AnonymBruker Skrevet 19. april 2013 #1 Skrevet 19. april 2013 Hei! Skulle ta en styrkeøkt på bena istad, og tok noen forskjellige apparater og ganske tung vekt. Har ganske sterke ben, men vinkelen ble litt dårlig og sånn, og jeg merket at det ikke var særlig godt for knærne. Tror ikke jeg har de sterkeste knæreste fra før heller. Men jeg fortsatte likevel. Tok to forskjellige øvelser med 3 sett på hver. Så skulle jeg ta knebøy med maskin, og tok også på ganske mye vekt, og midt i settet, så bare sviktet høyre kne. Fikk en sånn ilende smerte inni kneskålen, på venstre side. Tok en liten pause og forsøkte igjen, men det var så vondt at jeg måtte avbryte treningen. Er nå en time siden og jeg har tatt litt is på kneet. Det gjør fortsatt vondt, sånne "strålinger" og stikking. Pleier å løpe ganske mye, og for det meste langkjøring. Kan det være overbelastning? Eller var det bare på grunn av dårlig vinkel/tunge vekter i dag? Hva burde jeg gjøre fremover, kan jeg likevel trene (helst løpe) eller burde jeg ta pause? Hvor lenge? Er litt hysterisk, men det er veldig viktig at jeg er i toppform fremover Anonym poster: 39ebb9373b3034212504048010071b08
Wiggins Skrevet 19. april 2013 #2 Skrevet 19. april 2013 Du får nå se i morgen om det kjennes bedre eller verre ut etter en natts hvile. Ofte kan det kjennes litt verre dagen etterpå, siden hevelsen gjerne ikke blir fullstendig med en gang, den kan bli verre i løpet av natta. Er det bedre i morgen er det nok ikke så ille. Er det ikke bedre på søndag bør du kanskje ta en tur på legevakta. For den saks skyld kan det hende at du bør ta en tur på legevakta nå, det får du bedømme selv, bare du vet hvor vondt du har. Du sier at det er veldig viktig for deg å være i toppform framover. Det viktigste bør være å bli bra av denne skaden, og dernest sørge for at den ikke inntreffer på nytt. Deretter kan du tenke på å komme i god form. Du bør ikke trene så lenge det er vondt. Smerter er kroppens måte å si i fra om at belastningen er gal eller for tung, og da blir det ikke bedre av å ignorere smertene. Dessuten bør du trekke litt lærdom her: Du fikk først vondt mens du holdt på, da skulle du ha sluttet med beinøvelser. Forhåpentligvis kan du trene om ikke så lenge, men husk da å lytte til kroppen din. 2
AnonymBruker Skrevet 19. april 2013 #3 Skrevet 19. april 2013 Menisk, kanskje? Jeg skadet meg i begynnelsen av februar. MR viste meniskskade, jeg opererte i midten av mars og trener meg opp igjen nå. Utrolig kjipt når det skjer, all medfølelse oversendes. Se det an noen dager, bestill eventuell time så du får sjekket det via MR. Og ta det derfra. Anonym poster: f093844d0147214c8d607db0dddab8e9
AnonymBruker Skrevet 20. april 2013 #4 Skrevet 20. april 2013 Takk for svar begge to Det gjør fortsatt vondt i dag. Eller jeg vet ikke om jeg kan kalle det vondt, men det er små stikkinger. Mer ubehagelig egentlig. Jeg får stå over løping og bentrening noen dager, men jeg kan fortsatt trene andre deler av kroppen? Eller anstrenger jeg kneet ved for eksempel skråbenk? Anonym poster: 39ebb9373b3034212504048010071b08
Wiggins Skrevet 20. april 2013 #5 Skrevet 20. april 2013 Det skulle gå greit å trene andre deler av kroppen så lenge du ikke belaster kneet. Jeg vet ikke helt hva du mener med skråbenk, men ikke gjør noe som belaster kneet. Slik du beskriver smertene er det sikkert ikke dumt å få tatt en MR-undersøkelse av kneet ditt. Det må du få henvisning til fra fastlegen din. Det er gjerne en del ventetid, så ring fastlegen din på mandag morgen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå