AnonymBruker Skrevet 19. april 2013 #1 Skrevet 19. april 2013 En venninne kunne ikke treffe meg tidlig på ettermiddagen fordi ingen kunne passe hennes 10 år gamle sønn. Er det virkelig vanlig at så store barn ikke kan være alene selv en times tid på dagtid? Da jeg var liten var vi alene hjemme da vi kom fra skolen i første klasse, det var helt vanlig. Nå har jeg til og med inntrykk av at store barn blir fulgt til og fra skolen, selv om skoleveien er trygg? Hva gjør dere? Kan skolene sette regler om at barn må følges og hentes, selv om de fint klarer seg selv? Lager vi uselvstendige barn i dag? Anonym poster: 67f6ac4c5d85f9f586fe10e8d91d61bc
Gjest Roger Skrevet 19. april 2013 #2 Skrevet 19. april 2013 Tror min sønn var 9 - 10 år da vi for første gang lot han være alene hjemme. Ikke mer enn en liten time første gangen, og på dagen, sånn at det ikke skulle bli skummelt. Klart det er forskjell på unger - men syntes dette hørtes rart ut. 10 åringer klarer å håndtere en telefon, og lese et telefonnummer. Burde ikke være et problem i det hele tatt.
Meridian Skrevet 19. april 2013 #3 Skrevet 19. april 2013 Det spørs ... om det er moren som er hønemor, og sønnen syns det er greit å være alene hjemme, er det nok på tide å la sønnen få prøve seg på det. Men om sønnen av en eller annen grunn ikke ville være alene, eller moren skjønner at sønnen ikke klarer det av en eller annen grunn, kan jeg forstå det. Selv var jeg alene hjemme etter skoletid i noen timer før noen kom hjem fra jeg var 10 år. Jeg likte å være alene hjemme. Lagde meg noe mat og spiste mens jeg så på tv-serier på tv. Deretter gjorde jeg lekser osv. Før jeg ble 10 år var mamma hjemme, så det var alltid noen hjemme da jeg kom hjem fra skolen.
Jodi Skrevet 19. april 2013 #4 Skrevet 19. april 2013 Min datter blir 10 år til sommeren, hun går hjem etter skolen og er alene til jeg kommer hjem fra jobb ca. 3 timer senere. Hun kan også fint være alene hjemme imens jeg f.eks. drar og trener, så lenge det ikke blir mørkt mens jeg er borte (da vil hun ikke være alene). Hun startet med å gå hjem fra skolen og være alene for over ett år siden.
AnonymBruker Skrevet 19. april 2013 #5 Skrevet 19. april 2013 Jeg var alene hjemme mens moren min var hos naboer eller i butikken da jeg var 6 år. Fra jeg var 8 år var det normalt at jeg kom hjem til tomt hus etter skolen og var alene noen timer. Da jeg var 13 var jeg alene hjemme om natten mens moren min jobbet nattevakt. Da jeg var 14 var jeg alene hjemme en hel helg. En 10-åring har bare godt av å bli overlatt til seg selv i eget hjem i noen timer. Må si jeg blir ganske overrasket når jeg hører hvor lite selvstendige foreldre lar barna være nå til dags... Man må bo i et ganske så skummelt nabolag for at det ikke skal gå an for en 10-åring å være alene hjemme. Anonym poster: 85da2592d450a3c9d96d6858627ebe98 7
La Guapa Skrevet 20. april 2013 #6 Skrevet 20. april 2013 Vår 8-åring kan godt være alene hjemme en stund på dagtid (før jeg kommer hjem fra jobb) Vi bor i et borettslag og hun har venninner i hvert hus Hun har også mobiltelefon og kan ringe om det er noe. Hun har aldri vært alene på kveldstid.
absinthia Skrevet 20. april 2013 #7 Skrevet 20. april 2013 8- åringen har øvd seg på å være hjemme alene siden han var 6 år. Først en halvtimes tid mens vi kjøpte melk og brød på butikken, nå er han hjemme i 2-3 timer alene. Han foretrekker ofte å være alene hjemme et par timer, foran å bli med på handletur. Som oftest er hunden sammen med ham og vi har naboer han kan løpe til, dersom det skulle skje noe. Tror barn har godt av å øve seg på å bli litt selvstendige på denne måten, men jeg ville antagelig ikke latt han være alene hjemme som seksåring dersom vi for eksempel bodde i en høyblokk i et belastet område. 3
AnonymBruker Skrevet 20. april 2013 #8 Skrevet 20. april 2013 jeg pleide og være hjemme alene når jeg var ca 9år tre timer men når jeg var 12år så måtte jeg være hjemme alene ca 10 timer Anonym poster: 5ac814f8d519d165e40ab48d4b6a12bd
AnonymBruker Skrevet 20. april 2013 #9 Skrevet 20. april 2013 Jeg er 18 og pappa har STORE problemer med å la meg være alene hjemme:) Anonym poster: fabc8ec890cca9aa437e4d33366e3b34 5
AnonymBruker Skrevet 20. april 2013 #10 Skrevet 20. april 2013 det er forskjell på barna og forskjell på voksne. så ulikt tempo er helt naturlig. Anonym poster: f8e4541ec46a1768510c6d8f9460469b
AnonymBruker Skrevet 20. april 2013 #11 Skrevet 20. april 2013 Jeg er 18 og pappa har STORE problemer med å la meg være alene hjemme:) Anonym poster: fabc8ec890cca9aa437e4d33366e3b34 Haha, hvorfor det da? Anonym poster: 0196b4ba33d227dfcca6d2cdc4842b4c
Gjest Tuva Skrevet 20. april 2013 #12 Skrevet 20. april 2013 Ingenting er "normalt" eller "unormalt" når det gjelder dette - som med alt annet når det gjelder barn. Det har tiden lært meg, etter at jeg selv fikk barn. Men før den tid hadde jeg GUD HJELPE MEG så utrolig mange sterke meninger om normalt og unormalt ang. barneoppdragelse! Barna er like forskjellige som oss voksne; noen er selvstendige, andre er uselvstendige. Mange ganger handler det om at vi voksne skal være klare, til tross for at barna kan være klare for lengst. Dersom din venninne ikke vil dra fra sitt barn en kort stund, så er en av dem ikke klare for det, iallfall. Besøk henne hjemme i stedet, ikke spekuler så mye på hvorfor og hva som er normalt/unormalt!
Gjest Katrine Skrevet 20. april 2013 #13 Skrevet 20. april 2013 Barn er forskjellige, og barn kan endre seg fra den ene dagen til den andre. Det som var greit idag er ikke like greit imorgen. De er ikke uvanlig at KG-kvinnene er og alltid har vært langt foran barn flest i oppveksten.
absinthia Skrevet 20. april 2013 #14 Skrevet 20. april 2013 De er ikke uvanlig at KG-kvinnene er og alltid har vært langt foran barn flest i oppveksten. Det er vel kanskje på grunn av at for 30 år siden var det ikke uvanlig at 7- åringer var hjemme alene hele dagen når de hadde skolefri, mange var nøkkelbarn med nøkkel om halsen og kom hjem til tomt hus og var alene en stund før mot og far kom hjem. For 30 år siden hadde barn også mye større bevegelsesfrihet enn de har nå, selv syklet jeg jevnlig 5 kilometer for å se på/ snakke med en gammel hest som gikk ensom på beite da jeg var 7 år og syklet de samme 5 kilometerne tilbake, uten at min mor ble hysterisk av den grunn, vi løp rundt og lekte i timesvis uten at foreldrene visste helt hvor vi var og både jeg og noen få andre jeg visste om hadde som oppgave å vaske og sette potetene til koking til et visst klokkeslett, før den/ de voksne kom hjem og laget resten av middagen. Hadde jeg latt mine barn farte selvstendig rundt på,den måten eller å få det samme ansvaret som jeg hadde, så hadde det sikkert endt opp med at noen sendte en bekymringsmelding til barnevernet. 2
Elanore Skrevet 20. april 2013 #15 Skrevet 20. april 2013 Tror det varierer veldig etter både barn og forelder, samt boligområde og den slags. Selv tror jeg at jeg var alene hjemme mye allerede fra jeg var 8 år, men så skal det sies at vi bodde langt ute i gokk i et rolig nabolag. For noen, meg selv inkludert, har det handlet om at foreldre har lange arbeidsdager, og da blir det et naturlig steg å ta.
Gjest Daenerys Skrevet 20. april 2013 #16 Skrevet 20. april 2013 Jeg var alene hjemme fra jeg var 9-10, men bare i ca 2 timer mellom skolen var ferdig og mamma kom hjem fra jobb.
kontoinformasjon Skrevet 20. april 2013 #17 Skrevet 20. april 2013 Kommer helt an på individet. Noen vil alltid være modnere og mer ansvarfulle enn andre.
AnonymBruker Skrevet 21. april 2013 #18 Skrevet 21. april 2013 Det er vel kanskje på grunn av at for 30 år siden var det ikke uvanlig at 7- åringer var hjemme alene hele dagen når de hadde skolefri, mange var nøkkelbarn med nøkkel om halsen og kom hjem til tomt hus og var alene en stund før mot og far kom hjem. For 30 år siden hadde barn også mye større bevegelsesfrihet enn de har nå, selv syklet jeg jevnlig 5 kilometer for å se på/ snakke med en gammel hest som gikk ensom på beite da jeg var 7 år og syklet de samme 5 kilometerne tilbake, uten at min mor ble hysterisk av den grunn, vi løp rundt og lekte i timesvis uten at foreldrene visste helt hvor vi var og både jeg og noen få andre jeg visste om hadde som oppgave å vaske og sette potetene til koking til et visst klokkeslett, før den/ de voksne kom hjem og laget resten av middagen. Hadde jeg latt mine barn farte selvstendig rundt på,den måten eller å få det samme ansvaret som jeg hadde, så hadde det sikkert endt opp med at noen sendte en bekymringsmelding til barnevernet. Det er det jeg også mistenker kan skje. Har hørt om skoler som forteller foreldrene at barna skal hentes og bringes frem til andreklasse. Dette må da foreldrene kunne bestemme selv. Vi ble aldri fulgt etter første skoledag. For ikke å snakke om at vi selvsagt ikke hadde mobiltelefoner, så foreldrene hadde jo strengt tatt ingen anelse om hvor vi var. Anonym poster: 67f6ac4c5d85f9f586fe10e8d91d61bc
AnonymBruker Skrevet 21. april 2013 #19 Skrevet 21. april 2013 Vi var alene hjemme siden 1. klasse. Dagens foreldre er vanvittig overbeskyttende. Latterlig. Anonym poster: c6a245a4395b308b334317f6f3c4215e 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå