Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg merker at folk ser ned på min utdanning.

Jeg jobber som helsesekretær, og det er mange som kommer med kommentarer som "Ja hva vil du bli da? Skal du gå på skole til høsten? Har du tenkt på hva du vil gjøre videre? Du er jo enda ung, og trenger ikke bestemme deg enda"

Eh hallo...... Jeg ER jo utdannet.

Anonymous poster hash: e8c78...23e
  • Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror faktisk det er lurt å velge yrkesfag i dag.

Anonymous poster hash: e5433...8e5
  • Liker 1
Skrevet

Det er et helt fåtall som ser ned på yrkesfag i dag, dette består av snobbete mennesker som ikke innser nytten av andre mennesker før de faktisk trenger dem.

Altså, ingenting å bekymre seg over. Folk flest er fullstendig klar over nytten til yrkesfag, og ser ikke ned på andre av den grunn.

Anonymous poster hash: 3b41c...fb5
Skrevet

Nei, jeg ser ikke ned på de som velger yrkesfag.

Hadde det ikke vært for at helsesekretærlinjen her jeg bor ble nedlagt det året jeg skulle begynne der, så hadde jeg vært helsesekretær i dag, og ikke sykepleier.

Gjest nilsson
Skrevet (endret)

De smarte i dag er faktisk de som tar en yrkesfagutdannelse de brenner for.

De siste 15 årene (sånn omtrent) har vi trodd at alle Nordmenn skulle være sjefer over importert arbeidskraft. Det er feiloppfatning dersom du spør meg.

Vi vil komme til å trenge rørleggere, elektrikere, interiørsnekkere, møbeltapetserere, tømrere og kokker (både i institusjonene og  i private kantiner og restauranter), vi trenger helsefagarbeidere og førskolelærere, dyrepleiere og gullsmeder, ventilasjonsteknikere og renholdere med fagbrev, renovasjonsarbeidere og kelnere/servitører.

Anonymous poster hash: bc440...86c

VELG YRKESFAG.

De som velger yrkesfag i dag er smarte uansett om de brenner for yrket eller ikke. Det er kun et fåtall som brenner for yrket sitt. Fagarbeidere har en mykere og mindre krevende start på livet enn studentene. De kommer raskt i lønnet arbeids og trenger ikke å slite i et x antall år under fattigdomsgrensen samtidig som de opparbeider seg et massivt studielån. Dessuten tjener fagarbeiderne like godt som høyt utdannet arbeidskraft dersom man regner livslønn, og det til tross for at de høyt utdannede generelt sett har høyere intelligens, er mer effektive og sitter på mer kunnskap.

Fagarbeidere i Norge har ekstremt gode arbeidsvilkår i Norge for tiden - både lønnsmessig og sosialt. Velger du yrkesfag har du gjort et godt valg.

Endret av nilsson
  • Liker 1
Skrevet

Jeg gikk yrkesfag (innen forming faktisk), men har hatt god nytte at det senere siden jeg har utdannet meg innen samme område. Det har også vært positivt på relevant jobbintervju at jeg har såpass dybde i kompetansen min. Dette har jeg holdt på med siden vgs:)

Men det er sant som noen sier, at mange tror yrkesfag er lett og begynner der fordi de tror de bare kan surfe gjennom. Det er vel på yrkesfag frafallet er størst også tror jeg? Hvertfall er det ikke veldig mye mindre fravær enn allmennlinjer. Mange på ungdomsskolen før de skal velge linje har den ideen om at yrkesfag er teit.

Mange vet lite om yrkesfagene også. de vet knapt at går du bil/møkk så blir du bilmekanikere liksom.

Det er også enkelt å komme inn på diverse studier med hva som helst av fag i forkant. Så vil du studere kan du likegjerne ta allmenn. Der jeg studerte var det tidligere krav om å ha hatt forming på vgs, men de sluttet med det.

Anonymous poster hash: f655d...ae4

Skrevet

Bil/mekk*

Dumme autocorrect :P

Anonymous poster hash: f655d...ae4

Skrevet

Men det er jo langt fra nok bedrifter som tar inn lærlinger. Jeg kjenner faktisk fleire som ikke klarte å finne seg læreplass etter at dem ble ferdige med videregående. Hvor hver læreplass som ble utlyst så var det mellom fem og 10 stykker som søkte, så det var ikke nok plasser til alle...

Anonymous poster hash: ea458...8d7
  • Liker 3
Skrevet

Nei

Anonymous poster hash: 450e7...c84

Skrevet

Det er jo viktig at noen gjør disse jobbene og det er nyttig for samfunnet og alt det der, men jeg ville sett på det som et personlig nederlag om jeg ikke hadde greid å ta en utdannelse ut over gvs. nivå. Jeg hadde også blitt skuffet om mine fremtidige barn hadde valgt en slik løsning.

Anonymous poster hash: 16342...7e0
  • Liker 1
Skrevet

Det er jo viktig at noen gjør disse jobbene og det er nyttig for samfunnet og alt det der, men jeg ville sett på det som et personlig nederlag om jeg ikke hadde greid å ta en utdannelse ut over gvs. nivå. Jeg hadde også blitt skuffet om mine fremtidige barn hadde valgt en slik løsning.

Stakkars barna dine.

Anonymous poster hash: 44486...d72

• Liker 2
Skrevet

Personlig synes jeg det er et alt for stort krav når ungdommer på 15 år skal bestemme seg for hva de ønsker å gjøre resten av livet.

Jeg er veldig fornøyd med at barna mine har valgt en annen vei enn meg, dvs at de har valgt yrkesfaglig med påbygg (for studiekompetanse).

Tar de kun allmennfaglig studiekompetanse har de ikke noe valg - de må gå videre på høgskole eller universitet for i det hele tatt ha mulighet for å få jobb.

Dette er helt greit for de som vet hva de vil bli før de begynner på vgs, men for de som ikke er så sikre er yrkesfaglig (med eller uten påbygg) et bedre alternativ.

Da får de seg en utdannelse, samtidig som de kan gå videre på skole dersom de ombestemmer seg.  De er ikke er låst i noen retninger.

Anonymous poster hash: bb7fe...48a

Skrevet

Er det tid for å minne om at når du har fag- eller svennebrev det er alle muligheter til å gå videre og ta mesterbrev og dermed starte/overta et byggmesterfima, et rørleggerfirma, eie et elektroinstallasjonsfirma.

Vet folk virkelig så lite om hvordan yrkesfagene er bygd opp?

Og til en påstand ovenfor om at /sitat/ "de høyt utdannede generelt sett har høyere intelligens, er mer effektive og sitter på mer kunnskap." /sitat slutt/

Jeg regner med det er det du forteller byggmesteren du gir kontrakten på å bygge ditt nye hus?

Et enkelt egenopplevd eksempel kan gi deg en annen innfallsvinkel: Det er utrolig hvor mange kreative arkitekter det finnes som tegner konstruksjoner som ikke er fysisk mulige å bygge fordi tyngdekraften ennå ikke er opphevet, selv om det ser kakende flott ut på tegningene.

• Liker 1
Skrevet

Stakkars barna dine.

de kommer nok til å greie seg helt fint uten yrkesfag, når både moren og faren deres har høy utdannelse så er sjansen for at de vil ønske yrkesfag ganske liten...

Skrevet

Personlig synes jeg det er et alt for stort krav når ungdommer på 15 år skal bestemme seg for hva de ønsker å gjøre resten av livet.

Jeg er veldig fornøyd med at barna mine har valgt en annen vei enn meg, dvs at de har valgt yrkesfaglig med påbygg (for studiekompetanse).

Tar de kun allmennfaglig studiekompetanse har de ikke noe valg - de må gå videre på høgskole eller universitet for i det hele tatt ha mulighet for å få jobb.

Dette er helt greit for de som vet hva de vil bli før de begynner på vgs, men for de som ikke er så sikre er yrkesfaglig (med eller uten påbygg) et bedre alternativ.

Da får de seg en utdannelse, samtidig som de kan gå videre på skole dersom de ombestemmer seg.  De er ikke er låst i noen retninger.

Yrkesfag med påbygning hadde vært helt fint for min del, men hadde de stoppet opp på vgs nivå ville det vært litt rart...

Skrevet

Er det tid for å minne om at når du har fag- eller svennebrev det er alle muligheter til å gå videre og ta mesterbrev og dermed starte/overta et byggmesterfima, et rørleggerfirma, eie et elektroinstallasjonsfirma.

Vet folk virkelig så lite om hvordan yrkesfagene er bygd opp?

Og til en påstand ovenfor om at /sitat/ "de høyt utdannede generelt sett har høyere intelligens, er mer effektive og sitter på mer kunnskap." /sitat slutt/

Jeg regner med det er det du forteller byggmesteren du gir kontrakten på å bygge ditt nye hus?

Et enkelt egenopplevd eksempel kan gi deg en annen innfallsvinkel: Det er utrolig hvor mange kreative arkitekter det finnes som tegner konstruksjoner som ikke er fysisk mulige å bygge fordi tyngdekraften ennå ikke er opphevet, selv om det ser kakende flott ut på tegningene.

Det er da heller ikke fremtidsdrømmenjeg ville hatt for mine fremtidige barn. Jeg vet jo at man ikke kan velge for dem, men jeg hadde ikke ønsket dem dette... Vi er akademikere fra akademiske familier, det er klart at naturen kan spille oss ett puss, men det hadde jo vært litt rart om vi fikk barn som ikke var interessert i utdannelse. Vi får selvsagt ta det som det kommer, men yrkesvalg hadde ikke vært førstevalget om jeg hadde noe å si. 

Skrevet

Yrkesfag med påbygning hadde vært helt fint for min del, men hadde de stoppet opp på vgs nivå ville det vært litt rart...

Jeg tenkte å spørre om hvorfor, men du ga svaret i innlegget under:

Det er da heller ikke fremtidsdrømmenjeg ville hatt for mine fremtidige barn. Jeg vet jo at man ikke kan velge for dem, men jeg hadde ikke ønsket dem dette... Vi er akademikere fra akademiske familier, det er klart at naturen kan spille oss ett puss, men det hadde jo vært litt rart om vi fikk barn som ikke var interessert i utdannelse. Vi får selvsagt ta det som det kommer, men yrkesvalg hadde ikke vært førstevalget om jeg hadde noe å si. 

Min fremtidsdrøm for barna mine er at de skal ha et godt liv, at de skal ha god helse, og en jobb de trives med.

Vi har helt klart ulikt syn på dette.

• Liker 3
Skrevet

Jeg tenkte å spørre om hvorfor, men du ga svaret i innlegget under:

Min fremtidsdrøm for barna mine er at de skal ha et godt liv, at de skal ha god helse, og en jobb de trives med.

Vi har helt klart ulikt syn på dette.

Og jeg må legge til, jeg har mange år på høgskole, har en akademisk grad, og jeg hadde ikke sett på det som noe nederlag om mine barn ikke hadde valgt å videreutdanne seg etter yrkesfaglig utdanning.

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor skulle det være nedverdigende? De tar kanskje ikke like hardt skoleløp som de på studiespesialisering, men de jobber jo og bidrar som alle andre. Samtidig trenger man jo forskjellige folk i et samfunn, og da kan de på yrkesfag gjøre ting som ikke andre på studiespesialiserende kan. Synes hverken det ene eller andre er nedverdigende, og synes de som velger det de velger skal være stolte av det!  

Skrevet

de kommer nok til å greie seg helt fint uten yrkesfag, når både moren og faren deres har høy utdannelse så er sjansen for at de vil ønske yrkesfag ganske liten...

Ja, foreldre med nykker er fint og flott. Spesielt om de får en unge med "mark i ræva". Alle passer ikke til å sitte rolig i en stol og lese, og det er jo litt synd om de skal føle at de ikke lever opp til forventningene til foreldrene bare fordi de liker å bruke hendene og kroppen i arbeid.

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...