Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjæresten min og jeg har snakket om å flytte sammen etter sommeren. Vi er begge studenter og i 20 årene. Det som skremmer meg mest med å flytte inn med henne er at hun har en sønn på 3 år. Jeg har jo møtt han før og vi kommer godt overens, men hvis vi flytter inn sammen vil jo jeg også få et ansvar ovenfor han. Et ansvar jeg rett og slett ikke vet om jeg er klar for. Jeg aner jo ikke hvordan man skal ta seg av et barn og for tanken på det skremmer meg egentlig. Jeg vil veldig flytte inn med kjæresten, men jeg er utrolig nervøs for akkurat dette. Hvordan kan jeg ta opp dette med henne, uten at det virker som at jeg ikke vil ha noe med barnet å gjøre?

Barnet er ikke mitt forresten.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg foreslår at du venter med å flytte sammen med henne, og bruker tiden til å bli ordentlig kjent med sønnen hennes før dere blir samboere. Da blir dere trygge på hverandre.

Han er så liten at han ikke vil tenke så mye over dette her, men likevel synes jeg du skal vente litt med å bli samboer hvis du er usikker. Dette bør være lett å forstå for hun du er sammen med, det er et større ansvar når en av dere har barn.

Gjest Violetta
Skrevet

Dere må jo uansett prate om det, så du kan like gjerne ta det opp med en gang. Snakk om hvilke forventninger hun har til din rolle, hva hun ser for seg. Da finner du kanskje ut av det.

• Liker 1
Gjest Riskjeks
Skrevet

Hvor lenge har dere vært sammen?

Vent til både dere to og du og barnet er blitt bedre kjent. Det ER et stort ansvar å flytte sammen med noen med barn, flott at du innser det, ikke alle bryr seg, dessverre. Men vent til du føler deg klar for det.

• Liker 1
Gjest Marmot
Skrevet

Du flytter ikke sammen med et barn du "har møtt før", innen dere kan tenke slik må du og barnet kjenne hverandre godt.

• Liker 4
Skrevet

Du flytter ikke sammen med et barn du "har møtt før", innen dere kan tenke slik må du og barnet kjenne hverandre godt.

Men det behøver ikke ta lang tid. Barn gir deg jo veldig fort tillit. Jeg har gjort det engang,og det gikk kjempebra.

• Liker 2
Skrevet

Jeg har jo vært med hun og barnet flere ganger før. Men jeg har aldri hatt noe særlig ansvar ovenfor han og har aldri tatt meg av han alene.

- TS

Skrevet

Du har aldri hatt forsørgeransvar for et barn før, og om dere flytter sammen må jo du ta din del, selv om hun har hovedansvaret. Skjønner at det er skummelt, men kjæresten din har jo erfaring og du vil lære mer og mer av henne og ved å omgås barnet. Nå er det jo såpass stort at det "skumle" er over, er jo ingen baby. Hvis du vil satse på henne og er sikker på det så synes jeg du skal hoppe i det! Så tilpasser du deg nok familielivet og lærer underveis! Er kanskje et helt annerledes liv enn du har nå, men kanskje du synes det er litt skummelt akkurat derfor.

AnonymBruker
Skrevet

Men det behøver ikke ta lang tid. Barn gir deg jo veldig fort tillit. Jeg har gjort det engang,og det gikk kjempebra.

Selv om det gikk bra i ditt tilfelle, er det ikke sånn for alle.

TS: Barnet er den du skal ta hensyn til aller først i denne situasjonen, og ikke kjæresten. Bruk tid på å bli kjent med barnet og la barnet bli kjent med deg på HANS premisser, ikke dine. Det er du som er gjesten i hans hjem, og det er han som bestemmer om du er velkommen eller ikke. For et barn, er tryggheten det viktigste. Er barnet trygg på deg, og du respekterer barnets grenser, da bør det gå bra.

Anonym poster: dd7c890f9b293a3d24ba878fdaddcdaa

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har jo vært med hun og barnet flere ganger før. Men jeg har aldri hatt noe særlig ansvar ovenfor han og har aldri tatt meg av han alene.

- TS

Du må være MYE sammen med barnet, over flere dager, slik at han er trygg. Noen barn bruker tid, og den tiden må de få. Faren til mitt barn flyttet sammen med en dame barnet mitt ikke kjente i det hele tatt, annet enn at de hadde møttes en del ganger, og jeg merker det på barnet at det var veldig uheldig.

Anonym poster: 63d59a2f8c3262c2d29eb5ef332681e2

AnonymBruker
Skrevet

Det at man får tillit er en del av problemet. Barnet gir deg tillit, og hvis forholdet ryker blir du enda en omsorgsperson som forsvinner ut av livet dets. Derfor bør man være rimelig sikker på forholdet før man flytter sammen når en eller begge har barn.

Anonym poster: 98605bea38008de5716eb6c2ce0ffb3e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bli ordentlig godt kjent med barnet før du flytter inn med de. Kanskje hør om du kan ha litt alene tid med han også, hvis hun trenger barnevakt en gang eller noe :)

Anonym poster: a846a994434226244d6e9395f9b62eb4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...