Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann.

Kjøpte for en stund siden en ATV motorsykkel fra en nordpå, dette brakte noen problemer for og si det slik.

Den ble sendt med toget, så den ble jo kjøpt usett, den skulle i følge selger ha noen få mangler, bare bagateller egentlig.

Når jeg da mottok denne ATV'en, så viste deg seg etterhvert at den hadde flere mangler enn først beskrevet, samt at motoren var i meget dårlig forfatning og trengte en del overhaling.

Jeg betalte omlag ca 65% av kjøpesummen på forskudd eller når den ble satt på toget for sending da, resten var jeg ikke veldig intresert i og betale siden den hadde mange mangler jeg ikke var forklart om, samt en motor i dårlig forfatning, samt selger ville ikke sende meg noen registeringspapirer/salgsmelding.

Det ble desverre ikke tegnet noen kjøpe/salgekontrakt (utrolig dumt) og saken er nå slik.

Kjøper var i forje uke og hentet denne tilbake, helt uten varsel, dvs han har tatt den tilbake siden jeg ikke gikk med og betale resten pga alle manglene og registeringen, så han hentet den tilbake.

Vel og greit, kansje litt dumt og ikke si fra først, men det værste er at selgeren nekter og betale meg tilbake noe som helst av de penga jeg har betalt han!

Han har visstnok også solgt denne til broren eller noen i familien, altså solgt den videre, og han vil også beholde de pengene jeg har betalt han..

Har han lov til dette?

Det er jo han som er juridisk eier i dokumentet siden den ikke ble omregistert, men kan han nekte og betale meg tilbake pengene?

Jeg har konto utskrifter som viser at jeg har overført penger til han/hun, først en sum noen dager før den ble satt på toget, så en sum når den ble satt på toget, jeg har også kvittering/sendings dokument fra NSB som viser at han/hun har sendt denne atv'en til meg, altså mitt navn, det står fra hvor og til hvor osv..

Nekter og tro at vedkommende kan nekte og tilbakebetale meg noe??

Det vil jo si at han/hun sitter med en del penger, og jeg sitter uten penger og uten noe atv..

Takker for noen tilbakemeldinger.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I utgangspunktet er en muntlig kontrakt like bindende som en skriftlig kontrakt. Problemet er å bevise den.

Selger kan selvsagt ikke hente gjenstand og nekte å betale tilbake. I praksis blir det vel tyveri (?)

Siden det er kjøp og salg mellom privatpersoner så er det kjøpsloven du skal forholde deg til i dette tilfellet.

Sjekk ut på lovdata. Ta også en telefon til politiet å rådføre deg.

Skrevet (endret)

Nå står jo Atv mcen registert på selgeren siden han har nektet og gi meg salgs papirer på den siden han ville ha mer penger før han ville gjøre det.

Noe jeg ikke var intressert i og betale pga de mangler som var, og det er/var jo en risiko for at han ikke ville gi meg papirene uansett, så han har jo hentet motorsykkelen tilbake, og vil ikke tilbakebetale meg de pengene han har fått for den.

Det har han vel ikke lov til, til trossfor at han står som eier, siden den ikke ble omregistert, jeg har jo dokumentasjon på at penger er betalt via nettbanken og dokument som viser at den ble sendt med toget, står jo selgeren navn og kjøperens navn, hvor den ble sendt fra og hvor den skulle, dato når den ble sendt og mottatt osv.

Han har erkjent ovenfor politiet også at han har hentet den tilbake, rakk ikke og snakke noe mer med politiet i etter at de ble kjent med dette.

Har virkelig selger lov til dette, eller er dette helt klart ulovlig og gjøre det slik, samt nekte og tilbakebetale?

Klarte ikke og finne noe på lovdata som omtalte akkurat en slik sak, eller er det bare jeg som er blind?

Endret av cmx2k
Skrevet

Jeg synes det mest interresante må være hva han sa til politiet, om han innrømmer å ha solgt den. I så fall kan du ha en sak. Så lenge du ikke har salgsmelding så får du ikke registrert den på ditt navn. Hovedproblemet er jo å få tilbake penga. Hvis han ikke vil betale så må du enten anmelde han for svindel - og da spørs det jo hva som lar seg bevise- eller du kan gå til rettsak mot ham - og da er også bevisene viktige. Hvis han allerede har brukt opp penga har du også ett problem...

AnonymBruker
Skrevet

Har dere hatt skriftlig kommunikasjon i det hele tatt, eller har alt foregått muntlig?

Anonym poster: 756e23535fb5050c9498583b8a218f1d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...