Gjest dette Skrevet 19. april 2013 #1 Skrevet 19. april 2013 Hei! Jeg trenger råd/innspill/tips til problemløsning: Vi har ikke råd til å ha hele slekta på middagen Mine foreldre, søsken, onkler, tanker og søskenbarn med følge er 71 stykker (Ca 25 som er følge av typen kjæreste/ektefelle). Og omtrent like mange fra han = 142 gjester Vi hadde opprinnelig tenkt å ha 30/40 gjester, men ser at vi trolig får ca 50 gjester. Mer har vi ikke råd til. Jeg ser ikke noen rettferdig løsning på hvem jeg skal be og ikke be hvis jeg skulle bedt kun 25 av mine 71 slektninger. Forloveden min har samme problemstilling. Vår løsning blir å be kjernefamilien (foreldre og søsken med følge), samt viktige venner. Jeg har et nærere forhold til vennene enn slekta. Mulig han ber litt flere slektninger og færre venner fra seg. Da føler jeg det blir teit å invitere resten av slekta på kaffe / festen etterpå? De ville vel synes det var gjort på en smålig måte? Har noen andre også hatt flest venner i bryllup? Erfaringer?
AnonymBruker Skrevet 19. april 2013 #2 Skrevet 19. april 2013 Hvorfor ikke endre på rammene for å slippe å utelukke folk man ønsker å ha i bryllupet sitt? Folk har stor forståelse for dårlig økonomi, og er helt sikker på at familie heller vil ha med seg en rett hver til f.eks koldtbord og medbragt drikke enn å ikke bli invitert. Jeg synes ikke det er noe galt i å be kjernefamilie+nære venner. Hva familiene deres mener om å være kun kaffegjester er vanskelig for meg å gjette, det er stor forskjell både i miljøer og hvor man bor om det er noe folk synes er ok. Her jeg bor regnes kaffegjester som B-listen, så ikke så mange som synes det er stas. Men kanskje er det annerledes der dere bor? Vi har nesten 50/50 venner og familie, tror det er et par flere venner enn familie. Vi satte oss ned og skrev liste over hvem vi ønsket å be, han har mye familie og en liten tett vennegjeng. Jeg har ekstremt liten familie og større vennegjeng. Anonym poster: 600f01eaa2880c748ef0dc91166cb296 1
Gjest Ahs Skrevet 19. april 2013 #3 Skrevet 19. april 2013 Jeg synes løsningen dere har funnet er god. Personlig synes jeg ikke noe om kaffegjester, det blir som nevnt B-lista. 2
AnonymBruker Skrevet 19. april 2013 #4 Skrevet 19. april 2013 Har ikke blitt invitert til et eneste av mine søskenbarn sine bryllup, antakelig fordi vi har ca 0 kontakt, men jeg er ikke fornærmet, bryr meg ikke. Er kjempe koselig at de har giftet seg men er ikke sur/lei meg fordi jeg ikke var med på festen Jeg vet at andre felles søskenbarn har blitt invitert i deres bryllup, men fordi de er nær hverandre. Jeg syns og at kaffegjester blir feil, som om at de ikke fortjener noe bedre enn kaffe og kaker i forhold til de andre gjestene. Inviter de nærmeste. Både nærmest i familie og venner, om så nære søskenbarn men ikke de som ikke er nær, eller ikke hvis du trur at de blir fornærmet. Men jeg hadde ikke brydd meg så mye, det sier jo egentlig seg selv at man ikke inviterer folk man ikke er nær til så lenge man ikke er kjempe rik. Min mening altså Anonym poster: f935f6f78b25f697a3c4c65de62c5745 1
Gjest Tirkes Skrevet 19. april 2013 #5 Skrevet 19. april 2013 Høres ut som om dere har familie på vår størrelse. Vi droppet søskenbarn og inviterte de tanter og onkler (i par) som var faddere på oss. Også inviterte vi ca 20 venner. Hadde vi skullet invitert alle søskenbarn, så hadde vi 1) blakket oss totalt og 2) ikke hatt rom for venner. Som er viktige for oss. 4
Gjest Kiara! Skrevet 19. april 2013 #6 Skrevet 19. april 2013 Jeg inviterer alle mine søskenbarn, det er 6stk der 3stk har følge. Jeg inviterer også fadderen min med følge. Min mann derimot som er halvt trønder har 21stk søskenbarn og onkler og tanter som han ikke ber i det hele tatt men ønsker å ha en haug med venner istedet. Tilsammen blir vi faktisk en salig blanding med en gj.snitt alder på rundt 30 år. Ingen kaffegjester, men kun de vi begge ønsker å dele dagen sammen med. Alle eller noen er helt greit, så lenge man gjør alt man kan for at de som er ønsket blir tatt godt vare på hele dagen.
Gjest Daenerys Skrevet 19. april 2013 #7 Skrevet 19. april 2013 Jeg har samme "problem", stor slekt. Jeg løser det med å kun invitere kjernefamilien, som er mange nok. Vil ikke ha kaffegjester, det syns jeg selv er litt stusselig etter å vært det selv noen ganger. Da får heller alle få full pakke
Petalouda Skrevet 19. april 2013 #8 Skrevet 19. april 2013 Vi skal ha kjernefamilien (trettiseks stykker) til bryllupsmiddag to dager før vielsen. Selve bryllupsdagen skal vi ha mottagelse med champagne og bryllupskake, og på den gjestelisten står det hundreogtolv. Vi skal reise rett på bryllupsreise den ettermiddagen, derfor har vi valgt å gjøre det slik
Sapree Skrevet 19. april 2013 #9 Skrevet 19. april 2013 Synes det er bedre å bare be kjernefamile og venner du har mest kontakt med, det skal vi i hverfall gjøre. Synes det er kjipt å bare være kaffegjest. 1
Gjest dette Skrevet 19. april 2013 #10 Skrevet 19. april 2013 Takk skal dere ha for løsningsforslag! En kombinasjon av flere ting her, kan bli løsningen:) Ser i alle fall ut til at vi er enige i at det er litt stusselig å bli bedt som kaffegjest. Det med å ha en ordentlig fest og bryllup noen dager seinere enn middagen, kan være en løsning:) Og mulig jeg kan få til noe samarbeid om koldtbord på et grendehus e.l., hvis forloveden min finner ut at han synes det er fint (han har et ønske om å ha middagen og festen på et bestemt lokale, og jeg vil egentlig gjerne la han få vilja si der. dessuten er det er veldig fint sted.) Nå har jeg i alle fall litt mer idéer! Takk!
Anglofil Skrevet 19. april 2013 #11 Skrevet 19. april 2013 (endret) Vi inviterte kun kjernefamilien og venner, det vil si de vi faktisk ville feire dagen med. Har aldri skjønt greia med at man må invitere noen i et bryllup bare fordi man er i slekt. Det betydde at jeg ikke inviterte mine fettere, siden jeg omtrent ikke kjenner dem, mens jeg ba min tremenning, som er på min egen alder og jeg kjenner veldig godt. Min mann inviterte alle i sin slekt fordi han har liten familie og har et nærere forhold til dem, jeg derimot har så stor slekt at det ville det blitt flere hundre gjester. Inviterte 48 stykker, ble 35 til sammen i bryllupet. Mvh Yvonne Endret 19. april 2013 av Yvonne 1
super-ida Skrevet 20. april 2013 #12 Skrevet 20. april 2013 Vi inviteterer tanter, onkler, fettere og kusiner med følge og venner. Blir 70 stykker
Surriball Skrevet 20. april 2013 #13 Skrevet 20. april 2013 (endret) Hva med å invitere onkler og tanter, nære venner og de søskenbarna dere faktisk har et forhold til? Selv har jeg stor slekt og mange søskenbarn, men har ikke et nært forhold til andre enn de som er nær meg i alder. Har også opplevd at mine søskenbarn har giftet seg uten å invitere meg (men min eldste søster f.eks) og jeg blir ikke fornærmet siden de ikke har noe nært forhold til meg. Edit: angående søskenbarn og følge. Det er sikkert som å banne i kirka, men det går an å invitere søskenbarn uten følge hvis det er flere av dem fra samme slekta som får sitte sammen og hygge seg med folk man kjenner. Endret 20. april 2013 av Surriball 1
Aomame Skrevet 20. april 2013 #14 Skrevet 20. april 2013 Vi har valgt å kun invitere familie og venner som vi føler oss nær og som vi omgås sånn noenlunde ofte. Så vi har utelatt noen onkler, tanter, fettere og kusiner. Jeg bestemte meg for at vi skal invitere de vi aller helst ønsker å ha der, og ikke pliktinvitere en haug med gjester. Vi hadde også en plassbegrensning på lokalet som gjorde at vi måtte gjøre et utvalg. Vi har også gått for den her inne forhatte kaffegjestløsningen fordi det betydde at vi kunne invitere en del venner som vi synes det er trivelig å ha med på festen. Jeg tror de bare synes det er hyggelig å bli invitert på festen, og de hadde ikke regnet med å få en invitasjon. Vi har dog passet på at de er en litt stor gjeng, som har litt samme status, dvs. at de tilhører våre vennegjenger eller kollegaer. De bor heller ikke langt unna. De fleste av dem kjenner dermed mange av de andre kaffegjestene og kan eventuelt vorse og dra inn sammen.
Brud2014 Skrevet 20. april 2013 #15 Skrevet 20. april 2013 Er ikke så lett dette med gjestelister, nei.. Vi har bedt alle tanter, onkler og søskenbarn, men kun fordi det ikke ble så veldig mange. Vi har derimot valgt å ikke be stefamiliene våres fordi vi ikke er knyttet tll dem (fått de i voksen alder, har ikke bodd sammen osv) og fordi det er mange av dem og fordi det er mye drama på tvers av stefamilie og kjernefamilien vår. Vi ønsker å holde stemningen lett og enkel på vår bryllupsdag og det ville den ikke blitt dersom spesielt min stefamilie skulle møte min biologiske familie for første gang da. Resultatet er at faren min ikke vet om han vil komme, men det var noe forventet at han er mer lojal mot dem enn mot meg. Så da er det kanskje like greit Noen andre skilsmisse"barn" her som sliter med det samme?
Gjest dette Skrevet 20. april 2013 #16 Skrevet 20. april 2013 Vi har også gått for den her inne forhatte kaffegjestløsningen fordi det betydde at vi kunne invitere en del venner som vi synes det er trivelig å ha med på festen. Jeg tror de bare synes det er hyggelig å bli invitert på festen, og de hadde ikke regnet med å få en invitasjon. Vi har dog passet på at de er en litt stor gjeng, som har litt samme status, dvs. at de tilhører våre vennegjenger eller kollegaer. De bor heller ikke langt unna. De fleste av dem kjenner dermed mange av de andre kaffegjestene og kan eventuelt vorse og dra inn sammen. Dette synes jeg høres bra ut. Kaffelista kan jo inneholde folk som ikke forventer å bli invitert, sånn at det blir et kompliment istedenfor en fornærmelse til evt. slekt. For jeg har egentlig lyst å ha ganske mange gamle venner på festen, siden bryllupet blir i hjembyen min, i sommerferien, da mange er der. men ærlig, dere andre: Ville dere blitt skuffet/fornærmet for å være på gjesteliste hvis dere var perifere venner, altså de man hang med i skoletiden, men som man ikke ser fullt så mye mer pga at man jobber og bor langt fra hverandre?
Gjest dette Skrevet 20. april 2013 #17 Skrevet 20. april 2013 (endret) drama på tvers av stefamilie og kjernefamilien vår. Vi ønsker å holde stemningen lett og enkel på vår bryllupsdag og det ville den ikke blitt dersom spesielt min stefamilie skulle møte min biologiske familie for første gang da. Noen andre skilsmisse"barn" her som sliter med det samme? Jag har drama, i alle fall;) Tror jeg skal la brødrene mine følge meg til "alteret" (borgerlig bryllup), fordi jeg ikke tror jeg orker å ha pappa der. Får dårlig samvittighet for å ikke be han, men jeg har valgt å ikke ha kontakt til vanlig også, pga oppførselen hans mot andre. Det er ikke utenkelig at han ville blitt oppfarende og lagd en scene i bryllupet, og han misliker mange av de andre gjestene:/ Så jeg skal ikke ha han der. Endret 20. april 2013 av dette
AnonymBruker Skrevet 20. april 2013 #18 Skrevet 20. april 2013 Dette synes jeg høres bra ut. Kaffelista kan jo inneholde folk som ikke forventer å bli invitert, sånn at det blir et kompliment istedenfor en fornærmelse til evt. slekt. For jeg har egentlig lyst å ha ganske mange gamle venner på festen, siden bryllupet blir i hjembyen min, i sommerferien, da mange er der. men ærlig, dere andre: Ville dere blitt skuffet/fornærmet for å være på gjesteliste hvis dere var perifere venner, altså de man hang med i skoletiden, men som man ikke ser fullt så mye mer pga at man jobber og bor langt fra hverandre? Ville ikke blitt skuffet over invitasjon eller forventet i hele tatt, men jeg hadde blitt direkte irritert over innbydelse som kaffegjest. Jeg gidder ikke å reise 1 - 2 timer én vei for et kakestykke og en kopp kaffe. Å kanskje får jeg snakke med brudeparet i 4 minutter. Deretter må jeg på kvelden kjøre 1 - 2 timer tilbake igjen. Skal du på død og liv ha kaffegjester, så i alle fall inviter folk som bor i nærheten. Anonym poster: c012eed86193da9ba863c3339d0caa32
Gjest dette Skrevet 20. april 2013 #19 Skrevet 20. april 2013 inviter folk som bor i nærheten. Anonym poster: c012eed86193da9ba863c3339d0caa32 Den er jeg enig i. Det ville vært de som er hjemme på sommerferie som blir invitert:) Man gidder ikke å dra langt avgårde. det hadde ikke jeg heller gjort.
Aomame Skrevet 20. april 2013 #20 Skrevet 20. april 2013 Ja, jeg er enig i at kaffegjester bør bo i nærheten. Alle våre kaffegjester bor i en radius på maks 20 minutters kjøretur unna lokalet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå