Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Alltid et het tema å diskutere. Hva mener dere?

Monarki eller republikk?

Fant et fint diskusjonsforum i dag, helt nytt, for dere som elsker å diskutere temat.

www.kongehusene.com

Videoannonse
Annonse
Gjest Moonshadow
Skrevet

Republikk!! Uten tvil.

Avskaff hele kongefamilien.

Skrevet

Jeg kjenner at jeg driter litt i det...

Det er gøy å lese om kongefamilien i aviser og blader, men jeg er ikke sikker på om jeg hadde savnet dem hvis Norge ble republikk.

Skrevet

Jeg ser nytten i å ha en handlekraftig republikk. Men jeg er ikke av den formening at Norge trenger det. Norge er etter min mening det beste landet i verden, og jeg synes if it isn't broken, don't try to fix it prinsippet burde veie tungt på dette området. Spesielt siden kongehuset også veier tungt i vårt landets verdigfulle kultur og historie.

Ja, jeg er stolt av å være nordmann. :wink:

Gjest Nicoline
Skrevet

Republikk ... nok er nok.

Nå er det blitt så latterlig at jeg finner ikke ord lenger. Er det ikke Prins Ari så er det Sven O og Sputnik på turne.

Nå kan vi lese at dronningen skaffet seg et "lite" krypinn på 220 kvm like ved slottet ... det er jo greit at de får et sted hvor de kan ha fred og ro - når slottet ikke er stort nok ...

Vi har kongeboliger rundt omkring i landet som krever millioner i oppussing selvom de kun blir brukt til ett par lunsjer i året ... (bl.a. Ledaal i Stavanger).

Nå vil Mette Marit og Haakon at pressen inngår kontrakt når det gjelder bilder og skriverier om lille Ingrid ... det blir litt for dumt. De vil ha fred når det passer dem - men vil beholde alle privilegier som følger med posisjonen de har.

Vi ser at Martha/Ari og Haakon/Mette Marit holder gedigne fester - gjestene er stort sett bare kjente artister, skuespillere, programledere, kunstnere, forfattere, osv ... vil de for enhver pris vise at de har dannet sin egen elite der borte i Oslo ?

Nei, jeg kommer til å stemme nei til kongehuset ved en eventuell folkeavstemming - la nåværende konge og dronning være de siste.

Neste generasjon (kronprinsparet) kan få seg betalte jobber og gjøre nytte for seg på den måten ... de trenger ikke leve på skattebetalernes penger mer ...

Gjest Tolstoy
Skrevet

jeg er monarkist men jeg må innrømme at jeg begynner og bli litt lei av alt dette de driver på med.Den enste virkelige kongelige vi har er jo Kong Harald V de andre er bare 50% eller ingen ting..nei jeg vil ha monarki men vist ikke noe fornuftig snart skjer så blir jeg republikaner

så jeg synnes nok vi skal ha monarki men uansett innen 150 år er nok Norge uansett desvere republik

Gjest Betty
Skrevet

Tror man virkelig at republikk er bedre enn monarki....se på USA som sliter med Bush. :hoho: Nei takke meg til kong Harald. :wink:

Skrevet

Nicoline skrev:

Nå er det blitt så latterlig at jeg finner ikke ord lenger. Er det ikke Prins Ari så er det Sven O og Sputnik på turne.

Nå kan vi lese at dronningen skaffet seg et "lite" krypinn på 220 kvm like ved slottet ... det er jo greit at de får et sted hvor de kan ha fred og ro - når slottet ikke er stort nok ...

Vi har kongeboliger rundt omkring i landet som krever millioner i oppussing selvom de kun blir brukt til ett par lunsjer i året ... (bl.a. Ledaal i Stavanger).

Nå vil Mette Marit og Haakon at pressen inngår kontrakt når det gjelder bilder og skriverier om lille Ingrid ... det blir litt for dumt. De vil ha fred når det passer dem - men vil beholde alle privilegier som følger med posisjonen de har.

Vi ser at Martha/Ari og Haakon/Mette Marit holder gedigne fester - gjestene er stort sett bare kjente artister, skuespillere, programledere, kunstnere, forfattere, osv ... vil de for enhver pris vise at de har dannet sin egen elite der borte i Oslo ?

Nei, jeg kommer til å stemme nei til kongehuset ved en eventuell folkeavstemming - la nåværende konge og dronning være de siste.

Neste generasjon (kronprinsparet) kan få seg betalte jobber og gjøre nytte for seg på den måten ... de trenger ikke leve på skattebetalernes penger mer ...

:klappe::danse::klappe::danse:

Gjest Nicoline
Skrevet

Ærlig talt - la Statsministeren styre landet - jeg ser ingen problemer med det.

Hva skal man med konger, dronninger og presidenter ?

Den vendingen kongefamilien har tatt har jeg overhodet ingen respekt for - jeg tror svært mange i dette land kommer til å la være å bruke tittelen, dronning på Sonja`s etterfølger.

Gjest Moonshadow
Skrevet
Ærlig talt - la Statsministeren styre landet - jeg ser ingen problemer med det.

Bare det ikke blir Bondevik så :ler:

Skrevet
Den enste virkelige kongelige vi har er jo Kong Harald V de andre er bare 50% eller ingen ting

Så du synes de kongelige bare skal få gifte seg med andre noble og kongelige? Eller er innavl tingen? Det er jo begrenset hvor mye blått blod vi kan ha i omløp, nå som vi for lengst har kvittet oss med adelen.

Ikke at adelen har blått blod, men, jeg synes ikke argumentet "de er ikke kongelige pga blablabla" holder. :-?

Gjest Tolstoy
Skrevet

nei jeg mener at den som skal arve tronen burde gifte seg med noen fra en nobel eller kongelig familie..ikke alle jeg synnes man kan ha en fordeling sån at det iverfall er en dirkekte linje fra konge til konge eller dronning til dronning at det som styrer kan være 100 % kongelig men f.esk andre kan jo gifte seg med vanlige jeg ser det sån har en konge og dronning 10 barn så kan 4 av de gifte seg med kongelige eller noble familier og de 6 andre med hvem de vil...dere er nok uenige men det er nå min mening

Gjest gjest1
Skrevet

Syns monarkiets rolle i samfunnet er ganske svekka, men er det eigentleg betre med republikk? Sjå berre på USA og korleis det går når feil person får for mykje makt....

Gjest Nicoline
Skrevet

manji, du skriver og spør om jeg er bedre enn Mette Marit - det gidder jeg ikke svare på - jeg snakker om norske jenter flest ...

Betty - jeg og kjenner jenter som har fått barn uten å være gift - meg selv inkludert. Men det er faktisk ikke en karakteristikk av de fleste norske jenter.

Og ja - jeg mener at når man skal bli titulert som "Deres kongelige høyhet" osv ... så bør man ha en plettfri vandel og man bør selvsagt ha en utdannelse. Jeg forstår ikke hva du mener Mette Marit har gjort som det står så respekt av etter at hun traff Haakon, Betty - hun har giftet seg og født et barn ... har bodd et år i London ... hva mer ?

Gjest Poirot
Skrevet

Vil bare påpeke at boligen en gang tilhørte Sonjas mor, og at det er Sonjas familie som eier blokken.

Skrevet

Kan moderator vennligst sende meg en pm, om hvorfor!?

Eller trenger vi en liten maktfølelse i dag, kanskje? *geez*

Gjest Nicoline
Skrevet

Jeg var klar over det, Poirot - men jeg synes faktisk det er riktig av media å vinkle det på den måten de gjør. Det høres unektelig rart ut at man skal måtte ha en stor luksus-leilighet til disposisjon når de har innredet leilighet på slottet til flerfoldige millioner ...

Og nei, jeg er ikke misunnelig - jeg har det godt - har hus, bil, jobb og to deilige unger ...

Gjest Poirot
Skrevet

Jeg tror at grunnen er at slottet er bestående av en leiglihet, offisielle rom og kontorer. Det er liten plass på slottet, og stor stab. Tror derfor ikke det er plass til eks atelier der. Og om man da har en leiglihet fra sin mor, så hvorfor ikke?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...