AnonymBruker Skrevet 19. april 2013 #1 Skrevet 19. april 2013 Er yrkesfag nedvrdigende å ta? Er man bare en helsefagarbeider, eller bare en barne og ungdosmarbeider når man kunne gått høgskole og blitt førskolelærer eller sykepleier? Har det blitt sånn at at man liksom ikke er like mye verdt om en ikke har høyere utdanning? Grunnen til at jeg begynnte å tenke på dette er fordi jeg leste en annonse her om dagen om høyere utdanning og hvor stor mangel det er på arbeidskraft innen yrkesfagene. Og at populæriteten for å ta høyere utdanning i dag er så stor at det utdannes alt for mange innen enkelte yrkesgrupper slik at det rett og slett ikke er nok jobber til alle med høyere utdanning. Anonym poster: 8835b50f77b2b73c64d533ebf17b1729
Gjest Tirkes Skrevet 19. april 2013 #2 Skrevet 19. april 2013 Jeg ser ikke ned på de som gikk yrkesfag. I årene gjennom universitetsutdannelse så misunte jeg dem, at de klarte å ta yrkesvalget tidlig. De var alle i gang med relevante fulltidsstilinger når jeg begynte å jobbe på kafé i en alder av 23 etter endt bachelorgrad... Noen yrkesretninger har jeg litt fordommer mot. Formgiving feks. Det er sånt jeg forbinder med jenter som er skoleleie og vil surfe gjennom VGS. Men trearbeid, elektro, barn og ungdomsarbeid, mekaniske fag...? Absolutt ikke noe negativt. 7
AnonymBruker Skrevet 19. april 2013 #3 Skrevet 19. april 2013 Jeg ser ikke ned på de som gikk yrkesfag. I årene gjennom universitetsutdannelse så misunte jeg dem, at de klarte å ta yrkesvalget tidlig. De var alle i gang med relevante fulltidsstilinger når jeg begynte å jobbe på kafé i en alder av 23 etter endt bachelorgrad... Noen yrkesretninger har jeg litt fordommer mot. Formgiving feks. Det er sånt jeg forbinder med jenter som er skoleleie og vil surfe gjennom VGS. Men trearbeid, elektro, barn og ungdomsarbeid, mekaniske fag...? Absolutt ikke noe negativt. Det heter studiespesialisering med formgiving, og de har jo akkurat de samme fagene som de som går vanlig studiespesialisering, bare litt forskjell på når man tar enkelte fag. De har faktisk flere skoletimer enn de som går vanlig studiespesialisering, eller tar jeg feil? Til spørsmålet: jeg ser litt ned på de som velger yrkesfaglig retning på vgs, nettopp fordi det er en del "stereotypiske" mennesker som velger det. Ofte de som ikke gidder å gå videre med studiespesialisering, og som ser på det som "chill". Men yrkene er jo viktige og høyst nødvendige i seg selv. Anonym poster: a827cd8025b6435d9ef96365e56ec0c0 6
Samaysa Skrevet 19. april 2013 #4 Skrevet 19. april 2013 (endret) Nei, hvorfor skulle det være det? Man har jo faktisk mer bruk for mange av dem som tar yrkesfaglig utdanning på vgs enn de som studerer meningsløse samfunnsfag osv på universitet. Jeg leste i Aftenposten at det om 30 (?) år kommer til å være 15000 overflødige samfunnsvitere i Norge. Vi har absolutt bruk for de som tar yrkesfaglig utdanning, og det er vel også stor mangel på slik arbeidskraft. Endret 19. april 2013 av Samaysa 5
LexSuperior Skrevet 19. april 2013 #5 Skrevet 19. april 2013 Det heter studiespesialisering med formgiving, og de har jo akkurat de samme fagene som de som går vanlig studiespesialisering, bare litt forskjell på når man tar enkelte fag. De har faktisk flere skoletimer enn de som går vanlig studiespesialisering, eller tar jeg feil? Til spørsmålet: jeg ser litt ned på de som velger yrkesfaglig retning på vgs, nettopp fordi det er en del "stereotypiske" mennesker som velger det. Ofte de som ikke gidder å gå videre med studiespesialisering, og som ser på det som "chill". Men yrkene er jo viktige og høyst nødvendige i seg selv. Anonym poster: a827cd8025b6435d9ef96365e56ec0c0 Nei, det er rett! Og de får vanlig studiekompetanse:) Da jeg gikk på skolen hadde de 35t i uken i 3 år, mens jeg hadde 32 i første klasse, 31 i andre og 27 i tredje. Og jeg er helt enig i at jeg misunner mine venner som gikk yrkesfag. De har tjent bra i mange år nå og flere tar opp fag på si for å gå videre og bli ingeniører, sykepleiere og liknende. Samtidig tjener de mye bedre enn meg og vil ha en mye bedre betalt deltidsjobb gjennom sine senere studier dersom de velger det. Jeg derimot føler at jeg er en evig student ettersom jeg har valgt 5årig utdannelse + friår osv. 2
AnonymBruker Skrevet 19. april 2013 #6 Skrevet 19. april 2013 De som går yrkesfag har mye mer muligheter enn de som går allmenn. Det å ha et fagbrev er en utdannelse som faktisk har en betydning. En bachelor i diverse humanistiske fag har lite nytte. Anonym poster: 7b174a624e82ffd2e47ed7b1a6a0c7e4 2
Sweet77 Skrevet 19. april 2013 #7 Skrevet 19. april 2013 Nei, det er rett! Og de får vanlig studiekompetanse:) Da jeg gikk på skolen hadde de 35t i uken i 3 år, mens jeg hadde 32 i første klasse, 31 i andre og 27 i tredje. Og jeg er helt enig i at jeg misunner mine venner som gikk yrkesfag. De har tjent bra i mange år nå og flere tar opp fag på si for å gå videre og bli ingeniører, sykepleiere og liknende. Samtidig tjener de mye bedre enn meg og vil ha en mye bedre betalt deltidsjobb gjennom sine senere studier dersom de velger det. Jeg derimot føler at jeg er en evig student ettersom jeg har valgt 5årig utdannelse + friår osv. De som velger yrkesfag før høyere utdanning har ofte en onorm fordel etter at de er ferdig med høyere studier. Mange høyskolestudenter sitter med hodet stappet med teori, men med veldig lite kunnskap om hvordan ting foregår "på gølvet". Når de skal inn i lederstillinger og annet som de har utdannet seg til, vet de lite hverken hvordan ting foregår rent praktisk, eller om kulturen eller hverdagen til menneskene de skal lede eller koordinere. De som har fått dette med seg gjennom praktisk erfaring i forkant har derfor et stort fortrinn når det står mellom dem og andre i et jobbintervju. 5
LexSuperior Skrevet 19. april 2013 #8 Skrevet 19. april 2013 De som velger yrkesfag før høyere utdanning har ofte en onorm fordel etter at de er ferdig med høyere studier. Mange høyskolestudenter sitter med hodet stappet med teori, men med veldig lite kunnskap om hvordan ting foregår "på gølvet". Når de skal inn i lederstillinger og annet som de har utdannet seg til, vet de lite hverken hvordan ting foregår rent praktisk, eller om kulturen eller hverdagen til menneskene de skal lede eller koordinere. De som har fått dette med seg gjennom praktisk erfaring i forkant har derfor et stort fortrinn når det står mellom dem og andre i et jobbintervju. Vi jobber mye på "gølvet" vi også da.. I hvertfall de av oss som klarer å få de rette jobbene:p 3
Katniss Skrevet 19. april 2013 #9 Skrevet 19. april 2013 Nei. Hvorfor skulle det være det? Når det gjelder lønn, så kan man tjene bedre som rørlegger og snekker med bare vgs, enn med mastergrad i kunsthistorie. 1
AnonymBruker Skrevet 19. april 2013 #10 Skrevet 19. april 2013 TS her...jeg sier ikke at det er det. Jeg lurer bare på om det er derfor så mange velger bort yrkesfag. Jeg vurderer faktisk å starte på yrkesfag igjen selv. Selv om det på en måte blir litt feil vei å gå. Jeg har studiekompetanse, jeg har utdanning på fagskole og jeg har årsstudie fra høgskole,men jeg sliter med å få meg jobb. Innen yrkesfaget jeg vurderer skriker de etter folk. Anonym poster: 8835b50f77b2b73c64d533ebf17b1729
Katniss Skrevet 19. april 2013 #11 Skrevet 19. april 2013 TS her...jeg sier ikke at det er det. Jeg lurer bare på om det er derfor så mange velger bort yrkesfag. Jeg vurderer faktisk å starte på yrkesfag igjen selv. Selv om det på en måte blir litt feil vei å gå. Jeg har studiekompetanse, jeg har utdanning på fagskole og jeg har årsstudie fra høgskole,men jeg sliter med å få meg jobb. Innen yrkesfaget jeg vurderer skriker de etter folk. Anonym poster: 8835b50f77b2b73c64d533ebf17b1729 Noe av forklaringen ligger i at det er 30 studiespesialiseringsklasser for hver ene yrkesfagklasse som eksisterer. Grunnen til denne skjevdelingen mellom allmenn og yrkesfag er økonomi. Mye billigere å sette 28 stykker i et klasserom og eneste "utstyr" som kreves er en lærer, enn å kjøre yrkesfagklasser. Yrkesfag krever mye utstyr, ofte dyrt utstyr, store fysiske arealer i motsetning til de bittesmå klasserommene allmenn har. Noen yrkesfaglinjer har begrensninger på antall elever de har per klasse. På det fysiske arealet som trengs til å kjøre én "mekken" klasse med 20 elever, kan du stappe inn 7x28 almenn elever. Plassmangel er det på omtrent alle vgs. Noe av grunnen til at folk velger bort yrkesfag er at det er få plasser på de linjene i forhold til allmenn.
Gjest dette Skrevet 20. april 2013 #12 Skrevet 20. april 2013 Jeg husker mange på allmennfag ga uttrykk for å se litt ned på oss på andre linjer da jeg gikk på vgs, og at vi på tegning, form, farge så litt ned på de på mekk, sveiselinje osv (men det var egentlig mest pga. oppførselen til de på disse linjene på vår skole - ikke pga linjevalget). De siste årene har jeg tenkt: Tenk så fint det ville vært å ha tatt en yrkesrettet utdanning på vgs, slippe masse utdanning og studielån etterpå, og heller å rett ut i en jobb man liker. Skulle ønske jeg likte å bygge hus, og hadde gått byggfag:) Eller at jeg bare hadde tatt barne- og ungdomsarbeider, for det hadde jeg jo faktisk likt å jobbe med.
FrøkenBaker Skrevet 20. april 2013 #13 Skrevet 20. april 2013 Jeg kan huske at det til tider fløt en fordom rundt om at det var "lettere" på yrkesfag, men det viste seg vel å være mer enn myte enn noe annet for oss. På allmenn var presset om å gjøre det bedre kanskje mer tydelig iblant siden det var spesifikke mål og poenggrenser vi ville/måtte komme over på det som førte til jobben vi ønsket oss. Selv har jeg alltid planlagt høyere utdanning, rett og slett fordi ingen av yrkesfagene fører til det jeg vil drive med. Jeg har, både grunnet sykdom og forskjellige interesser, både forbedret karakterer og byttet utdanning. Men jeg angrer ikke på det, for jeg fant ut hva jeg virkelig ville. Det tar minst fem år, en bachelor og en master, før jeg kan søke på den jobben jeg vil ha, men i det lange løp er det verdt det. Hvis denne utdanningen fører til noe du ønsker, eller i det minste orker å drive med, så kjør på. Feil vei er det bare hvis det ikke går fremover.
mamma_mia Skrevet 20. april 2013 #14 Skrevet 20. april 2013 Ser ikke ned på noen jeg (bortsett fra kriminelle og drittsekker da..). Tenker absolutt ikke noe negativt om folk som er helsefagarbeidere, barne og ungdomsarbeidere osv.
lighters Skrevet 20. april 2013 #15 Skrevet 20. april 2013 Jeg har gått yrkesfag, og følte at de på almenn så litt ned på oss som gikk den veien. Men for min del så har jeg en enorm fordel nå som jeg har et fagbrev når jeg skal søke videre utdanning. Jeg kan få en greit betalt deltidsjobb ved siden av fordi jeg er fagarbeider, og hvis det jeg skal utdanne meg til ikke skulle gå av en eller annen grunn så har jeg alltids fagbrevet å falle tilbake på. Det er ikke den enkleste veien å gå, men alt går hvis man står på. Man må jaggu jobbe for å få studiekompetanse uten å gå almennfaglig påbygg ja! 1
AnonymBruker Skrevet 20. april 2013 #16 Skrevet 20. april 2013 Noe av forklaringen ligger i at det er 30 studiespesialiseringsklasser for hver ene yrkesfagklasse som eksisterer. Grunnen til denne skjevdelingen mellom allmenn og yrkesfag er økonomi. Mye billigere å sette 28 stykker i et klasserom og eneste "utstyr" som kreves er en lærer, enn å kjøre yrkesfagklasser. Yrkesfag krever mye utstyr, ofte dyrt utstyr, store fysiske arealer i motsetning til de bittesmå klasserommene allmenn har. Noen yrkesfaglinjer har begrensninger på antall elever de har per klasse. På det fysiske arealet som trengs til å kjøre én "mekken" klasse med 20 elever, kan du stappe inn 7x28 almenn elever. Plassmangel er det på omtrent alle vgs. Noe av grunnen til at folk velger bort yrkesfag er at det er få plasser på de linjene i forhold til allmenn. Dette er ikke rett. I 2011-2012 begynte 53% av vg1-elever på yrkesfaglige studieretninger og 47% på studiespesialiserende. http://www.udir.no/Upload/Statistikk/5/Elevers_fagvalg_vgo_2011_2012.pdf Anonym poster: 594ce1662f1b472edd61f2b179d1507a
AnonymBruker Skrevet 20. april 2013 #17 Skrevet 20. april 2013 Selvfølgelig er det ikke nedverdigende. Mange av yrkesfagene er derimot blant de sikreste kortene man kan ha for å få relevant jobb, i motsetning til mange av de høyere utdannelsene (har høy utdannelse selv). Det utdannes alt for mange på diverse høyere utdannelser, og som det ikke er marked for arbeidsmessig. Med mindre man utdanner seg innen teknologi (f. eks ingeniør), lege, psykolog etc. (konkrete fag), så vil det være veldig vanskelig å skaffe seg jobb. Ikke la deg lure til å tro noe annet, selv om foreldregenerasjonen påstår man alltid kommer lengst med høyere utdanning så må du huske på at de utdannet seg og ble voksne på en annen tid. Det er mye større konkurranse om jobbene i dag, delvis på grunn av innvanding og delvis på grunn av mye høyere kompetanse i samfunnet generelt enn da foreldrene var unge. Fokuset på inntjenin og sparing i det private og etterhvert også det offentlige er også mye større, man har rett og slett ikke råd til å opprettholde mange av stillingstypene lenger, så lenge det ikke er sterkt behov for det. Man bør så absolutt ta en yrkesrettet utdanning i bunn, da har man alltid et forholdsvis sikkert kort å falle tilbake på, med mindre du allerede nå vet at du vil bli noe konkret som lege, ingeniør e.l. Man kan uansett ta allmenn påbygging senere, og ta en høyere utdannelse. Anonym poster: f541454892d858c9b8f46024c60a6511 2
AnonymBruker Skrevet 20. april 2013 #18 Skrevet 20. april 2013 Nei, absolutt ikke. Jeg syntes de som blir rørlegger, snekker eller lignende er mye smartere enn de som studerer historie eller filosofi i x antall år, og ender opp som arbeidsledige fordi de egentlig ikke visste hva de utdannet seg til. Hilsen en som har mange år med (til dels poengløs) utdanning bak seg, både på høyskole og universitet. Anonym poster: 125b5b6d5cb269f60918d5ce43d64cc2 1
Gjest nilsson Skrevet 19. august 2015 #19 Skrevet 19. august 2015 Nei, absolutt ikke! Håndverkere tjener svært godt i Norge i dag til tross for at dette ikke er den mest effektive humankapitalen. Høyere utdanning er en form for silingsprosess hvor de flinkeste tar høyere utdannelse, mens de mindre flinke går ut i jobb. Likevel er inntektsforskjellene mellom personer med høyere utdannelse og fagarbeidere minimal i Norge (livslønn). I tillegg får fagarbeiderne en stabil og god inntekt tidlig i livet noe som fører til at de drar med seg kapitalverdier inn i livet. Som fagarbeider er det også veldig enkelt å stige i gradene. Det lønner seg ikke å ta høyere utdannelse, være effektiv eller intelligent i Norge. Hvorfor det er sånn vet jeg ikke...
AnonymBruker Skrevet 19. august 2015 #20 Skrevet 19. august 2015 De smarte i dag er faktisk de som tar en yrkesfagutdannelse de brenner for. De siste 15 årene (sånn omtrent) har vi trodd at alle Nordmenn skulle være sjefer over importert arbeidskraft. Det er feiloppfatning dersom du spør meg. Vi vil komme til å trenge rørleggere, elektrikere, interiørsnekkere, møbeltapetserere, tømrere og kokker (både i institusjonene og i private kantiner og restauranter), vi trenger helsefagarbeidere og førskolelærere, dyrepleiere og gullsmeder, ventilasjonsteknikere og renholdere med fagbrev, renovasjonsarbeidere og kelnere/servitører. Anonymous poster hash: bc440...86c 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå