. Viss dere bur slik til at dere kan fiske fisk sjølv så kan det bli både utflukt med ungene og gratis fisk til middagen.

Fiskepinner.

Chili con carne.

Tomatsaus/kjøttsaus kan lages i stor porsjon med hermetiske tomater (gå etter rimelig type). Fryses ned i passe porsjoner. Sausen kan brukes til t.d. pizzasaus, pastasaus, og lasagne.

Heimelaga pizza med det dere måtte ha tilgjengelig av kjøtt. Som t.d. kjøttdeig, kyllingkjøttdeig, pølse, skinke, salami ++

Bondeomelett med poteter og diverse grønnsaker. Serveres med brød og salat.

Svineknoke fås ofte kjøpt til 30 kr kiloen og gir god smak på kraft. Kan t.d. brukes til komler, ertesuppe, grønnsakssuppe og lapskaus. Supplér eventuelt med rimelig pølse for å spe på med kjøtt.

Heilstekt kylling. Rå kylling har eg kjøpt rimelig på Kiwi. Lurer på om det var 40kr kiloen.

Noko av det rimeligste kjøttet ein finner er svineribbe og kalkun når det er på tilbod. Ein kalkun kan gjerne brukes til fleire middager.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ts her igjen, tusen takk for alle konstruktive svar, og alle gode tips. Til deg som lurte på om det virkelig var et problem: har jeg sagt at det er det? Nei. Jeg spør bare om ideer til billig middag som samtidig er sunn og gjerne hjemmelaga, og innrømmer at det er en utfordring, men en utfordring er ikke det samme som et problem.

Og dere som tror at en to åring og fire åring ikke spiser mye. Da har dere ikke møtt mine barn. De spiser masse brød, knekkebrød, pålegg, frukt, middag, yoghurt, drikker endel melk. I tillegg kommer tøymykner, bleier, vaskemidler, dopapir, div såper til ungene, dette skal inngå i de 1200. Så ja, middagene må planlegges så pengene strekker til.

Det er ikke totalt krise om budsjettet sprekker, vi gjør dette for å prøve å spare litt mer penger enn vi gjør pr i dag. Vi bruker normalt 8000 på mat i mnd, og dette beløpet ønsker vi nå å redusere. Derfor har jeg laget tråden, for å få gode tips og innspill, som jeg kan ta med meg videre :)

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ts igjen, ser jeg har skrevet feil i farta. Ungene spiser ikke masse middag, men masse av alt annet. Gikk litt fort her :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vegetarmat. Erstatt fisk og kjøtt med diverse bønner og linser, og middagen koster en brøkdel av hva en variant med kjøtt ville kostet.

Anonym poster: d27945bd92ea9c703b9c3ab16d440900

Skrevet

Kjøper du en 5 kg sekk med ris så har du karbohydrater og lever billigere enn en fillipinsk au-pair som har fått avslag på Norges oppholdet sitt.

• Liker 1
Gjest gjest17
Skrevet

Lapskaus, kjøttkaker og pastaretter :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...