AnonymBruker Skrevet 20. august 2015 #61 Skrevet 20. august 2015 Vi har nok litt forskjellig synspunkt på det ja, jeg ville ikke oppfordret til det. Anonymous poster hash: 16342...7e0 Jeg oppfordret han da ikke til å velge den praktiske linjen. Men jeg støttet ham i hans valg, ja, det gjorde jeg. Akkurata som at jeg støttet ham da han valgte å gå videre etter å ha jobbet noen år. Anonymous poster hash: bb7fe...48a 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2015 #62 Skrevet 20. august 2015 Jeg oppfordret han da ikke til å velge den praktiske linjen. Men jeg støttet ham i hans valg, ja, det gjorde jeg. Akkurata som at jeg støttet ham da han valgte å gå videre etter å ha jobbet noen år. Anonymous poster hash: bb7fe...48a Jeg ville nok ikke oppfordret mitt barn til å velge et videregående løp som ikke endte i studiekompetanse, så frem til at han/hun hadde evner til noe annet. Men der er man forskjellige. Anonymous poster hash: 16342...7e0
AnonymBruker Skrevet 20. august 2015 #63 Skrevet 20. august 2015 Jeg ville nok ikke oppfordret mitt barn til å velge et videregående løp som ikke endte i studiekompetanse, så frem til at han/hun hadde evner til noe annet. Men der er man forskjellige. Anonymous poster hash: 16342...7e0 Har du i det hele tatt lest hva jeg har skrevet? Jeg oppfordret ham ikke til å velge en praktisk utdanning, men jeg støttet ham da han valgte det. Men når han først hadde tatt dette valget, oppfordret jeg ham til å ta påbygg, slik at han ikke låste seg med tanke på videre utdanning dersom han ønsket det på et senere tidspunkt. Anonymous poster hash: bb7fe...48a
Sandie Skrevet 20. august 2015 #64 Skrevet 20. august 2015 Det er jo viktig at noen gjør disse jobbene og det er nyttig for samfunnet og alt det der, men jeg ville sett på det som et personlig nederlag om jeg ikke hadde greid å ta en utdannelse ut over gvs. nivå. Jeg hadde også blitt skuffet om mine fremtidige barn hadde valgt en slik løsning. Anonymous poster hash: 16342...7e0 Så hvis ett av dine barn for eksempel blir elektriker,driver egen bedrift og tjener millionen i året er det en "løsning" du uansett vil se på som en skuffelse og et nederlag.Jaja. 2
AnonymBruker Skrevet 20. august 2015 #65 Skrevet 20. august 2015 Så hvis ett av dine barn for eksempel blir elektriker,driver egen bedrift og tjener millionen i året er det en "løsning" du uansett vil se på som en skuffelse og et nederlag.Jaja. Det var dette jeg syntes var så merkelig også. Derfor måtte jeg stille så mange spørsmål for å forsikre meg om at jeg ikke hadde misforstått. Anonymous poster hash: bb7fe...48a
AnonymBruker Skrevet 20. august 2015 #66 Skrevet 20. august 2015 Nei det er det ikke. Men i de fleste av "kvinnefagbrevene" på VGS tjener man utrolig dårlig i så ville sagt til min datter om jeg hadde en at hun burde tenke litt over det. Elektriker, rørlegger osv tjener jo fett så menn greier seg ofte fint med "bare" VGS. Anonymous poster hash: baf57...d37
AnonymBruker Skrevet 20. august 2015 #67 Skrevet 20. august 2015 Nei det er det ikke. Men i de fleste av "kvinnefagbrevene" på VGS tjener man utrolig dårlig i så ville sagt til min datter om jeg hadde en at hun burde tenke litt over det. Elektriker, rørlegger osv tjener jo fett så menn greier seg ofte fint med "bare" VGS.Anonymous poster hash: baf57...d37 I følge brukeren som sa dette, var ikke elektriker godt nok dersom barnet også var god i matte. Da ville hun blitt skuffet om barnet ikke gikk for elektroingeniør. Anonymous poster hash: bb7fe...48a
AnonymBruker Skrevet 20. august 2015 #68 Skrevet 20. august 2015 Så hvis ett av dine barn for eksempel blir elektriker,driver egen bedrift og tjener millionen i året er det en "løsning" du uansett vil se på som en skuffelse og et nederlag.Jaja. ja jeg hadde helst sett for meg en akademisk karriere. Det handler ikke om pengene. Anonymous poster hash: 16342...7e0
AnonymBruker Skrevet 20. august 2015 #69 Skrevet 20. august 2015 ja jeg hadde helst sett for meg en akademisk karriere. Det handler ikke om pengene. Anonymous poster hash: 16342...7e0 En høyere utdanning ender ikke nødvendigvis med en akademisk karriere. Anonymous poster hash: 6ba5e...797
AnonymBruker Skrevet 21. august 2015 #70 Skrevet 21. august 2015 Jeg har både yrkesfaglig og høyere utdanning. Min erfaring er at de som ser ned på yrkesfag,ofte ikke har peiling på hva slike utdanninger innebærer og tror dette er noe hvilken som helst person kan drive med. Å ta høyere utdanning i Norge er noe helt annet enn i mange andre land.Høyere utdanning i Norge er åpent for alle som har klart å skaffe seg studiekompetanse.Studiekompetanse får man selv ved å ha laveste beståtte karakter i alle fag fra videregående.Du kan i praksis holde på å stryke i alle fag og likevel ha studiekompetanse.Imponerende falig bragd?Neppe. Ja,det finnes utdanninger med høye poenggrenser og krav til minimumskarakter i enkelte fag fra vgs.Men det finnes svært mange studier som er åpne for alle også.Uansett karaktersnitt fra vgs.Og det finnes mange utdanninger med svært lav poenggrense. Selvsagt finnes det mange som er faglig sterke på landets universiteter og høyskoler,men det er jo også rimelig å forvente på et slikt nivå.Det finnes tilsvarende mange som ikke er spesielt flinke også,og som aldri hadde kunnet begynne på,eller fullføre høyere utdanning om de hadde bodd i andre land.De tar et grunnfag her og der,stryker,begynner på noe annet,og ender opp i en akademisk ørkenvandring uten mål og mening.Fordi de har fått vite at høyere utdanning er det eneste som er status,og at yrkesfag er under deres verdighet og intellektuelle nivå. Dette bør de som snakker nedlatende om yrkesfag ha i tankene før de uttaler seg. Ahh. Tiltredes. Anonymous poster hash: 44486...d72 1
Cinder Skrevet 21. august 2015 #71 Skrevet 21. august 2015 Definitivt ikke nedverdigende ! Fantastisk mulighet til å ta en utdannelse og se om man liker faget som det er eller om man eventuelt vil ta det videre til høyere utdannelse om det er det man skulle ønske
AnonymBruker Skrevet 21. august 2015 #72 Skrevet 21. august 2015 En høyere utdanning ender ikke nødvendigvis med en akademisk karriere.Anonymous poster hash: 6ba5e...797 Med akademisk karriere mener jeg en jobb som krever høyere utdannelse. Ikke nødvendigvis en karriere i akademia. Lærer eller ett eller annet hadde vært fint det. Det er ikke det at jeg er ute etter å jage status.Anonymous poster hash: 16342...7e0 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2015 #73 Skrevet 21. august 2015 Med akademisk karriere mener jeg en jobb som krever høyere utdannelse. Ikke nødvendigvis en karriere i akademia. Lærer eller ett eller annet hadde vært fint det. Det er ikke det at jeg er ute etter å jage status.Anonymous poster hash: 16342...7e0 Så yrkesfaglærer er innenfor? Anonymous poster hash: 6ba5e...797
AnonymBruker Skrevet 21. august 2015 #74 Skrevet 21. august 2015 Så yrkesfaglærer er innenfor?Anonymous poster hash: 6ba5e...797 Til nød, om jeg skal være ærlig. Det er mye praksis i den utdannelsen...Anonymous poster hash: 16342...7e0
AnonymBruker Skrevet 22. august 2015 #75 Skrevet 22. august 2015 Til nød, om jeg skal være ærlig. Det er mye praksis i den utdannelsen...Anonymous poster hash: 16342...7e0 Hva med sykepleier eller politi?Er det utdannelser som er mindre bra fordi det er mye praksis? Anonymous poster hash: 6ba5e...797
AnonymBruker Skrevet 22. august 2015 #76 Skrevet 22. august 2015 Hva med sykepleier eller politi?Er det utdannelser som er mindre bra fordi det er mye praksis?Anonymous poster hash: 6ba5e...797 Sykepleier eller politi er helt fint. Hadde vært stolt over å ha et barn som valgte det. Jeg ville nok forsikret meg om at de virkelig var villige til å jobbe et liv med turnus og fysisk slit, men jeg hadde støttet dem hvis de virkelig ville. Anonymous poster hash: 16342...7e0
AnonymBruker Skrevet 22. august 2015 #77 Skrevet 22. august 2015 Det er bra at mange velger yrkesfag. Håper bare det har blitt lettere å komme videre nå enn det var før. Jeg gikk yrkesfag( elektro), men fikk ikke læreplass. Søkte over 80 plasser, men fikk ikke napp. Fylkeskommunen hadde liksom ikke noe plan for oss videre heller. Fikk hvertfall ikke noe hjelp der. Dette var på slutten av 90-tallet. Jeg gikk lei og begynte å jobbe innenfor andre ting. Har tatt studiekompetanse nå. Som sagt håper jeg bedriftene tar inn lærlinger eller at skolen sørger for at elevene får tatt fagbrev. Anonymous poster hash: dbd5e...5d9 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå